• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat is de uitlaatstrategie van Audi?

Auteur: willeme, gepost 4 februari 2018 om 22:57 – 74 Reacties

Audi


Ook bij de vier ringen is er geen touw aan vast te knopen.

Aan de uitlaten kun (of beter gezegd kon) je de potentie van een auto herleiden. Vroeger was het altijd vrij simpel. Hoe hoger het getal op de bips (1.4, 1.6, 1.8), hoe sneller de auto was. Bij de uitlaten (als je ze al zag) kon je eenzelfde conclusie trekken. Een pijpje voor de kleine viercilinder, twee decente pijpjes voor een V6. Tegenwoordig heb je daar niet zo veel meer aan. Bij Audi is het nog een stapje erger. Er staat enkel welk type auto het is en wat het type motor is (TFSI of TDI). That’s it. Dus mocht je een Audi bij een verkeerslicht tegenkomen, kun je aan de uitlaten zien of je ‘m kan hebben.

A1 – S1
We beginnen met de kleinste Audi. Elke Audi A1 heeft in principe een enkel pijpje links. Dit geldt voor de 1.0 TFSI (95 pk) en de 1.4 TDI (90 pk).

Audi A1

Mocht je een Audi A1 met de 1.4 TFSI (125 pk) motor besteld hebben, dan verwend de Zuid-Duitse autobouwer je met twee heuse uitlaten:

Audi A1 1.4 TFSI

De Audi S1 (231 pk) maakt het meteen wel heel erg bont: 4 uitlaten! Dit terwijl de sterkere Audi A1 er slechts twee ‘nodig’ had:

Audi S1

A3 – S3 – RS3 (8V)
Audi volgt min of meer dezelfde strategie bij de A3. De 1.0 TFSI met 116 pk heeft een enkel pijpje, evenals de 1.6 TDI met 116 pk:

Audi A3 1.0

Mocht je een beetje vooruit willen gaan, dien je een sterkere motor te kiezen. Er is keuze uit een 2.0 TDI of 1.5 TFSI, beide met 150 pk

Audi A3

Eigenlijk best vreemd dat de sterkste A3 op dit moment slechts 150 pk heeft. De 2.0 TDI met 184 pk en de sterkere benzinemotoren zijn niet leverbaar. Wil je in Nederland een A3 bestellen met meer dan 150 pk, zit je automatisch vast aan de 310 pk sterke Audi S3 met vier ronde uitlaten:

Audi S3

Mocht 310 pk nog steeds te weinig vergen van de remmerij, is de 400 pk sterke RS3 een optie. Dit kanon is herkenbaar aan de twee ovale stortkokers:

Audi RS3

A4 – S4 – RS4 (B9)
Ook bij de A4 lijkt Audi dezelfde strategie te hanteren, maar het is een klein beetje verwarrend. Bestel je de A4 met de 1.4 TFSI motor (150 pk) of een 122 pk of 150 pk sterke diesel, dan krijg je een enkel pijpje links:

Audi A4

Kies je voor een sterkere diesel (2.0 TDI 190 pk of de 3.0 TDI met 218 of 272 pk), dan krijg je twee pijpjes aan de linkerkant:

Audi A4

Mocht je niet gekozen hebben voor een dikke diesel, maar een sterkere viercilinder benzinemotor (190 of 252 pk), dan krijg je wederom twee uitlaten, maar nu eentje links en eentje rechts:

Audi A4 2.0 TFSI

Geen verrassingen bij de S4 met 354 pk. Vier ronde uitlaten. Twee links en twee rechts:

Audi S4

Dan gaan we door naar de topper, de 450 pk sterke RS4. Ook hier aan elke kant een ovale stortkoker:

Audi RS4

Voor de Audi A5 geldt dezelfde strategie als voor de A4.

