Autoblog-Advies: bijzonder vervoer voor advocaat-to-be

Auteur: , 111 Reacties

Aldin is 25 en studeert rechten. Zijn roep om advies gaat echter niet om een studentenauto, maar om een leuke bak voor als hij over vijf jaar advocaat is. Het budget: tussen de 10 en 25 mille.

BMW 7 Serie

Ambitie kunnen we Aldin niet ontzeggen, de 25 jarige student schrijft in zijn mail dat hij binnen vijf jaar een advocaat zal zijn in het verbintenissenrecht (inclusief dikgedrukte tekst), dus dat nemen we dan maar voor waarheid aan. Aldin verwacht daarnaast binnen vijf jaar 10 tot 25 mille bij elkaar te hebben gespaard om stuk te slaan op een leuke auto. Hoewel hij aangeeft veel alledaagse auto’s leuk te vinden, mag het allemaal wel een stukje spannender aldus de advocaat-to-be. Hierbij zijn wensenlijstje.

– Geen alledaagse, maar exotische auto
– Geen tweezitter, maar vier- of vijfzitter
– Aanschafprijs tussen €10.000,- en €25.000,- tweedehands
– Onderhoud en het rijdend houden moet niet teveel kosten
– Niet ouder dan het jaar 1990
– Voor bovengenoemde aanschafprijs moet hij onder de 100.000 kilometers gereden hebben
– Moet geen slome bak zijn, maar hoeft ook geen 400 paardenkrachten te hebben
– Moet niet bekend staan vele problemen te hebben (met motor, elektronika, of whatever)

Aldin heeft zelf al wat huiswerk gedaan en geeft aan dat een Maserati Quattroporte uit ca. 2005 aan bovenstaande eisen voldoet. Laten we maar meteen beginnen met de grootste teleurstelling: dat doet een Quattroporte zeker niet. Omdat de meeste garages niet kundig genoeg zijn om aan het delicate Ferrari-blok te sleutelen, is het aan te raden voor onderhoud naar een dealer of Maserati-specialist te gaan. Een grote beurt moet elke 20.000 kilometer of elk jaar uitgevoerd en kost in het meest gunstige geval 1.000 euro, maar kan al snel oplopen tot 6.000 euro als je ook bandjes en een distributieriem moet vervangen.

Blij van Bimmers

Gelukkig geeft Aldin, in zijn jonge jaren opgegroeid in München, ook aan een zwak te hebben voor BMW’s. Now where talking. Aangezien we het vermoeden hebben dat Aldin van grote auto’s houdt, ligt een BMW 7 Serie van de E65 Baureihe voor de hand. Met name in Duitsland heb je behoorlijk wat keuze, ook met lage kilometerstanden. Zo komen we onder andere een aardige 730d uit eind 2007 tegen. Wit, Individual-uitrusting en met 91.000 kilometer op de klok voor een kleine 20 mille. Met 231 pk is de 730d geen strepentrekker, maar het blok staat te boek als betrouwbaar, de onderhoudskosten zijn voor een auto in dit segment schappelijk en het aanbod in Duitsland is groot. Over vijf jaar zal ook de F01 wel binnen het bereik gekomen zijn en dan is de 740d een fijne, soepele diesel.

De spoeling dikke 5 Series van de huidige generatie (F10) voor minder dan 25 mille is nog wat dun, maar je kunt er vanuit gaan dat dit over vijf jaar wél zo zal zijn. Aan 5 Series uit de Baureihe E60 geen gebrek op zowel Nederlandse als Duitse verkoopsites. De fijne 535d (286 pk) van de vorige generatie is nog wel te vinden, al is het aanbod van deze dikke diesel met lage kilometerstanden logischerwijs niet al te groot. De 535d (313 pk) van de huidige generatie is een zo mogelijk nog fijnere auto en zeker een van de auto’s die ik op mijn shortlist zou zetten. Minder opvallend en onderscheidend dan een Zeven, stimmt, tenzij je over een aantal jaar een leuke 5 Serie GT kunt vinden natuurlijk… Een BMW X6 is zo mogelijk nog opvallender, maar ook nóg smaakgevoeliger.

Alternatieven uit o.a. Ingolstadt, Stuttgart en Coventry

Het lijstje van dikke Duitsers is bijna te lang om op te noemen. Opvallen doe je met een dik aangeklede Mercedes CLS, diens tegenstrever Audi A7 of een Porsche Panamera. We durven niet te beloven dat die laatste met vijf jaar binnen het budget past trouwens, de goedkoopste Panamera’s in eigen land doen momenteel toch al snel 50 mille. Cayenne’s zijn er in overvloed, maar die zijn ook meteen een heel stuk minder onderscheidend.

Opvallen doe je wel in een lekkere Jaguar XJR, zeker als je er de juiste wielen onder legt. Van de huidige Iets kleiner, maar niet minder lekker is de XFR, met een overheerlijke 5.0 supercharged V8. Of de nog brutere XFR-S over vijf jaar ook binnen het budget past, valt nog te bezien. Het contrast met de Fisker Karma kan haast niet groter zijn, deze doet het met slechts vier cilinders, maar krijgt hulp van een elektromotor. De viercilinder turbo mag dan gewoon bij GM vandaan komen, de onderdelenvoorziening van de Karma kan problematisch zijn. Met de doorstart van het merk onder de naam Elux, lijkt dat probleem binnenkort tot het verleden te horen. Een opvallendere ‘verantwoorde’ auto ga je in ieder geval niet vinden.

