• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deeltjesteller verplicht: diesels lastiger door APK in vanaf 2023

Auteur: willeme, gepost 29 november 2022 om 12:01 – 72 Reacties

deeltjesteller verplicht

Het wordt lastiger om de diesel aan de APK te laten voldoen. De deeltjesteller is straks verplicht.

De dieselrijder heeft het maar zwaar. Als je veel kilometers rijdt en niet te veel CO2 wil uitstoten, is de de zelfontbrander een uitstekende keuze. Echter, de CO2-uitstoot is weliswaar aanzienlijk lager dan een vergelijkbare benzineauto, maar dat is niet het hele verhaal. De diesel stoot namelijk ook andere fijnstoffen – als NOX – uit en dat is weer niet de bedoeling.

Om roetuitstoot tegen te gaan, is er een roetfilter aanwezig. Peugeot monteerde deze al in 2001 op de Peugeot 406 Coupé 2.2 HDiF (waarbij de F voor het filter stond). Zonder roeftfilter was het onmogelijk om de auto te laten voldoen aan de Euro 4-uitstootnormen. Logisch dat veel auto’s een roetfilter meekregen. Het is echter pas verplicht sinds 2011.

Roetfilter

Het roetfilter is een extra onderdeel, dus het komt nog weleens voor dat men het verwijderd. Dit levert meer vermogen op, meer koppel en een lager verbruik. Dat niet alleen, je hoeft geen geld uit te geven aan nieuw filter dat al gauw 1.000 euro kost. Het is echter niet de bedoeling dat men al die belangrijke onderdelen van de auto haalt in ruil voor een paar pk’s extra.

Er gingen al langer geruchten over om het roetfilter een verplicht onderdeel van de APK te maken. De invulling daarvan was een beetje lastig, want hoe controleer je dat? Alleen de aanwezigheid? Dat helpt niet, dan verwijdert iedereen de binnenzijde zodat je wel het filter kunt zien zitten.

Deeltjesteller verplicht

De oplossing is gevonden middels een deeltjesteller. Dan maakt helemaal niet uit wat de APK keurmeester of steekproefnemer ziet, het gaat om het functioneren van het roetfilter. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de invoering van de deeltjesteller in ging vanaf de zomer dit jaar, maar de beschikbaarheid van de deeltjestellers was een issue. Wegens een tekort aan onderdelen van toeleveranciers, konden er niet voldoende exemplaren gebouwd worden.

Dat is nu verholpen, meldt het NMi. Dit betekent dat dat per 1 januari 2023 (over 32 dagen dus!) de deeltjesteller een verplicht onderdeel is van de APK keuring van diesels. Deze deeltjestellers werken zeer secuur. Het is dus niet zo dat je deze om de tuin kunt leiden. Met een aangepast, uitgehold of verwijderd filter kom je dus niet meer door de keuring. Er zal echt een roetfilter op moeten zitten en deze moet ook nog eens deugdelijk functioneren.

Meer lezen? Dit zijn 11 Alpina’s met dieselmotor!

Ook interessant!

  • Roetfilter tóch nog niet verplicht bij APK
  • Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
    Nieuw! Verplicht kabel vasthouden met snelladen EV
  • Tesla Model S presteert uiterst slecht in Duitse APK keuringen
  • Audi diesels
    Audi diesels zijn tegenwoordig schoner dan ooit

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

apk, deeltjesteller, roetfilter, Video

Vorig bericht: « CBS: Het gaat een stuk beter met de autobranche!
Volgend bericht: Keihard Alpina nieuws voor december 2022 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Habanero zegt

    29 november 2022 om 12:16

    Is men gek geworden? Waarom wordt de brave burger dag na dag met nog wat meer ambtenarenbedenksels tegen de muur gezet terwijl anderzijds onze havens vol liggen met zeeschepen die op zeer zware brandstof varen om alle goedkope rommel aan te brengen? Zo één containerreus heeft meer emissies dan een miljoen auto’s…?

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      29 november 2022 om 12:33

      Omdat de overheidsbekleders (hoogstwaarschijnlijk) ook mee profiteren van de scheepsdiesel welke Nederland verkoopt.
      Dit omdat er veel gif bijgemengd word.

      Zie docu: Beerput Nederland van 2doc.