A6 – S6 – RS6 (C7)
Voor de A6 hanteert Audi een compleet andere strategie. Of je nu een 1.8 TFSI (190 pk) of een 3.0 BiTDI (320 pk) hebt, dat maakt niet uit. Je krijgt altijd twee platte uitlaten. Een links en eentje rechts.

Audi A6

De Audi S6 met 450 pk heeft wederom vier ronde uitlaatpijpen:

Audi S6

De uitlaten van de 560 pk sterke RS6 zijn geen verrassing. Twee ovalen pijpen. Deze zijn standaard zilver (ook op de Performance met 605 pk), maar kunnen in het zwart besteld worden.

Audi RS6

A7 (C8)
De discussie omtrent uitlaten is binnenkort nog nuttelozer. De Audi A7 is er vooralsnog in één uitvoering: de 55 TFSI. Die heeft helemaal geen zichtbare uitlaten. De chroomstrips in de bumper wekken die indruk, maar de uitlaat zit er gewoon onder, net als bij de Audi 100 van 30 jaar geleden.

Audi A7

Audi A8 (D5)
Net als bij de A7 heeft de compleet nieuwe A8 alleen wat chroomwerk. De echte uitlaten zitten onder de bumper verwerkt:

Audi A8 TDI

Q2:
In principe hetzelfde als bij de A3. Dus de 1.0 benzine en 1.6 TDI hebben 1 pijpje:

Audi Q2

De 1.4 TFSI (150 pk) en 2.0 TFSI (190 pk) hebben er twee, allebei links, net als de 2.0 TDI (150 of 190 pk).

Audi Q2

Q3 – RSQ3 (8U):
De Audi Q3 heeft ongeacht de motor twee pijpjes aan de linkerkant.

Audi Q3

Dan zou je denken, bij de RS Q3 krijg je volgens de RS-traditie twee ovalen pijpen. Neen! De RS-Q3 heeft slechts één ovale uitlaat aan de linkerkant:

Audi RS Q3

Audi Q5 – SQ5:
Tsja. Schiet ons maar lek. Binnenkort een artikel over de ‘Chromen Frutsels Strategie’ van Audi. Want ook bij de Q5 zijn de uitlaten niet zichtbaar, maar moet het chroomwerk eraan doen denken. Om met Dr. Evil te spreken: “Riiiiigggghhhhhtttt….”

Audi Q5

De SQ5 heeft ook Chromen Frutsels. Ditmaal moet het vier uitlaten suggereren. Niet alleen het uitlaatgeluid is kunstmatig, de uitlaten dus ook! Tsja, zet dan meteen maar een Tesla voor de deur…

Audi SQ5

Q7 – SQ7 (4M)
De Audi Q7 hanteert dezelfde strategie als bij de Audi A6. Dat houdt in: alle uitvoeringen hebben een platte pijp aan weerszijden.

Audi Q7

Zowaar! Variatie! Nee, maar. De Audi SQ7 heeft vier vierkante uitlaten.

Audi SQ7

TT – TTS – TTRS (8S)
Gelukkig is alles bij de TT veel eenvoudiger. Alle TT’s (1.8 en 2.0 TFSI + 2.0 TDI) hebben een ronde pijp links en rechts:

Audi TT

De TTS heeft, hoe kan het ook anders, vier ronde pijpen.

Audi TTS

Ook bij de TT-RS geen verrassingen, twee ovalen uitlaatpijpen:

Audi TT RS

R8
Bij de R8 is het allemaal vrij simpel. Allemaal hebben ze platte, vierkante uitlaten.

Audi R8

Conclusie
Een Audi met 1 uitlaatje is over het algemeen niet al te vlot. Met een beetje warme hatchback rijd je die wel zoek. Twee pijpjes is vaak ook nog wel te doen, maar daarboven wordt het lastig. Wat eigenlijk veel erger is, is dat de uitlaten compleet overboord gezet zullen worden. Althans, in de vorm zoals wij het nu kennen. De Q5, A7 en A8 laten zien dat Audi vol inzet op chromen frutsels om de ‘emotie van uitlaten’ te suggereren. Ook laat het zien dat het allemaal een beetje vreemd is en vooral voor de vorm. Een viercilinder Audi S1 heeft vier uitlaten, terwijl de vijfcilinder-turbo RS-Q3 er slechts eentje nodig heeft.

