De veiligste Mercedes van dit moment is een GLE

Auteur: , 5 Reacties

Het nieuwe Experimental Safety Vehicle is hier!

Op de IAA in Frankfurt stelt Mercedes een bijzonder voertuig tentoon. Het gaat om de nieuwste editie van zijn experimentele veiligheidsauto’s. De ESF 2019 zit bomvol de nieuwste technische snufjes van het merk op het gebied van veiligheid. De hevig aangepaste GLE is in die zin een rijdende voorbode van de toekomst: het overgrote deel van de systemen dat op deze auto is te zien, zal in de komende jaren debuteren op productieauto’s van Mercedes.

De nieuwe systemen die op deze nog te onthullen, benzine-elektrische Mercedes GLE te vinden zijn, kunnen worden onderverdeeld in twee categorieën: bijna klaar voor productie of toekomstig droombeeld. Zo heeft deze auto bijvoorbeeld al een stuur dat in het dashboard kan verdwijnen, een idee dat is voortgekomen uit de groeiende interesse naar autonome auto’s.

Daarnaast zijn er een aantal nieuwe Pre-Safe functies bedacht. Zo laat de auto de bestuurder weten dat hij/zij te hard een bocht in gaat door de gordel te spannen en is de auto in staat zelf een stuk naar voren te rijden wanneer hij een ongeluk van achteren verwacht. Een autonome robot met een waarschuwingsdriehoek kan bij gevaarlijke stilstaande situaties vanuit de achterbumper worden losgelaten. Extra verlichting aan de zijkant moet eveneens helpen een ongeval te vermijden.

Over licht gesproken: het interieur van de ESF 2019 is zo ontwikkeld dat het de bestuurder alerter moet houden op de weg. De techniek is afgekeken van sfeerverlichting. De koplampen van de omgebouwde GLE beschikken over Mercedes’ Digital Light, een lichtsysteem waardoor andere weggebruikers niet worden verblind – dit moet volgend jaar al op de nieuwe S-Klasse terechtkomen.



5 reacties

Dat kleine stuur lijkt mij serieus beroerd sturen. De overige veiligheids-features zien we over 5 jaar op een S klasse, over 10 jaar op iedere Mercedes, en over 15 jaar ook leverbaar in een A-segment gebakje.
@dutchdriftking: het afneembare stuur op mijn Caterham is slechts 260mm in diameter. Stuurt superfijn en direct. Als je dan weer in een normale auto zit lijkt het alsof je een vrachtwagen aan het besturen bent. Met de huidige elektrische stuurbekrachtiging, kleine airbags en lcd displays heb je een groot stuurwiel niet meer nodig. Bijkomend voordeel is dat hij bij autonoom rijden makkelijk kan worden weggekaapt.
De Franse merken hebben de trend van een kleiner stuur al een tijdje geleden ingezet.
@janjansen: Een klein stuur reageert inderdaad erg direct. Dat is fijn wanneer je met je Caterham over een dijkweggetje blaast, maat het lijkt mij knap vervelend bij lange afstanden op de snelweg.
Een gevarendriehoek robot – I love it..
Dacht bij die gevarendriehoek in eerste instantie aan een aangepaste auto voor landbouwverkeer. Wellicht iets voor eigenaar/geveltoerist van de beschadigde ML.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).