Wil je niet leeglopen op onderhoud, dan is het door de beugel genomen verstandig om de snelle jongens van AMG, Quattro of M links te laten liggen. Dat geldt ook voor twaalfcilinders en voor het exclusievere Italiaanse spul. Afschrijven doe je sowieso, maar dit kun je wel beperken door te kiezen voor een redelijk gewilde youngtimer en deze netjes te onderhouden.

Geen auto wel voordeliger?

En dan nog iets… Aldin geeft aan liever nu nog een aantal jaar zonder auto te zitten en er dan over vijf jaar knus bij te zitten. Financieel gezien kan het echter niet eens zo heel onverstandig zijn om te kijken naar een goedkoop koekblik. De verzekeringspremie van zo’n dikke Duitser (of Brit) is allesbehalve goedkoop, vooral als je nog nul schadevrije jaren hebt opgebouwd. Even spelen met een online verzekeringsvergelijker en dan uitzoeken wat het verschil in kosten is tussen geen of 4 a 5 schadevrije jaren kan nog best eens de moeite zijn.



111 reacties

Begin de week met Mercedes-AMG, bekijk het HIER!
Over vijf jaar… Waar heb je het over…… Dromen is leuk hoor, maar come on… *rantmode off*
@camber24: Precies, we zien hem dan wel weer.
@camber24:

Als je op je 30ste wil afstuderen op een simpele studie ..

Dan is een auto kopen over 5 jaar toch echt wel een hele opgave ..
Now we’re talking…
Ik studeer zelf ook rechten (internationaal)
@shenkie: ok
@560pkferrari: Driekwart van de reactie was niet geplaatst maar bon.

Strekking van het verhaal was, indien je het advocatenambt ambieert en niet louche maar betrouwbaar over wilt komen, je mijns inziens het beste kan gaan voor de wat ingetogener modellen.

Te denken valt aan een Saab 95, Jaguar XF of Volvo S80. Mits niet te oud is een F10 5-serie ook geschikt.

Later
@shenkie: verbintenissenrecht, dan wil je de smerigste advocaat die er is! Die iedereen z’n moeder kaal plukt.
@shenkie: goed verhaal man, lekker kort ook!
@thomcarspotter: Die had ik nog niet gehoord…..
Ik zal hem vooral aanraden om nog een paar jaartjes thuis te wonen, dan heb je in 5 jaar toch al snel 50 tot 100k bij elkaar gespaard afhankelijk van wat je vrijetijdsbesteding is.
@towi1989: Lekker tot en met je dertigste thuis blijven wonen.Je kan nog zoveel centjes bijelkaar gespaard hebben maar geen enkele leuke meid zal je ooit nog serieus nemen.
@sydney: als je 30 bent en dan een heeeel mooi huis hebt komen ze er met bosjes aan.
@dutchdriftking: want Goldiggers
@sanderm3: golddiggers*
@sanderm3: tegenwoordig zijn het meer mijnwerkers geworden.
@michaelb: op zoek naar diamanten? 😂
Een Citroën C6 voldoet ook aan de eisen…. Peugeot 607. Een Lexus. T lijstje is wat voor de hand liggend nu….
@jansen: citroen en peugeot? Betrouwbaarheid was een vereiste eh?
@nasty:
Ja dus wat is precies je probleem?
Ga kijken naar C6′ en die te koop staan drie ton kilometers is eerder regel dan uitzondering maar; het is natuurlijk erg populair om Franse wagens af te zeiken zodat je bij de kudde blijft en niet opvalt.
Hetzelfde geldt voor die Peugeots, kilometer vreters
@nasty: qua betrouwbaarheid zijn de 607 en C6 prima. Niet meer of minder dan een Audi, BMW of Mercedes uit die tijd.

Sterker nog, de E-klasse van 2001 tot 2005 is behoorlijk erger dan een 607 van 2005.

Daarbij, als het kapot gaat, is het duurder bij een Duitse GarageBand een Franse.
@gtwillem: en je voldoet aan de eis dat het en exoot moet zijn…. Dat die je niet met de dertien in een dozijn Duitsers.
@Jansen: autoblog kijkt vooral naar Duitsland… Beetje onzin om bij Maserati te miepen over onderhoud en dan met 7-serie oid aan te komen.. Alleen op de onderdelen loop je al leeg. Een diesel Is sowieso niet slim want zo’n sloep is loeizwaar en kost dus 500 euro per kwartaal aan mrb…

Conclusie:koop iets dat leuk is maar vooral betaalbaar als je ook ooit nog bij je ouders weg wilt… 😉
@jansen: en dat zijn ook precies auto’s waarin ik mijn advocaat in zou zien willen rijden..

