• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De groene toekomstplannen van Audi en Volkswagen

Auteur: ricardo, gepost 1 maart 2010 om 16:20 – 24 Reacties

Audi A1

De Duitsers hebben wat plannetjes voor de toekomst bekend gemaakt. De toverwoorden daarin zijn -hoe kon het ook anders- elektrisch & hybride.

Audi
In Genève zal Audi onder meer E-tron concept nummer 3 onthullen (hier 1 en 2): een elektrische variant van het Audi’s nieuwe stadsautootje dat op accu’s alleen 50 km ver komt. Raakt de batterij leeg dan zorgt een enkele WANKELMOTOR (!!!) ervoor dat deze weer opgeladen wordt. Audi gaat dus de ooit verguisde Wankelmotor (want onzuinig) gebruiken in haar strijd voor betere verkoopcijfers een beter milieu.

De Q5 Hybrid komt eraan en zal eind 2010/begin 2011 op de milieumarkt verschijnen. Ook de Audi A8 Hybrid laat van zich horen. Deze week staat hij in al zijn glorie op De Beurs met een 2.0 TFSI ondr de kap. Goed voor 180 kW (245 pk) en 480 Nm aan koppel.

Volkswagen
Het belangrijkste nieuws eerst: in 2018 willen ze marktleider worden in het elektrosegment. De eerste hybride uit de VW-stal is de Touareg. Geen massaproduct dat voor bemmende verkoopcijfers zal zorgen. De hybridevariant van de Golf (dus niet de plug-in) moet dat wel gaan worden. In 2012 zullen we al opgeschrikt worden door een Jetta-hybride en daarna zal ook de Golf en de Passat een elektro-tor onder de kap krijgen. Dit alles gekoppeld aan een 1.4 TSI.

De elektrisch aangedreven Golf komt ook steeds dichterbij en daarom gaan er in 2011 500 E-Golfjes rondrijden om diverse technieken alvast te langeduurtesten en info te verzamelen. Ook de Jetta is op termijn als E-Jetta te bestellen. Zoef zoef, tot zover de groene spam van VW&Audi.

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Video: Audi onderstuurt tegen vrachtwagen aan
  • Twee mafkezen in hot hatches racen door het verkeer. Dat is vragen om problemen.
    Video: Golf en Audi S3 racen door het verkeer als gekken
  • Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8
    Officieel: daar is de vernieuwde Audi A8

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

A8, Audi, Audi A1, e-tron, Elektrisch, geneve-2010, golf, Hybride, jetta, passat, q5, Volkswagen, wankelmotor

Vorig bericht: « AC Schnitzer 5 Serie GT
Volgend bericht: Live vanuit Geneve: Hispano Suiza »

Lees Interacties

Reacties

  1. Cardesigner zegt

    1 maart 2010 om 16:24

    Klinkt goed, ik vond VW altijd al wat meer tegen het premium aangrenzen dan bijv. Renault of Opel, en deze plannen vol technologie zullen dat beeld zeker versterken.

    Login om te reageren
  2. TSI-tje zegt

    1 maart 2010 om 16:27

    Beetje jammer…. ook VAG nu aan ‘de groene leugen’…
    Wankel motor…ghe… hebben ze vroeger uitgeleend aan Mazda, en nu leent Mazda hem op z’n beurt weer terug aan Audi (NSU) :P Klinkt wel logisch, Kleine cilinder inhoud, groot vermogen (zie Mazda RX-7 / RX-8)Dus een lekker laag gewicht van het motorblok zelf om het gewicht van de Electrozooi en batterijen te compenseren. Nu maar hopen dat ze de ervaring van Mazda kunnen (of mogen) delen.

    Login om te reageren
  3. BananaFlip zegt

    1 maart 2010 om 16:34

    Ah, een wankelmotor? Dat is krom. Het vermogen per liter in idd wel erg groot, maar Audi zal nog wel behoorlijk aan de gang moeten met het verbruik en de uitstoot.

    Login om te reageren
  4. jan zegt

    1 maart 2010 om 16:35

    Wauw, dat is inderdaad wel groot nieuws……Audi die Wankelmotor gaat gebruiken.

    Ben benieuwd of ze op techniek van Mazda gaan hopen, of zelf (net als NSU vroeger)

    Login om te reageren
  5. knalselder zegt

    1 maart 2010 om 16:46

    Een wankelmotor heeft gewoon een beter rendement bij het constant opladen van een batterij.
    Gewoon een “driehoek” aan een constante snelheid rondjes laten draaien.
    Dit in tegenstelling tot een klasieke motor waar men zuigers en stangen weg en weer moet slingeren om een as aan te drijven.