      Login om te reageren
      • RutgerK zegt

        29 november 2022 om 23:31

        Een turbodiesel zonder filter of lege kat herken ik denk ik wel op basis van het geluid.

        Login om te reageren
    • reactief zegt

      29 november 2022 om 12:36

      Brave burger? Je auto is goedgekeurd met filter, als je die er vervolgens uit haalt ben je niet braaf, maar illegaal bezig.

      En is men gek geworden.. waarom zou de scheepvaart iets doen aan hun vervuiling als automobilisten hun zogenaamd schone dieseltjes gewoon mogen aanpassen waardoor ze weer super vervuilend zijn? Oftewel… vingertje wijzen is nooit een oplossing. Een schonere leefomgeving wel.

      Login om te reageren
      • kerre zegt

        29 november 2022 om 12:47

        Nee ze zijn gek geworden. Genoeg oudere auto’s zonder roetfilter (af fabriek). Die komen nu dus in een keer niet door de apk keuring. Terwijl ze wel een de eisen voldeden die toen gelden.

        Tenzij ik het verkeerd begrijp.

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          29 november 2022 om 13:06

          Nee her gaat om alle autos vanaf dat het roetfilter verplicht werd. Die hebben affabriek een roetfilter gekregen en die moet er nu nog steeds onder zitten en gevuld zijn.

          Login om te reageren
        • melv zegt

          29 november 2022 om 13:38

          Maak je niet druk, de deeltjesmeting is alleen verplicht voor voertuigen waar in het raadpleegscherm staat dat het voertuig van een roetfilter voorzien is.

          Bij de oude auto waar deze af-fabriek niet is gemonteerd, staat hier een ”Nee” dus hoef je ook geen deeltjesmeting uit te voeren.

          Login om te reageren
          • kerre zegt

            29 november 2022 om 15:22

            Gelukkig dan maar. Heb twee diesels zonder roetfilter. Zonde om die nu al weg te doen met pas 268K (Bj 2005) en 362K (Bj 2001) op de teller.

            Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      29 november 2022 om 13:14

      Wist je dat ambtenaren net burgers zijn? Die hebben ook last van een stinkende diesel door de straat.
      En als het autoprobleem opgelost is, dan de busjes, dan de vrachtwagens en dan de boten, en dan de zeeschepen. Want eerlijk gezegd, ik ruik de auto in m’n straat, en niet een zeeschip.

      Login om te reageren
    • ty5550 zegt

      29 november 2022 om 14:43

      Die zeeschepen stoten ook voornamelijk op zee uit, wat je niet kan zeggen van de dieselauto’s die gezellig mee rondkachelen in de stad tussen fietsers, pendelaars enzovoort. Dergelijke regels zijn aanpassingen die op redelijk korte termijn de luchtkwaliteit en verontreiniging in stedelijk gebied verbeteren.

      Login om te reageren
      • bmwadept zegt

        29 november 2022 om 19:48

        In Amsterdam en Rotterdam liggen cruiseschepen in de centrum aan de kade. Die stoten heel veel NOX uit.

        https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/cruiseschepen-moeten-aan-walstroom

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 november 2022 om 19:48

      @Habanero overigens moeten schepen nu ook aan veel strengere regels voldoen, het is dus niet helemaal vrijuit zoals ik de indruk kreeg van je verontwaardiging….

      Login om te reageren
    • martinus.tussengas zegt

      30 november 2022 om 07:17

      De binnenvaart vaart al op normale autodiesel. Steeds meer wetgeving ook voor de grote schepen.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    29 november 2022 om 12:34

    Gelukkig is mijn roetfilter gewoon actief. Ik verwacht hiermee dan ook geen problemen.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      29 november 2022 om 16:06

      @Dutchdriftking Tenzij ie stuk is, dan kom je alsnog niet door de keuring.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        29 november 2022 om 16:48

        @Ot92: Dan moet hij inderdaad gemaakt worden. Maar tot nu toe gaat het regeneren nog prima, dus maak ik mij geen zorgen.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          29 november 2022 om 17:50

          @Dutchdriftking Waar rijd je nu in als ik vragen mag? Je had een poosje terug nog een Passat B5.5 met een 2.0 motor toch?

