Wat een zooitje is er gemaakt van de zero-emissie zones voor bestelauto’s en vrachtwagens.
Het is werkelijk nog veel erger dan je vooraf vreest. Aangezien in verschillende steden zero-emissie zones worden ingevoerd, was “men” al wel zover dat er een centraal loket moet worden opgetuigd.
Aangezien de eerste ZE-zones per 1-1-2025 actief worden, zou je verwachten dat dat loket al actief is. Best handig dat er een loodgieter kan komen als je na een ruig oud-nieuw feestje een lekkage hebt. Well have I got news for you: dat loket start op zijn vroegst per 1-7-2025. Je verzint het niet hè.
Eat your own dogfood
De meeste gemeentes proberen het wel, maar heel consequent zijn ze er ook weer niet in. Het meest schrijnende voorbeeld is de gemeente Amsterdam die om het hardst roept dat ondernemers zich maar moeten aanpassen. Zelf schaften ze nog even snel een paar diesel gestookte vuilniswagens aan.
Typefouten
- Euro 6 opleggertrekkers met een Datum Eerste Toelating van 1-1-2027 t/m 31-12-2024, hebben tot 1-1-2030 toegang tot de zero-emissiezones.
Het is geneuzel in de marge, ik weet het. Echter, dat is ook precies hoe juridische teksten werken. Een milligrammetje meer uitstoot en jouw Euro7 auto is een Euro6 auto. Het is slordig en riekt naar haastwerk. En helaas geeft de hele uitwerking van de ZE-zones dat gevoel. Het moet en zal doorgaan en alles moet wijken.
Kosten voor een aangepast voertuig
Dit is vrij fundamenteel. De gehandicaptenbus is ons allemaal niet onbekend, hoewel de kans ook vrij groot is dat je niemand goed kent die bijvoorbeeld afhankelijk is van een rolstoel. Zo’n 250.000 mensen in Nederland hebben een rolstoel nodig, 150.000 daarvan kunnen ook geen kleine stukjes lopen.
Je kiest er uiteraard niet voor om afhankelijk te zijn van een rolstoel. Je kiest er dus ook niet voor om afhankelijk te zijn van een aangepaste auto. Daarom zou het ook niet zo moeten zijn dat de aanvraag voor een ontheffing van ZE-zones je 100 euro kost. Gewoon nee. Dit zijn kosten die wij als maatschappij moeten absorberen.
Overigens geldt de ontheffing voor een voor een handicap aangepaste bestelauto of vrachtwagen in alle gemeenten met een ZE-zone. Dat is positief. Negatief is het zwaard van Damocles die nog boven je hoofd hangt, de ontheffing geldt tot 01-01-2030. Voor die tijd graag enkele tientallen duizenden euro’s investeren in een elektrische bus.
Nog geen ontheffing plug-in hybride vrachtwagen
Het lijkt mij het ei van Columbus. In de stad rijd je zonder emissies rond, de lange afstanden met een zware lading doe je nog met de verbrandingsmotor. Even los van of je gelooft in de plug-in hybride, is het wel een oplossing om lokaal zonder emissie te rijden. Helaas is de RDW kort en bondig over de plug-in hybride vrachtwagen
Ontheffing aanvragen nog niet mogelijk
U kunt deze ontheffing nog niet aanvragen. Binnenkort volgt er meer informatie.
Wat voor kamper heb jij?
Een camper is natuurlijk ook een bus of een vrachtwagen. Natuurlijk duik je daar niet het Amsterdamse centrum mee in, maar de zero-emissie zones zijn veel groter. We vonden dit pareltje in de regels
Er zijn echter ook bestelauto’s (N1) die zijn omgebouwd tot kampeerauto. Deze krijgt bij de registratie de toevoeging SA. Wanneer deze (N1 SA) voertuigen op naam staan van een bedrijf, dan hebben zij geen toegang tot de zero-emissiezones. Wanneer deze op naam van een natuurlijk persoon geregistreerd staat, kan er te zijner tijd waarschijnlijk via het Centraal loket ontheffingen zero-emissiezones een ontheffing worden verleend. Dit hangt af van de ontheffingsregels voor particulier bezit.
