Dit is pas een ware sleeper.
Soms verwacht je iets niet. Gewoon omdat de combinatie te vreemd is. Roggebrood met anijshagel en curryketchup, bijvoorbeeld. Nee, je kan er geen patent op krijgen en nee, het is niet te eten. Deze (zeldzaam betrouwbare) Renault Laguna is ook zo’n vreemde eend in de bijt. We mogen @Rachid bedanken voor de tip, want dit is typisch een auto die absoluut niet opvalt. Kleine wieltjes en donkergrijze lak zorgen ervoor dat deze auto compleet anoniem door het leven gaat. Waarschijnlijk is deze auto niet eens ingeruild, maar heeft de eigenaar de auto laten staan. Helemaal vergeten dat hij in een donkergrijze Laguna in zijn bezit had.
Het moet wel een bijzondere eigenaar zijn geweest. Deze Laguna is namelijk gepantserd. Welke gradatie is niet bekend, maar een beetje handwapen moet ‘ie vast wel kunnen hebben. Vandaar ook de kleinere wielen. Kogelwerende banden zijn nu eenmaal een stuk dikker en hebben een hogere wang dan normaal. In het interieur is het gewoon een Laguna Initiale, dus een luxe uitvoering met navigatie, climate control, lederen bekleding en een automaat. Het enige waaraan je kan zien dat dit iets bijzonders is, is het onderaan de middenconsole. Daar zit een extra paneeltje met knoppen voor de microfoon.
Een gepantserde auto is een stuk zwaarder, dus de motor zal er harder aan moeten trekken. Als we kijken naar het motoren-gamma van de Laguna destijds, dan zien we een paar viercilinder benzine- en dieselmotoren met vermogens tot 180 pk (diesel) en 205 pk (benzine). Deze Laguna heeft een andere motor, namelijk een dikke 3-liter V6 diesel met 235 pk en 550 Nm. Hoe dit precies zit, is onduidelijk. Waarschijnlijk is deze auto op speciaal verzoek gebouwd. De Laguna Coupé was namelijk wel leverbaar met deze motor.
Dan roept de auto alleen de vraag op: wie was de vorige eigenaar? Een theaterdirecteur met pleinvrees? Een rascrimineel met een voorliefde voor camembert? Het is in elk geval de beste auto voor Garry Connelly als hij op vakantie gaat in Nederland. Connelly hoeft dan slechts 30 mille mee te nemen, want dat wil de verkopende partij ervoor hebben. De advertentie kun je hier bekijken.
De sedan was ook met de 3.0 diesel leverbaar, alleen niet in Nederland. Importje uit de Alpen wellicht?
@jochempie: ABD heeft ook een aantal 3.0 dci estates geleverd
@jochempie: Exact, in duitsland gewoon leverbaar als 3.0 dci (zo wel estate als hatchback). Zelfde cilinderkop ontwerp als de 2.0 dci (Dus gekruiste in/uitlaat kanalen) en dus bijzonder fijn koppel verloop.
Moet je op de vlucht voor je vijanden, kom je stil te staan door electronica problemen..
@oemplus: Te flauw om ook maar enigszins grappig te zijn. Eigenlijk gewoon een oerstomme opmerking, ieder weldenkend mens weet gewoon dat dit uitermate betrouwbare (en fijne) auto’s zijn.
@henkp1: oké
@oemplus: Hij snapt het concept van een grap niet :P
@henkp1: Nou en, is gewoon een gebbetje
@henkp1: ha, ha, ha… ik heb nog nooit zo’n shit lease hok gehad. Het begon met een vastgelopen versnellingsbak, daarna een defecte aandrijflijn en midden in de zomer begaf de airco het. Betrouwbaar??? Gewoon kut met peren die kar!
@doublechevron65: Kan het niet even 5 minuten over de Laguna gaan zonder dat er een Golf bij betrokken wordt?
@henkp1: Dit zijn de een van de slechtste auto’s van Renault, zowel verkoop als technisch.
@alex1589: dit is onjuist. De Laguna II was rampzalig. De Laguna III droeg de naam Laguna waar veel mensen “niet intrapten”. Er was weinig met deze auto mis maar mensen dachten teveel aan de problemen die de II had. Vandaar dat de Laguna IV Talisman heet. Anders krijg je datzelfde weer.