Meer? Onlangs werden ook de uitlaat-strategiën van Porsche behandeld.

Ook interessant!

  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Audi dealerschap onder water

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, a4, a6, A7, A8, Audi, Audi A1, lijstjes, q2, q3, q5, Q7, R8, rs-q3, RS3, RS4, rs6, s1, s3, s4, s6, sq5, sq7, TT, tt-rs, tt-s, uitlaat

Vorig bericht: « Nissan: dit zijn onze beste ontwerpen
Volgend bericht: Nissan maakt knotsgekke sneeuwmobiel van 370Z »

Lees Interacties

Reacties

  1. vonklausenburg zegt

    4 februari 2018 om 23:05

    Geen zichtbaar pijpje! Dat had m’n oude Volvo 850 vroeger ook al! The future is now!

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 februari 2018 om 23:08

      @vonklausenburg: Waarschijnlijk was je dat laatste stukje pijp van de uitlaat verloren bij een hoge drempel. Want elke Volvo 850 heeft een zichtbare uitlaat. Zo heb ik ook een Ford Sierra gehad waarvan ik de helft van de uitlaat ergens op straat ben verloren. Zag er toen idd futuristisch uit!!

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        4 februari 2018 om 23:11

        @kennone: dat pijpje was niet direct zichtbaar. Het viel niet op als de pijpjes van nu.

        Login om te reageren
        • kennone zegt

          4 februari 2018 om 23:30

          @vonklausenburg: een bril in die tijd was een goede optie geweest? Zelfs de bumper was er op aangepast door middel van een complete hap die er uit was zo dat de uitlaat er mooi tussen viel

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            4 februari 2018 om 23:36

            @kennone: inderdaad, de benzine’s hadden een ronde stortkoker waar die heerlijke 5 cilinder roffel uit kwam. De diesels hadden een naar beneden afgebogen exemplaar, waar vooral veel roet uit kwam..

            Login om te reageren
            • kennone zegt

              5 februari 2018 om 00:04

              @phevtreb: En dan zeggen ze dat die diesel geen strepen trekker was. Maar een roetstreep is ook een streep!

              Login om te reageren
            • ej20g zegt

              5 februari 2018 om 00:22

              @phevtreb: ovaal voor de turboloze modellen en 2.5T’s, vierkant voor de T-5’s en vierkant of optioneel dubbel DTM voor de T-5R’s en R’s. Overigens ook ovaal voor de AWD’s, maar dan aan de rechter kant in plaats van links.

              Login om te reageren
            • Joost zegt

              5 februari 2018 om 09:02

              @phevtreb: TDI-blokken ?

              Login om te reageren
  2. wouteraerox zegt

    4 februari 2018 om 23:07

    Hebben jullie liever zichtbare of onzichtbare uitlaten op je eigen auto?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 februari 2018 om 23:09

      @wouteraerox: zichtbare op een Tesla graag??

      Login om te reageren
    • vonklausenburg zegt

      4 februari 2018 om 23:10

      @wouteraerox: Op m’n S400 zijn ze zichtbaar verwerkt in de bilpartij. Ziet er elegant uit. Op m’n vorige Benz (W211) waren het twee pijpjes. Het maakt niet zoveel uit, zolang qua design de auto in balans is. Zo vond ik het wegwerpen van de uitlaten bij de S60 Phase 1 heel netjes, niet zichtbaar en schreeuwend. Op m’n S400 is het weer zichtbaar en elegant. Het staat of valt met het model.

