• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Seat Toledo is dood

Auteur: RubenBaeten, gepost 22 september 2009 om 17:38 – 63 Reacties

Afbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is doodAfbeelding De Seat Toledo is dood

Seat Toledo

Volgens mij kunnen we genoeg medestanders vinden in onze stelling dat de Seat Toledo een raar uitgekauwd misbaksel was en dat niemand hem zal missen.

De vorige Toledo was best leuk. Een aardige sedan op basis van de Golf/Bora, die met de lekkere V5-motor onder de kap een klein wolfje in schaapskleren was. Maar in 2004 kreeg Seat een klap van de Duitse molen en kwam deze vreemde derde generatie op de markt, een soort MPV waarvan de achterkant met een botte heggenschaar was afgewerkt. De auto was dan wel getekend door Walter da Silva, maar om iets moois te kunnen maken moet je dan ook eerst ‘lelijk’ definiëren. Onder de kap was het ook al geen feest; de vijfcilinder was namelijk verdwenen.

De Toledo III was meteen al geen succes, want de verkoopcijfers kelderden alleen in Spanje al van ongeveer 40.000 stuks in 2003 naar 20.000 stuks in 2005. Dit jaar werden er nog slechts 120 stuks op kenteken gezet. In Nederland zien we het ding al helemaal nooit rijden.

Onze collega’s van Motorpasión zijn verdrietig dat Volkswagen de Toledo heeft verpest, en dat nu een omgebouwde A4 het stokje heeft overgenomen. Wij kunnen er niet heel rouwig om zijn, maar beeld je voor de grap eens in dat de Mitsubishi Colt zomaar verdwijnt. Dan zouden wij ons ook goed klote voelen.

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
  • Hyundai IONIQ 5 rijtest video
    Hyundai IONIQ 5 rijtest video
  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

Seat, toledo

Vorig bericht: « Lezerspost: wordt Autoblog een hippiekolonie?
Volgend bericht: Zieke video: head-on crash op de snelweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. SimonMc zegt

    22 september 2009 om 17:39

    Mooi zo.Nu nog de rest van die Seats.

    Login om te reageren
    • 750i zegt

      23 september 2009 om 20:14

      @SimonMc:
      Hahaha….dat was het eerste wat er ook in mij opkwam.

      Login om te reageren
  2. cardesigner@USA zegt

    22 september 2009 om 17:40

    Hoe zit een V5 in godsnaam in elkaar?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      22 september 2009 om 17:49

      @cardesigner@USA: Zo:

      Volkswagen introduced the first V5 engine, though this engine is not a true twin-bank V engine, but rather a VR5, or staggered bank straight-5 engine, and therefore not a true V5. It does not have one cylinder bank with 2 cylinders and one with 3; rather, it has all 5 cylinders sharing a single bank. The engine is derived from the VR6, and is thus a staggered 5, and has much in common with Volkswagen’s earlier straight 5 developed in the 1980s for the Passat and Audi Quattro.
      http://en.wikipedia.org/wiki/V5_engine

      Login om te reageren
      • super zegt

        22 september 2009 om 23:31

        @robbie:
        vreemd dat die fan er op die manier op zit, wekt de indruk dat ze hem langs en niet dwars inbouwen wat vw volgens mij niet doet?

        Login om te reageren
  3. Tinus zegt

    22 september 2009 om 17:46

    Kunnen ze dan ook gelijk die nieuwe Ibiza vermoorden. Ook zo’n lelijk ding.

    Een V5 is een VR6 – 1 cilinder.

    Login om te reageren
  4. niels zegt

    22 september 2009 om 17:47

    op twee manieren, of aan de ene kant drie en aan de andere kant 2 cilinders of een v4 met op de kop een rechtstaande cilinder

    Login om te reageren
  5. Eg zegt

    22 september 2009 om 17:47

    Login om te reageren
  6. GeeJee zegt

    22 september 2009 om 17:47

    Een V5 (eigenlijk VR5) is een VR6 met één cilinder minder. Door zijn blokhoek van 15 graden is het bijna een lijnmotor, maar net niet. Vandaar “VR”, wat in het Duits staat voor V-motor en Reihe-motor, in Nederland zou hij dan dus VL5 heten :-)

    Login om te reageren
  7. Eg zegt

    22 september 2009 om 17:48

    http://vfr1000.org/uploads/2009/01/2009_honda_vfr10001.jpg

    Login om te reageren
  8. E36 zegt

    22 september 2009 om 17:48

    @Tinus wat en belachlijk antwoordt
    Een V5 is een VR6 – 1 cilinder.