    Login om te reageren
  6. RenesisHP zegt

    1 maart 2010 om 16:53

    Humor. Hopen voor Audi dat ze Mazda knowhow mogen gebruiken. Anders kunnen ze nog wel wat probleempjes verwachten.

    Login om te reageren
  7. Ramshoek zegt

    1 maart 2010 om 16:55

    Nog niet zo lang geleden vond VW het nodig de fabriekanten van hybride wagens af te plassen. VW achtte hybride technologie niet nodig en zei dat ze de wereld wel even zouden verbeteren met hun bestaande technologie…
    Die betweters van VAG hadden ook gewoon hun mond kunnen houden en stilletjes verder werken aan hun hybride technologie, in plaats van de wijsneus uit te hangen.
    Maar goed, VW is dus aardig gevorderd met hun Hybride technologie en dat is opzich niet zo verkeerd…

    Login om te reageren
  8. Osca zegt

    1 maart 2010 om 16:57

    @de plaatje bij deze topic..

    ik vind de tekening mooier dan het resultaat :(

    Login om te reageren
    • BananaFlip zegt

      1 maart 2010 om 17:04

      @Osca: Dat is meestal zo bij conceptcars.

      Login om te reageren
  9. killioq zegt

    1 maart 2010 om 17:06

    grafiti is mooier dan deze. jammer

    Login om te reageren
  10. B /\/\ \/\/ zegt

    1 maart 2010 om 17:23

    Idd, dit is net (vanuit deze hoek) een Citroën C3 Pluriël, (wie kent hem nog?)
    Wat betreft dat electro gedoe, VAG loopt weer eens achteraan bij het invoeren van nieuwe technieken, van de commonrail-afgang bij de dieselmotoren hebben ze kennelijk niet veel geleerd, nu zijn ze alweer laat met het inspringen op een nieuwe ontwikkeling in motorland, en dan nog beweren dat ze de nummer 1 willen worden, hahaha

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      1 maart 2010 om 17:46

      @B // //: VAG is anders wel de eerste met kleine zuinige benzine motoren (1.4 TSI). Ze zijn vaak laat, soms tikkie te eigenzinnig (pompverstuivers) maar soms ook de trekker van de hele markt (TDI, TSI)!

      Login om te reageren
    • Bart zegt

      1 maart 2010 om 18:37

      @B // //:
      Scheelt dat er van de golf 2 en de golf 3 al hybride en elektrische varianten waren, hoezo achteraan lopen?

      Login om te reageren
  11. mashell zegt

    1 maart 2010 om 17:44

    Als Audi dan ook weer opnieuw terugkeert naar het Ro80 design dan komen er mooie tijden aan.

    Login om te reageren
  12. laulau zegt

    1 maart 2010 om 18:46

    alweer die stomme k*t kerstboom lichtjes. als je er recht voor staat zie je niet welke audi het is!

    Login om te reageren
  13. Rijzerlo zegt

    1 maart 2010 om 19:14

    Ik snap gewoon niet dat iedereen in elektriciteit trapt…

    Ga nou verdorie over op waterstof, is een veel betere oplossing! Zitten we straks met al die smerige accu’s. Ik vind electro echt maar een half-oplossing

    Login om te reageren
  14. Rijzerlo zegt

    1 maart 2010 om 19:14

    Daarop aangevuld: waterstof is ook deels elektro, het gaat hem hier om de accu’s

    Login om te reageren
  15. Dimglor zegt

    1 maart 2010 om 19:28

    Zucht weeral hybrid….

    Login om te reageren
  16. Vincenzo zegt

    1 maart 2010 om 20:24

    ik denk dat die mashell even een boekje mag nalezen met je trekker en je kleine zuinige motoren.
    Vergeet je 1.4 met 75 pk niet af te sluiten, misschien stelen ze je fag golf wel.

    Login om te reageren
  17. F.Flierman zegt

    1 maart 2010 om 20:25

    de jappaners blijven altijd wereld kampioen electronica

    Login om te reageren
  18. Esprit_de_Flandre zegt

    1 maart 2010 om 20:31

    @TSItje & RenesisHP: Mogen delen? Als je geld genoeg op tafel legt, wordt alles met je gedeeld.

    En desnoods kopen ze Mazda op. VAG ging toch voor werelddominantie? (Suzuki en zo…)

    Login om te reageren
  19. TSI-Tje zegt

    1 maart 2010 om 22:44

    @Esprit…ghehehe… ja da’s ook weer zo…

    Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    1 maart 2010 om 23:13

    Een wankelmotor voor Audi? Nou ben ik toch wel HEEEL nieuwsgierig hoe dat dan rijdt!

    Login om te reageren
  21. Hilbert zegt

    21 november 2010 om 18:58

    Gaan ze oude motoren uit de kast halen???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North