      Login om te reageren
      • romeoalfa zegt

        5 februari 2018 om 12:01

        @vonklausenburg: Op de S staan die zichtbare uitlaten ook erg mooi! Anders wordt het een beetje een opa-spec

        Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      4 februari 2018 om 23:10

      @wouteraerox: Zichtbaar maar functioneel. Zoals bij de A4 power diesel.
      gewoon 2 aan een kant. Blijf dat bijna bij alle auto’s het mooiste vinden!

      Login om te reageren
      • kennone zegt

        4 februari 2018 om 23:33

        @fmgarcia: of japstyle schuin omhoog bij een doffe roze (wat vroeger ooit rood was) Honda Civic. Net zo hard aanwezig als de herrie die ze produceren

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      5 februari 2018 om 07:14

      @wouteraerox: onzichtbare! Uitlaateindstukken zijn niet mooi. Meer dan twee hoeven het er echt niet te zijn. En dan links en rechts voor de symmetrie. Maar eigenlijk loop je liever niet met de anus van je auto te paraderen.

      Login om te reageren
    • granlusso zegt

      5 februari 2018 om 07:36

      @wouteraerox: Als het één uitlaatpijpje is, dan liever geen. Mercedes-Benz doet dat bij verschillende modellen zoals de E-klasse en de S-klasse. Dat staat veel fraaier. De C-klasse heeft dan helaas weer vaak van die chromen frutsels.

      Bij twee of meer uitlaatpijpen, mag men het laten zien, maar een must is het niet. Zolang je maar geen chromen bellers erop zet, vind ik het goed. Dus óf all the way laten zien, óf helemaal verbergen.

      Login om te reageren
      • granlusso zegt

        5 februari 2018 om 08:15

        @granlusso: bellers=neppers.

        Login om te reageren
    • tmenges zegt

      5 februari 2018 om 09:38

      @wouteraerox: zichtbaar graag maar dan wel een echte pijp en niet zo’n grote design stortkoker met als je er in kijkt zo’n zielig pijpje

      Login om te reageren
    • 240volvo zegt

      5 februari 2018 om 15:59

      @wouteraerox: m’n Volvo 240 heeft een soort plat liggende schoorsteen

      Login om te reageren
    • marinepower zegt

      6 februari 2018 om 16:15

      @wouteraerox: sidepipes!

      Login om te reageren
  3. Loek zegt

    4 februari 2018 om 23:10

    Ik begrijp niet helemaal waarom die chromen frutsels een uitlaat moeten voorstellen, maar er geen zijn. Zo moeilijk is het toch niet om een pijp een paar centimeters te verleggen?

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 februari 2018 om 23:34

      @720s: zo besparen ze weer wat gewicht ..

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        5 februari 2018 om 08:31

        @kennone: dan val ik zelf wel een paar kilo af. Geef mij maar echte uitlaten.

        Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      4 februari 2018 om 23:41

      @720s: m’n w213 diesel heeft ook nep “uitlaten” in de bumper.. Het ergste is nog wel (imo) dat bij koud weer er aan 1 kant damp onder de achterbumper vandaan komt, waarmee heel erg duidelijk wordt dat het allemaal nep is.

      Login om te reageren
  4. dijan zegt

    4 februari 2018 om 23:11

    Op een auto met 300 + pk mag 4 uitlaten wat mij betreft wel . Zelfs als ze 4 cilinders hebben.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      4 februari 2018 om 23:35

      @dijan: nee. Gewoon 2 of 1. Bijna alle snelle jappen van toen doen het ook met een pijp. En dat staat ze verdomd goed!!

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    4 februari 2018 om 23:11

    Tja. Meer dan 2 is eigenlijk altijd overbodig. En een uitlaat is rond of ovaal. Ik heb die vierkante ellende altijd al lelijk gevonden.

    Login om te reageren
  6. reactief zegt

    4 februari 2018 om 23:21

    Geen zichtbare uitlaten vind ik altijd het mooist, met 90pk maar ook met 500pk.
    Maar die chromen frutsels zijn het ergst.

