Deze 1.750 pk sterke hypercar laat de Agera RS zweten

Auteur: , 33 Reacties

Met beide ogen op één record.

Na zeven jaar heeft Shelby SuperCars, beter bekend als SSC, eindelijk de doeken kunnen trekken van de Tuatara. Tijdens de festiviteiten op Pebble Beach heeft de Amerikaanse supercarfabrikant de spotlichten voor een kort moment op de opvolger van de Ultimate Aero gericht. Aldaar hebben de Amerikanen “de auto van 300 mph” direct onthuld.

Het is eenvoudig om nog voor daadwerkelijk uitgevoerde tests met dergelijke prestiecijfers te gaan gooien, maar we geven ze het voordeel van de twijfel. Immers, we mogen verwachten dat het bedrijf haar auto na meer dan een half decennium aan ontwikkeling enigszins heeft weten te doorgronden.

We kunnen in ieder geval stellen dat de Amerikanen niet stil hebben gezeten. De Tuatara is voorzien van een 5,9-liter twin-turbo V8 die in normale trim 1.350 pk produceert. Echter, mik je er in plaats van alledaagse sportwagenbenzine (Euro 98, Super 100 Plus) de zogenaamde flex fuel in, dan blaast hij er tot 1.750 pk uit. Dit is in de meeste gevallen een mengsel van benzine en ethanol.

SSC heeft vooralsnog geen exacte cijfers naar buiten gebracht over acceleratie e.d., maar wij gaan er van uit dat het inderdaad de rappe bolide is waarover ze spreken. Naast de dubbelgeblazen achtcilinder, moet de auto dergelijke snelheden bereiken door vernuftige aerodynamica en een laag gewicht. Dankzij een Cw-waarde van 0,279 snijdt de auto als het ware gemakkelijk door de lucht. Daarbij weegt het beestje niet meer dan 1.247 kg. Hier staan we niet van te kijken, want SSC maakte de auto vrijwel volledig van koolstofvezel. Naast het lichaam en het chassis zijn, bijvoorbeeld, ook de velgen uit het lichtgewicht materiaal vervaardigd.

Voorlopig zijn we onder de indruk, maar bij dergelijke claims is het belangrijk om eerst te zien en dan pas te geloven. We wachten dus nog even met het vellen van ons volledige oordeel, totdat SSC de Tuatara een soortgelijke recordpoging als de Koenigsegg Agera RS laat doen.



33 reacties

300MPH 480 kmh dat is best wel ambitieus maar wel ruig als het zou lukken gewoon geschikt voor de openbare weg.
Het is misschien maar goed dat hij zo snel is. Fraai om naar te kijken vind ik het namelijk niet. Dan toch liever die Koenigsegg.
@airditude: dan heb je een leeg vel papier om een hypercar te tekenen. De ontwikkeling duurt zeker 5-7 jaar, heb je fantastische techniek maar je besteed geen aandacht aan het ontwerp.
Dit is toch een beginnersfout?
@janjansen: meneer pagani vaart er anders wel bij.
@hplh: precies, Pagani snapt dat het er in eerste instantie fantastisch moet uitzien.
Liever een ingekochte krachtbron dan dit. Deze auto hangt mijn zoontje niet boven zijn bed.
@janjansen: mooi om te zien hoe mensen zo langs elkaar heen kunnen praten.
@janjansen: ik heb het gevoel dat hij veel weg heeft van een Honda NSX, vernieuwend ziet hij er niet uit dat is zeker. Maar lelijk zou ik hem niet noemen. Dat mix fuel verhaal lijkt me ook een beetje raar, lijkt me een beetje vals spelen om de pk’s een boost te geven.
@acizane80: jij begrijpt wedstrijdje ver pissen niet helemaal vrees ik, je mag drinken wat je wilt, bier wijn, zuivere ethanol, water,… zolang je maar het verste plast 😜
@acizane80: NSX ziet er fkn geslaagd uit. Dit ding.. ach.. gewoon niezo boeiend
Leuk om in de Duitsland de caravankaravaan met 480 voorbij te scheuren. Liggen ze allemaal op hun zijkanten. 😝
@drdre1: opzich wel een verstandig idee.
Op de headerfoto nog best fraai, maar op de overige foto’s vervalt de schoonheid eigenlijk.

Is het overigens niet zo dat als de Egg die brandstof erin gooit dat ze dan ook een pk-boost krijgen? Of kan een reguliere brandstofpomp dit niet aan ofzo?
@87sandyd: ik vroeg mij hetzelfde af voor de Bugattis. Mix fuel erin en nog meer pk’s?
@87sandyd: de mapping van de motor is ervan afhankelijk. Alle auto’s die zowel op flexfuel als reguliere benzine rijden hebben een sensor welke meet wat er in de tank zit en aan de hand daarvan wordt de mapping gekozen door de ECU en krijg je dus meer pk’s bij een hoger octaan/ethanol gehalte.
@87sandyd: flex fuel is gewoon e85, 85% ethanol en 15% benzine.
Krijg je idd een klap meer vermogen van.
SSC heeft in het verleden al heel wat laten zien, ben heel benieuwd naar de prestaties. Maar mooi issie niet. En ik snap dat een dergelijke auto qua afwerking geen audi is, maar is dat stuur afgewerkt door de stagiair of zo?
De plaatjes van 8 jaar terug waren mooier. Met name de open V in het midden aan de achterzijde doet het ontwerp niet veel goeds.

Ben benieuwd of het ooit tot een productiemodel komt.
1.750 pk? Weet je wel hoeveel dat is?
@lacker: Nee, vertel
@lacker: dat is de kracht van 1750 paarden, heb je erg grote weide voor nodig!
Waarom kunnen die kleine merken nooit met een fatsoenlijk stuur komen? Dit lijkt regelrecht van een Berg skelter te komen met wat leer eromheen. Zelfde geldt voor Wiesmann / Noble / Donkervoort…
@b2014209: omdat een stuur met een airbag niet zo heel simpel te ontwikkelen is. Daarom zie je bij de kleinere merken sturen van de grote merken die wat verfraaid zijn, en bij het verfraaien gaat het vaak mis.
@b2014209: Niks mis met een skelter, fantastische jeugd mee gehad. Samen met de oude heer omgebouwd van tank tot A-team busje.
Op de foto’s is het niet heel goed te zien, maar het lijkt erop dat die dikke, ook nog erg schuine A-stijl in combinatie met de stijl in de zijruit heel erg veel zicht ontneemt.

Vergelijk dat eens met een Koenigsegg met de fantastische panoramaruit. Ook die stijlen zijn fors, maar staan bijna rechtop, net als bij bijvoorbeeld een Mercedes AMG.

https://goo.gl/images/XszmL5

Als het zicht echt zo is zoals het op de foto’s lijkt toch wel een misser, zeker als ze hem ook streetlegal willen gaan maken.
Grijs, water op de achtergrond en deze vormen? Dit is gewoon een aangespoelde potvis.
Wat moet je hiermee?
@alpinafanb10: heel hard rijden.
Lijkt wel een kind van een Mclaren en een Koenigsegg
ziet er goed uit
Wat is er met het stuur? Zit er een hoes op of is de afwerking niet zo best?
Goh, en er zitten ook nog eens allemaal designers hier op AB, die het zoals gewoonlijk weer beter kunnen en weten. Schoenmaker blijf bij je leest!
Hoe heet-ie? SSC Toeteruh?
Ben benieuwder naar vergelijk met de regera. Hoe oud is die Agera intussen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).