Waarschijnlijk kan je een ontheffing aanvragen. Tot die tijd zoek je het maar uit met je camper. Of in ieder geval een deel van de campers.
Ontheffing op bedrijfseconomische gronden
Ook hier weer wat pareltjes: je kunt “misschien” ontheffing aanvragen voor een aantal gemeenten. De rest volgt “binnenkort”.
Voordat je überhaupt in aanmerking komt, mag je wel je hele hebben en houden delen. Dat spreekt voor zich, want er zal iemand een oordeel moeten vellen of je het echt niet kan betalen
Documenten die je mee moet sturen: kentekenbewijs, jaarrekeningen van de afgelopen drie jaar, btw-aangiften van dit jaar, een overzicht van alle voertuigen van uw bedrijf (per voertuig: kenteken, voertuigcategorie, emissieklasse, indicatie aantal dagen in ZE-zone per jaar, eventueel benodigde laadcapaciteit of bijzonderheden), contracten die laten zien dat u in de ZE-zone werkt, een standplaats- of marktvergunning als u die heeft, rittenstaten en/of facturen van vervoer naar de ZE-zone, offertes voor aanpassingen of aankoop zero emissie voertuigen.
Het is best veel allemaal en uiteraard kost de aanvraag ook pegels: 250 euro om precies te zijn. Ik gok zomaar dat heel veel bedrijven bij wie het niet lekker gaat, dit echt nooit gaan doen. De grote jongens natuurlijk wel, maar de gemiddelde ZZP-er lukt dit al bijna niet.
Zoek jij het even zelf uit
Ik citeer weer uit werk van de RDW:
In een aantal gemeenten moet uw bestelauto minimaal emissieklasse 4 of hoger hebben. Een vrachtwagen emissieklasse 5 of hoger. Dit geldt alleen voor dieselvoertuigen en in ieder geval in de gemeenten Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Ontheffing nodig in een andere gemeente? Controleer dit dan van tevoren bij die gemeente.
Weet je wat handig zou zijn: een centraal loket of centrale plek waar alles geregeld is. Ondanks dat we al jaren weten dat het eraan komt, heeft de overheid het niet voor elkaar.
Kan je wel laden?
Het schijnt dat we toch best wat issues hebben met de stroomlevering in sommige delen van het land. Gelukkig mag je daar ook een ontheffing voor aanvragen. Die optie zit overigens verstopt in de “Ontheffing via hardheidsclausule/afwijkingsbevoegdheid”.
Daarbij de epische tekst: “Past uw situatie bij geen enkele ontheffing? Heel soms kunt u toch een ontheffing krijgen.” Netcongestie is een vrij reëel en helaas wijdverbreid probleem, dus geen uitzondering. Daar kwamen ze gelukkig net op tijd achter…
Overigens geldt voor deze aanvragen dat deze ontheffing alleen geldt in de gemeente waarvoor je de aanvraag doet. Waarom is dat voor iedere categorie weer anders? Ik snap daar werkelijk niets, maar dan ook niets van.
8 verschillende datums
Goed per 1-1-2025 is het zover dus, terwijl het loket pas een half jaar later opengaat. Nou nee niet helemaal dus, want er zijn nu al 8 verschillende datums waarop de verschillende zones ingaan.
Deze regels hier, andere regels daar
Amsterdam en Utrecht zijn graag de braafste jongetjes van de klas (behalve als ze zelf voertuigen aanschaffen), dus die hebben nog strengere regels.
Bijvoorbeeld voor particulieren, voor in 020 en 030 moet het voertuig minimaal emissieklasse 5 of hoger hebben.
Het bord
Gelukkig is er een verkeersbord toch? Nee nou niet dus, want die moet de centrale overheid regelen. Die is niet van plan om dat te doen, want ze zijn niet bepaald blij met het hele concept van de zero-emissie zones.
Overigens wisten jullie al wel dat het ingewikkeld werd, want we beschreven al eens in een lijvig artikel hoe de zero emission zones in Rotterdam gaan werken.
ghost zegt
1-1-2027 t/m 31-12-2024 terugwerkende kracht?
RutgerK zegt
Lijkt mij inderdaad juridisch prima uitlegbaar.
