• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Wegenwacht komt je uit de brand helpen met een ID. Buzz

Auteur: machielvdd, gepost 6 februari 2023 om 17:05 – 18 Reacties

Wegenwacht ID. Buzz

Maak kennis met de ID. Wegenwachtbuzz.

Is de Volkswagen ID. Buzz de meeste praktische bedrijfswagen? Nee. Is het de meest voordelige? Ook niet. Het is wél een milieuvriendelijke bedrijfswagen en dat is voor sommige bedrijven reden genoeg om deze bus aan te schaffen. Daarnaast is de ID. Buzz met zijn retrodesign natuurlijk een leuk uithangbord, ook niet onbelangrijk.

De ANWB shopt al jarenlang bij Volkswagen, dus het viel te verwachten dat de Wegenwacht ook in een ID. Buzz ging rijden. Des te meer omdat ze ook al Volkswagen ID.4’s in hun vloot hebben.

De Wegenwacht heeft momenteel 110 ID.4’s rondrijden en daar komen nu 30 ID. Buzz Cargo’s bij. Deze hebben onder andere een starthulpinstallatie, meerdere accu’s, een universeel reservewiel en natuurlijk het nodige gereedschap aan boord. Al met al komt er zo’n 600 kg aan extra gewicht bij.

Wegenwacht ID. Buzz
Wegenwacht ID. Buzz

Meer gewicht betekent natuurlijk minder range. De ID. Buzz Cargo heeft met zijn 77 kWh-accupakket een WLTP-actieradius van 424 km, maar de Wegenwacht rekent op flink minder. Ze verwachten maar 250 km ver te komen op één lading. Dat is niet heel riant.

Om stilgevallen elektrische auto’s te hulp te schieten kan de ID. Wegenwachtbuzz ook een mobiele oplader meenemen in de vorm van een aanhangwagen. Daarmee zal de range dus nóg kleiner worden. Het kan dus zijn dat ze de mobiele acculader zelf ook even moeten gebruiken.

Bij de Wegenwacht zijn ze niet de enigen die een ID. Buzz hebben besteld, want er staan momenteel al 386 exemplaren op Nederlands kenteken. Daarvan is zo’n driekwart een ID. Buzz Cargo.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID. Buzz rijtest video
    Volkswagen ID. Buzz rijtest video
  • Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
    Volkswagen ID. Buzz verkleed als ambulance
  • Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
    Volkswagen ID Buzz zoekt het extreme op
  • Volkswagen ID.Buzz is nu al gearriveerd in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De 992 GT3 R rennsport wordt uitgelaten in Maastricht
  • Overheid weigert pro-EV-onderzoek te publiceren
  • 782 pk en de BESTE! Bentley Flying Spur Mulliner #test
  • Een van de dikste SUV’s van dit moment wordt binnenkort goedkoper!
FacebookTweetPinLinkedIn

anwb, Elektrisch, ID-Buzz, Volkswagen, wegenwacht

Vorig bericht: « BMW i7 xDrive60 – rijtest en video
Volgend bericht: Loop jij warm voor de nieuwe BMW M5 Touring? [Update] »

Lees Interacties

Reacties

  1. techniekmeneer zegt

    6 februari 2023 om 17:26

    Gaaf!

    Login om te reageren
  2. mc96 zegt

    6 februari 2023 om 18:01

    Ziet er inderdaad fraai uit. Mooi visitekaartje.

    Login om te reageren
  3. Wolflow zegt

    6 februari 2023 om 18:25

    Om een elektrisch hok te blussen heb je al snel 20 duizend liter water nodig, uit de brand helpen zal dus niet lukken

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 februari 2023 om 21:44

      Gelukkig branden elektrische wagens minder vaak dan brandstofwagens. Bij die brandstof wagens stop je toch 50 liter explosief goedje in een plastic tank, dat wordt dan door plastic leidingen naar een cilinder geleid waar het dan tot ontploffing gebracht wordt. Eigenlijk een wonder dat het zo vaak goed gaat…

      Login om te reageren
      • p993 zegt

        6 februari 2023 om 22:52

        Haha…al eens een EV zien branden? Dat is echt iets anders. Niet voor niks discussie over het opladen in parkeergarages…

        Login om te reageren
        • steephh zegt

          7 februari 2023 om 00:27

          @p992

          Brand over het algemeen minder intens dan een benzineauto, maar wel langduriger. Beide wil je sowieso liever niet brandend in een parkeergarage hebben. Belangrijk dus om daar maatregelen voor te nemen. Brandweer zegt daar dit over:

          https://www.brandweer.nl/veilig-elektrisch-laden-in-een-parkeergarage/

          “Met gerichte maatregelen kunnen die elektrische risico’s goed beperkt worden. Denk daarbij aan de positionering van de laadpalen nabij in-/uitgangen van de garage en niet nabij vluchtroutes en deze te voorzien van aanrijdbeveiliging. Daarnaast vormen mode 3 en mode 4 laden de kern van veilige laadinfrastructuur en zal bij incidenten alle laadinfra centraal afgeschakeld moeten worden.”