No offense, maar als ik vraag om een advocaat en er komt een ‘junior’ in een 7 serie (of zelfs Quattroporte) aanzetten dan staat diegene toch al snel 1-0 achter
Moet het mailtje van Aldin er niet ook bij? EN hoe verwacht deze zevendejaars student over vijf jaar advocaat te zijn? Waarom krijgt hij geen leasebak?
@valetparker: niet iedereen wil een leasebak (lees bijtellingsslet)
Gewoon een E90 335i?? Alles dr op (bluetooth navi etc), genoeg ruimte, sedan, onder de 100 ma-ke-lijk onder de 20k en betrouwbaar, relatief lage kosten en zuipt niet zoveel voor dat vermogen.
@lekkaah: ik had zelf ook zoiets in gedachten maar dan een e92 325i. Dan heb je alles wat meneer wenst en veel opties en weinig kilometers voor dat budget want ze beginnen al onder de 10.000. Ding doet 0-100 tussen de 6 en 7 seconden met 218pk en die 6 pitter heeft zat koppel om normaal te rijden ook. En achterwiel aandrijving is +++. En het schreewt minder dan zijn grotere broers en dan doel ik op het punt van @ukbob. Broekies (zoals hij en ik) doen het bij veel mensen niet goed in patserige auto’s.
ga toch fietsen..
Lexus misschien? Zo’n GS bijvoorbeeld zie je wel een stuk minder vaak dan een BMW 5- of 7-serie. Wat Porsche betreft: ik denk niet dat ze in 5 jaar tijd gaan halveren in prijs. De Panamera is al een aantal jaar op de markt en zakt nog niet onder de €50.000, dus die kan je waarschijnlijk wel vergeten. Verder: waarom geen Audi S4? Generatie B8 heeft géén 4.2 V8 meer die veel onkosten kan veroorzaken, maar gewoon de geblazen 3.0 die ook in de A6 terug te vinden is. Als je het dan toch over de A6 hebt: de huidige generatie valt nu al bijna binnen het budget, dus over 5 jaar kan je een leuk afgeladen S-line exemplaar met genoeg power ophalen voor minder dan €25.000. Ik zou zelf denk ik voor een Audi gaan, of heeft iemand anders een betere suggestie?
@jobberns: Ik had de 4.2 in mijn A6 voordat ze naar de 3.0 tfsi gingen. Na 180000 km 0.0 problemen met het blok gehad. Collega van me had de S4, toen precies met de nieuwe 3.0 TFSI. Hij praatte mooi de verkoper na: ja, beter, kleiner, zuiniger etc etc. 335 pk van mij, 333 pk van hem. Ik had V8 geluid, hij een lelijk V6 geluid.
Ik verbruikte 10.9 l/100km in mijn A6, het zelfde als hij.
Enige verschil is dat hij betere vrienden is geworden met de Audi dealer; die nog wel eens onder de kap moest kijken.
Maar goed, in beide gevallen verre van exotisch.
@gregorius: dan kan het aan mij liggen. Ik dacht namelijk dat die 4.2 niet echt te boek stond als ‘betrouwbaar, kosteloos blok dat nooit olie verbruikt’. Olieverbruik kwam nogal eens voor bij dat blok, en ook dingetjes met distributiekettingen die geluid maken en draagarmen die speling hebben waren (volgens mij) aandachtspuntjes. Opzich heb jij dan wel weer gelijk dat een V8 veel beter klinkt dan die V6 met turbo 😉
@jobberns: Ligt erg aan welke versie van de 4.2 maar hij is niet per definitie slecht. De 4.2 word al sinds 1992 gebruikt en er zijn dus ook veel versies. Voor zover ik weet zijn de versies zonder turbo’s vrij betrouwbaar hoewel ik niet heel erg verdiept ben in de Audi motoren.
Zonde kon je beter econometrie doen had je in je bachelor jaar al die 7 serie kunnen kopen
@burninrubber: Ja want die studies lijken ook zo veel op elkaar. Qua niveau al helemaal niet.
Maserati 430
@Hubert: Moest het niet een beetje betrouwbaar zijn? Krukasdichtingen die sterker dan de krukas zelf… om nog maar over de elektronica te zwijgen. Misschien beter een iets jongere quatroporté
@phdg:
Je koopt ze voor weinig en je hebt geld over voor fatsoenlijk onderhoud.
Een mooie Alfa 166 lijkt me ook een optie. 2.4 jtd zal moeilijk te vinden zijn met weinig km’s maar een dikke V6 moet te doen zijn. Onderhoud is goedkoop ivm de Duitsers en het geld dat je overhoudt kan je aan benzine besteden. Schitterende auto, fantastisch geluid en een top interieur, wat wil je nog meer?
@PeugeotGTI: Veel te veel klasse voor een advocaat.
@trustmeiamanengineer: nu vind ik dat Brammetje best stijl heeft hoor, mooie maatpakken, Eva Jinek en Astons (ja, ik weet het, die laatste twee heeft ie niet meer). Vanwaar je standpunt ‘advocaten hebben geen stijl’?
@scottishcarspotter2000: True. Internet hé, dan moet je een kort-door-de-bocht statement maken ;)
Maar ik bedoelde meer die ‘snelle jongens’. Gladjakkers in BMW’s en Audi’s. Die hebben geen stijl. Een Moszkowicz of Gerard Spong barsten van de klasse.
Citroen XM.
Gewoon omdat die wél cool is.
Dus eigenlijk is dit pas een artikel voor over vijf jaar…. Die eisen zijn een beetje vreemd. Tussen de 10 en 25k. Over vijf jaar. Niet al te duur in het onderhoud. Lekker specifiek.

