
Ook bij de vier ringen is er geen touw aan vast te knopen.
Aan de uitlaten kun (of beter gezegd kon) je de potentie van een auto herleiden. Vroeger was het altijd vrij simpel. Hoe hoger het getal op de bips (1.4, 1.6, 1.8), hoe sneller de auto was. Bij de uitlaten (als je ze al zag) kon je eenzelfde conclusie trekken. Een pijpje voor de kleine viercilinder, twee decente pijpjes voor een V6. Tegenwoordig heb je daar niet zo veel meer aan. Bij Audi is het nog een stapje erger. Er staat enkel welk type auto het is en wat het type motor is (TFSI of TDI). That’s it. Dus mocht je een Audi bij een verkeerslicht tegenkomen, kun je aan de uitlaten zien of je ‘m kan hebben.
A1 – S1
We beginnen met de kleinste Audi. Elke Audi A1 heeft in principe een enkel pijpje links. Dit geldt voor de 1.0 TFSI (95 pk) en de 1.4 TDI (90 pk).
Mocht je een Audi A1 met de 1.4 TFSI (125 pk) motor besteld hebben, dan verwend de Zuid-Duitse autobouwer je met twee heuse uitlaten:
De Audi S1 (231 pk) maakt het meteen wel heel erg bont: 4 uitlaten! Dit terwijl de sterkere Audi A1 er slechts twee ‘nodig’ had:
A3 – S3 – RS3 (8V)
Audi volgt min of meer dezelfde strategie bij de A3. De 1.0 TFSI met 116 pk heeft een enkel pijpje, evenals de 1.6 TDI met 116 pk:
Mocht je een beetje vooruit willen gaan, dien je een sterkere motor te kiezen. Er is keuze uit een 2.0 TDI of 1.5 TFSI, beide met 150 pk
Eigenlijk best vreemd dat de sterkste A3 op dit moment slechts 150 pk heeft. De 2.0 TDI met 184 pk en de sterkere benzinemotoren zijn niet leverbaar. Wil je in Nederland een A3 bestellen met meer dan 150 pk, zit je automatisch vast aan de 310 pk sterke Audi S3 met vier ronde uitlaten:
Mocht 310 pk nog steeds te weinig vergen van de remmerij, is de 400 pk sterke RS3 een optie. Dit kanon is herkenbaar aan de twee ovale stortkokers:
A4 – S4 – RS4 (B9)
Ook bij de A4 lijkt Audi dezelfde strategie te hanteren, maar het is een klein beetje verwarrend. Bestel je de A4 met de 1.4 TFSI motor (150 pk) of een 122 pk of 150 pk sterke diesel, dan krijg je een enkel pijpje links:
Kies je voor een sterkere diesel (2.0 TDI 190 pk of de 3.0 TDI met 218 of 272 pk), dan krijg je twee pijpjes aan de linkerkant:
Mocht je niet gekozen hebben voor een dikke diesel, maar een sterkere viercilinder benzinemotor (190 of 252 pk), dan krijg je wederom twee uitlaten, maar nu eentje links en eentje rechts:
Geen verrassingen bij de S4 met 354 pk. Vier ronde uitlaten. Twee links en twee rechts:
Dan gaan we door naar de topper, de 450 pk sterke RS4. Ook hier aan elke kant een ovale stortkoker:
Voor de Audi A5 geldt dezelfde strategie als voor de A4.
A6 – S6 – RS6 (C7)
Voor de A6 hanteert Audi een compleet andere strategie. Of je nu een 1.8 TFSI (190 pk) of een 3.0 BiTDI (320 pk) hebt, dat maakt niet uit. Je krijgt altijd twee platte uitlaten. Een links en eentje rechts.
De Audi S6 met 450 pk heeft wederom vier ronde uitlaatpijpen:
De uitlaten van de 560 pk sterke RS6 zijn geen verrassing. Twee ovalen pijpen. Deze zijn standaard zilver (ook op de Performance met 605 pk), maar kunnen in het zwart besteld worden.