@720s: Daarom dat de Talisman nog minder verkoopt in zijn eerste volledige jaar dan de Laguna III in zen eerste jaren.
@henkp1: tsja deze man is standaard tegen alles wat Frans is en vind het kennelijk heel grappig om dat onder elk topic te benadrukken. Gelukkig dat 1 iemand het nog grappig vindt anders is het ook weer zo sneu.
@oemplus: haha, nee hoor je zou onderweg “op de vlucht” een uitgerekte distributie ketting en een vastgelopen DSG versnellingsbak hebben maar electronica problemen?, nee, alleen een tikkie gemanipuleerde software, meer niet bij deze RENAULT, prima auto’s.
Ik heb zo’n vermoeden dat hij van een speciale politie-eenheid is geweest. Gezien de bepantsering en de knopjes voor microfoon en blauwe(?) lampen. Een arrestatieteam of iets dergelijks.
@joost1990_2: Zou kunnen, echter wel een bizar lage kilometerstand dan…
@joostie: De eigenaar is overleden het glas was toch niet kogelwerend met dank aan Renault.
@599gto: Ook weer iemand die grappig probeert te zijn, maar waarbij het toch net niet lukt. Beetje triest.
Bovendien bouwt Renault zo’n auto niet zelf om, dat gebeurt door een extern gespecialiseerd bedrijf.
@henkp1: Azijn gedronken?
@henkp1: renault fanboy, much? Grapje mag best hoor.
@henkp1: bijna weekend Henk!
@henkp1: Hey Henk, als onze grappen niet goed zijn, kom dan zelf eens met een goede grap!
@oemplus: uit de categorie “en wat rijdt u zelf.” Iets met een lul en een drumstel. Stop nou eens met dat eenzijdige anti Franse geneuzel, dat lost veel meer op.
@720s: Ik rijd Toyota, weet niet wat dat ermee te maken heeft maargoed. Grapje moet kunnen he, op internet moet je dingen met een korreltje zout nemen ;)
@oemplus: tuurlijk maar jouw structurele “grapjes” over dat alles wat uit Frankrijk komt kapot is wordt buitengewoon irritant, mede dankzij het feit dat de “probleemmodellen” meer dan 10 jaar oud zijn nu. Doe je ogen eens open en accepteer dat je “grapjes” nu gewoon mensen, waaronder Henk, tot irritatie drijven.
@720s: slachtofferhulp nodig?
@720s: Ja erg vervelend inderdaad..
@henkp1: haha! Gaat ie lekker?
@joostie: weinig km’s kan bij deze generatie Laguna logisch te verklaren zijn ;-p
@joost1990_2: Dat is inderdaad zeer logisch. En ben er wel 80% zeker van dat het zo is
@joost1990_2: Die rijden alleen maar Duitsers met heel veel PK .
@joost1990_2:
@willeme:
Kenteken begint met KP, en die is gereserveerd voor de Staf Inspecteur Generaal der Krijgsmacht.
Toen deze geïmporteerd werd zat luitenant-generaal (KLu) Bart Hoitink op deze functie, dus dit zal de vorige eigenaar geweest zijn!
@reactief: Zoals al eerder aangegeven, in de structuur 99-XXX-9 en XX-999-X is de K voor personenauto’s, en defensie- of landmachtmedewerkers krijgen DM of LM.
@reactief: die militaire kentekens gaan er toch af als het ding verlaat?
Daarbij zijn met de huidige kentekenseries XX-111-X de beginletters KP niet voorbehouden voor militair verbruik.
Alleen KP op een sitecode 1 plaat (KP-00-00) is militair.
Er worden mer de huidige sitecodes wel militaire platen uitgegeven, maar die hebben altijd DM erop, voorbeeld 22-DMB-2.
Je verwacht ook totaal niet dat er criminelen in zouden kunnen rijden.
Een echte grijze muis.
En ik verwacht er ook geen autoliefhebbers in. Deze Renault Laguna is de ideale ambtenaren auto,
@tarquesh: Ja criminelen rijden in een opvallende auto vooral als ze aan het werk zijn :)
@tarquesh: Je zal het niet geloven, maar ik heb er in 2010 een half jaar mee gereden en daarna met een BMW 3-serie. Die Laguna deed echt niet onder voor die beamer.