Dus vallen de 7-serie, A8 en S-klasse af. Onderhoud is gewoon flink duurder dan een 5, A6 of E-klasse. Zelfde geldt voor de Lexus LS, Cadillac STS en Jaguar XJ. Ook een Panamera is schreeuwend duur in onderhoud. Dus allemaal geen optie.

Daarbij mag het geen alledaagse auto zijn, volgens de eisen. Dus alle Duitse opties vallen gewoon af, want die ze je overal rijden.

Ondanks dat ik het een beetje een ruk-vraagstukje vind, is er maar een kort lijstje welke voldoet. Uitleg en linkjes doe ik er nu even niet bij, want de auto wordt ook nu niet gekocht:

1. Cadillac CTS 3.6 V6 Limited
2. Citroen C6 3.0 V6 Exclusive
3. Honda Legend 3.5 V6 S-AWD
4. Jaguar XF 3.0 V6 Portfolio
5. Lancia Thema 3.6 V6 Emblema
6. Lexus GS450h
7. Saab 9-5 2.8 V6 XWD Aero
8. Volvo S80 3.2 Summum

Van deze modellen zou ik zelf de Honda doen. Meesterlijk goede en ondergewaardeerde auto.

Yolo Advies:

Daimler Super V8:
De allerlaatste Daimler. Ondanks alle luxe en V8 toch erg licht. Tijdloos design (best handig aangezien Aldin toch geen auto gaat kopen). Alleen wat duurder in onderhoud, maar hey, het is een Yoko advies.

Succes met het niet kopen van een auto ;-).
@gtwillem: Eens, ruk artikel. Waarom word zo’n mail serieus genomen? Aldin is (Zo komt het over op mij) een rechten student die even wou laten zien dat die er later warmpjes bij zit. Daarnaast denk ik dat aldin zich onterecht rijk rekent, een rechten student begint maar zelden gelijk voor zichzelf en houdt dat ook stand. En zal dus eerst in loon dienst zitten.
@vr6audi: ieder zn mening, wij vonden het wel een leuke afwisseling in de advies-serie.
@autoblogger: afwisseling is altijd goed! En of het verzonnen is (door Aldin) of niet maakt ook niet uit.

Maar het leuke aan de ‘advies’ artikelen is dat je binnen de gestelde kaders de beste deal probeert te vinden. En daar gaat het een beetje mank. 10-25k is een flink gat en 5 jaar is nog en hele tijd afwachten hoe de afschrijving zal verlopen. Dus echt een advies geven is erg lastig omdat er bijna geen realistische kaders zijn.
@gtwillem: Honda Legend, dan rij je pas een exoot. Goed denkwerk, leuke auto ook!
Over 5 jaar. Dan zou ik direct voor een met opties overgoten Jaguar XE 2.5t gaan. Relatief zuinig, gewoon echt snel, en vooral een plaatje. Zeker niet outdated tegen die tijd en wsl binnen budget.
Peugeot is bezig met een auto die op gebakken lucht kan rijden toch?
Dus met al die eisen komt hij uit op een Maserati Quattroporte… Koop een mooie jonge 320d. Dat past prima bij de functie, is prima te behappen op alle andere punten. En dr staan een paar puike op autoscout. En je hoeft niet elke client te horen zeiken dat ‘hij die dikke bak voor de deur zeker betaalt’.
Aldin is wel van de Duitse timing, ja.
… wat ik over 5 jaar tussen 10 en 25k kan kopen… Op mijn 24e had ik van mijn leven niet kunnen dromen hoe mijn leven er op mijn 30e uit zou zien!
Maar wel weer pluspunten om dit tijdens Salatgurke-Zeit te vragen.


Anyway; wat ie moet nemen is easy.
Infiniti FX50 (QX70 5.0). Lekker dikke 390pk uit de V8; zonder turbo’s en onzin, blijft goed heel dus. Prachtig V8 geluid. Als ie op zn centen is, bouwt ie er een gastank in (zat ruimte).
– Je ziet ze nooit; mede omdat ze nieuw te duur zijn in NL door de CO2 onzin, maar over 5 jaar kan je een mooie op de kop tikken en hoef je weinig belasting te betalen bij de invoer.
– Qua opties zit er alles op; standaard in het pakket zelfs, dus je hoeft geeneens hard te zoeken.
– Standaard zitten er 21” jetsers op (op de luxe versie), dus je kan zo gek doen als je zelf wil met andere velgen zonder voor petje uitgemaakt te worden.
– Je kan ook de 3.7 kopen waar het blok uit de 370z in. Dat blok is perfect om op te voeren en alle knowhow is bekend; dus makkie.
– Ding rijdt heerlijk, je zit als een koning.
Over een jaar of 5 zal je er best eentje met weinig km kunnen vinden van 5-10 jaar oud. Prijswise moet t ook wel lukken, die dingen schrijven nieuw harder af als Jaguars vroeger deden. Ik kan t weten: heb zelf een 2 jaar oude met 25000km weten te krijgen voor de prijs van een 3-4 jaar oude met 20000km p.j. : 40% van de nieuwprijs. (man emigreerde uit Europa, moest er vanaf). Heb zelf de 3.0 diesel versie ivm aardig aantal km dat ik rijd. Als oude auto had ik een 2005 A6 quattro 4.2 V8 en deze luxe Datsun is minimaal net zo verfijnd en rijd nog een stuk lekkerder.
Waarom moet je als advocaat in een gigantische auto rijden? Past anders het ego er niet in, of in dit geval de dromen?