    Lol oke dan en V5 is en V12 -7 cilinder’s

    Login om te reageren
  9. MattCurlew zegt

    22 september 2009 om 17:50

    Werd tijd. Zeker met de komst van de XL was de Toledo onwijs overbodig en sowieso niet mooi.. helaas zitten we nu opgescheept met een oud verbouwde A4..

    Login om te reageren
  10. clubbtraxx zegt

    22 september 2009 om 17:51

    @cardesigner

    Gewoon hetzelfde als elk ander V-blok
    Niks ingewikkelds aan.

    O.T. Die Da Silva is toch eeen zwaar overschatte designer wat mij betreft, de Toledo is daar een goed (of beter slecht) voorbeeld van.

    Login om te reageren
  11. Tinus zegt

    22 september 2009 om 17:51

    @ E36

    Verdiep je eerst een in de materie voordat je eea roept.

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    22 september 2009 om 17:52

    Nu is het nog slechts een lelijk ding, over tien à vijftien jaar vind je het bijzonder en kijk je om als je er een tegen komt.

    Login om te reageren
  13. clubbtraxx zegt

    22 september 2009 om 17:53

    Eg geeft het juiste plaatje erbij van een voorbeeld V5
    Die in de Seat was idd geen V5 maar een VR5.
    Was toch een leuk concept om ruimte te besparen.

    Login om te reageren
  14. robbie zegt

    22 september 2009 om 17:53

    Gelukkig leeft de oude Toledo nog door als Chery in China :D
    http://www.autojunk.nl/2008/06/chery-toledo-limousine
    http://www.autoblog.nl/archive/2007/08/08/kreukelzones-zijn-voor-mietjes

    Login om te reageren
  15. CrazyHenkie zegt

    22 september 2009 om 17:55

    @ cardesigner

    De cilinders zitten in één cilinderbank, als het ware een vier-in-lijn, maar de cilinders verspringen van elkaar, net als bij een VR6. Alleen mist deze een cilinder, maar heeft hij wel de overlap tussen de arbeidsslagen die een viercilinder niet heeft ;)zulke techniek hebben ze niet in de States, hé? :P

    Login om te reageren
  16. Rutgertje zegt

    22 september 2009 om 17:56

    Zeker in deze klasse slaag je alleen als je een sedan op de markt brengt.

    Login om te reageren
  17. CrazyHenkie zegt

    22 september 2009 om 18:00

    @ mezelf

    Oeps, dacht dat een VR5 ook één cilinderbank had, foutje bedankt!

    Login om te reageren
  18. Brutus zegt

    22 september 2009 om 18:01

    Dit plaatje zal de opmerking “gewoon een vr6 – 1 cilinder” denk ik wat verduidelijken ;) Klopt namelijk wel..

    Login om te reageren
  19. CrazyHenkie zegt

    22 september 2009 om 18:02

    @ Brutus

    Dus ik heb toch gelijk? :P

    Login om te reageren
  20. Laurens zegt

    22 september 2009 om 18:11

    Verrek, die moet ik gaan promoten bij de gezinnetjes vrienden. Een echte sleeper…

    Login om te reageren
  21. arnold zegt

    22 september 2009 om 18:13

    go seat op naar de alrea die mag ook wel de pijp uit

    Login om te reageren
  22. Kuukske zegt

    22 september 2009 om 18:15

    @SimonMc
    En de reden?
    Ik vind de overige modellen er redelijk en sommige zelfs zeer goed uit zien.
    En de techniek is hetzelfde als Volkswagen, dus als dat de reden is kwets je ook Volkswagen, Audi, Lamborghini, Bugatti, …

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      22 september 2009 om 18:34

      @Kuukske: Reden?Hoeveel heb je er nodig?

      Ik vind dat het er niet uitziet, de mensen die er mee rijden zou ik nog niet mee willen geassocieerd worden dood, een hele tamtam maken rond het feit dat het eigenlijk een volkswagen is, terwijl alles in het interieur na een mum van tijd desintegreert, je hebt er meer kosten dan wat anders aan omdat het rotzooi is, en omdat ze ook bespaard hebben op isolatiemateriaal, word je doof van die takkedieselherrie.

      Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    22 september 2009 om 18:20

    @ autoblog; Compleet off-topic, maar is er wat mis met het inloggen? Het lukt me namelijk niet… :?