@henkp1: bimmer*
@sntial: Heeft twee projectiekoplampen, kan dus ook door voor beamer.
@tarquesh: misschien een keer een slimme crimineel die low profile wil zijn.
@tarquesh: hoezo geen autoliefhebber? Misschien juist wel. En misschien wel één met zeer veel verstand en smaak van auto’s. Heeft alleen niet in de gangbare pot geroerd, maar heeft zijn eigen kennis gebruikt er één samen te stellen.
Wanneer een auto gepantserd is, neemt het gewicht ook drastisch toe. Dus het zullen allemaal geen stuurwonders zijn. Maakt niet uit welk merk of welke vlag er op de neus staat.
Aan het kenteken te zien kan de Renault dienst hebben gedaan als voertuig voor vervoer van hoog geplaatst persoon van defensie.
@damom: Kentekens van defensie in dit formaat beginnen met DM, alleen kentekens welke XX-00-00 hebben als formaat, hebben KP of KM in het kenteken.
@tunefuldjmike: of LM ( Luchtmacht).
Als ze de auto pantseren zoals ze auto’s bouwen dan vrees ik het ergste voor de vorige eigenaar :)
@599gto: Nóg een keer; ergens diep in een grot ver onder een steen geleefd ofzo???
@henkp1: onder een roestende koleos
@dieselkameel: LOL!
@dieselkameel: Gehe
@dieselkameel: haha awesome. Take that Henk
@dieselkameel: haha prachtig!
-ik weet ook niet hoe ik eraan kom maar ik heb een zwak voor Renault, desondanks kan ik hard lachen om zulke grappen. Dat maakt alles wat luchtiger-
@henkp1: Het lijkt je wel heel diep in je ziel te raken… ooit je dealership kwijt geraakt omdat je niet genoeg Lagunas wist te slijten?
Mijn suggestie: haal een keer diep adem, vervolgens al je geld van de bank en tenslotte een stuk of wat Lagunas – die zijn vast spotgoedkoop want niemand wil zo’n ding hebben. ;-)
Schiet mij maar lek…
Kan iemand mij vertellen waar het navigatiesysteem is geplaatst? Dan kleine schermpje in het dash boven de radio is namelijk geen navi en ook de navi knoppen bij de handrem missen.
@citroen4life: voor navi moet je dokken
@citroen4life: dat was de bijrijdster met wegenkaart, deze krijg je erbij en ligt in de kofferbak netjes opgeborgen :p. Nee je hebt gelijk zit in ieder geval geen ingebouwd systeem in maar misschien een losse TomTom
@citroen4life: Inderdaad deze heeft geen navigatie, is dus geen Nederlandse auto, want die had gewoon standaard navi ingebouwd. En bluetooth met telefoonvoorbereiding.
Kenteken begint met KP = militair voertuig (Koninklijke Marechausse)
@zukunft1: Nou nee, mijn e30 begint ook met KP en die is echt niet van de marechaussee ?
@zukunft1: Nee, KP kentekens zijn in de vernieuwde reeks gewoon voor de burger.
Tevens heeft een Militair KP kenteken een andere cijfer/letter combinatie. Voortaan even je huiswerk doen, kerel.
Het kenteken is van een Renault Laguna Coupe volgens vwe.nl en is sinds 27-10-2016 in NL, best apart…
@SNDR: rare coupe
@lekkerlinksrijden: ik gok op een import, Jochempie zei al in zijn comment dat die motor wel in andere landen werd geleverd en de datum tenaamstelling helpt ook wel iets
@SNDR: import auto, zoals in de tekst genoemd is deze 3 liter motor nooit in Nederland geleverd in dit model, enkel in coupé vorm. Hoogstwaarschijnlijk konden ze met keuren bij het RDW niet de juiste carrosserie vorm en motorisering selecteren omdat dit niet in Nederland geleverd is. Vandaar dat er Coupé op t kenteken staat.
@sndr: Volgens de RDW is het een hatchback…. Massa ledig voertuig 2015 kg, max. toegestane massa 2155 kg; Je kunt er dus samen met je meissie niet eens fatsoenlijk boodschappen mee doen.