Ik zou zeggen A3 sedan, Lexus IS250h, BMW 4 serie (GC) of een A klasse AMG.
@flutterby: Misschien heeft dat niets te maken met zijn beroep met wat hij mooi vindt? Ik ben een 25 jarige snotaap zonder gezin en rij een BMW 5 touring. Omdat ik het mooi vind en gewoon een voorkeur hebt voor grote auto’s. Het liefst zou ik een 7-serie rijden maar ik vind een 5 al duur genoeg in onderhoud.
@Vreddy_B: hoezo zou een 7 zoveel duurdet zijn in onderhoud? Meestal is er veel overlap in techniek
Wel een hoop tegenstrijdigheden in zijn eisen.

Groot en betaalbaar in het onderhoud wordt al snel lastig. Dergelijke grote auto’s zitten vaak bomvol met elektronica en kekke gadgets. Welke geen van allen probleem vrij zijn.
Als ik de verhalen over Japanse betrouwbaarheid aanneem dan zou een grote Lexus een optie zijn.

Persoonlijke voorkeur: BMW 8-serie. En is ook nog een 4 zitter (als je je best doet). (betaalbaar rijdend houden laat ik dan even buiten beschouwing.)
Een goedkoop koekblik voor het werk, en een leuke vrije tijd auto.

Knappe jongen btw dat i al weet hoe zijn leven eruit ziet over 5jaar… eerst maar eens afstuderen knul en vergeet niet je advocaten “stage” met vlag en wimpel te halen, anders voor jouw 10 anderen. ;) succes!
@tvrspeedsix: Precies. Ik ben ook bijna meester in de rechten en op zoek naar een baan en ook hier geldt: voor mij 10 anderen.
Waarom geen alpine D of B 5 zit nog heel veel betrouwbare techniek in. Valt nergens uit de toon maar voor de kenners toch opvallend.
Alpina dus
Het verbaasd mij dat nog niemand oppert om een Alpina uit Duitsland te importeren, BMW degelijkheid, redelijk waarde vast op de lange termijn en niet zo schreeuwerig als een SUV. Zelf zal ik met deze eisen voor een Renault Avantime gaan, 3l v6 en dan niet de goedkoopste op marktplaats maar een waar de mankementen van zijn aangepakt.
@taarmen: Avantimes zijn prachtig. Was er niet laatste een artikeltje waar we er uitgebreid op in gingen? Inclusief de electrische problemen.
M.a.w., welke auto straalt het best “fake it ‘till you make it” uit.
Een f01 735d is er toch nooit geweest? Volgens mij kwam er na de 730 (met enkele turbo) meteen de 740d, met twee turbo’s!
@adhd1001: Klopt. Maar is hetzelfde blok als in de 535. Vandaar waarschijnlijk de verwarring.
@adhd1001: er is nog nooit een 735d geweest. Van geen enkele generatie. Op zich grappig, want van de 725, 730, 740, 745 en 750 is/was er wel een diesel variant.
@gtwillem: dat is inderdaad grappig, nog nooit over nagedacht maar nu je het zegt! Doe mij trouwens maar zon dikke vette 745d V8 diesel, vroeger veel in gereden en daar kan maar weinig tegenop! Eeuwig zonde eigenlijk dat ze tegenwoordig geen V8 diesels meer maken daar in Beieren… Zon tri turbo geval is toch een compleet andere beleving!
@adhd1001: Thanks, je hebt helemaal gelijk. Gaat inderdaad om de 740d. Ik was even in de war, aangezien de 535d niet alleen hetzelfde 3-liter blok heeft, maar zelfs meer vermogen.
Mijn advocaat rijdt inderdaad met zo’n ouwe 7-serie die hij heeft afgepakt van een cliënt die ooit niet wilde betalen, maar zijn assistent advocaten rijden steevast allemaal van die Punto/208/Polo gevallen
Ook in de advocatuur geldt dat je eerst je strepen moet verdienen en dan heb je net een jong gezin, een (te) duur huis gekocht en wil je eerder een C4 Picasso of zelfs een Multipla omdat die praktischer zijn en ‘de auto’ ineens geen prioriteit meer is.

Iedereen gaat in die glamour-mode als ze het woord ‘advocaat’ horen door Bram Moscowicz’ glamoureuze leven, maar daar heeft Hof van Discipline na de raad van Discipline keihard een einde aan gemaakt !
En wil ik niet met hem ruilen, absoluut niet !
@desjonnies: Nee joh, je hebt t fout. Advocaat zijn is vet tof. Kijk maar naar Suits.
Je kan lekker blowen en zuipen elke dag.
Je loopt binnen.
Je koopt een mooi pak en vervolgens staan de modellen die in je kantoor werken in de rij om met je te mogen doppen in het archief.
Ik snap Aldin wel. Enige wat ie fout heeft is dat ie zelf die auto wil rijden. Echte advocaten laten gewoon Uber-Black bellen.
Lancia Thesis
Wat een onzin artikel, dat hier überhaupt nog serieus op wordt gereageerd.
Mmm klinkt als een patser. Liever 5 jaar sparen voor een ‘dikke bak’ ipv lekker auto rijden. Panda van 500 ekkies is ook best leuk. Miss moet deze gast maar een escalade kopen. Heb gehoort dat deze goed compenseren ;)
Na wikken en wegen lijkt het mij nodig om het een en ander te verduidelijken met betrekking tot de e-mail die tot dit artikel heeft geleid. Het wordt naar mijn mening door sommigen verkeerd begrepen en dat leidt er mogelijk toe dat ik word gezien als een arrogante persoon, dan wel een dromer.