          Login om te reageren
          • Dutchdriftking zegt

            30 november 2022 om 10:46

            @Ot92: Ik had inderdaad een B5, alleen van voor de facelift met 1.6. Of 1.traag zoals wij hem noemden. Deze heb ik nu: https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/alfa-romeo-159-sportwagon-2-0-jtdm-136-ti-2011/

            Login om te reageren
            • Ot92 zegt

              30 november 2022 om 16:30

              @Dutchdriftking Dat is wel een hele mooie 159. Ik weet alleen niet of ik het zelf zou aandurven, vooral na de blogs van @willeme
              Veel plezier en veel veilige kilometers ermee.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                30 november 2022 om 16:57

                @Ot92: Hij staat sinds vandaag bij de garage met EGR problemen :P. Komt gewoon een nieuwe EGR in. Het voordeel van de mijne TOV die van @willeme is een véél lager aantal kilometers, een aantal jaar jonger, facelift, en de nieuwe JTDm motor. Ook heb ik de C635 versnellingsbak IPV M32, dat scheelt ook nogal. Met ongeveer 20k per jaar (ja zelfs met de huidige prijzen is diesel dan voordeliger) ga ik ook ietsje minder snel door de draagarmen heen.

            • Ot92 zegt

              30 november 2022 om 18:37

              @Dutchdriftking Ik las dat je ‘m ondertussen al bij Squadra had gebracht en dat de EGR softwarematig dicht is gezet. Hoe heb je dan EGR problemen? Dat snap ik niet helemaal.
              Ik heb nog steeds mijn Passat B8 2.0 TDI. Met circa 30dkm per jaar is ie zo’n 20 a 30 euro goedkoper per maand t.o.v. een 1.4 TSI.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                30 november 2022 om 18:51

                De aansturingsunit van de klep is kapot. Dus ondanks de juiste software zet hij de klep toch open…

            • Ot92 zegt

              30 november 2022 om 20:59

              @Dutchdriftking Ah… Dat verklaart het. Kan je er geen plaatje tussen zetten? Bij de Ibiza 1.2 TDI van mijn oom kon de EGR open blijven gaan terwijl ie softwarematig uit was geschakeld. Dat kwam blijkbaar door de vervuiling die al aanwezig. Bij zijn auto hebben we toen maar tijdelijk de stekker eruit getrokken, omdat we geen plaatje hadden.

              Login om te reageren
              • Dutchdriftking zegt

                1 december 2022 om 08:25

                @Ot92: Blijkbaar gaat de aansturing van de LMM via het zelfde stukje ECU, dus een nieuwe EGR met meteen een plaatje. En dan hopen dat hij het weer doet ;)

  3. petroldrinker zegt

    29 november 2022 om 12:34

    Zoals Habanero hierboven al zegt, compleet gestoord dit.

    Overigens zal hiermee gebeuren zoals met catalisatoren, voor de apk er even tussenzetren, en zodra goedgekeurt weer er vanaf halen….

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 november 2022 om 13:42

      Dat wat je in je 2e zin beschrijft zou ik omschrijven met: compleet gestoord dit.

      Login om te reageren
    • steephh zegt

      29 november 2022 om 14:29

      @petroldrinker

      Ik snap al niet waarom mensen een katalysator voor de APK er tussenzetten en later als deze goedgekeurd is weer weghalen. Waarom zou je al die moeite doen, terwijl je ook gewoon een paar centen neer kan leggen? Maar er moet natuurlijk weer zo goedkoop mogelijk een diep vreemd geluid uitkomen, een geluid wat vaak totaal niet bij het veel te goedkope autotje past.

      Mijns inziens is dit gedrag wat je vooral ziet bij petjes die zo goedkoop mogelijk een oudere “getunede” auto willen rijden. Waar voor duizenden euro’s is gestoken in wrappen, spoilers, muziekinstallatie en allerlei allerlei vage meuk maar geen cent is besteed aan het netjes motorisch in orde houden.

      Daarnaast, “even” je roetfilter terugplaatsen voor de APK dat werkt zo niet makkelijk hahaha… Ik zou zeggen: verdiep je er eens in. ;-)

      Login om te reageren
      • ponnie zegt

        29 november 2022 om 15:58

        Ik doe het zelf omdat de turbo bijna 1000 toeren eerder spoelt zonder kat, met kat rijdt de auto een heel stuk minder fijn.