    Login om te reageren
    • a_buis zegt

      22 september 2009 om 18:30

      @Citrofiel: zodra je BMWfiel heet ben je weer welkom :-)

      Login om te reageren
  24. mb zegt

    22 september 2009 om 18:28

    Gelukkkig.Weer verlost van een gedrocht

    Login om te reageren
  25. ivanadrive zegt

    22 september 2009 om 18:33

    Iets wat ik nooit echt gesnapt heb aan SEAT: het moest het de AlfaRomeo van VAG worden, maar ze maken vooral ondergemotoriseerde budgetauto’s, waarvan de helft eigenlijk MPV’s zijn. Waar zijn de coupés en roadsters? De betaalbare Audi’s met meer persoonlijkheid? De sportieve tegenhangers van VW met een leuke styling? Op de cupra’s en bocanegra’s na valt er bij SEAT weinig te beleven.

    Login om te reageren
  26. Citrofiel zegt

    22 september 2009 om 18:38

    @a_buis: :lol: Het moet toch niet gekker worden hier…

    Login om te reageren
  27. Ronald zegt

    22 september 2009 om 19:09

    @Ruben:
    quote: ” Onze collega’s van Motorpasión zijn verdrietig dat Volkswagen de Toledo heeft verpest, en dat nu een omgebouwde A4 het stokje heeft overgenomen. Wij kunnen er niet heel rouwig om zijn, maar beeld je voor de grap eens in dat de Mitsubishi Colt zomaar verdwijnt. Dan zouden wij ons ook goed klote voelen. ”

    Ik weet niet zeker of deze vergelijking (met de Colt) wel op gaat, want voor zover ik heb begrepen is de complete productielijn van de oude A4 verhuisd naar Espanja om daar ter plekke Exeo’s te gaan bouwen. Geen of weinig banenverlies in deze voor de spanjolen dus lijkt mij?

    Als ik het niet bij het rechte eind heb hoor ik het uiteraard graag.

    Login om te reageren
  28. krari zegt

    22 september 2009 om 19:30

    wat dacht je van de renault velsatis, ook zon leleijk ding

    Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    22 september 2009 om 19:44

    Ik vond deze Toledo altijd wel leuk. Die kont is speciaal, maar niet lelijk. Er zijn gewoon te veel conservatieve mensen in onze contreien en op Autoblog.

    En de Colt mag gerust verdwijnen van mij. Voor de facelift was het een zeer leuk wagentje, maar met zo’n Lancersnoet, dat is toch gewoon belachelijk.
    De Punto Evo-facelift ziet er dan nog een stuk beter uit.

    Login om te reageren
  30. bpc zegt

    22 september 2009 om 20:04

    lol ik wist niet dat een v5 bestond, dus kun je in theorie een w10 maken?

    Login om te reageren
  31. JamesBond007 zegt

    22 september 2009 om 20:09

    Ehhhnnn.. Blijf weg!

    Login om te reageren
  32. Thijsj zegt

    22 september 2009 om 20:16

    die laatste toledo was idd lelijk, de 2e serie vind ik nog steeds prachtig:D me ma had er ooit een..

    Login om te reageren
  33. Jochem zegt

    22 september 2009 om 20:50

    Ik heb zelf de laatste serie Toledo Reference 1.9 TDI gehad als lease wagen en naast dat heerlijk reed is hij ook nog eens mooi. Ik heb mede hierom ook zijn grote broer gereden de Vel Satis 3.0 V6 Initiale Diesel! Jammer dat hij het veld moet ruimen voor weer een saai VAG product

    Login om te reageren
  34. Tommy2 zegt

    22 september 2009 om 20:57

    @cardesigner@USA: Hallo!! Waker worden!! Onder welke steen heb jij de laatste 15 dan geslapen?? Die uitleg is hier al een aantal keer voobij gekomen en de motor is al een aantal jaar uit productie!