    Login om te reageren
  7. peug206 zegt

    4 februari 2018 om 23:28

    “Wat is de uitlaatstrategie van Audi?” Daar is maar 1 woord voor: verwarrend…

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      4 februari 2018 om 23:43

      @peug206: of overbodig

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        4 februari 2018 om 23:52

        @harrie: ik had eerlijk gezegd een relaas verwacht over waarlangs Audi haar hondje uitliet. Maar dit was op zich best interessant voor iemand die niet heel erg bekend is met de Audi bumpers ;-)

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          5 februari 2018 om 08:44

          @peug206: lol, gastbijdrage van Martin Gaus

          Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      5 februari 2018 om 10:00

      @peug206: ik dacht meer dat Audi’s uitlaatstrategie is: stiekem zoveel mogelijk NOx uitstoten

      Login om te reageren
  8. kennone zegt

    4 februari 2018 om 23:35

    Nu die van BMW!

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      4 februari 2018 om 23:52

      @kennone: ook geen lijn in te trekken vind ik.

      Tot en met de E-series kon je duidelijk zien of het een 6-in-lijn (dubbel) of een 4-cilinder (enkel) was. Bij de F-series hebben de 4-cilinders ook een dubbele gekregen. Dit Nadat klanten klaagden dat een enkele uitlaat lullig uitzag.

      Login om te reageren
      • jaapies zegt

        5 februari 2018 om 00:00

        @misterdrogba: maar ook weer niet allemaal. Nu is tot 150 pk enkel links en bij meer dubbel links. Op de 1 serie althans…

        Login om te reageren
        • misterdrogba zegt

          5 februari 2018 om 00:08

          @jaapies: een F10 518d heeft ook dubbel. Terwijl de E60 520d enkel had.

          Zoals ik zei, geen lijn in te trekken..

          Login om te reageren
      • e28forever zegt

        5 februari 2018 om 00:25

        @misterdrogba:
        “Tot en met de E-series kon je duidelijk zien of het een 6-in-lijn (dubbel) of een 4-cilinder (enkel) was.”

        Toch niet…
        Voorbeelden?
        E36 320i : enkel
        E36 323i : enkel
        E39 525i : enkel

        Ik noem er maar enkele op die ik zelf had of heb, er zijn er nog veel meer.

        Nog eentje :
        Mijn E28 525i: enkel.
        Dat heb ik wel effe gecorrigeerd naar een dubbel 70mm Simons systeem; veeel beter!

        Login om te reageren
        • misterdrogba zegt

          5 februari 2018 om 00:28

          @e28forever: de hedendaagse bmw’s dan.

          Login om te reageren
          • poeperman zegt

            5 februari 2018 om 12:15

            @misterdrogba: haha… Tot en met de E-reeks zeggen, maar de voorlaatste E-serie telt al niet meer mee? Dus eigenlijk bedoel je enkel de e90/e60 generatie

            Login om te reageren
            • misterdrogba zegt

              5 februari 2018 om 12:18

              @poeperman: en de E46.

              Login om te reageren
  9. kennone zegt

    5 februari 2018 om 00:05

    En bij Mercedes? Kan nog wel even door gaan hoor?

    Login om te reageren
  10. jaapiyo zegt

    5 februari 2018 om 01:13

    Ik vind een dubbele ronde pijp aan een kant meestal het mooiste.

    Login om te reageren
    • remylahaye zegt

      5 februari 2018 om 09:50

      @jaapiyo:

      Login om te reageren
  11. ri_ck zegt

    5 februari 2018 om 02:13

    De A4 b8 had dan weer voor 3.0 diesels 1 links 1 rechts. Nu is dat weer anders, ik vind dat van de b8 mooier. Niet te volgen in ieder geval, wat wel weer jammer is!