        Login om te reageren
        • Ot92 zegt

          29 november 2022 om 17:50

          @ponnie Een paar honderd toeren had ik geloofd, maar 1000 toeren… Dat lijkt me onwaarschijnlijk.

          Login om te reageren
        • fanboy zegt

          29 november 2022 om 19:46

          @ponnie: bedoel je echt de katalysator? Of bedoel je de roetfilter? En eventueel EGR delete?

          Vooral de diesels lopen een stuk beter zonder al die extra meuk. Ook nog zuiniger. Maar ze voldoen dan allang niet meer aan hun Euro normen en stoten dan een hoop extra ranzigheid (NOx en fijnstoffen) uit. En we werken juist met die Euro normen om het leefbaar te houden in de stad, dit gaat niet over CO2.

          Login om te reageren
        • Onehp zegt

          29 november 2022 om 19:50

          HJS sportkat. 80% van de winst en helemaal legaal. En goed voor je omgeving, niets minstens voor jezelf…

          Login om te reageren
    • Richmond zegt

      29 november 2022 om 14:33

      En waarom zou je al die moeite doen?

      Login om te reageren
    • fanboy zegt

      29 november 2022 om 16:18

      @petroldrinker: Ja compleet gestoord om een auto te keuren aan het niveau waarmee hij op de weg is gebracht?
      Waar heb je het over man. Die dingen mochten een bepaald niveau van ranzigheid uitspuwen, en doen nu een stuk meer. Heerlijk dat er nu op gehandhaaft gaat worden.

      Login om te reageren
  4. cazzo046 zegt

    29 november 2022 om 12:36

    Prima plan. Toevallig fietste ik gisteren achter een E46 Diesel met een enorme rookwolk erachteraan. Geen pretje/nogal ongezond. Afvoeren die oude meuk dus, en dan in de shredder ipv exporteren.

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    29 november 2022 om 12:43

    Komt een diesel uit 2010 zonder filter nog wel door de APK dan of niet?

    Login om te reageren
    • kerre zegt

      29 november 2022 om 12:56

      Terechte vraag. Iets wat ik uit dit artikel niet kan halen..

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      29 november 2022 om 13:10

      Er is geen verplichting om elke diesel nu met een roetfilter uit te rusten. Alleen auto’s waar het op hoort te zitten, worden gecontroleerd voor de apk of het erop zit en goed werkt. Dus voor al die lui die het eraf halen, leeghalen en wegschrijven in de software is dit nu een probleem. Natuurlijk heb je van die lui die voor die ene keer per jaar het tijdelijk ongedaan maken en dus weer eronder hangen en aanzetten in de software. Om na de apk het weer eraf te halen en uit te zetten.

      Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      29 november 2022 om 16:08

      @Johanneke Ja, maar zij betalen roettaks.

      Login om te reageren
  6. mustang750supersnake zegt

    29 november 2022 om 12:47

    man dat ze eerst eens kijken naar de industrie……

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      30 november 2022 om 08:22

      waarom moet dr altijd eerst naar anderen gekeken worden?
      Waarom kunnen we niet gewoon onze eigen verantwoording nemen? is dat nou zo moeilijk?
      deze systemen zitten er met een reden op. de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen.
      Deze stoffen hebben een negatief effect op de gezondheid, ook die van jou en van je kinderen als je die hebt.
      Geef je dan niks om je eigen gezondheid of die van je kinderen?
      De auto heeft een goedkeuring gehad met deze systemen, als je ze verwijderd ben je illegaal bezig, omdat je meer schade aan de gezondheid van een ander veroorzaakt, waarom zou je een ander zn gezondheid extra willen schaden? puur voor je eigen gemak zucht? dat heeft een naam egoistisch!

      Login om te reageren
  7. mattr zegt

    29 november 2022 om 12:52

    Goed nieuws!

    Login om te reageren
  8. Hubert zegt

    29 november 2022 om 13:04

    Eindelijk!!

    Hier zeuren over de sjoemelsoftware van VAG en vervolgens uit je eigen auto doodleuk het filter verwijderen.

    Login om te reageren
  9. arta zegt

    29 november 2022 om 13:04

    De auto moet voldoen aan de eisen zoals die uit de fabriek kwam. Anders zouden er op oude benzineauto’s ook katalysatoren geplaatst moeten worden enz.