    OT: Mooizo, die Exeo ziet er ook veel beter uit dan dit geval! :D

    Login om te reageren
  35. b0z4 zegt

    22 september 2009 om 21:28

    Het vorig model was best wel goed te doen , maar het model op het plaatje om op te kotsen :D

    Login om te reageren
  36. JK 733 zegt

    22 september 2009 om 21:29

    @citrofiel

    zo had ik het nog niet bekeken. Misschien kan je m dan ver gelijken met de Renualt Vel-Sat(an)is… ook zo’n gedrocht waarvan mijn kinderen er binnen 15 jaar ook van zouden omkijken…

    tja, misschien had de Exeo (als ex-A4) misschien de vorige toledo moeten zijn… een berline en geen samenraapsel van trends…

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      22 september 2009 om 21:43

      @JK 733: Zo bekijk ik het juist heel vaak, want die auto’s die later (of nu al) bijzonder zijn vind ik juist het leukst! En ach, de scheidslijn tussen leuk apart en lelijk is klein. ;)

      Login om te reageren
  37. audirijder zegt

    22 september 2009 om 21:37

    @simon…

    Inderdaad…..Nu de rest van de seats van de weg. Niemand zal ze missen…plastic auto’s voor mensen die geen ‘echte’ auto kunnen betalen

    Login om te reageren
    • Ferdinand1 zegt

      22 september 2009 om 22:18

      @audirijder:
      Niet zo bekrompen hè. Ik ken mensen die per jaar véél meer (3x) dan de Balkenende norm verdienen en die rijden ook gewoon Seat. Niks mis mee.

      Login om te reageren
  38. mashell zegt

    22 september 2009 om 22:49

    “die per jaar véél meer (3x) dan de Balkenende norm verdienen en die rijden ook gewoon Seat.”
    Bij hun buitenhuis op Mallorca zeker…

    Ze hadden de stekker al veel eerder uit dit model moeten trekken. Bij de lancering van de Altea XL maar eigenlijk al voor de marktintroductie.

    Login om te reageren
  39. F355GTB zegt

    22 september 2009 om 23:20

    Beter zo. De vorige Toledeo was inderdaad wel mooi. Maar nu moest de Toledo ineens een MPV worden. Dat snap ik nooit zo goed. Net als de Fiat Croma. Daarbij snapte ik de toegevoegde waarde niet zo, als je ook al meerdere versies van de Altea hebt. Rijgedrag van laatstgenoemde vond ik trouwens tegenvallen. Als Alfa-liefhebber heb ik sowieso niet zo veel met Seat, wat toch regelmatig nep-Alfa’s zijn…

    Login om te reageren
  40. zesinlijn zegt

    22 september 2009 om 23:31

    …maar beeld je voor de grap eens in dat de Mitsubishi Colt zomaar verdwijnt. Dan zouden wij ons ook goed klote voelen.

    Waarom..? Dat ding ziet er toch niet uit! Van mij mag die óók weg, is niets meer dan horizonvervuiling. Kunnen die stinkhippies daar niet tegen in actie komen? Doen ze nog iets nuttigs!

    Login om te reageren
  41. De_Buurman zegt

    22 september 2009 om 23:41

    De 2e generatie Toledo was toch best een nette auto. Die zie je nog met regelmaat rijden. Maar de Toledo zoals op de foto’s is een grote fout geweest. Ik heb het nooit een mooie auto gevonden en dat verandert ook niet meer.

    De Exeo is dan welliswaar een A4 van een tijdje geleden maar die is heel wat beter te pruimen dan dit.

    Login om te reageren
  42. Larrs zegt

    23 september 2009 om 00:08

    Ben blij dat dit model niet aangeslagen is, maar ben weer niet blij dat de Toledo niet meer bestaat.
    De vorige Toledo’s zijn best mooi.

    Login om te reageren
  43. Ramshoek zegt

    23 september 2009 om 09:14

    De Toledo, een Altea met een lelijke bolle reet, was een beetje het dieptepunt in de carriere van Walter da Silva. Maar volgens mij was dat model ook toen al het gevolg van een gebrek aan centjes bij SEAT. Na die flop moesten ze nog eens aan de bak om de Altea in een Altea XL te veranderen > goedkoop is dus duurkoop.

    Nu is er die gefacelifte tweedehands A4 en weer een bewijs dat ze bij SEAT geen cent te makken hebben. Een model dat vanwege zijn afkomst getipt word als leasetopper. Voor mij onbegrijpelijk. De oude A4 werd aan het eind van z’n leven verpletterend verslagen door 3-serie en C-klasse en ook moest hij het afleggen tegen bijvoorbeeld de nieuwe Passat. Zelfs een Octavia Combi wint het in de vergelijkingstests van die oude A4.
    Maar ja, van een Audi logo word de gemiddelde leasebakrijder behoorlijk geil en zelfs een Audi afkomst is, ongeacht de test resultaten, voldoende om een beetje opgewonden te worden.