A7 (C8)
De discussie omtrent uitlaten is binnenkort nog nuttelozer. De Audi A7 is er vooralsnog in één uitvoering: de 55 TFSI. Die heeft helemaal geen zichtbare uitlaten. De chroomstrips in de bumper wekken die indruk, maar de uitlaat zit er gewoon onder, net als bij de Audi 100 van 30 jaar geleden.
Audi A8 (D5)
Net als bij de A7 heeft de compleet nieuwe A8 alleen wat chroomwerk. De echte uitlaten zitten onder de bumper verwerkt:
Q2:
In principe hetzelfde als bij de A3. Dus de 1.0 benzine en 1.6 TDI hebben 1 pijpje:
De 1.4 TFSI (150 pk) en 2.0 TFSI (190 pk) hebben er twee, allebei links, net als de 2.0 TDI (150 of 190 pk).
Q3 – RSQ3 (8U):
De Audi Q3 heeft ongeacht de motor twee pijpjes aan de linkerkant.
Dan zou je denken, bij de RS Q3 krijg je volgens de RS-traditie twee ovalen pijpen. Neen! De RS-Q3 heeft slechts één ovale uitlaat aan de linkerkant:
Audi Q5 – SQ5:
Tsja. Schiet ons maar lek. Binnenkort een artikel over de ‘Chromen Frutsels Strategie’ van Audi. Want ook bij de Q5 zijn de uitlaten niet zichtbaar, maar moet het chroomwerk eraan doen denken. Om met Dr. Evil te spreken: “Riiiiigggghhhhhtttt….”
De SQ5 heeft ook Chromen Frutsels. Ditmaal moet het vier uitlaten suggereren. Niet alleen het uitlaatgeluid is kunstmatig, de uitlaten dus ook! Tsja, zet dan meteen maar een Tesla voor de deur…
Q7 – SQ7 (4M)
De Audi Q7 hanteert dezelfde strategie als bij de Audi A6. Dat houdt in: alle uitvoeringen hebben een platte pijp aan weerszijden.
Zowaar! Variatie! Nee, maar. De Audi SQ7 heeft vier vierkante uitlaten.
TT – TTS – TTRS (8S)
Gelukkig is alles bij de TT veel eenvoudiger. Alle TT’s (1.8 en 2.0 TFSI + 2.0 TDI) hebben een ronde pijp links en rechts:
De TTS heeft, hoe kan het ook anders, vier ronde pijpen.
Ook bij de TT-RS geen verrassingen, twee ovalen uitlaatpijpen:
R8
Bij de R8 is het allemaal vrij simpel. Allemaal hebben ze platte, vierkante uitlaten.
Conclusie
Een Audi met 1 uitlaatje is over het algemeen niet al te vlot. Met een beetje warme hatchback rijd je die wel zoek. Twee pijpjes is vaak ook nog wel te doen, maar daarboven wordt het lastig. Wat eigenlijk veel erger is, is dat de uitlaten compleet overboord gezet zullen worden. Althans, in de vorm zoals wij het nu kennen. De Q5, A7 en A8 laten zien dat Audi vol inzet op chromen frutsels om de ‘emotie van uitlaten’ te suggereren. Ook laat het zien dat het allemaal een beetje vreemd is en vooral voor de vorm. Een viercilinder Audi S1 heeft vier uitlaten, terwijl de vijfcilinder-turbo RS-Q3 er slechts eentje nodig heeft.
Meer? Onlangs werden ook de uitlaat-strategiën van Porsche behandeld.
Geen zichtbaar pijpje! Dat had m’n oude Volvo 850 vroeger ook al! The future is now!
@vonklausenburg: Waarschijnlijk was je dat laatste stukje pijp van de uitlaat verloren bij een hoge drempel. Want elke Volvo 850 heeft een zichtbare uitlaat. Zo heb ik ook een Ford Sierra gehad waarvan ik de helft van de uitlaat ergens op straat ben verloren. Zag er toen idd futuristisch uit!!
@kennone: dat pijpje was niet direct zichtbaar. Het viel niet op als de pijpjes van nu.