Campers op bedrijfsnaam geen ontheffing geven is ook heel logisch omdat dit mogelijke ‘maasje’ in de wet anders zeker uitgebuit gaat worden met een hoop borstklopperij.
Er is vooral veel gejank de meeste ondernemers. Wie nog geen Euro 6 bus rijdt heeft een bus die al minmaal 5 jaar volledig is afgeschreven in de boeken. Er wordt ook gedaan alsof ondernemers allemaal een bus volledig moeten gaan betalen in één keer. Want leasen bestaat niet voor ondernemers?
Uiteindelijk is het echt een verrijking voor inwoners en bezoekers van stadscentra als de zero emmissions worden ingevoerd. Hier wordt net gedaan alsof iemand er meer van geniet om in een stadscentrum te lopen of te fietsen waar uitlaatgassen worden uitgestoten ipv volledig schone auto’s. Je reinste onzin natuurlijk.
sportevo zegt
Niet elke ondernemer wil leasen en er zijn ook ondernemers die vanwege tegenvallende resultaten (in het verleden) niet in aanmerking komen voor een lease. En dan zou je die bus wel moeten kopen? Als het al wat slechter gaat/ging met je onderneming, dan gaat dat een flinke uitdaging worden.
RutgerK zegt
In het kader van vooruitgang moeten we de lat zo laag mogelijk leggen dus?
Als je bedrijfswagen voor je bedrijfsvoering één van je meeste cruciale bedrijfsmiddelen is mag je daar wel wat ondernemerschap op verwachten toch? Dat je je bedrijfsmiddel mag afschrijven is om er een ‘spaarpot’ tegenover te zetten voor een nieuwe aankoop. Mijn overbuurman had binnen een maand een tweedehands elektrische bus geregeld via een garagebedrijf. Import van twee jaar oud voor het geld van een Model 3 in januari 2025.
De reacties op overheidsbeleid zijn hier wel vaker alsof we een sociale werkplaats zijn voor gemankeerde ondernemers. Van die aannemers die opdrachten krijgen omdat ze een extreem laag uurtarief vragen. Dat kunnen vragen omdat ze geen pensioen opbouwen, geen verzekeringen afsluiten, bedrijfsmiddelen hebben die met ducttape bij elkaar gehouden worden en geen geld opzij zetten voor nieuwe aanschaffen. Laat dat alsjeblieft niet de maatstaf zijn voor beleid.
Robert zegt
Met de komst van BPM op bedrijfswagens vanaf 1-1-2025 kan onze overheid de financiële prikkel om nú (alsnog) die oude, afgeschreven bestelwagens bijtijds te vervangen, niet groter maken.
Ik word trouwens kotsmisselijk van de constatering dat het “een verrijking (is) voor inwoners en bezoekers van stadscentra als de zero emissions worden ingevoerd”. Alsof de mensen die elders in een stad er niet toe doen. Ik heb de gemeente Arnhem, waar ik woon, recent nog aangesproken op het feit dat in nieuw gepresenteerde beleidsplannen hun focus (weer) zo op het centrum ligt, dat de gezondheid van de bewoners elders er klaarblijkelijk niet toe doen. Een veelvoud van het aantal bewoners en bezoekers van het centrum in de wijken die direct aan de N325 (a.k.a. Pleijroute) liggen, worden compleet worden genegeerd. En dat terwijl die weg ca. 80.000(!) voertuigen per etmaal laat passeren, waarbij het verkeer er per doordeweekse dag ook eens gemiddeld 4 uur in de file staat.
RutgerK zegt
Ik woon zelf in een wijk aan de rand van een historisch stadscentrum en ben het helemaal met je eens dat gemeenten zich meer zouden moeten bekommeren om de gebieden buiten een centrum. Mijn opmerking was bedoeld vanuit het perspectief van zo’n centrum.
Van mij mag de hele stad een zero emmission zone zijn. Liever zelfs, maar dan zijn de rapen gaar vrees ik.
Roro zegt
Ik vind het anders best zonde dat onze Euro-5 Crafter met net een ton op de klok straks naar het buitenland gaat. Afschrijving of niet. Ik zit dan ook totaal niet te wachten op de aanschaf (koop of lease) van een nieuw voertuig terwijl degene die wij hebben nog volstaat voor het leeuwendeel van het werk en nog veel en veel meer kilometers kan hebben.
