• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze 7 auto’s waren een eenmalige actie

Auteur: machielvdd, gepost 25 april 2021 om 07:00 – 52 Reacties

Auto's die er maar een generatie waren

Sommige auto’s hadden geen voorganger en kregen evenmin een opvolger. Dat betekent meestal dat het geen succesnummers zijn, maar dat zijn juist de interessante auto’s.

Veel modellen van de grote merken kunnen bogen op een lange historie. Of ze hebben op z’n minst één (verre) voorganger. Of er zit nog een opvolger in het verschiet. Maar er zijn ook modellen die noch een voorganger hadden, noch een opvolger kregen. Eenmalige acties dus. Soms is dat jammer, soms niet, maar het zijn in ieder geval unieke modellen. Een allesomvattende lijst van auto’s die er maar één generatie waren zou wel erg lang worden, dus om het behapbaar te houden pikken we een aantal interessante gevallen uit.

Aston Martin Cygnet (2011-2013)

Auto's die er maar een generatie waren

We beginnen klein, met de Aston Martin Cygnet. We hadden hier ook de Toyota IQ neer kunnen zetten (die was er ook maar één generatie), maar de Cygnet is natuurlijk veel interessanter. De Cygnet (wat jonge zwaan betekent) was een poging van Aston Martin om de uitstoot van hun dikke acht- en twaalfcilinders te compenseren en zo te voldoen aan de uitstootnormen. De omgekatte Toyota was een flop. Het plan was om er jaarlijks 4.000 te produceren, maar uiteindelijk schopte de Cygnet het niet verder dan 150 stuks. Volkomen logisch dus dat er geen vervolg kwam. Wel kwam er in 2018 nog een leuk achteraankomertje: een one-off met de V8 uit de Vantage S.

Ford Puma (1997-2002)

Auto's die er maar een generatie waren

Er is inmiddels een nieuwe Ford Puma, maar het is duidelijk dat dit niet de opvolger is van de eerste Puma. Dat was er dus ook eentje in de categorie ‘eenmalige actie’. De Puma was een compacte sportcoupé die op het onderstel van de Fiesta stond. Dit onderstel leende zich uitstekend voor een auto als deze. Met 91 tot 125 pk was het geen snelheidswonder, maar dat hoeft ook niet altijd. Er kwam nog wel een snellere versie – de Racing Puma – maar die ging aan onze Nederlandse neus voorbij. De Puma was overigens niet de enige auto in dit segment die geen opvolger kreeg: de compacte en betaalbare sportcoupé onderging hetzelfde lot als de dodo.

Renault Avantime (2001-2003)

Auto's die er maar een generatie waren

Een extravagant gestylde grote driedeurs MPV: dat is iets waar alleen stronteigenwijze Fransen mee op de proppen kunnen komen. De Renault Avantime had geen voorganger, kreeg geen opvolger en er is niets wat er op lijkt. Deze volstrekt unieke coupé-MPV was gebaseerd op de Espace. Zo succesvol als de Espace was, zo onsuccesvol was de Avantime. Renault wist uiteindelijk maar een schamele 8.557 stuks aan de man te brengen van 2001 tot 2003. Het was dus niet verwonderlijk dat deze auto geen vervolg kreeg. Maar het feit dat er maar één generatie is geweest maakt de auto des te unieker.

Mercedes CLS Shooting Brake (2012-2018)

Auto's die er maar een generatie waren

In tegenstelling tot de Coupé-MPV is de stationwagon een zeer gebruikelijke carrosserievariant. De meeste moderne stationwagons hebben dan ook een vrij uitgebreide stamboom. Zo niet de Mercedes CLS Shooting Brake. Mercedes boorde met deze auto in feite een nieuwe niche aan. Niet de niche van de shooting break, maar die van de sportief gelijnde stationwagon. Zoals de reguliere CLS een sedan is met een sportieve daklijn, zo is de CLS Shooting Brake een stationwagon met een sportieve daklijn. Het resultaat is een van de fraaiste moderne stationwagons. Specifieke verkoopaantallen van de Shooting Brake zijn niet bekend, maar blijkbaar zag Mercedes er geen brood in om deze auto een opvolger te geven. Dit zou vooral liggen aan een gebrek aan animo in de VS en China. Mercedes stations zullen dus nooit meer fraaier worden dan deze CLS Shooting Brake.