Daarnaast wordt er een verkeerde opvatting gemaakt van het daadwerkelijke moment van aanschaf. Dit zal niet over vijf jaar zijn, maar, zoals aangegeven in mijn e-mail, binnen één en twee jaar zijn. Wellicht vindt er een misverstand plaats door mijn opmerking over mijn opleiding. Weliswaar heb ik aangegeven binnen vijf jaar iets te zijn, maar binnen die vijf jaar valt ook de periode dat een beëdigde advocaat als advocaat-stagiaire werkzaam is. Met andere woorden: geen dromen, maar realiteit die binnenkort gerealiseerd zal worden. Ik vind het circus et betrekking tot de opleiding een beetje opgeblazen, mede doordat ik er maar één zin aan vuil heb gemaakt.

Om verdere misverstanden te voorkomen, hieronder is het originele e-mailbericht te lezen:

“Hallo AB,

Ik ben één van jullie anonieme lezers. Ik heb laatst gezien dat jullie een artikel hadden geschreven over een
jongen die opzoek was naar een nieuwe auto. Ik heb erg genoten van dat artikel en dat heeft jullie zeer veel
reacties opgeleverd. Ik ben ook een van de personen die binnenkort (tussen één en twee jaar) een nieuwe auto
wil hebben, maar ik ben zeer kieskeurig en ik wil geen alledaagse bak hebben. Dit kan een interessant artikel
worden. Kunnen jullie voor mij een vergelijkbaar artikel schrijven waarin jullie advies geven voor de aanschaf
van een auto? Hoewel ik van auto’s houd weet ik er weinig van.

Iets over mijzelf en mijn wensen:

Mijn naam is Aldin en ik zit in mijn 25ste levensjaar. Ik studeer rechten en binnen vijf jaren zal ik een advocaat
zijn in het verbintenissenrecht (misschien ook in het vreemdelingenrecht en burgerlijk recht).

Ik vind veel alledaagse auto’s mooi, met name de nieuwe Passat. Ik zou echter nooit een dergelijke auto aan-
schaffen, ondanks hun goede kwaliteit (mijn vader heeft een Jetta uit 2010 – wat ik een hele mooie auto vind).
Ik ben in mijn jongere jaren opgegroeid in München en om die reden heb ik veel liefde voor BMW’s. Prachtige
auto’s – vooral de nieuwe 7-serie -, maar ik stoor mij er elke keer weer aan dat het interieur niet even spectaculair
als het exterieur is.

Als eerste auto wil ik een bijzondere hebben; ik zit liever vier jaren zonder auto in mijn bezit dan dat ik vier jaren
een Polo of dergelijke (3-serie, A4, A6, Passat, Polo, Golf of whatever) rijd. Mijn eerste droomauto is een Ferrari 612
Scagletti (hoe je dat ook schrijft), maar deze is met €70.000,- – €80.000,- tweedehands te duur voor mij.

Mijn wensen:
– Geen alledaagse, maar exotische auto;
– Geen tweezitter, maar vier- of vijfzitter;
– Aanschafprijs tussen €10.000,- en €25.000,- tweedehands;
– Onderhoud en het rijdend houden moet niet teveel kosten;
– Niet ouder dan het jaar 1990;
– Voor bovengenoemde aanschafprijs moet hij onder de 100.000 kilometers gereden hebben;
– Moet geen slome bak zijn, maar hoeft ook geen 400 paardenkrachten te hebben;
– Moet niet bekend staan vele problemen te hebben (met motor, elektronika, of whatever).

Een auto die aan bovenstaande wensen voldoet is een Maserati Quattroporte rond het jaar 2005.

Ik kijk uit naar het artikel. Mag ik van jullie vernemen voordat jullie het artikel besluiten te schrijven.

Met vriendelijke groet,

Aldin”

Tot slot: in de laatste twee weken heb ik verder onderzoek gedaan en ik heb een aantal dingen ontdekt;
– ik vind het opmerkelijk dat ALPINA niet genoemd wordt! Ook opmerkelijk dat ik er ook zelf niet op ben gekomen. Na Marktplaats gecheckt te hebben vallen deze auto’s onder – zo goed als – al mijn eisen;
– de BMW 840 zou wellicht ook aan mijn eisen kunnen voldoen. Sterker nog, het voldoet aan zo goed als alle eisen met uitzondering van het advies van AB om grote motoren te vermijden doordat hun onderhoud veel geld kost.

