Beetje race-ervaring opdoen kan geen kwaad.
De Lamborghini Urus is een auto die de meningen een beetje verdeelt. Aan de ene kant is het best een gaaf apparaat. Van alle SUV’s ziet ‘ie er het meest sportief uit en dankzij die 650 pk sterke V8 is er ook niets mis met de prestaties. De auto heeft alleen een beetje een hoog Audi Q8-gehalte, wat de Urus in technische zin natuurlijk ook gewoon is.
Wat kan je doen om jouw product méér pedigree en heritage mee te geven? Precies, je gaat ermee racen. Lamborghini Squadra Corse (dat de raceactiviteiten van Lamborghini doet) had vorig jaar al een glimp van de toekomst losgelaten. Dat deden ze met de Urus ST-X Concept. Toen was het nog een concept, maar de auto gaat er nu definitief komen. Gisteren liet Lamborghini Squadra Corse al informatie los over de nieuwe V12 trackday auto, we weten nu iets meer over de Urus ST-X.
De auto krijgt zijn eigen raceserie. Het belangrijkste is natuurlijk dat de immens populaire Urus geschikt gemaakt gaat worden voor competitieve doeleinden. De Urus moet namelijk behoorlijk afvallen, het streefgewicht is 1.650 kilogram. Voor de context, de straat-Urus weegt precies 2.200 kilogram (kentekengewicht). Dat gaat Lamborghini Squadra Corse voor elkaar krijgen door alle luxe eruit te halen en het gehele interieur te strippen. Tevens wordt er uitgebreid gebruik gemaakt van koolstofvezel, uiteraard.
Omwille van de betrouwbaarheid gebeurt er niet veel aan de motor, die blijft 650 pk leveren. Wel wordt de beademing verbeterd, zowel in het inlaat- als uitlaattraject. Alle Urus ST-X race-‘auto’s’ zullen voorzien worden van 21″ velgen met ‘centerlock’ velgen en Pirelli banden. In het interieur zul je nu alleen nog een racestoel, brandblusser en rolkooi aantreffen. De Lamborghini Urus ST-X zal zijn debuut maken bij het Super Trofeo evenement in 2020 in Misano.
Waarom een eigen raceserie? Er zijn immers al genoeg series voor (semi)vrachtwagens…
@rollingstoned: mss is ’t een raceserie waarmee men zo traag mogelijk over een boulevard moet rollen
@drdre1: dat zo e.e.a. wel verklaren ;-)
-edit: nutteloze bijdrage-
@rollingstoned: Hij zal het goed doen op het Truckstar Festival ;-)
Als het in- en uitlaattraject verbetert wordt, waardoor de Urus beter in- en uitademt, zal hij hoogstwaarschijnlijk ook iets meer pk’s gaan leveren.
Waarom niet off-road racen met dat ding?
@italdesign: daarom: https://www.regiaodeleiria.pt/wp-content/uploads/2019/02/52541589_591308444613992_2214581327905161216_n-1.jpg
Op naar Paris Dakar
Had iemand niet recent zo’n ding gespot en op autojunk gezet?
@pindakoning: https://www.autojunk.nl/2019/10/urus-247184
Dit was toch al lang bekend?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@dutch: sorry maar ik vind het nogal respectloos om mijn reactie te verwijderen onder de noemer -edit is inmiddels gefixt. Ik deed mijn beklag over het taalgebruik niet alleen over dit artikel maar over de artikelen die de laatste tijd verschijnen. Ik heb het bewust niet geschreven bij één van de ‘haast’ artikelen rond de Formule 1 (daar kan ik nog begrip voor opbrengen) maar bij een artikel waar de tijd voor genomen had kunnen worden.
@dutch: Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar zie in dit artikel toch weinig rare dingen.
@fmgarcia: omdat het inmiddels is ‘gefixt’…
@dutch: O t zal wel dan. Lijkt me niet dat Willem de boel loopt te fokke
@fmgarcia: geen idee wie (ik vermoed ook niet Willem) maar iemand is duidelijk de gang van zaken ‘onder het tapijt’ aan te vegen’..
Lambo zou Kimi Raikkonen een whatsuppie moeten sturen om ‘m een shakedown te geven. Als deze Urus versie Kimi-proof is dan wordt het een groot succes.
In de Junkyardrace is een SUV wel humor. Maar als je het serieus doet….
Dit wordt dus een 2e Formule W, maar dan voor type volgespoten lippen+voorgevel en de winnares krijgt een hele grote Gucci zonnebril?
Wedstrijd hardlopen op de piste voor dikkerds…
Boeiend.
@tjorque:
Het is meer een soort Paralympics van de autosport.
Als iets niet past bij de heritage van Lamborghini is het racen.
Zielig voor Pirelli, er zijn steekwagens met een betere balans.