Ben je zelf een ondernemer, of schreeuw je vooral hard van de zijlijn? Je comments onder dit artikel ontberen nogal wat nuance. Niet elke onderneming draait (gechargeerd) 1mio omzet, 500k winst en hebben gouden jaren achter de rug.
melcon zegt
Weinig genuanceerd inderdaad, lekker makkelijk roepen vanaf de zijlijn. Maar straks wel lopen janken als de loodgieter niet komt omdat die geen zin heeft om een royaal bedrag in een elektrische bus te moeten investeren terwijl zijn huidige bus nog prima minimaal 5 jaar mee kan ook al is die wellicht economisch afgeschreven. Ook vanuit duurzaamheid bekeken is het nogal kansloos om een 5 jaar oude bus af te voeren voor een elektrisch exemplaar. Niet te vergeten natuurlijk dat dankzij aanbestedingsregels het voor komt dat er bedrijven uit Limburg in Groningen aan het werk zijn en vice versa om maar een voorbeeld te noemen.
RutgerK zegt
Ondernemer idd.
Een euro 5 bus is van voor 2013 dus 11 jaar oud. De investering in de bus heb je voor de VPB in vijf jaar mogen afschrijven. Die afschrijving had je moeten gebruiken voor het reservering om een nieuwe aan te kunnen schaffen. Prima dat je dat niet doet en er mee doorrijdt maar je had dus een potje kunnen maken. Daarnaast kon je voorrijkosten en/of een kilometervergoeding in rekening brengen.
Als je bus je bedrijf is dan moet je er alles aan doen om je bedrijf te kunnen continueren. Rijdt je hem economisch total loss dan moet je toch ook wat nieuws kopen?
Ik wil best genuanceerd zijn als je versneld moet afschrijven op een jonge bus of als de geen opties zijn om je vervoersmiddel te vervangen voor een EV ( max. trekgewicht van bus/oplaadbare met aanhanger en shovel bijvoorbeeld) maar verder vind ik het overkomen als gezeur als gevolg van risicovolle bedrijfsvoering als je niet in 13 jaar tijd niet 30.000 euro op zij hebt kunnen zetten voor de vervanging van je belangrijkste bedrijfsmiddel.
En natuurlijk begrijp ik als je die 30.000 euro voor andere dingen nodig hebt/had maar ik vind dat dus niet de norm waar we overheidsbeleid tegenaan moeten houden.
jpjdemaat zegt
“Uiteindelijk is het echt een verrijking voor inwoners en bezoekers van stadscentra als de zero emmissions worden ingevoerd. ”
Dan is het ook logisch dat deze inwoners de lasten hiervan dragen. Voer een extra belasting in voor bewoners van stadscentra (bijna altijd hogere inkomens, dus eerlijk) om zo de subsidie voor vervanging van de bedrijfsbus te betalen.
harrie zegt
Puur idealistisch gedreven beleid ontmoet de realiteit, hoofdstuk 3224050.
Robert zegt
“Leuker kunnen we het niet maken. Wel ongemakkelijk.”
Het verbaast me eigenlijk nog dat er geen branchevereniging o.i.d. is opgestaan die bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam voor de rechter heeft gedaagd wegens het meten met twee maten en de ronduit hopeloze voorbereiding.
RutgerK zegt
Omdat de ondernemers die moeite hebben met de maatregelen niet aangesloten zijn bij een branchevereniging.
jpjdemaat zegt
Net zoals de gemeente Amsterdam; nog snel diesels aanschaffen. Milieu is leuk zolang je de kosten bij anderen kunt neerleggen.
rwdftw zegt
Hier in de provinciestad Arnhem hebben we Suez om het afval op te halen. Er zijn van die momenten dat ze hier door de wijk komen fluisteren. Ze hebben minstens één EV vrachtwagen en minstens één op waterstof. Ik let niet op kentekens dus het kunnen er ook meer zijn. Het kan dus wel, gemeente Amsterdam!