    Wel fijn dat die schone diesels nu ook echt schoon gaan rijden. Die roetfilters zijn niet voor niets geplaatst hè….

    Login om te reageren
    • Habanero zegt

      29 november 2022 om 13:36

      Maar ik weet haast wel zeker dat de argeloze burger die helemaal niet geprutst aan z’n auto heeft straks z’n keurig onderhouden diesel niet door de controle zal krijgen omwille van dit bedenksel. In een klimaat van overdrijvingen – dat grotendeels regeert op voortdurende indoctrinatie en angst – mag en kan blijkbaar plots alles doorgeduwd worden en grote massa’s mensen in kostbare problemen brengen. Lees eerdere artikels over nog vrijwel nagelnieuwe auto’s die al problemen hebben om nog door de keuring te geraken. Waar zijn we mee bezig? Wordt iemand hier echt beter van of is het spijkers zoeken op laag water, omdat men de diesel echt wil wegpesten uit de maatschappij? Precies ja, ik heb ook ecologische bezorgdheden, zit in met de toekomst van kinderen en kleinkinderen maar essentieel heeft dit geneuzel daar niets mee te maken. Ga idd. maar eens kijken waar onze spoorwegen nog mee rondrijden, containerschepen mee varen of welke andere zware industrie nog geheel op steenkool werkt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        29 november 2022 om 13:56

        Alles zodat je zelf maar niet hoeft aan te passen, anderen wel maar ik niet… Zo werkt dat natuurlijk niet.
        Het wegverkeer is (natuurlijk afhankelijk van welke stof en welke statistiek) verantwoordelijk voor 30% van de uitstoot. Omdat het een vervangingsmarkt is, een auto wordt om de x jaar vervangen door een nieuwere, is het een gemakkelijke plek om snel resultaat te bereiken. Zo’n trein stoot wel veel uit maar vervoert veel mensen dus per vervoerd persoon is het veel minder dan een auto. Per vervoerde kilo staat zo’n schip ook maar heel weinig uit, veel minder dan vrachtverkeer of een auto.

        Login om te reageren
      • steephh zegt

        29 november 2022 om 14:37

        @habanero

        “Maar ik weet haast wel zeker dat de argeloze burger die helemaal niet geprutst aan z’n auto heeft straks z’n keurig onderhouden diesel niet door de controle zal krijgen omwille van dit bedenksel”

        Uhh… Nee? Want die zit er onder, wordt netjes gerepareerd als deze defect blijkt te zijn (want wordt immers keurig onderhouden) dus deze “argeloze” burger heeft nergens last van?

        Zie het als het controleren op snelheid: degenen die met 80 km/h langs de basisschool afscheuren in de 30km/h zone raken hun rijbewijs kwijt, de argeloze burger die helemaal niet te hard rijdt krijgt helemaal geen bon, maar heeft nergens last van. ;-)

        Je bent écht spijkers op laag water aan het zoeken. Het is toch niet meer dan normaal dat degene die het niet zo nauw neemt met de regeltjes en met een doorboord roetfilter etc. rondrijdt hierop gepakt wordt. Juist tén opzichte van de argeloze burger die zich wél netjes aan de regels houdt!

        Login om te reageren
      • fanboy zegt

        29 november 2022 om 16:16

        @Habanero: Een auto is gewoon op de weggebracht onder een bepaalde typegoedkeuring, onder een aantal eisen. Daaraan rommelen, of defecte zaken niet vervangen, betekent geen nieuwe APK meer. Dat lijkt me niet meer dan terecht.
        We gaan toch ook niet massal de katalysator bij benzine auto’s weghalen? Dat gebeurde wellicht her en der, maar bij diesels gebeurt dit massaal.

        Login om te reageren
  10. slaatje1987 zegt

    29 november 2022 om 13:46

    Ik heb er geen moeite mee. Hier ook (nog) een diesel die gewoon voorzien is van een filter. Levert het emissiesysteem problemen op dan gaan we het repareren.

    Login om te reageren
  11. 13BTurbo-RX8 zegt

    29 november 2022 om 13:47

    Als de auto volgens het RDW voorzien is van een roetfilter, dan moet dit worden gecontroleerd. Als de auto af fabriek niet voorzien is van een roetfilter, dan is dit geen probleem.