Al met al heb ik genoten van het artikel en ik zal adviezen van AB zeker in acht nemen. Achteraf lijkt het mij inderdaad beter om Italiaans spul te vermijden. Ook ben ik geïnteresseerd in het advies van AB over de BMW 7-series.
@nidlaobud:
Welkom Aldin!!! Ik denk dat je iets te vaag bent geweest in het stellen van je kaders waar je uit kunt kiezen. Wat versta jij onder exotisch? Wat versta je onder ‘niet al te duur in het onderhoud’? En waarom zo’n grote marge in het budget? Daarbij vind ik je eigen suggesties niet helemaal passen bij je eigen gekozen criteria:

Een BMW 8-serie is catastrofaal duur in het onderhoud. Vele onderdelen zijn specifiek voor die auto gebouwd. Het is een liefhebbers auto. In de geest van een Jaguar XJ-S, Mercedes SL, Porsche 928 of een andere dergelijke exoot. Vergeet niet dat de nieuwprijs hoog was, dit vertaald zich door naar de bedragen voor het onderhoud.

Alpina’s voldoen ook niet aan je eisen, want ook deze zijn erg duur in onderhoud en onderdelen. Zeker de qat oudere met handgemaakte blokken zijn peperduur. Zeker als je het goed wilt doen.

Ook een 7-serie is een duur geintje. Mijn oudoom heef een 730d. Fantastische auto, maar ook hierbij: alles is duur. Luchtvering kaduuk? 3 mille. Automaat naar zijn grootje? 3,5 mille. Grote beurt? Met 700 euro ben je goedkoop uit. Schuifdak repareren: 900 euro. Verbruik is 1 op 11,5 op zijn best en hij lust bandentest plezier. Dus als je er een leuk maatje onder heb zitten kun je daar ook op leeglopen.

Dus mocht je nog wat advies nodig hebben: wees wat specifieker en @henkhupelschoten zal je vertellen welke Benz het beste is!!!
@gtwillem:
Exact wat jij zegt. Maar omdat ik het wel leuk vind om op Autoscout te snuffelen en wat te spelen met de zoekcriteria kom je toch wel eens iets “exotisch” tegen, voor Nederlandse begrippen dan, tussen alle BMW’s en Audi’s door…..

Zoals deze Buick Lucerne. Wie heeft dat nou in Nederland?!
http://ww3.autoscout24.nl/classified/272176431?asrc=st|as

Of een ZoekZoekie Kizashi. Had er zelfs nog nooit van gehoord…
http://ww3.autoscout24.nl/classified/270150294?asrc=st|as

De blokkendoos Volvo 780, maar dan als coupe.
http://ww3.autoscout24.nl/classified/271185185?asrc=st|as
@gtwillem: wat voor 730d is dat? Zeker geen e38 want dan heb je het over heel wat vriendelijkere bedragen. En die onderdelen van een 8 serie valt alles mee, heel veel is gebruikt te vinden of wordt gedeeld met de e34 of e32, die bij de fleet op de sloop staan. En ze zijn ook gewoon goed gebouwd, gaat niet zo heel snel iets kapot.
@gtwillem: als je zusje achterin gaat zitten is die luchtvering idd weer verrot
@nidlaobud: Boeit niemand wat.
@nidlaobud:

Hoi .. Ik heb een staatslot gekocht ..
En ik ben ook alvast opzoek naar zo een exotische Duitse sedan ..

Dus ik begrijp je wel hoor ..
@nidlaobud: advies van een collega:

http://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=274764510

Ben wel wat jonger, nog geen 20, maar ik begin al wel aan het derde jaar van m’n bachelor over een maand :) Deze auto is onder je budget en met wat meer kilometers, maar verwen ‘m, knap ‘m op en je maakt er over een aantal jaar winst op ook!
@nidlaobud: neem een Lexus. Is of Gs allebei aardig en weer eens wat anders. Daarnaast worden ze minder afgetrapt laat staan toegetakeld. Het blijft heel, onderhoud Is goed te doen en het past prima bij je baan. Een Volvo S60 t5 oid is ook best leuk (serieus.. Adviseer ik zojuist iemand om vrijwillig een Volvo te kiezen?) maar over twee jaar Is een Mazda 6 of een Lancia thema misschien ook wel grappig. Dikke diesels lijken leuk maar kosten altijd veel geld (MRB en verzekering) en als ze stuk gaan kost elke ook serieus geld. Een Mercedes Cla, C-klasse coupé of een Genesis coupé zijn ook leuk
Koop een Audi RS2, dan dwing je meteen respect af.
@991gt3rs: en dan ben je heel snel failliet, en dan heb ik over onderhoudskosten nog niet eens gesproken
Op je 25e nog aan het studeren voor advocaat?
En dat met een overaanbod in die sector waardoor de helft geen betaald werk vind. Ik denk dat je blij mag zijn als je binnen 5 jaar in een polotje kan rijden.

Dat gezegd zijnde, een 4 zitter die nietmeer afschrijft voor +-10K-25k.

Zo’n lexus LS400 van de eerste generatie kopen en dan met de rest van het geld de wagen wat opfrissen. Zo’n W140 is waarschijnlijk de beste wagen ooit en een E38 kan verdomd bruut (lees fout maar dat wil je toch al beroepsleugenaar) zijn.

Voor dat budget lukt een G-klasse ook al, kan je direct mee met je klantjes.
S klasse!
Wat een vreselijke Azijnpissers zitten er op AB zeg, niet normaal.

Laat die jongen toch ambitieus zijn.