    Login om te reageren
  12. water zegt

    5 februari 2018 om 04:14

    Ik vind die fixatie op uitlaten altijd wat vreemd, het is toch een beetje de anus van de auto.

    Login om te reageren
    • jpoers zegt

      5 februari 2018 om 06:39

      @water: of gewoon de mond als het onderdeel van het “adem” systeem ;)

      Login om te reageren
    • harrie zegt

      5 februari 2018 om 08:37

      @water: Die worden ook gebleekt.
      Maar eens, designuitlaten en uitlaatstrategie zijn toch wel woorden waar enkel leaseslaven een harde van krijgen.

      Login om te reageren
  13. toniominestrone zegt

    5 februari 2018 om 06:24

    Pffff, na het lezen vvn de eerste alinea ben ik mijn hond gaan uitlaten, wat een non-informatie.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      5 februari 2018 om 07:47

      @toniominestrone: Net als uw reactie..

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        5 februari 2018 om 09:06

        @ardonjr: heeft u ook een hond?

        Login om te reageren
  14. kraakensmaak zegt

    5 februari 2018 om 07:15

    Als aanvulling: de Q7 Hybrid heeft ook geen zichtbare uitlaten.

    Login om te reageren
  15. viezefreddyw zegt

    5 februari 2018 om 07:57

    Ik moet altijd lachen om nep uitlaten. Zelfs bij mijn DS5 is dat erg goed zichtbaar. In de achterbumper zitten twee gigantische kokers, maar duidelijk is te zien dat er maar één pijpje zit. De damp komt vanuit de linkerkant. Designtechnisch vind ik het mooi, maar ergens is het toch een beetje jammer dat het niet daadwerkelijk twee pijpjes zijn.
    https://c1.staticflickr.com/9/8011/7658340626_d2c13a28da_b.jpg

    Login om te reageren
  16. rob5nismo zegt

    5 februari 2018 om 08:00

    Het zijn eindstukjes op de demper bij de meeste bij de v6 en de v8 gaan er soms 2pijpen naar achter

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    5 februari 2018 om 08:18

    Ik ben toch wel erg blij met m’n 4 pijpjes onder de S1, vind dat dat hem juist stoer maakt tov directe concurrenten.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      5 februari 2018 om 08:25

      @ghost: ik vind het te veel. Net zoals de deuren

      Login om te reageren
    • ri_ck zegt

      5 februari 2018 om 09:40

      @ghost: twee pijpjes links vind ik voor zo’n kleine auto mooier dan 4 als bij de s4/5/6/7. Maar goed die lijn trekken ze dan wel door. Beetje over de top, ondanks dat het een bommetje is.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      5 februari 2018 om 15:18

      @ghost: doe er dan nog een paar racestrepen bij. Is hetzelfde argument op van toepassing. En een grote spoiler!

      Login om te reageren
    • henkhekje zegt

      5 februari 2018 om 17:31

      @ghost: al doe je er 6 uitlaten onder een A1 blijft gay

      Login om te reageren
  18. rufctr01 zegt

    5 februari 2018 om 10:53

    Het heeft iets met de lengte van de piemel te maken.
    Je ziet ook wel dat ze links 2 pijpjes hebben maar als je heel goed kijkt is het meest linker pijpje dicht.

    Login om te reageren
  19. maxidyne zegt

    5 februari 2018 om 11:41

    Als jonge knaap vond ik uitlaten geweldig, hoe meer hoe sneller een auto was. Dat was de vuistregel! Mijn RS2 heeft 2 zichtbare pijpen links, zelfde geldt voor de E46 330Ci en de R129 320 heeft ook een dubbele uitlaat, maar deze zit deels verstopt achter de bumper. Je ziet net de twee uitlaatstukjes onder de bumper.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      5 februari 2018 om 18:55

      @maxidyne: een RS2 is zo gaaf!