          Ze vliegen ook relatief veel minder vaak in de brand:

          https://www.trouw.nl/binnenland/elektrische-auto-s-blijken-relatief-veel-minder-in-brand-te-vliegen~bbdc94c5/

          100 jaar geleden vlogen paarden ook minder vaak in de brand dan de brandstofauto. Toch was dat nóóit een probleem voor de adoptie van. ;-)

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 februari 2023 om 07:30

          Zoals @steephh al zegt, een EV brandt langzamer. Er komt net zoveel energie vrij (6 tot 8 MW, wat echt heel veel is) als bij een brandstof auto. Eigenlijk is de uitdaging alleen het smeulende wrak te kunnen koelen, daarvoor moet het soms nog smeulend uit een garage gesleept worden en in een container gedompeld worden.

          Login om te reageren
      • Robert zegt

        7 februari 2023 om 08:32

        Wat een bullsh¡t weer, @Mashell. Brandstof is licht ontvlambaar, niet explosief. Tenzij je nitroglycerine in je brandstoftank heb gestopt, natuurlijk. En nee, brandstof tanks en leidingen zijn ook niet van ‘plastic’. Dat gezegd hebbende, menig composietmateriaal is sterker dan staal of aluminium.

        #desinformatie #fakenews

        Login om te reageren
  4. rutger97 zegt

    6 februari 2023 om 19:09

    250 kilometer lijkt me toch wel wat krap. Of ze moeten vooral in stedelijk gebied worden ingezet.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 februari 2023 om 21:50

      @rutger97: Ik denk dat dit juist prima is.
      Je ziet ze wel vaker ergens staan wachten of pauzeren. Op naar de volgende klus die altijd wel redelijk in de buurt is. En dat wachten kan ook bij een snellader.

      Login om te reageren
    • p993 zegt

      6 februari 2023 om 22:53

      Ja, dat is het nieuwe rijden he? Met een aanhanger met batterij kom je net iets verder.
      Mensen, waar zijn we mee bezig?

      Login om te reageren
      • steephh zegt

        7 februari 2023 om 00:31

        @p993:

        De aanhanger gaat voornamelijk gebruikt worden om stilgevallen auto’s te helpen. What’s the problem? Benzineauto’s moet je ook tanken als ze stilvallen.

        Als je ultiem gemak wil moet je wellicht eens nadenken over aanschaf van een paard. Die kan je (net zoals 100 jaar geleden) gewoon lekker laten grazen in de berm. Super handig!

        Login om te reageren
  5. lpgbarrel zegt

    6 februari 2023 om 19:23

    Perfect voor de randstad!

    Login om te reageren
  6. kniesoor zegt

    6 februari 2023 om 19:29

    Zeker leuk als ‘uithangbord’ 👍 Ben overigens benieuwd hoe zo’n ID. Buzz in de ANWB praktijk van alledag bevalt in vergelijking met een ICE aangedreven equivalent. Ze rijden al met Koreaanse EV’s als ik me niet vergis, dus moet aannemen, dat een EV prima kan voldoen.

    Login om te reageren
  7. flyerbunch zegt

    6 februari 2023 om 21:49

    Grappig ding

    Login om te reageren
  8. fanboy zegt

    6 februari 2023 om 21:51

    Moet natuurlijk gewoon een slimme lader op die van de ID.Buzz eigen accu de andere auto kan laden. Die techniek is er.
    Zelfde geldt voor jumpstarten van andere auto of draaien van banden compressor etc, energie genoeg.

    Login om te reageren
  9. arta zegt

    7 februari 2023 om 08:06

    Super cool!
    Heel herkenbaar en mooie reclame voor ANWB en voor VW zo.

    Ik vind de verwachting range wel erg pessimistisch. Maar ze rijden waarschijnlijk veel kleine stukken en hebben stroom nodig op locatie voor de werkzaamheden.
    En stel dat je 1 keer bij laadt naar 80% dan zit je op een bereik van 450 a 500 kilometer. Dan ben je in de stedelijke omgeving wel een uur of 7 aan het rijden en heb je nog geen pechhulp verleend.

    Stel dat de bus een e-PTO heeft. Zouden ze dan een deel van de aanvullende elektrische inbouw achterwege kunnen laten? Nu zitten daar extra accu’s voor aan boord, maar die heb je in theorie niet nodig als je de hoogspanningsaccu kan gebruiken voor de opstart van een hulpbehoevende.

    En elektrische auto’s met een lege accu moet je toch gewoon weg takelen en bij het eerste snellaadstations weer afgooien? Zo gepiept….

    Login om te reageren
  10. rollingstoned zegt

    7 februari 2023 om 08:45

    Strakke livery, ziet er goed uit zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North