@406_v6: Dan heb je wel echt een ideaal excuus om je schoonmoeder niet te hoeven meenemen.
Henk renault Laguna = gewoon bagger qua elektronica. Ben jij soms verliefd op zo’n ding dat je zo aanvallend doet? Huilie huilie
@timbuit: Het is net als met Alfa’s, soms zit er een exemplaar tussen wat heel; blijft, niet roest en géén elektrische/elektronische problemen heeft; je zult maar nét dat ene exemplaar treffen.
@timbuit: deze generatie(III) is foutloos. Waar jij op doelt was tot 2006.
Erg miskende auto. Kwalitatief ontzettend goed, rijd goed, is compleet, was gunstig geprijsd en voordelig in gebruik. Had alleen z’n naam tegen.
Leuk zo’n gepantserd ding, maar ja wat moet je ermee? Toch wel een berg geld die dertig mille. Maar er zal vast wel een gegadigde voor zijn.
@henkp1: ‘kwalitatief ontzettend goed’ Kijk, Dat zijn de betere grappen!
@oemplus: kijk anders even het Autoblog filmpje over deze generatie Laguna, waarin Casper ‘m aan de tand voelt…
@stefanvts16v: Oja, want een autoblog filmpje bepaald of een auto goed is of niet.
@oemplus: dat zegt in elk geval meer dan een niet onderbouwde opmerking in de commentaren.
@oemplus: burn
@henkp1:
komop nou zeg henkie penkie, ’t ding ziet er toch niet uit serieus dit is toch wel een lillekerdje hoor, in tegenstelling tot de coupé versie. Die vind ik op een Aston Martin lijken.
Maar deze brrrr.
@desjonnies:
Ow en ik houd best wel van Renaults.
Ook de bestellerts van ze.
Maar met deze serie Laguna waren ze toch wel erg dronken toen ze het ontwerp goedkeurden.
@desjonnies: ik vind hem wel mooi. De coupé ook. De stationcar niet zo.
Is dit niet 1 van koningshuis geweest? Volgens mij heb ik hem wel is in een filmpje voorbij zien komen
Ledig gewicht: 2015 kg, Maximaal gewicht: 2155… Nou dan kun je in ieder geval niet met 4 personen op vakantie gaan.
@rogers: Vier × 48kg + wat bikini’s en vier tandenborstels moet lukken. ;-)
Maar idd. vreemde getallencombinatie.
Mooi verhaal, levert leuke discussies op..
He zo zie je maar weer. Een dikke Renault is geaccepteerd binnen de allerhoogste kringen die bescherming genieten. Is toch weer eens wat anders dan die wanna be hoerenbakken uit DE, die komen het erf niet op. Wie opvalt krijgt aandacht en dat wil je dus niet. Topwagen moet dit zijn, ik wil er wel een met een lekkere turbo motor uit de RS.
Deze laguna’s zijn buiten Nederland om ook met de 3.0 V6 dCi en 3.5 V6 benzine geleverd!
Vooral in GT uitvoering fantastische auto’s!
O wat vind Oemplus zichzelf fantastisch, het lijkt de inmiddels terecht verbannen Bofkont wel.
@jdeboer: Welkom op het internet, waar je niet alles serieus moet nemen ;)
@oemplus: Oh ja. Alsof internet een parallelle wereld is waar hele andere normen en waarden gelden.
Van een volwassen vent, verwacht ik een volwassen houding.
@henkp1: Hey Henk! Nog steeds niet tot rust gekomen zie ik?
@oemplus: Ikke wel hoor, ik ben de rust zelve. maak je je om mij maar geen zorgen.
Deze moet van een hele slimme vent (of dame) zijn geweest. Lekker onopvallend bewegen door het verkeer, geld in je zak houden door niet voor een overgewaardeerde Duitser te gaan, en op de koop toe zie je de garage maar eens per jaar door de vermaarde betrouwbaarheid van de Laguna III (en houd je dus weer geld in je zak!).
Ik zie meteen dat in de tekst dat die gepantserd is, is hier een verklaring voor? Hiermee advert je groot?
@toeter11: Ik zie niet meteen, in de tekst dat die gepantserd. Met z’on auto advert je tocht groot?* Tering wat een slechte zin, eten en type kan ik dus niet tegelijkertijd.