Ik wens ze daar in Amsterdam succes met hun maatregelen. Een lege Albert Cuyp omdat geen enkele marktkoopman een EV bus heeft, wil of kan aanschaffen. Geen enkele winkel meer in de ZE zone want ze kunnen niet bevoorraad worden. En als je een loodgieter wilt omdat je lekkage hebt wijst 90% je af want je woont in een ZE zone. Degenen die wel willen komen rekenen 500 euro voorrijkosten want de kosten voor de EV moeten ook betaald worden.
Robert zegt
Wacht maar af. Als mede-Arnhemmer verwacht ik dat ons provinciestadje rap achter de brave Randstad meute aan hobbelt, zoals destijds ook met de milieuzone.
flieger zegt
Wat een warrig stuk
fanboy zegt
Het concept is simpel, ook al is het vervelend dat je ergens een grens moet trekken. Waarom maken ze er zo’n potje van.
gekketurbo zegt
Inderdaad, simpel concept voor stillere en schonere steden. Maar de gemeentes weten er goed een potje van te maken.
Aanvraag van uitzonderingen geautomatiseerd en gratis maken waardoor de overgang lekker soepel gaat. En dan 2030 definitief de streep eronder. Heeft men 5 jaar om zich aan te passen.
Economisch effect is te verwaarlozen. Markten zijn tegenwoordig meer voor de leuk dan dat men niet aan hun producten komen. En veel loodgieters en aannemers hadden al elektrisch busjes of caddies omdat ze mooi konden pochen dat ze een duurzaam bedrijf zijn.
Mensen kijken voor economische effecten vooral naar de korte termijn. Terwijl op de lange termijn de kosten veel lager zijn. Puur het verminderen zorgkosten is het al waard. Klimaat effecten hoef je niet eens mee te nemen in het kosten plaatje. Van de kosten die we als maatschappij maken voor 1 kanker patient kunnen op zijn minst 10 ondernemers het verschil ICE en EV bekostigen. Ik ken gevallen waar een patiënt €300k per jaar kost voor 4-5 jaar lang.
Totaal zaten we in 2019 op €6,5 miljard, als je 5% daarvan kan besparen heb je alle economische gevolgen al ruim opgevangen…
gdjnl zegt
Wat een bende, hopelijk steekt de Rijksoverheid hier nog een stokje voor. Onnodig doordrammen, dit proces en de invoering kost al miljoenen terwijl de meeste gemeenten het budgettair al niet heel breed hebben. Daarnaast zou het mij niets verbazen als de negatieve impact op de economie nog vele malen groter is. Daar hoor je niemand over. Maar gelukkig wordt dat verlies weer gecompenseerd door extra uitgaven aan dure EV’s, extra werkgelegenheid voor het plaatsen van bebording en consumenten die straks meer kwijt zijn aan een loodgieter of andere vakman… man man…
mashell zegt
Met dit klassiek gender bevestigende ronkende economische verhaal trek je vast volle zalen op VVD, JA21 en BV NL congressen… Maar als we realistisch zijn, het gaat in het leven niet om de economie. Deze gemeente doen concreet iets voor verbetering van de lucht- en daarmee levenskwaliteit voor hun inwoners. En dat is natuurlijk veel belangrijker dan gemakkelijk geld verdienen voor een handje ondernemers. En misschien is de maatschappelijke en economische impact wel heel groot, worden mensen in die steden minder vaak ziek, betalen we minder zorgkosten.
Wouter zegt
Pff je diskwalificeert door er gender en ras bij te halen, want daar gaat het niet over. En nee niemand is tegen schonere binnensteden, maar tegen welke prijs? De vraag is of dit huidige beleid houdbaar is, effectief is en niet te veel schade elders gaat berokkenen.
mashell zegt
Hoezo diskwalificeer ik me? gdjnl eindigt met met “man, man” anno 2024 is dat gender technisch niet langer passend. Die kwinkslag werd duidelijk niet begrepen.