@vonklausenburg: een bril in die tijd was een goede optie geweest? Zelfs de bumper was er op aangepast door middel van een complete hap die er uit was zo dat de uitlaat er mooi tussen viel
@kennone: inderdaad, de benzine’s hadden een ronde stortkoker waar die heerlijke 5 cilinder roffel uit kwam. De diesels hadden een naar beneden afgebogen exemplaar, waar vooral veel roet uit kwam..
@phevtreb: En dan zeggen ze dat die diesel geen strepen trekker was. Maar een roetstreep is ook een streep!
@phevtreb: ovaal voor de turboloze modellen en 2.5T’s, vierkant voor de T-5’s en vierkant of optioneel dubbel DTM voor de T-5R’s en R’s. Overigens ook ovaal voor de AWD’s, maar dan aan de rechter kant in plaats van links.
@phevtreb: TDI-blokken ?
Hebben jullie liever zichtbare of onzichtbare uitlaten op je eigen auto?
@wouteraerox: zichtbare op een Tesla graag??
@wouteraerox: Op m’n S400 zijn ze zichtbaar verwerkt in de bilpartij. Ziet er elegant uit. Op m’n vorige Benz (W211) waren het twee pijpjes. Het maakt niet zoveel uit, zolang qua design de auto in balans is. Zo vond ik het wegwerpen van de uitlaten bij de S60 Phase 1 heel netjes, niet zichtbaar en schreeuwend. Op m’n S400 is het weer zichtbaar en elegant. Het staat of valt met het model.
@vonklausenburg: Op de S staan die zichtbare uitlaten ook erg mooi! Anders wordt het een beetje een opa-spec
@wouteraerox: Zichtbaar maar functioneel. Zoals bij de A4 power diesel.
gewoon 2 aan een kant. Blijf dat bijna bij alle auto’s het mooiste vinden!
@fmgarcia: of japstyle schuin omhoog bij een doffe roze (wat vroeger ooit rood was) Honda Civic. Net zo hard aanwezig als de herrie die ze produceren
@wouteraerox: onzichtbare! Uitlaateindstukken zijn niet mooi. Meer dan twee hoeven het er echt niet te zijn. En dan links en rechts voor de symmetrie. Maar eigenlijk loop je liever niet met de anus van je auto te paraderen.
@wouteraerox: Als het één uitlaatpijpje is, dan liever geen. Mercedes-Benz doet dat bij verschillende modellen zoals de E-klasse en de S-klasse. Dat staat veel fraaier. De C-klasse heeft dan helaas weer vaak van die chromen frutsels.
Bij twee of meer uitlaatpijpen, mag men het laten zien, maar een must is het niet. Zolang je maar geen chromen bellers erop zet, vind ik het goed. Dus óf all the way laten zien, óf helemaal verbergen.
@granlusso: bellers=neppers.
@wouteraerox: zichtbaar graag maar dan wel een echte pijp en niet zo’n grote design stortkoker met als je er in kijkt zo’n zielig pijpje
@wouteraerox: m’n Volvo 240 heeft een soort plat liggende schoorsteen
@wouteraerox: sidepipes!
Ik begrijp niet helemaal waarom die chromen frutsels een uitlaat moeten voorstellen, maar er geen zijn. Zo moeilijk is het toch niet om een pijp een paar centimeters te verleggen?
@720s: zo besparen ze weer wat gewicht ..
@kennone: dan val ik zelf wel een paar kilo af. Geef mij maar echte uitlaten.
@720s: m’n w213 diesel heeft ook nep “uitlaten” in de bumper.. Het ergste is nog wel (imo) dat bij koud weer er aan 1 kant damp onder de achterbumper vandaan komt, waarmee heel erg duidelijk wordt dat het allemaal nep is.
Op een auto met 300 + pk mag 4 uitlaten wat mij betreft wel . Zelfs als ze 4 cilinders hebben.
@dijan: nee. Gewoon 2 of 1. Bijna alle snelle jappen van toen doen het ook met een pijp. En dat staat ze verdomd goed!!