      Login om te reageren
  20. humpyourdog zegt

    5 februari 2018 om 12:27

    Uitlaatstrategie? Zo veel mogelijk sjoemelen natuurlijk!

    Login om te reageren
  21. circlestorm69 zegt

    5 februari 2018 om 12:33

    10-15 jaar geleden was het nog het meest overzichtelijk.
    Eén recht pijpje voor de kleinere benzine motoren, 2 kleine rechte voor de grotere benzine motoren.
    Weet alleen niet meer precies waar de grens lag, maar neem aan vanaf de V6 dat het er twee werden.
    Quattro versies hadden links en rechts een iets dikkere pijp.
    S versies 2x 2 pijpjes zoals nu en de RSen ook links en rechts de grote zoals nu (totdat de eerste RS3 kwam….)

    Diesels hadden de pijpjes hetzelfde alleen waren die naar beneden gebogen.

    Login om te reageren
    • circlestorm69 zegt

      5 februari 2018 om 12:43

      @circlestorm69: De RS2 en de eerste RS4 hadden uiteraard ook twee kleinere pijpjes links, maar ik bedoelde vanaf dat ze de grote pijpen zijn gaan gebruiken, de RS3 opeens weer terug ging naar de twee kleiner pijpen links.

      Login om te reageren
  22. tttijn zegt

    5 februari 2018 om 14:17

    4 uitlaten op een 4 cilinder slaat ook nergens op. Ziet er wel tof uit, alsof je lekker recalcitrant nóg meer co2 de atmosfeer inpompt.

    Login om te reageren
  23. davelepeef zegt

    5 februari 2018 om 15:16

    Zullen we het gewoon eindstukken noemen?

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      5 februari 2018 om 15:24

      @davelepeef: oja, gewoon functioneel houden. Bij een luxe of normale wagen, lekker wegwerken. Ook niet van die optische nepstuff. Bij een performance auto, gewoon een stuk pijp. Zoveel als nodig dus vast niet meer dan 2. En ook geen nutteloze versiering erop, als koolstof kapjes en dergelijke.
      That being said: een chromen sierstukje van Autostyle onder de bumper vind ik nog altijd beter dan een zichtbaar stuk pisbakkenstaal.

      Login om te reageren
  24. niek1411 zegt

    5 februari 2018 om 16:07

    Sneu dat de A4 met diesel 6-cilinders niet 1 pijp links en 1 pijp rechts krijgen, terwijl de 4-cilinder benzine dat wel krijgt.

    Login om te reageren
  25. henkhekje zegt

    5 februari 2018 om 17:27

    En bij de Audi A4 hebben de versies met de dubbele pijp links, is de linker van de 2 nep.. net als de rest van het concept Audi

    Login om te reageren
  26. BasRS zegt

    5 februari 2018 om 19:18

    De e-trons hebben geen zichtbare uitlaat, in ieder geval de A3 e-tron niet.

    Login om te reageren
  27. kareljansen zegt

    5 februari 2018 om 19:30

    1tje links en 1tje rechts heeft mijn voorkeur en gelukkig heb ik dat zelf ook ?

    Login om te reageren
  28. 917 Porsche + Audi zegt

    6 februari 2018 om 11:36

    ok nu die van BMW en MB AUB

    Login om te reageren
  29. postzegel zegt

    22 februari 2018 om 07:24

    Kleuterblog. Krijgen we ook nog een lesje “kilometertellers” die tot boven de 300 km/h gaan? Sorry hoor. Maar uitlaten vergelijken. elke van één turbo voorziene auto heeft in de basis één pijp vanaf het blok naar achter lopen. De pijpjes achteraan zijn er daarmee dus puur decoratief. Decoratie. Sierstuk. En dan schrijven we hier dat een 2 liter 4 cilinder wel 4 pijpjes “Nodig” heeft. Nee. Eén pijpje met voldoende diameter is voldoende. Van Fiat Panda tot luxe limo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North