• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zweten

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 26 augustus 2018 om 09:39 – 33 Reacties

Afbeelding Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zwetenAfbeelding Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zwetenAfbeelding Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zwetenAfbeelding Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zwetenAfbeelding Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zweten

Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zweten
Met beide ogen op één record.

Na zeven jaar heeft Shelby SuperCars, beter bekend als SSC, eindelijk de doeken kunnen trekken van de Tuatara. Tijdens de festiviteiten op Pebble Beach heeft de Amerikaanse supercarfabrikant de spotlichten voor een kort moment op de opvolger van de Ultimate Aero gericht. Aldaar hebben de Amerikanen “de auto van 300 mph” direct onthuld.

Het is eenvoudig om nog voor daadwerkelijk uitgevoerde tests met dergelijke prestiecijfers te gaan gooien, maar we geven ze het voordeel van de twijfel. Immers, we mogen verwachten dat het bedrijf haar auto na meer dan een half decennium aan ontwikkeling enigszins heeft weten te doorgronden.

We kunnen in ieder geval stellen dat de Amerikanen niet stil hebben gezeten. De Tuatara is voorzien van een 5,9-liter twin-turbo V8 die in normale trim 1.350 pk produceert. Echter, mik je er in plaats van alledaagse sportwagenbenzine (Euro 98, Super 100 Plus) de zogenaamde flex fuel in, dan blaast hij er tot 1.750 pk uit. Dit is in de meeste gevallen een mengsel van benzine en ethanol.

SSC heeft vooralsnog geen exacte cijfers naar buiten gebracht over acceleratie e.d., maar wij gaan er van uit dat het inderdaad de rappe bolide is waarover ze spreken. Naast de dubbelgeblazen achtcilinder, moet de auto dergelijke snelheden bereiken door vernuftige aerodynamica en een laag gewicht. Dankzij een Cw-waarde van 0,279 snijdt de auto als het ware gemakkelijk door de lucht. Daarbij weegt het beestje niet meer dan 1.247 kg. Hier staan we niet van te kijken, want SSC maakte de auto vrijwel volledig van koolstofvezel. Naast het lichaam en het chassis zijn, bijvoorbeeld, ook de velgen uit het lichtgewicht materiaal vervaardigd.

Voorlopig zijn we onder de indruk, maar bij dergelijke claims is het belangrijk om eerst te zien en dan pas te geloven. We wachten dus nog even met het vellen van ons volledige oordeel, totdat SSC de Tuatara een soortgelijke recordpoging als de Koenigsegg Agera RS laat doen.

Ook interessant!

  • Meer dan 12 miljoen euro voor deze McLaren F1?!
  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Deze crossover met RS badge heeft 430 pk!
  • Drie keer raden hoe veel pk de Manhart RQ 800 heeft

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

hypercars, pebble-beach, pebble-beach-2018, ssc, tuatara

Vorig bericht: « Ferrari 488 Pista nu ook zónder dak
Volgend bericht: Natuurlijk is de duurste veilingauto ($48 mln) een Ferrari »

Lees Interacties

Reacties

  1. rob5nismo zegt

    26 augustus 2018 om 09:54

    300MPH 480 kmh dat is best wel ambitieus maar wel ruig als het zou lukken gewoon geschikt voor de openbare weg.

    Login om te reageren
  2. airditude zegt

    26 augustus 2018 om 09:59

    Het is misschien maar goed dat hij zo snel is. Fraai om naar te kijken vind ik het namelijk niet. Dan toch liever die Koenigsegg.

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      26 augustus 2018 om 10:38

      @airditude: dan heb je een leeg vel papier om een hypercar te tekenen. De ontwikkeling duurt zeker 5-7 jaar, heb je fantastische techniek maar je besteed geen aandacht aan het ontwerp.
      Dit is toch een beginnersfout?

      Login om te reageren
      • hplh zegt

        26 augustus 2018 om 10:46

        @janjansen: meneer pagani vaart er anders wel bij.

        Login om te reageren
        • JanJansen zegt

          26 augustus 2018 om 10:51

          @hplh: precies, Pagani snapt dat het er in eerste instantie fantastisch moet uitzien.
          Liever een ingekochte krachtbron dan dit. Deze auto hangt mijn zoontje niet boven zijn bed.

          Login om te reageren
          • weetikveel zegt

            27 augustus 2018 om 09:48

            @janjansen: mooi om te zien hoe mensen zo langs elkaar heen kunnen praten.

            Login om te reageren
      • acizane80 zegt

        26 augustus 2018 om 12:23

        @janjansen: ik heb het gevoel dat hij veel weg heeft van een Honda NSX, vernieuwend ziet hij er niet uit dat is zeker. Maar lelijk zou ik hem niet noemen. Dat mix fuel verhaal lijkt me ook een beetje raar, lijkt me een beetje vals spelen om de pk’s een boost te geven.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          26 augustus 2018 om 18:26

          @acizane80: jij begrijpt wedstrijdje ver pissen niet helemaal vrees ik, je mag drinken wat je wilt, bier wijn, zuivere ethanol, water,… zolang je maar het verste plast ?

          Login om te reageren
        • vondudenstein zegt

          27 augustus 2018 om 23:06

          @acizane80: NSX ziet er fkn geslaagd uit. Dit ding.. ach.. gewoon niezo boeiend

          Login om te reageren
  3. drdre1 zegt

    26 augustus 2018 om 10:00

    Leuk om in de Duitsland de caravankaravaan met 480 voorbij te scheuren. Liggen ze allemaal op hun zijkanten. ?