Tja. Meer dan 2 is eigenlijk altijd overbodig. En een uitlaat is rond of ovaal. Ik heb die vierkante ellende altijd al lelijk gevonden.
Geen zichtbare uitlaten vind ik altijd het mooist, met 90pk maar ook met 500pk.
Maar die chromen frutsels zijn het ergst.
“Wat is de uitlaatstrategie van Audi?” Daar is maar 1 woord voor: verwarrend…
@peug206: of overbodig
@harrie: ik had eerlijk gezegd een relaas verwacht over waarlangs Audi haar hondje uitliet. Maar dit was op zich best interessant voor iemand die niet heel erg bekend is met de Audi bumpers ;-)
@peug206: lol, gastbijdrage van Martin Gaus
@peug206: ik dacht meer dat Audi’s uitlaatstrategie is: stiekem zoveel mogelijk NOx uitstoten
Nu die van BMW!
@kennone: ook geen lijn in te trekken vind ik.
Tot en met de E-series kon je duidelijk zien of het een 6-in-lijn (dubbel) of een 4-cilinder (enkel) was. Bij de F-series hebben de 4-cilinders ook een dubbele gekregen. Dit Nadat klanten klaagden dat een enkele uitlaat lullig uitzag.
@misterdrogba: maar ook weer niet allemaal. Nu is tot 150 pk enkel links en bij meer dubbel links. Op de 1 serie althans…
@jaapies: een F10 518d heeft ook dubbel. Terwijl de E60 520d enkel had.
Zoals ik zei, geen lijn in te trekken..
@misterdrogba:
“Tot en met de E-series kon je duidelijk zien of het een 6-in-lijn (dubbel) of een 4-cilinder (enkel) was.”
Toch niet…
Voorbeelden?
E36 320i : enkel
E36 323i : enkel
E39 525i : enkel
Ik noem er maar enkele op die ik zelf had of heb, er zijn er nog veel meer.
Nog eentje :
Mijn E28 525i: enkel.
Dat heb ik wel effe gecorrigeerd naar een dubbel 70mm Simons systeem; veeel beter!
@e28forever: de hedendaagse bmw’s dan.
@misterdrogba: haha… Tot en met de E-reeks zeggen, maar de voorlaatste E-serie telt al niet meer mee? Dus eigenlijk bedoel je enkel de e90/e60 generatie
@poeperman: en de E46.
En bij Mercedes? Kan nog wel even door gaan hoor?
Ik vind een dubbele ronde pijp aan een kant meestal het mooiste.
@jaapiyo:
De A4 b8 had dan weer voor 3.0 diesels 1 links 1 rechts. Nu is dat weer anders, ik vind dat van de b8 mooier. Niet te volgen in ieder geval, wat wel weer jammer is!
Ik vind die fixatie op uitlaten altijd wat vreemd, het is toch een beetje de anus van de auto.
@water: of gewoon de mond als het onderdeel van het “adem” systeem ;)
@water: Die worden ook gebleekt.
Maar eens, designuitlaten en uitlaatstrategie zijn toch wel woorden waar enkel leaseslaven een harde van krijgen.
Pffff, na het lezen vvn de eerste alinea ben ik mijn hond gaan uitlaten, wat een non-informatie.
@toniominestrone: Net als uw reactie..
@ardonjr: heeft u ook een hond?
Als aanvulling: de Q7 Hybrid heeft ook geen zichtbare uitlaten.
Ik moet altijd lachen om nep uitlaten. Zelfs bij mijn DS5 is dat erg goed zichtbaar. In de achterbumper zitten twee gigantische kokers, maar duidelijk is te zien dat er maar één pijpje zit. De damp komt vanuit de linkerkant. Designtechnisch vind ik het mooi, maar ergens is het toch een beetje jammer dat het niet daadwerkelijk twee pijpjes zijn.
https://c1.staticflickr.com/9/8011/7658340626_d2c13a28da_b.jpg
Het zijn eindstukjes op de demper bij de meeste bij de v6 en de v8 gaan er soms 2pijpen naar achter
Ik ben toch wel erg blij met m’n 4 pijpjes onder de S1, vind dat dat hem juist stoer maakt tov directe concurrenten.