    Login om te reageren
  12. nvercouteren zegt

    29 november 2022 om 15:32

    Vraag me af hoe dit gaat uitpakken voor diesels waarbij de egr is uitgeschakeld, gaan die nu niet meer door de apk komen?

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      29 november 2022 om 16:11

      @nvercouteren EGR werkt enkel onder het rijden.

      Login om te reageren
    • goodvibrations zegt

      29 november 2022 om 16:28

      zonder regeneratie wordt het wel vies denk ik.. Dus hopelijk pat dit dat probleem ook aan!

      Login om te reageren
  13. Ot92 zegt

    29 november 2022 om 16:12

    Nu is het de vraag wanneer de benzine auto’s met een OPF worden gecontroleerd op aanwezigheid van het roetfilter, want bij die auto’s worden ze momenteel ook verwijderd voor een betere flow en meer vermogen.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      29 november 2022 om 19:55

      Eens, erg populair deze te verwijderen en moet net als diesels voldoen aan de geupdate euro6 norm met een grenswaarde van partikels. Benzines die anders veel meer deeltjes uitstoten dan bij de gefilterde diesels, aka de stille benzinegate (want fout van tekortkomend regelwerk)

      Login om te reageren
  14. potver7 zegt

    29 november 2022 om 16:34

    Deeltjestellers op autobanden lijkt me tegenwoordig zinvoller. Diesels sterven toch wel langzaam uit, lijkt een beetje mosterd na de maaltijd om daar nu allerlei milieu-eisen aan te hangen.

    Login om te reageren
  15. stekke14 zegt

    29 november 2022 om 16:49

    Hier in Belgie wordt deze test uitgevoerd vanaf euro 5 norm ,
    Ik ken personen die na 6 keer nog steeds niet door de test geraakt zijn , zelfs met een nieuwe roetfilter zijn ze er niet door geraakt

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      29 november 2022 om 17:52

      @stekke14 Een bekende van me kon een paar jaar terug met zijn Euro 4 diesel zonder roetfilter er zo doorheen komen.

      Login om te reageren
    • sprankel zegt

      30 november 2022 om 00:53

      Motor heeft slechte verbranding met als gevolg veel roet in de uitlaat, roetfilter word extreem belast waardoor die kapot gaat. Dan faal je op de roettest, ga je die roetfilter wel reinigen of vervangen, zolang je het origineel probleem niet oplost kan jij nog 10 keer naar de keuring gaan.

      Een moderne diesel met een goede verbranding en als die warm staat zou helemaal niet zoveel roet mogen produceren, die roetfilter is meer voor als hij koud staat. Als je op die test faalt met een nieuwe roetfilter wilt dat zeggen dat je zoveel roet aan het produceren bent dat zelfs een gloednieuwe roetfilter het niet kan tegenhouden, als er dan nog geen belletje gaat rinkelen bij de monteur dan vrees ik dat het nooit zal rinkelen.

      Login om te reageren
  16. V8Vantage zegt

    29 november 2022 om 16:52

    Als dieselrijder ben ik helemaal voor. Zeker als ik achter een diesel rijd die al wat ouder is en / of vel roet en stank uit stoot. Walgelijk gewoon. Overigens gaan die filters er in andere/doorstroom landen gewoon weer onderuit.

    Als je twijfelt of je door zo’n test komt, dan kan je overigens HVO tanken. Scheelt 30 procent roetuitstoot bij auto’s zonder filters.

    Login om te reageren
    • Ot92 zegt

      29 november 2022 om 17:53

      @vantagev8 De overheid zou eigenlijk de normale diesel eruit moeten gooien voor de particulieren en de prijs van HVO verlagen zodat die in ieder geval minder uitstoten en de binnensteden schoner houden.

      Login om te reageren
      • sabrerator zegt

        30 november 2022 om 20:32

        Helemaal mee eens!
        Mijn Euro4 met roetfilter en vorig jaar vervangen EGR’s loopt daar ook op en dat zorgt voor minder uitstoot.
        Misschien helpt het al een stuk als je zorgt dat je voor de APK er een tankje HVO doorheen draait.

        Login om te reageren
  17. monsieurleloure zegt

    29 november 2022 om 18:07

    Zwaar terecht. Die zooi zit er niet voor niets onder.
    Ik rij zelf ook een euro 5 diesel met werkend roetfilter.

