ABT presenteert de nog heftigere RS4-R

Auteur: , 39 Reacties

En hij is blubberdik.

De vaste lezer zal nu vast bij zichzelf denken: er is toch al een ABT RS4? Dat klopt! De Duitse tuner trok vorige maand het doek van hun opgevoerde RS4. De power-estate kreeg een nieuwe set dikkere bumpers en 21-inch velgen mee en de 2.9 liter V6 werd opgevoerd tot 510 pk. De vraag die in het vorige artikel werd gesteld: heeft de RS4 dan nu genoeg pk? Het antwoord vanuit ABT zelf luidt: nee.

510 pk is in principe genoeg om auto’s als de AMG C63 S of de Giulia Quadrifoglio bij te houden. Maar ABT heeft besloten dat ze die twee niet willen bijhouden, maar inhalen. Daarom presenteert ABT op de autoshow van Genève de RS4-R. Van buitenaf gezien is het duidelijk of je met een RS4 of een RS4-R te maken hebt, de vergrootte voorsplitter met echte race-canards geeft weer hoe heftig de RS4-R bedoeld wordt. De diffusor wordt nog verder aangepast en er worden nu vier ronde uitlaten onder gemonteerd, in de voorschermen worden koelgaten toegevoegd en zowel voor als achter prijken rode RS4-R logo’s.

Maar goed, onder de kap is er ook het een en ander veranderd, zoals al aangegeven. 510 pk en 680 Nm voor de ABT RS4 was dus niet genoeg, daarom krijgt de RS4-R er nog 20 paarden bij en ook wordt het koppel met 10 Nm vergroot. Vergeleken met de standaard ABT RS4 een klein verschil dus, maar we hebben het hier over bijna 100 pk en Nm meer dan de standaard RS4 van Audi Sport GmbH (rijtest). Die laatste is al geen slak, dus de RS4-R is echt heftig spul.

Hans-Jürgen Abt heeft het meerdere malen gehad over een verrassing op de autoshow van Genève, waarbij wij dachten dat het ging om de eerder gepresenteerde ABT SQ5. Het kan dus ook deze extra rauwe RS4 zijn. Moeten we misschien even aan H-J navragen.



39 reacties

Gaaf!
Beste dames en heren van de rechtbank. Graag presenteer ik u bewijsstuk A. Te zien op bovenstaande foto’s is de Audi RS4 te zien voordat hij bij de plofkraak is gebruikt.
Too much for my cup of tea. De gewone RS4 vind ik wel top!
RS6 is altijd leuk, maar Jon Olsson had eigenlijk deze RS4-R moeten hebben. Gewoon iets anders dan een RS6.
@carspotter058nl: hij heeft een rs6-r, dat is zegmaar deze, maar dan nog dikker en sneller
@peterpann3nkoek: ja klopt, alleen hij had hiervoor ook nog meer RS6’en. En daarom denk ik van haal een RS4-R omdat dan heb je iets nieuws dan alleen maar RS6’en.
@carspotter058nl: Waarom zou hij een minder snelle auto pakken terwijl hij zo gek is op snelheid..
Das geen Daily meer…
Als Audi-hater vind ik dit ding wel g..l!
Vraagje, hoe km kan je rijden met zo een laagprofielband? (wonende te België)
@Volvo_440_turbo: in belgië? In het beste geval rond de 100km ongeveer
@peterpann3nkoek: Nou, dan ga ik hem niet kopen dan…
@Volvo_440_turbo: Niet, in Nederland zie ik persoonlijk al graag wat meer rubber rond de velg.
Ongelofelijk dik, beetje to much maar aan de andere kant is het ook een monster van een machine. Ben benieuwd naar de driveability.
Jammer dat er zo weinig tuners zijn die het vermogen wel doen, maar niet de petjes swag ..
@cr33p: kin je vaak gewoon bestellen. Ook bij ABT
Prachtig! Dat doen ze toch weer goed bij ABT
Doe mij maar de vorige met de V8. Daar ben ik graag voor de traagste bij het stoplicht
Ik vraag me altijd af waar je in de praktijk het verschil merkt tussen die PK-monsters. Ik ben ervan overtuigd dat als je met 5 van dat soort auto’s tegelijkertijd ergens wegrijdt je ze na een kwartier nog steeds bij elkaar ziet rijden. In de binnenstad? Vast en zeker. Op provinciale wegen? Idem. Op de snelweg? Ook, en al helemaal overdag. Tja, maar het gevoel om er in te rijden zal vast fijn zijn.
@ruud1954: op het cirquit.
@ikleesookoverautos: Tja, als ze er dan maar een race- en slipcursus van te voren voor volgen. Anders zal de gemiddelde koper van zo’n auto er maar 1 rondje plezier aan hebben. En rijden op het circuit zie ik niet als ‘praktisch gebruik’. Maar er zal een markt voor zijn dus ze doen maar.
@ruud1954: het zijn vooral de tussen sprintjes en de druk in je rug op de stoel waarbij je merkt dat de ene sneller is dan de andere. In praktijk vind ik het ook altijd wel mee vallen. Het is vaak maar seconde werk
@kennone: Je wilt me toch niet vertellen dat je tussen Autos die allemaal 400 of 500 PK en meer hebben dat verschil in hooguit tienden van seconden merkt? Met een iets snellere standaard VW Golf zit je al 6 of 7 seconden op de 100 en ook bij die auto zijn de tussensprints bovengemiddeld. Maar ja, het gaat bij die auto’s om imago, de extra ‘S’ of rode accentje op de achterklep waarvan een heel select groepje mensen maar weet wat dit inhoudt. Maar goed, ze worden verkocht dus markttechnisch doen ze het goed.
@ruud1954: Marketing, maakt gewoon hebberig…
Die uitlaten…

Bijna ordinair dik, like it!
Naja… beetje overbodig dit model…
@jbowe: nee, excuus. De eerste versie van de rs4 abt is overbodig. Gewoon deze doen
Geschikte gezinswagen voor papa? Check ✅
Blije koters? Check ✅
Ruzie met de vrouw? Check ✅
Dikke bak! @dijan wat is jouw mening? Hoe doet ie ‘t digitaal?
@str8six: deze kun je nog niet op de playstation spelen jonguh…. @dijan is een serieuze jongen en zijn visie staat als een huis.
@rufctr01: in Forza heb je wel de RS4 B8, heb daar een zeer realistische getunede Huracan motor met 1150 pk in gelegd, maakt van menig Lambo etc. gehakt! Super auto dus, de snelste in zijn klasse.
Beetje black series vibes, gaaf!
Ideaal om snel je bouwafval naar het stort te brengen. Een snelle stationbak, ik snap het nog altijd niet.
@tge1: voor mannen met kinderen en een labradoodle.
@tge1: gek is dat, mij vind je juist alleen in een station als er minstens een potente motor in ligt.
Asociaal dikke bak, maar wel lekker!
Moest ik het geld hebben, dan stond hij morgen op de oprit. Heel knap ding.
Tikje offtopic, maar het viel me opeens op dat het interieur van deze gen A4 eigenlijk nu al best verouderd is. Zeker nu de A6 gelanceerd is met al zijn moderne lijnen en touchscreen goodies.
Vergrote voorsplitters*
Wat zei je!? RS6?? Wat is dat? Doe mij dit maar..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).