    Met het ontwerp van die Exeo heeft meneer Da Silva niets van doen gehad (want facelift oud model). Meneer schijnt wel erg trots te zijn op met name de A5, maar wat mij betreft heeft hij het niveau van zijn Alfa 156 nooit meer weten evenaren…

    Login om te reageren
  44. vincenzo zegt

    23 september 2009 om 10:12

    gelukkig…en weg ermee. Nu de rest nog van die VAG producten.

    Login om te reageren
  45. sjazz zegt

    23 september 2009 om 11:54

    in plaats van zeiken op de colt heb ik ook een goed idee… kopen dat ding…!

    Login om te reageren
  46. micheloo0 zegt

    23 september 2009 om 13:00

    Spijtig van de naam toledo is een mooie stad

    Login om te reageren
  47. Humanspectrum zegt

    23 september 2009 om 14:35

    De Colt uit productie nemen klote? Hoezo? Zolang de mensen in Born maar werk houden, zie ik geen problemen.

    Login om te reageren
  48. toledorijder zegt

    23 september 2009 om 19:49

    ben zelf een toledo rijder type II en ben blij dat id dat lelijke ding (type III)uit de handel is heb hier en daar wel gehoord dat er een nieuw type toledo in ontwikkeling is hoop dat deze weer goed aan zal gaan slaan

    Login om te reageren
  49. Stefan zegt

    23 september 2009 om 20:05

    ik vind de toledo 3 echt een heel mooie auto en de schok dat hij dood was viel bij mij net zo erg en onverwacht als de dood van michael jackson.
    als ik een rijbewijs en veel geld hat zou ik direkt zo’n ding kopen.
    prachtig ontwerp, prachtige techniek en een practich interieur.

    Login om te reageren
  50. phantom zegt

    24 september 2009 om 19:45

    Tsja, de exeo voldoet toch ook als opvolger voor de toledo??

    Login om te reageren
  51. SjonnieKroket zegt

    24 september 2009 om 23:08

    Onbegrijpelijk dat er uberhaupt nog Seat’s verkocht worden, zijn toch allemaal lelijke kippehokken?

    Login om te reageren
  52. hans C zegt

    13 januari 2010 om 17:45

    Volgens mij weet men niet waar men over praat. Een werkelijk schitterende wagen. en rijdt fantastisch. heel veel binnenruimte. daar gaan we nog lang van genieten.Oja heb hem gloednieuw gekocht eind 2009

    Login om te reageren
  53. a.sleeuwits zegt

    22 maart 2010 om 21:49

    Ik ben de eigenaar van een Seat Toledo 2 ,
    Dit is mijn 2e Seat Toledo, en ik ben het eens dat het laatste model echt lelijk was.
    Maar de 1e en 2e serie waren goedkope en betrouwbare gezins wagens. Heel veel kofferbak, betrouwbaar, betaalbaar en degelijk. De eerste is nu 16 jaar oud en rijd nog steeds in Rotterdam, mijn Toledo 2 is nu 10 jaar oud en ziet er nog uit als nieuw. Misschien is het je smaak niet, maar ik vindt de Golf ook lelijk, en wat betreft je Mitsubishi Colt, Laten we het daar eens over hebben, das pas een ugly ducky, en wat dacht je van de problemen met de as van de versnellinksbak die steeds uit elkaar valt? ja ook ik had eens een Colt,….Dus ga je mond spoelen voor je wat roept.

    Login om te reageren
    • SjonnieKroket zegt

      23 maart 2010 om 09:50

      @a.sleeuwits:

      ach zo’n Seat valt al uit elkaar als je er naar kijkt, dezelfde bedroevende kwaliteit als VW. En het nare is ook nog eens een keer: HET IS EEN NAMAAK VOLKSWAGEN. MET imitatie onderdelen

      Login om te reageren
  54. Hans zegt

    23 maart 2010 om 07:28

    Wat en hoop flauwekul om helemaal niets. Heb net een van de laatste nieuwe Toledo’s gekocht en die auto voldoet aan alle door mij gestelde eisen. Hij kan mijn caravan trekken en is daarnaast ook nog ruim van binnen en is van alle gemakken voorzien. En wie over het uiterlijk valt moet maar de andere kant op kijken. probeer eerst zelf een nieuwe auto te kopen ipv een tweede hands.

    Login om te reageren
  55. d zegt

    28 november 2010 om 17:43

    er zijn ook mooie seats hoor:O
    beetje onzin om dan te zeggen nu de rest nog van die seats

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North