    Login om te reageren
  18. VWJH zegt

    29 november 2022 om 18:37

    Je kan de roetfilter administratief laten uitbouwen bij de RDW. Hierbij gaat de uitstoot op kenteken wel omhoog. Dit kan een hogere roettax betekenen.

    Login om te reageren
  19. Homer55 zegt

    29 november 2022 om 18:50

    Hmmm… Holset turbo met wat elementen op een OM603 en goan mej die bonoaan.

    Login om te reageren
  20. wimbers zegt

    29 november 2022 om 18:54

    ik heb ook een diesel, met adblue, roetfilter, EGR met swirlmotor etc etc.
    dat ding (3.0 ecodiesel) wil niet zuiniger dan 1 op 11.

    Nu was mijn roetfilter een jaar geleden stuk, (en in backorder gedurende 6 maanden) en heb ik er een tijdje een gewone downpipe zonder EGR klep op de auto gehad. de auto was hiermee stiller, reageerde veel sneller op het pedaal, en was veel sneller bij de tussenacceleratie.
    resultaat, (bij warme motor) 1 op 14 bij dezelfde rijstijl.

    nu zit er alles weer op (nieuwe roetfilter) en ben ik weer terug bij 1 op 10 a 1 op 11. en de auto voelt als niet vooruit te branden ondanks nieuwe tuning.

    Is nu de milieuwinst van die roetfilter niet volledig gecompenseerd door 3 tot 4 liter per 100 kilometer extra?

    Login om te reageren
    • maotje zegt

      30 november 2022 om 08:26

      Nee die is daarmee niet gecompenseerd. een diesel zonder roetfilter stoot 100x meer fijnstof uit dan een met. roetfilter.

      Login om te reageren
  21. audi22 zegt

    29 november 2022 om 20:32

    Kijk maar eens in België naar de problemen. Auto’s van 4j oud die afgekeurd worden, zelfs garages die met een nieuwe roetfilter de auto niet door de keuring krijgen. Op dit moment is het een maatregel om de burger onnodig op kosten te jagen, zeker aangezien de overheden jarenlang de diesel gepromoot heeft met allerhande subsidies.

    Login om te reageren
    • HelldogBE zegt

      30 november 2022 om 01:51

      Mijn Euro 5 gaat de komende tijd in Wallonië naar de keuring. Ga geen risico’s nemen, ook al zit er een perfect werkende DPF onder.
      Moeten we tegenwoordig uitlaatgastemperatuur en drukverschil over het DPF per OBD uitlezen om zeker te zijn dat er geen regeneratie aan de gang is op weg naar de keuring? Op zo’n moment kan elke auto met DPF tijdelijk teveel uitstoten toch?

      Login om te reageren
  22. Svenska II zegt

    29 november 2022 om 21:38

    Lijkt me echt een klotebaan, deeltjesteller…

    Login om te reageren
  23. flatoutmarten zegt

    1 december 2022 om 07:35

    Eindelijk handhaving! Uiteindelijk wordt iedereen daar gezonder van.
    Nu nog een oplossing vinden voor rokende auto’s uit Polen, Bulgarije, etc. op NL wegen.

    Login om te reageren
  24. rogerzz zegt

    2 december 2022 om 21:17

    Ik vind het prima, en ik heb zelf een roetfilter-dieseltje. Als de boel ooit verstopt zit dan komt er een nieuwe onder.

    Zonder astma en met interieur-filter zit ik soms al bijna hoestend in de auto van de Caddy’s en andere ragbakken waar het onder uit gesloopt is, als ze een stoot gas en rookwolken produceren, de politie zou ze wat mij betreft gelijk van de weg trekken als ze een functionerende neus hebben. WOK-melding en boete als stap twee. Ik ben echt geen uitstoot-gekkie, maar ik kan prima in mijn eigen diesel-lucht staan (ruikt gek genoeg wel prima?) – maar als je een auto zonder roetfilter probeert recht te lullen dan kan ik je echt niet serieus nemen, wat een enorm ranzige lucht.

    Login om te reageren
  25. upp3rd0g zegt

    4 december 2022 om 02:22

    Hier wat gerelateerde praktijk info: https://www.obbetuning.nl/nieuws-deeltjes-teller-apk/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North