![De Koenigsegg Agera RS brak dus VIJF records](https://static.autoblog.nl/images/wp2017/nieuwe-Koenigsegg-Agera-RS-record-Nevada-header.jpg)
Je kunt zeggen wat je wilt, maar wanneer de Zweden ergens hun zinnen op hebben gezet gaan ze er met man en macht voor.
Afgelopen weekend zag je al het een en ander voorbijflitsen over de Agera RS, die zowel het snelheidsrecord pakte als zijn 0-400-0 km/u tijd verbeterde. In een nieuwe video laten ze zien dat het allemaal nog net iets anders zit dan dat ze ons in eerste instantie voorschotelden. Ga er maar voor zitten, want bij deze krijg je een heerlijke (maar vooral breinvervormende) opsomming van records die ze uiteindelijk wisten te grijpen. Klaar? Okay, komt ‘ie!
Over record 1 en 2 las je eerder, al zijn deze in de officiële video iets bijgeschaafd. De gemiddelde topsnelheid blijft met 446,97 km/u praktisch onveranderd, maar het record van 0-400-0 km/u blijkt na de officiële timing nóg lager te zijn. De Agera RS deed er in totaal 33,29 seconden over en is daarmee ruim acht seconden sneller dan de Bugatti Chiron en drie seconden sneller dan hun eigen record dat ze eerder plaatsten.
Het derde en vierde record die de Agera RS wist te breken hadden beide te maken met metingen over een bepaalde afstand. Na het rijden van zijn beste kilometer werd er bij de Koenigsegg een gemiddelde snelheid van 445.54 km/u gemeten. Op de mijl verloor testrijder Niklas Lilja een klein beetje snelheid, maar nadat hij een gemiddelde van 444.66 km/u klokte was het nog altijd niets om zich voor te schamen.
Het vijfde en tevens laatste record dat de Agera RS wist te breken was ook meteen de simpelste: pure topsnelheid. Bij het onderdeel waar de spierballen het hardst geflext mogen worden, laten we termen als ‘gemiddelde’ en ‘remmen’ even volledig achterwege. In plaats daarvan kijken we naar wat de auto kan als alles uit de kast wordt getrokken. In dit geval reed Niklas de Agera RS naar een uiterste van 457.49 km/u. Voor de imperialisten: dat is bijna 300 mp/u, op de openbare weg nota bene.
Hoewel Koenigsegg er van overtuigd is dat de Agera RS nog harder kan op een zoutvlakte, laten ze het (voor nu) even hierbij. Dat is misschien ook maar goed, want de Agera RS is niet eens hun vlaggenschip. Die titel draagt de Regera met trots. Laat ze hun energie nog maar even sparen tot dat snelheidsmonster de beurt krijgt om te laten zien wat hij kan.
Tja, héél indrukwekkend idd, maar op een recht stuk ook compleet irrelevant eigenlijk. Ik denk dat ‘ie er door (relatief) mindere aerodynamica op een bochtig weggetje een stuk slechter uitkomt dan auto’s met een fractie van de prijs.
@TimmiX: juist niet, vergeleken met een chiron of een hennesey f5 is de agera rs een beest op het circuit. ze zien er niet uit als aero monsters, maar zijn het zeker wel. rijdt met gemak dingen als een laferrari eruit.
@gwnbmw: juist. Die Hennesey kunnen ze net zo goed geen stuur in bouwen. Dat ding gaat nooit een bochtje maken, laat staan een circuit zien. Troep.
@TimmiX: zoals de Veyron bedoel je? Ik denk dat deze koenigsegg behoorlijk bochten kan nemen al zullen ze de gtr of gt3 niet bij kunnen houden op de ring. Dat denk ik niet .
@rolov: met gtr bedoel je koning onderstuur?
@TimmiX: ik ga niet graag de bocht om met 457km/u in een auto
@TimmiX: toch zal die Agera liever de bocht om willen dan zo’n tank van Bugatti.
@timmix: Als die auto een Donkervoort is..misschien…
Oranje bril included… lol..
@TimmiX: Agera heeft een behoorlijk sterk record op Spa staan.
@TimmiX: https://youtu.be/EZA_ff5NcIk valt best mee
@jzaero: I stand corrected.
@jzaero: Moet je ook wel de goede video zoeken https://www.youtube.com/watch?v=7wplfrYpox0
Dit was voldoende voor nu. Ik denk dat ze de Regera achter de hand houden als backup mocht iemand anders deze records breken, en dan deze weer kunnen terugpakken… lekker bezig daar in zweden, respect voor Christian.
@fiero: Bugatti met de Chiron is natuurlijk de voornaamste kandidaat. We weten dat ‘ie elektronisch begrensd is op 420km/u en dat ze bij Bugatti geloven dat ‘ie onbegrensd 463km/u zou moeten kunnen halen. Bij gunstige omstandigheden zou die de absolute en gemiddelde topsnelheid van de Agera RS wel eens kunnen pakken.