Heel de discussie hier gaat telkens over het economische aspect van die zielige ondernemers die met hun stinkende busje of pickup de stad niet meer in mogen, maar over de beweegredenen zoals verbeteren van de luchtkwaliteit wordt niet eens gesproken, dan heb je gewoon geen serieuze discussie. We hebben in Nederland al heel lang de economische aspecten als hoogste gewaardeerd, boven milieu- en gezondsaspecten. Daarom zitten we met een Tata steel die omwonenden ziek maakt, Chemours dat in opspraak is, natuurgebieden met een te lage grondwaterstand, een veestapel die groter is dan het land aankan. Soms moet het ook gewoon even minder met dat geld verdienen.
gekketurbo zegt
Gender…? Lol, jij hoeft dus voor de rest van je leven nooit meer serieus genomen te worden…
jpjdemaat zegt
“Maar als we realistisch zijn, het gaat in het leven niet om de economie.”
Schreven door iemand die in welvaart is opgegroeid, en denkt dat welvaart een gegeven is.
GJZ zegt
Zolang gemeente Amsterdam nog snel even voor de deadline diesel vuilniswagens heeft gekocht is dit hele verhaal een wassen neus
rrk147 zegt
Het zou mooi zijn als het inderdaad centraal geregeld zou zijn, maar dat lukt niet en is ook nooit zo geweest.
De maasvlakte heeft al jaren haar eigen Euro 6 milieuzone. Daarnaast heeft Amsterdam, Leiden, Utrecht, Weert, Eindhoven, bijv al hun eigen beperking rondom lengte van vrachtwagens, en dus ook ieder hun eigen vergunningen, en dus hun eigen loket Het probleem is niet direct nieuw, als lijkt dat voor sommige wel zo.
Voor de maasvlakte was het lange tijd wel mogelijk om een ontheffing aan te vragen, ook als zzp-er weet ik uit eigen ervaring.
rrk147 zegt
Het stukje over hybride hybride vrachtwagens klinkt mooi, maar werkt in de praktijk niet. Mijn werkgever heeft er een aantal, en ze zijn zo complex dat er veel storingen kunnen optreden. Daarbij zwaarder dan diesel, en waar nu de accu’s zitten, heb je geen ruimte meer voor kisten om gereedschap in te kunnen doen. Daarnaast is Scania al gestopt met de hybride, en geloof dat de meeste andere merken er niet eens aan begonnen waren.
Specht zegt
Hadden de mensen maar op fatsoenlijke partijen moeten stemmen… Ik kan er niet wakker van liggen dat een shithole stad zoals Amsterdam zijn eigen ondernemers wegpest. Daar komen ze vanzelf wel achter als er straks geen loodgieter of elektricien meer komt dankzij stemgedrag van domme linkse woke genderneutrale milieuhippies.
mashell zegt
Maar als we doorgaan met extreem rechts stemmen dan komt er ook geen loodgieter of elektricien meer omdat dan die te druk zijn om in hun schoofuniformpjes asielzoekers, moslims, LHBTQI+ers, intellectuelen en progressieven te vervolgen.
Hawkeye72 zegt
Zou dat erg zijn?
Ik kan alleen met onzin op jouw absolute onzin reageren.
harrie zegt
Zolang de treinen die ze naar het oosten laten rijden maar elektrisch zijn!1!!
ronaldotour zegt
Denk om je hart Wouter, maar je hebt wel gelijk dit rammelt aan alle kanten.
Oplossing is zou je zeggen koop dan een elektrische bus maar het valt me op dat die de dubbele prijs zijn van een dieseluitvoering, terwijl dat bij personenauto’s niet zo is.
Hopelijk gaan de prijzen flink zakken.
marcomanta zegt
Ik pak een hand met knikkers en gooi die omhoog, juist, wat een verhaal.
zjos zegt
Ideologisch ingestelde lokale politiek heeft een Utopia stadscentrum zonder uitstoot in gedachten maar elk praktisch besef ontbreekt. Iedere gemeente vult het ook nog op zijn eigen manier willekeurig in. Dit krijg je vanwege doorgeschoten deregulering en gemeenten bevoegdheden te geven om beleid te maken over zaken waar ze geen verstand van hebben en niet mee om kunnen gaan. Laat het maar lekker in het honderd lopen. Net als het opgedrongen EV verhaal wat nu instort en straks de groene energie politiek zal ook hier de wal het politieke schip moeten keren. Komt allemaal goed. Duurt alleen nog een aantal jaren voordat men er in het gemeentehuis achter komt dat het zero emissie stadscentrum zo dood als een pier is en door de massa gemeden gaat worden.