@ghost: ik vind het te veel. Net zoals de deuren
@ghost: twee pijpjes links vind ik voor zo’n kleine auto mooier dan 4 als bij de s4/5/6/7. Maar goed die lijn trekken ze dan wel door. Beetje over de top, ondanks dat het een bommetje is.
@ghost: doe er dan nog een paar racestrepen bij. Is hetzelfde argument op van toepassing. En een grote spoiler!
@ghost: al doe je er 6 uitlaten onder een A1 blijft gay
Het heeft iets met de lengte van de piemel te maken.
Je ziet ook wel dat ze links 2 pijpjes hebben maar als je heel goed kijkt is het meest linker pijpje dicht.
Als jonge knaap vond ik uitlaten geweldig, hoe meer hoe sneller een auto was. Dat was de vuistregel! Mijn RS2 heeft 2 zichtbare pijpen links, zelfde geldt voor de E46 330Ci en de R129 320 heeft ook een dubbele uitlaat, maar deze zit deels verstopt achter de bumper. Je ziet net de twee uitlaatstukjes onder de bumper.
@maxidyne: een RS2 is zo gaaf!
Uitlaatstrategie? Zo veel mogelijk sjoemelen natuurlijk!
10-15 jaar geleden was het nog het meest overzichtelijk.
Eén recht pijpje voor de kleinere benzine motoren, 2 kleine rechte voor de grotere benzine motoren.
Weet alleen niet meer precies waar de grens lag, maar neem aan vanaf de V6 dat het er twee werden.
Quattro versies hadden links en rechts een iets dikkere pijp.
S versies 2x 2 pijpjes zoals nu en de RSen ook links en rechts de grote zoals nu (totdat de eerste RS3 kwam….)
Diesels hadden de pijpjes hetzelfde alleen waren die naar beneden gebogen.
@circlestorm69: De RS2 en de eerste RS4 hadden uiteraard ook twee kleinere pijpjes links, maar ik bedoelde vanaf dat ze de grote pijpen zijn gaan gebruiken, de RS3 opeens weer terug ging naar de twee kleiner pijpen links.
4 uitlaten op een 4 cilinder slaat ook nergens op. Ziet er wel tof uit, alsof je lekker recalcitrant nóg meer co2 de atmosfeer inpompt.
Zullen we het gewoon eindstukken noemen?
@davelepeef: oja, gewoon functioneel houden. Bij een luxe of normale wagen, lekker wegwerken. Ook niet van die optische nepstuff. Bij een performance auto, gewoon een stuk pijp. Zoveel als nodig dus vast niet meer dan 2. En ook geen nutteloze versiering erop, als koolstof kapjes en dergelijke.
That being said: een chromen sierstukje van Autostyle onder de bumper vind ik nog altijd beter dan een zichtbaar stuk pisbakkenstaal.
Sneu dat de A4 met diesel 6-cilinders niet 1 pijp links en 1 pijp rechts krijgen, terwijl de 4-cilinder benzine dat wel krijgt.
En bij de Audi A4 hebben de versies met de dubbele pijp links, is de linker van de 2 nep.. net als de rest van het concept Audi
De e-trons hebben geen zichtbare uitlaat, in ieder geval de A3 e-tron niet.
1tje links en 1tje rechts heeft mijn voorkeur en gelukkig heb ik dat zelf ook ?
ok nu die van BMW en MB AUB
Kleuterblog. Krijgen we ook nog een lesje “kilometertellers” die tot boven de 300 km/h gaan? Sorry hoor. Maar uitlaten vergelijken. elke van één turbo voorziene auto heeft in de basis één pijp vanaf het blok naar achter lopen. De pijpjes achteraan zijn er daarmee dus puur decoratief. Decoratie. Sierstuk. En dan schrijven we hier dat een 2 liter 4 cilinder wel 4 pijpjes “Nodig” heeft. Nee. Eén pijpje met voldoende diameter is voldoende. Van Fiat Panda tot luxe limo.