We gaan jullie leven completer maken met een potje keihard Alpina nieuws.
Nog twee nachtjes slapen en dan zitten we alweer in de laatste maand van het jaar. In Nederland betekent dat we naar extreem slechte muziek gaan luisteren en een lijstje samenstellen met bijzonder gemiddelde roomblanke Arische pop/rock-muziek. Ja, we hebben een probleem met de Top 2000. Maar in dit geval kan Alpina het leed voor ons verzachten. Die hebben namelijk heugelijk nieuws voor december 2022.
Keihard Alpina nieuws!
De naam Alpina zal vanaf 2025 gewoon onderdeel van BMW zijn, in plaats van een apart automerk. Zie het een beetje zoals Maybach is voor Mercedes. Nog steeds dik, maar minder onderscheidend. Uiteraard moeten we afwachten wat het uiteindelijk zal gaan worden, maar tot die tijd zijn we blij met al dit keiharde Alpina-nieuws.
Lavalina voor Alpina B4
Ten eerste de Lavalina-bekleding. Dat is de meest luxe bekleding van Alpina. Dat wordt in het eigen atelier op maakt gemaakt. Je ziet het weleens voorbij komen bij een Alpina B7, maar het is nu ook beschikbaar voor de B4 Gran Coupé en D4 S Gran Coupé. De Lavalina-bekleding is qua kwaliteit vergelijkbaar met dat van Rolls-Royce, maar dan heb je het in een onopvallende BMW. Vanaf december kun je het de Lavalina-bekleding ook krijgen in combinatie met de M-Sportstoelen.
Alpina Classic-wielen voor E30
Dan goed nieuws voor mensen die een ouder type Alpina hebben: er zijn weer wielen beschikbaar. Deze worden gemaakt door Ronal. De inmiddels iconische 20-spaaks velgen debuteerden in 1971 en zijn lange tijd bepalend voor Alpina’s geweest. In dit geval keert de Alpina Classic terug in de maat 7×16 en 8×16, een bescheiden breedsetje.
De wielen zijn uiteraard voorzien van een groot naafkap met slot en het ventiel in de naaf. Je kan die wielen nu bestellen! Nadeel: ze kosten 3 mille per set. Maar ze staan wel geweldig onder de E30 en die zijn volgend jaar sowieso 3 mille meer waard als je ;m netjes houdt, dus feitelijk gezien zijn gratis.
Prijs voor de DS S
Dan het derde keiharde Alpina-nieuws. Ze hebben een prijs gewonnen. De Alpina D5 S heeft een prijs gewonnen. Het is namelijk de sportiefste diesel ter wereld (in Duitsland). Toevallig hebben we in de commentsectie een fervente reaguurder (@alpina007) die zo’n apparaat heeft gehad, dus hij kan het beamen.
Bij de jaarlijkse Sport Auto-Awards won de Alpina D5 S de eerste plaats in de categorie sportieve diesels. De dikke BMW 5 Serie won de prijs voor de vierde keer op rij met een 42,3 procent van de stemmen. Nu zijn er tegenwoordig sportieve diesels meer, dus heel verrassend is het niet.
Klein prijsje (maar wel keihard Alpina nieuws)
De Alpina D3 pakte in de categorie ‘sportiefste auto tot 100.000 in de sedan-station-categorie’ de tweede plaats. Ook een mooie prestatie voor een garage in Buchloe. Enfin, tot zo ver het keiharde Alpina-nieuws van december 2022, op naar 2023!
Meer lezen? Dit zijn alle Alpina 7 Series op een rij!
Dutchdriftking zegt
Klein maar leuk nieuws. Nu nog een Alpina op basis van de BMW i4….
The Alpina fan boy zegt
Er gaan zeker geen elektrische Alpina modellen komen. Dat is een van de hoofdredenen dat de naam ‘Alpina’ per 1/1/2025 aan BMM is verkocht.
heckblende zegt
dus ze stoppen na 2030?
mashell zegt
Doordat de naam Alpina en het concept (luxe, wat kitscherige en semi-sportieve BMW’s) aan BMW is verkocht kan er juist wel een elektrische Alpina komen.
The Alpina fan boy zegt
Wat een onzin in dit bericht. Alpina wordt helemaal geen onderdeel van BMW. Per 1 januari 2025 is BMW eigenaar van de MERKNAAM “ALPINA” en gaat dan zelf modellen uitbrengen onder die naam net zoals ze doen met de M-modellen. Deze Alpina modellen worden geplaats tussen de meest luxe BMW uitvoeringen en Rolls-Royce. Alpina blijft gewoon als zelfstandig bedrijf bestaan en gaat zich richten op de productie van de bestaande oudere Alpina modellen.
The Alpina fan boy zegt
Wat een onzinverhaal van de redactie. BMW neemt de firma Alpina helemaal niet over. Ze nemen alleen per 1-1-2025 de naam ‘Alpina’ over. Alpina zelf gaat zich richten op het maken van onderdelen voor de bestaande modellen.
Svenska II zegt
Yeah right. En GM nam alleen de naam Saab over, en liet de Zweden hun werk doen. Voor 2 jaar, toen overal de bezem door, hard laten afglijden, verliezen boeken op het merk en exit…
kaeser zegt
Wielen voor de E30 in 16” is dan weer niet van deze tijd. Snap dat het om authencititeit gaat, maar 17” was inmiddels wel fraaier geweest. Gemiste kans.
e38ossie zegt
Als je nu een originele E30 ALPINA hebt met beschadigde wielen, kun je eindelijk weer een nieuwe set kopen. Groter dan 16” moet je toch niet willen op een E30. De mijne staat lekker eigenwijs op z’n origineel geleverde 14” kruisspaakwielen. Prachtig.
coupedriver zegt
“De wielen zijn uiteraard voorzien van een groot naafkap met slot en het ventiel in de naaf. ” Op de foto’s staan toch gewoon klassieke ventielen in de velgrand?!
ouwedibbes83 zegt
Idd. Er zijn geloof ik ook originele sets geweest die nog niet dat ventiel achter de naaf kap hadden.
Staat wel mooi opgeruimd, maar onhandig als je de bandenspanning wilde controleren.
mikespek zegt
Alle e30 ventielen zitten nog niet achter het kapje, dat is pas vanaf halve wege e38 veranderd naar achter naafkap.
baardmijt zegt
Inderdaad.
En als dat ventiel niet in in de velgrand had gezeten, zat het alsnog niet in de naaf, maar in het hart van de velg. De naaf blijft gewoon op z’n plek als je een wiel wisselt.
alpina007 zegt
Dank u voor de vernoeming 😃😃 het was idd een ideale reisgenoot. 317 topsnelheid op de gps en een gemiddeld verbruik (niet als je zo hard rijdt natuurlijk) van 1 op 10. Je kon er ook rustig mee rijden itt de benzine broertjes die steeds uitnodigen. Jammer dat er geen nieuwe modellen meer komen, maar begrijpelijk gezien de hybride technieken die ze niet willen/ kunnen funden. Benieuwd wat er onder de BMW vlag mee gaat gebeuren
powerofdreams zegt
Grote blij dat ik nog een ‘echte’ Alpina heb!