En dan heeft Hennessey onlangs nog hun Venom F5 gepresenteerd. Ze claimen een topsnelheid van boven de 300mph (480km/u)te halen en claimen dat 0-400-0 in minder dan 30 seconden kan. Mochten die claims waar kunnen worden gemaakt, dan zijn er zelfs twee auto’s die de Agera RS uit de boeken kunnen rijden. Dan is het toch wel fijn om te weten dat je Agera RS nog harder kan en je je echte vlaggenschip nog achter de hand hebt.
@fiero: ik dacht dat de One:1 hun topmodel was? Of is dat een one-of ofzo?
@michaelknight: ze hebben eigenlijk maar 1 model, maar dat weten ze goed te verbergen door deze in allerlei versies onder allerlei namen te verkopen.
@michaelknight: De One:1 is inderdaad hun flagship. Maar om een officieel record te rijden moet je minimaal 20 stuks verkocht hebben (als ik mij niet vergis), wat ze wel met de Agera (RS) hebben gedaan, maar van de One:1 zijn er maar 6 gebouwd.
@michaelknight: De One:1 is een Agera en de Agera RS is volgens Koenigssegg het beste van de One:1 en vorige R en S modellen. Het RS model is wel het vlagschip op dit moment (moet je wel het 1 megawatt pakket aanvinken). De One:1 was een ontwikkelingsproject en niet zozeer een productieauto.
Ook het record van langzaamste van 0-100 met meer dan 1000pk? Was echt 10 seconden ofso
@peterpann3nkoek: dat doen ze om de aandrijflijn te sparen en om zo lang mogelijk de temperatuur in de banden en motor zo laag mogelijk te houden (er is voldoende ruimte beschikbaar hiervoor). Nadat ze de topsnelheid hebben aangetikt, nemen ze eveneens voldoende tijd om rustig de snelheid te laten zakken om de motor voldoende af te laten koelen.
@benvan: ongelooflijk hoe vaak je dit moet uitleggen aan doe idioten die schreeuwen dat hun fiesta sneller naar de 100 gaat.
@boomhauwer: het is maar waar je druk om kan maken
@boomhauwer: Er zijn zelf mensen die menen dat men de versnellingsbak speciaal heeft afgesteld voor deze recordpoging. Túúrlijk. Daarom dat ze ook in een klap het 0-400-0 record hebben aangescherpt.
@benvan: maw een keer goed opentrekken en alles is aan gort? Wat heb je dan aan zn auto. Is een Bugatti dan niet beter?
@fouadski: dat is de reden waarom zo’n bugattihok ongeveer hetzelfde weegt als een Rolls Royce. De auto maar zo zwaar mogelijk maken zodat het een beetje heel blijft. Vergelijk het een beetje met de F1, alle auto’s wegen zo rond de 600 kg en dan komt VAG aanzetten met een bak van 1200 kg, het loopt erg hard maar fatsoenlijk een bocht nemen op snelheid zal er niet in zitten. Dus om je vraag te beantwoorden of die bugatti dan beter is…NOPE!
@fouadski: Nee, de banden zijn het probleem. De One:1 test mule heeft er al een ton op zitten zonder problemen.
@peterpann3nkoek: zo laten ze wel zien dat er respect is voor het materiaal. mooie warm up en mooie cool down. Maar als ze hun 0-400-0 (of misschien 0-450-0) willen doen zal het toch vol gas worden vanuit stilstand
Ben ook wel benieuwd naar de hoogst mogelijke kruissnelheid
Ik wilde het filmpje kijken, maar de reclame van Esso begint een averechtse werking te krijgen.
Ik ben in staat die pomp voorbij te rijden en te stoppen bij de concurrent verderop.
Ik snap echt wel dat de kachel moet branden en ik gun het jullie van harte, maar misschien een dealtje met meerdere adverteerders? Het is wel erg eentonig aan het worden.
@awesome: Ik kreeg ‘m net in de bios ook nog te zien…. Huilen.
ook leuk om zien is dat ze echte GPS snelheden gebruiken en niet zo’n loze kilometerteller waarden.
Regera zal alleen de 0-400-0 kunnen verbeteren, want begrensd op 250 mph (*1.609344=402,336 km/h).
@vincegail: denk dat ze daar zelf wel een oplossing voor hebben ;)
Ik snap niet waarom Koenigsegg dit niet gedaan heeft met de One:1. Is die niet nog sneller?
@kapiteinaudi: de Agera RS heeft de zelfde motor als de ONE:1. De ONE:1 heeft alleen veel meer downforce, wat voor een rechte lijn topsnelheid dan weer niet gunstig is
@kapiteinaudi: de One:1 is nog steeds in reparatie na de crash op de Nordschleife. Ten tweede heeft de auto er al bijna een ton op staan aan test kilometers en is de vraag hoeveel van dat vermogen nog over is. De auto is voorzien van een rolkooi, zwaardere en minder exotische materialen dan de 6 klanten hebben gekregen en nog eens veel kilo’s aan extra meetapparatuur. De vraag is of de One:1 test mule van Koenigsegg wel sneller is dan een Agera RS van een klant met de 1 megawatt optie.
Dat hij niet gaat vliegen…