    Login om te reageren
    • hplh zegt

      26 augustus 2018 om 10:46

      @drdre1: opzich wel een verstandig idee.

      Login om te reageren
  4. 87sandyd zegt

    26 augustus 2018 om 10:04

    Op de headerfoto nog best fraai, maar op de overige foto’s vervalt de schoonheid eigenlijk.

    Is het overigens niet zo dat als de Egg die brandstof erin gooit dat ze dan ook een pk-boost krijgen? Of kan een reguliere brandstofpomp dit niet aan ofzo?

    Login om te reageren
    • henk_he zegt

      26 augustus 2018 om 11:01

      @87sandyd: ik vroeg mij hetzelfde af voor de Bugattis. Mix fuel erin en nog meer pk’s?

      Login om te reageren
    • peug206 zegt

      26 augustus 2018 om 11:20

      @87sandyd: de mapping van de motor is ervan afhankelijk. Alle auto’s die zowel op flexfuel als reguliere benzine rijden hebben een sensor welke meet wat er in de tank zit en aan de hand daarvan wordt de mapping gekozen door de ECU en krijg je dus meer pk’s bij een hoger octaan/ethanol gehalte.

      Login om te reageren
    • sr20det zegt

      26 augustus 2018 om 15:11

      @87sandyd: flex fuel is gewoon e85, 85% ethanol en 15% benzine.
      Krijg je idd een klap meer vermogen van.

      Login om te reageren
  5. dondeboer zegt

    26 augustus 2018 om 10:04

    SSC heeft in het verleden al heel wat laten zien, ben heel benieuwd naar de prestaties. Maar mooi issie niet. En ik snap dat een dergelijke auto qua afwerking geen audi is, maar is dat stuur afgewerkt door de stagiair of zo?

    Login om te reageren
  6. reactief zegt

    26 augustus 2018 om 10:15

    De plaatjes van 8 jaar terug waren mooier. Met name de open V in het midden aan de achterzijde doet het ontwerp niet veel goeds.

    Ben benieuwd of het ooit tot een productiemodel komt.

    Login om te reageren
  7. lacker zegt

    26 augustus 2018 om 10:36

    1.750 pk? Weet je wel hoeveel dat is?

    Login om te reageren
    • isn1981 zegt

      26 augustus 2018 om 11:12

      @lacker: Nee, vertel

      Login om te reageren
    • tjorque zegt

      26 augustus 2018 om 20:04

      @lacker: dat is de kracht van 1750 paarden, heb je erg grote weide voor nodig!

      Login om te reageren
  8. b2014209 zegt

    26 augustus 2018 om 10:44

    Waarom kunnen die kleine merken nooit met een fatsoenlijk stuur komen? Dit lijkt regelrecht van een Berg skelter te komen met wat leer eromheen. Zelfde geldt voor Wiesmann / Noble / Donkervoort…

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      26 augustus 2018 om 11:24

      @b2014209: omdat een stuur met een airbag niet zo heel simpel te ontwikkelen is. Daarom zie je bij de kleinere merken sturen van de grote merken die wat verfraaid zijn, en bij het verfraaien gaat het vaak mis.

      Login om te reageren
    • mistermini zegt

      26 augustus 2018 om 11:24

      @b2014209: Niks mis met een skelter, fantastische jeugd mee gehad. Samen met de oude heer omgebouwd van tank tot A-team busje.

      Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    26 augustus 2018 om 10:52

    Op de foto’s is het niet heel goed te zien, maar het lijkt erop dat die dikke, ook nog erg schuine A-stijl in combinatie met de stijl in de zijruit heel erg veel zicht ontneemt.

    Vergelijk dat eens met een Koenigsegg met de fantastische panoramaruit. Ook die stijlen zijn fors, maar staan bijna rechtop, net als bij bijvoorbeeld een Mercedes AMG.

    https://goo.gl/images/XszmL5

    Als het zicht echt zo is zoals het op de foto’s lijkt toch wel een misser, zeker als ze hem ook streetlegal willen gaan maken.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    26 augustus 2018 om 11:25

    Grijs, water op de achtergrond en deze vormen? Dit is gewoon een aangespoelde potvis.

    Login om te reageren
  11. alpinafanb10 zegt

    26 augustus 2018 om 12:09

    Wat moet je hiermee?

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      27 augustus 2018 om 07:10

      @alpinafanb10: heel hard rijden.

      Login om te reageren
  12. jeppie zegt

    26 augustus 2018 om 12:10

    Lijkt wel een kind van een Mclaren en een Koenigsegg

    Login om te reageren
  13. MaartenD zegt

    26 augustus 2018 om 14:21

    ziet er goed uit

    Login om te reageren
  14. unavailable zegt

    26 augustus 2018 om 16:45

    Wat is er met het stuur? Zit er een hoes op of is de afwerking niet zo best?

    Login om te reageren
  15. bmwfreak038 zegt

    26 augustus 2018 om 19:57

    Goh, en er zitten ook nog eens allemaal designers hier op AB, die het zoals gewoonlijk weer beter kunnen en weten. Schoenmaker blijf bij je leest!

    Login om te reageren
  16. frank2b zegt

    27 augustus 2018 om 23:00

    Hoe heet-ie? SSC Toeteruh?

    Login om te reageren
  17. vondudenstein zegt

    27 augustus 2018 om 23:09

    Ben benieuwder naar vergelijk met de regera. Hoe oud is die Agera intussen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North