• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

DeLorean en Italdesign blazen DMC-12 nieuw leven in

Auteur: machielvdd, gepost 22 januari 2021 om 08:07 – 7 Reacties

Nieuwe DeLorean DMC-12 teaser

DeLorean slaat opnieuw zijn vleugels uit.

Ondanks het feit dat de Delorean Motor Company maar een heel kort leven beschoren was, is de DMC-12 toch een van de meest iconische sportwagens van de jaren ’80 geworden. Dit was grotendeels te danken aan het optreden van de auto als tijdmachine in de welbekende filmreeks. Uiteraard was de DMC-12 niet willekeurig gekozen: de futuristische looks leenden zich perfect voor een science fiction-film.

De looks waren ook meteen het meest indrukwekkende aspect van de auto. Met een acceleratie van 0-100 in 9,5 seconden was de auto namelijk een stuk minder snel dan hij eruit zag. Met de topsnelheid van 210 km/u werden ook geen bakens verzet. Als je echt snel wilde zijn met een DMC-12 kon je dus maar beter de flux capacitor gebruiken.

Aangezien de prestaties in de jaren ’80 al niet indrukwekkend waren, is de auto voor hedendaagse begrippen helemaal niet vooruit te branden. Een gemoderniseerde DeLorean DMC-12 is daarom geen gek idee. Die komt er dan ook: DeLorean gaat de draad weer oppakken.

Dat er plannen waren voor een comeback is al jaren bekend. Tot op heden liep dat alleen niet op rolletjes. Het bedrijf was namelijk in afwachting van nieuwe regelgeving van de NHSTA, de Amerikaanse overheidsinstantie die zich onder meer druk maakt over de toelating van nieuwe voertuigen. DeLorean heeft nu na jaren groen licht gekregen, maar heeft in de tussentijd wel veel leveranciers verloren. Ook verloopt de motor volgend jaar al, terwijl er nog geen auto is.

DeLorean moet nu dus deels van voren af aan beginnen. Dat gaan ze dan ook doen: het bedrijf gaat een verbrandingsmotor waarschijnlijk laten voor wat het is en richt zich nu op een elektrische aandrijflijn. Daarmee weten ze in ieder geval zeker dat de acceleratie nu wél in orde is.

Hoewel veel oude modellen tegenwoordig terugkeren als ‘continuation models’ (eigenlijk gewoon replica’s, maar dan officieel), geldt dat niet voor de nieuwe DeLorean DMC-12. Die krijgt namelijk een gemoderniseerd design. Dat is altijd een heikel punt, maar het design is in goede handen. DeLorean heeft namelijk wederom Italdesign in de arm genomen om het ontwerp te verzorgen.

#DeLorean DMC-12 turns 40 this year! This picture was shot on the 21st January 1981, when the very first production model was released. What a better way to celebrate an icon of automotive history than a sneak peek of the (near) future?
Stay tuned for more… #visionbeyondtime!😉 pic.twitter.com/JKcHsMjgOy

— Italdesign (@italdesign) January 21, 2021

De DMC-12 is tot op de dag vandaag een van de bekendste (en beste) ontwerpen van Italdesign-oprichter Giorgetto Giugaro. Het is dus niet meer dan passend dat Italdesign nu ook de opdracht krijgt voor de nieuwe DMC-12. Helaas lijkt het er wel op dat het nog even gaat duren voordat we het resultaat kunnen bewonderen. Het is nog de vraag of het project überhaupt van de grond komt, maar aan het ontwerp zal het waarschijnlijk niet liggen.

Afbeelding: Italdesign

Ook interessant!

  • delorean collectables
    DeLorean DMC-12
  • Een widebody Delorean DMC-12, mag dat?
  • Gespot - Een DeLorean is na 41 jaar nog steeds futuristisch
  • DMC Ferrari Roma
    DMC Ferrari Roma is net dat tandje agressiever

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

delorean, dmc-12, Elektrisch, giorgetto-giugiaro, italdesign

Vorig bericht: « Deze BMW M4 heeft géén aftermarket-onderdelen
Volgend bericht: Video – Plas wordt Jaguar F-Pace fataal »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    22 januari 2021 om 09:05

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. Robert zegt

    22 januari 2021 om 09:24

    Die focus op de ietwat beperkte topsnelheid is totaal overbodig. Die flux capacitor deed z’n werk namelijk bij exact 88 mph (= 142 km/u).

    #kenuwklassiekers

    Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    22 januari 2021 om 10:46

    zoals te verwachten…weeral een geruisloos EV blokje er in…

    Login om te reageren
  4. zdev zegt

    22 januari 2021 om 10:58

    Ik wil de versie met flux capacitor en die unit achterop waar je bananenschillen in kan gooien voor unlimited power.

    Login om te reageren
  5. vacano zegt

    22 januari 2021 om 14:39

    99% zekerst dat er niets van in huis komt

    Login om te reageren
  6. mynameisjeroen zegt

    22 januari 2021 om 15:56

    0-100 in 9.5 seconden kom je in het huidige verkeer nog prima mee weg. Een top van 210 is ook niet slecht. En dat voor een 40 jaar oude auto.

    Login om te reageren
  7. e38ossie zegt

    22 januari 2021 om 18:48

    Hoewel ik m erg gaaf vindt, vooral het ongelakte roestvrije staal, vindt ik de mooiste creatie van Giorgetto Giugiaro toch de BMW M1.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North