Ik ben zelf een stuk jonger (23) dan Aldin en in mijn branche (ben piloot) is het zo mogelijk nog moeilijker om op dit moment aan de bak te komen. Maar tegen de verwachtingen van de meesten in heb ik er toch wat van weten te maken en zit er zeker voor m’n leeftijd zeer warmpjes bij. Mijn punt is dus dat je maar nooit weet hoe het zal lopen.

Dat de meeste van jullie je jeugd hebben zitten verzuipen in de buurtkroeg, wil nog niet zeggen dat hij zijn ambities niet waar kan maken.

Dus Aldin, succes man! Hoop je later nooit nodig te hebben ;)

En mijn advies: Lancia Thema 3.6, snel zat, zeer zeldzaam en heeft een zekere statigheid en klasse zonder arrogant over te komen (iets wat de Duitse merken niet altijd lukt), en dat moet je als advocaat zeker willen.

Ook die pentastar motor was in 2013 de engine of the year en staat te boek als zeer betrouwbaar.
@mopar: dan ben ik best benieuwd waar jij in rijd, als 23-jarige piloot met een baan is er genoeg te kiezen lijkt mij? 😄
@jobberns: Naja woon momenteel 50/50 in Hong Kong en Amerika voor m’n werk. Dus heb eigenlijk 3 auto’s :P

In NL heb ik die Chrysler in m’n avatar. In de states heb ik een nieuwe Chrysler 300C John Varvatos en in HK een BMW E39 530i (zie m’n spots voor foto’s van allemaal)

Dus mag absoluut niet klagen :)
@mopar: ‘in de states’ 😖 (kots kots).
@888natan: eerder in Nederland kots kots. Nog nooit zulke bekrompen reacties gezien op iemands vraag als hiero. Als dit de gemiddelde Nederlandse bevolking moet voorstellen dan mag je je diep schamen gast.

Iemand met ambitie finaal de grond in boren, das pas klasse. Mag je zeiken wat je wil over Amerika maar daar kan je tenminste doen wat je wilt zonder dat een in het leven gefaalde, bittere sukkel jouw komt vertellen wat je wel en niet kan doen….
@mopar: zeiken over amerika? Ik vind het daar fantastisch, het ging meer om het feit hoe je (een beetje eng ja) interpreteert. Bescheidenheid siert de mens, ook geldt dat voor dit artikel.

Het domste wat je ook kan doen is alle nederlands over één kam scheren.
@888natan: hoe kan jij in vredesnaam denken dat iemand “kots kots” als positief kan interpreteren??
@mopar: neen, ik bedoel de twee woorden ‘the states’,misschien komt het door mijn gladde oom die het altijd over the states heeft met een bepaalde toon alsof ‘sky the limit’ is. Nja, je begrijpt mij of niet😉!
@mopar: wow, leuk lijstje! Veel plezier ermee, zijn toch wel leuke auto’s, en al helemaal leuk dat je er 3 hebt 😄
@mopar: Volledig met je eens! Als je de reacties hier leest dan zijn de meesten vies van elke vorm van ambitie. Met zo’n nationale instelling is het nog een wonder dat we geen Derdewereldland zijn.
LOL! Maserati QP was ook mijn eerste gedachte. Met meteen onderhoud als obstakel !
Raar dat betrouwbaarheid een issue is voor de advocaat in opleiding.
@jandevries: de auto moet passen bij zijn baan. Een betrouwbare advocaat behoeft een betrouwbare auto. Zoiets.
@sleepyj: En daarom zie je nooit een advocaat in een Lexus GS300 ;-).
@gtwillem: smaak moeten ze ook hebben xD
Als je een auto zoekt die voordelig uitkomt qua gebruik dan kan je het best in deze contreien voor iets uit het VAG concern gaan.

Mocht je auto’s tot je liefhebberij rekenen dan hoeft niemand je hier advies te geven, ga gewoon voor die droomauto en zorg dat je cashflow hebt om hem te onderhouden. Luisteren naar je auto, upgraden naar eigen smaak, 3 ton op de teller zetten terwijl heel nablatend Nederland dat voor onmogelijk gehouden heeft, dat is echte liefhebberij!
Vw phaeton.
Foei, ik ben ook advocaat to be (hoop ik), maar ik zou echt aan wat anders denken. Kwam laatst een puntgave zwarte RX8 HP tegen, 231 pk op de achterwielen? Kom maar door 😁
Saab 9-3 Turbo-X

2.8 V6, AWD, stijlvol (evt met andere velgen) en exclusief. Duurder in onderhoud dan een gemiddelde Saab, maar veeeeel goedkoper dan een Maserati, S-klasse, BMW M enz.
Cadillac CTS, moeilijk dik!
Een paar woorden voor deze jongeman ;
VW pheaton v10 diesel limousine uitvoering.
Deze auto is een ONGELOFELIJKE auto die ik gewoon niet kan omschrijven, mijn vader heeft er 1 en ik ben alleen al verliefd op het geluid dat ie maakt, ze kosten ook vrij weinig. Voor 15000 heb je er wel 1
@bmwnumberone:

Phaeton is een prachtige wagen, heb ik ooit ook gehad. Maar een advocaat ga je er niet in terugvinden, de phaeton is subtiel en chique. Beroepsleugenaars hebben iets opvallend, schreeuwerig nodig van een merk dat hun klanten herkennen.
Gewoon een aangeklede ford Mondeo van de huidige uitvoering

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).