• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Derde generatie Panamera op onbegrensde Autobahn

Auteur: willeme, gepost 6 november 2023 om 14:10 – 9 Reacties

derde generatie Panamera

De derde generatie Porsche Panamera is al bijna klaar. Autobloglezer Jos (niet Verstappen) kwam ‘m tegen bij Stuttgart!

De Porsche Panamera is alweer bijna een oudgediende. De eerste generatie kwam in 2009 op de markt en de tweede zag in 2016 het levenslicht. Het is dus de hoogste tijd voor een nieuwe generatie. Die komt er ook aan!

Een oplettende Autoblog-lezer – Jos genaamd – spotte de auto op de Autobahn in Duitsland. Om precies te zijn op de A8 bij Stuttgart. Jos (niet Verstappen) aarzelde geen moment en legde de Teutoonse sloep vast op de gevoelige plaat.

derde generatie Panamera

Als je heel vluchtig kijkt, lijkt het nóg een facelift te gaan worden. Niets is echter minder waar. We zeggen namelijk niet voor niets derde generatie Porsche Panamera. Het wordt namelijk een nieuwe auto. Dankzij collega @RubenPriest weten we dat de Porsche Panamera ietsje langer gaat worden. Wellicht om zo nog meer afstand te creëren tot de geheel elektrische Porsche Taycan.

Platform

De derde generatie Panamera staat echter wel op een evolutie van het huidige MSB-platform. Dat platform gebruikt Bentley voor de Continental GT en de Flying Spur. Of het een compleet nieuwe generatie is, valt dus te bezien. Wellicht dat het een beetje als de Porsche 992-generatie van de 911. Dat is namelijk in basis nog een 991, maar wel met nieuwe motor, exterieur en interieur. De ‘hardpoints’ lijken echter gelijk te zijn.

Over motoren gesproken: er komen diverse V6- en V8-motoren beschikbaar. Wel zal de focus meer komen te liggen op de plug-in hybrides. De huidige generatie kun je krijgen met drie PHEV-aandrijflijnen en dat worden er met de derde generatie Panamera maar liefst vier!

derde generatie Panamera

Topmodel derde generatie Panamera

Het topmodel is de Panamera Turbo E-Hybrid en heeft een 4.0 V8 biturbo met elektromotor. Die laatste is nu goed voor 190 pk en resulteert in een systeemvermogen van 650 pk. Belangrijker is misschien het accupakket, dat is 25,9 kWh groot en heeft een 70 procent grotere elektrische range.

Ondanks die 70% meer range is het gewicht van de accu slechts 22 kg hoger. Helaas betekent dit dat alleen de accu van het topmodel al 300 kg weegt, waardoor de auto in totaal zo’n 2.300 kg weegt. Dankzij het enorme vermogen moet je alsnog 0-100 km/u kunnen halen in 3,1 tellen en een top halen van 315 km/u.

derde generatie Panamera
derde generatie Panamera

Qua interieur moet je denken aan wat Porsche gedaan heeft met de Cayenne. Die heeft namelijk veel nieuwe digitale schermen gekregen, maar behoudt desondanks de Porsche ‘look & feel’. De nieuwe Porsche Panamera staat op de planning voor 2024 en zal tot minimaal 2030 in de showrooms blijven staan.

Met dank aan Jos (niet Verstappen) voor de afbeeldingen!

Ook interessant!

  • Nieuwe Porsche Panamera: meer hybride, grotere accu
    Nieuwe Porsche Panamera: meer hybride, grotere accu
  • Taycan passeert Panamera en meer Porsche feitjes over 2022 verkoop
    Taycan passeert Panamera en meer Porsche feitjes over 2022 verkoop
  • Porsche Panamera fikt af in Arnhem na brandstichting
    Brand Porsche Panamera Arnhem is aangestoken
  • 20 jarige veelpleger
    Panamera van 20-jarige veelpleger in beslag genomen

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

panamera, Porsche, spyshot

Vorig bericht: « Duurste Corsa OPC van Nederland is niet eens zo duur
Volgend bericht: Rechter straft Rick van S: 1,5 jaar niet rijden en voorwaardelijke cel »

Lees Interacties

Reacties

  1. Johanneke zegt

    6 november 2023 om 14:30

    Achterkant is niet lelijk, wel een beetje wennen. Zo met de spoiler omhoog lijkt het een beetje Opel Ampera. Koplampen zit een folie omheen ofzo? Is dat camouflage oid?

    Login om te reageren
    • bierbuik zegt

      6 november 2023 om 14:55

      Is een sticker inderdaad, ter camouflage.

      Login om te reageren
  2. Wolflow zegt

    6 november 2023 om 16:23

    Interieur Porsche look and feel is dus slecht nieuws.
    Tenzij je diep in de buidel tast zijn dat enkel droevige donkere kleuren

    Login om te reageren
  3. Joris24 zegt

    6 november 2023 om 16:34

    – Edit: dank u, is inmiddels gefixt –

    Login om te reageren
  4. smart2000 zegt

    6 november 2023 om 17:02

    Kentekenplaten met rode cijfers en letters zijn handelaarsplaten als ze beginnen met de cijfers 05 of 06, en platen voor een Youngtimer als ze beginnen met het cijfer 07. Deze laatste categorie kentekens mag echter niet voor dagelijks gebruik benut worden.

    Login om te reageren
  5. Benny_Weisz zegt

    6 november 2023 om 18:36

    2.300 kg schoon aan de haak en daar lekker mee over de Stelvio pas schuren…..als dat maar goed gaat!

    Login om te reageren
  6. bmw1cabrio zegt

    6 november 2023 om 19:15

    Komt deze ook als Sports Turismo?

    Login om te reageren
  7. drtim zegt

    6 november 2023 om 20:01

    Een nieuwe Porsche, het blijft toch verrassend hoe weinig verrassend het design is.

    Login om te reageren
  8. bitd zegt

    7 november 2023 om 22:39

    PKs turbo S hybrid in het artikel zal niet kloppen, huidige is 700pk systeem, nieuwe?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North