Volkswagen Phaeton (2002-2016)

Wat krijg je als iemand met megalomane trekjes het voor het zeggen heeft bij Volkswagen? De Phaeton dus. Een Volkswagen, maar dan niet voor het volk. De Phaeton was daarom gedoemd te floppen. De auto werd inderdaad geen succesnummer, maar deed desondanks niet onder voor de concurrentie. De motoren waren ook toplimousine waardig, met als topversie de machtige 6.0 W12. De Phaeton kreeg uiteraard geen opvolger, maar bleef dankzij meerdere updates (inclusief een compleet nieuw front) nog wel tot 2016 in productie.

Alfa Romeo 8C (2007-2010)

We zouden makkelijk een lijstje kunnen vullen met alleen maar sportwagens, maar we houden het een beetje gevarieerd vandaag. Een van de gaafste eenmalige sportwagens moet wel de Alfa Romeo 8C Competizione zijn. Het design is simpelweg een tijdloos meesterwerk. Onder de motorkap lag een variant van de Ferrari V8 die ook in bijvoorbeeld de F430 en de GranTurismo is te vinden. Daarmee is en blijft het een extreem begeerlijke auto. Dat de auto alweer 14 jaar oud is zie je er ook absoluut niet aan af. In tegenstelling tot sommige andere auto’s uit dit lijstje was er geen gebrek aan interesse. De gelimiteerde oplage van 500 stuks was in no time uitverkocht. Er volgenden ook nog 500 Spyders, voor degenen die achter net grepen bij de coupé.

Lexus LFA (2010-2012)

Vooruit, nog één supercar dan: de Lexus LFA. Met zijn eigenaardige vouwen is het misschien niet zo’n klassieke schoonheid als de Alfa, maar als je er eenmaal aan gewend bent is het een zeer geslaagd ontwerp. De grootste attractie ligt onder de motorkap in de vorm van een 4,8 liter V10, die een fenomaal geluid produceert. De LFA werd uiteindelijk in dezelfde oplage als de 8C Competitionze geproduceerd, maar verkocht een stuk moeizamer. Dat lag mede aan het prijskaartje van dik drie ton. Dit hoge prijskaartje was weer deels te wijten aan de switch naar CPFR carrosserie halverwege de ontwikkeling. Lexus presenteerde een LFA Roadster als concept, maar die heeft het helaas niet tot het productiestadium geschopt.

Ook interessant!

  • Ford Puma ST Gold Edition is geen toeval
  • Ford Puma ST Gold Edition
    Ford haalt meest exclusieve Puma ST naar Nederland
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Ford Puma Hybrid Rally1
    Ford Puma Hybrid Rally1 heeft 500 pk en AWD

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Aston Martin, avantime, cls, competizione, Cygnet, Ford, Lexus, lfa, Mercedes, phaeton, puma, Renault, shooting-brake, Volkswagen

Vorig bericht: « Video: René Arnoux rijdt peperdure Ferrari 312B3 aan barrels
Volgend bericht: Video: Novitec make-over voor de Lamborghini Urus »

Lees Interacties

Reacties

  1. porker zegt

    25 april 2021 om 07:04

    Mercedes R-klasse?

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      25 april 2021 om 08:16

      @porker: daar zijn toch 2 generaties van of valt dat onder de categorie opgefrist model met ander front

      Login om te reageren
    • Breinstein zegt

      25 april 2021 om 08:22

      @porker: Audi A2

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        25 april 2021 om 09:34

        @breinstein: die heeft een opvolger. Zijn opvolger is ook hoog, smal en voorzien van heel erg dure lichtgewicht carrosserie van een merk uit Oberbayern, de BMW i3.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          25 april 2021 om 19:53

          @mashell: en niet te vergeten technische hoogwaardige en zijn tijd ver vooruit ;)

          Login om te reageren
    • posthumus zegt

      25 april 2021 om 09:24

      -edit: nutteloze bijdrage-

      Login om te reageren
  2. jajeroenja zegt

    25 april 2021 om 08:15

    Vind de CLS nou niet echt een “Collectable”. Volgende een Avantime?

    Login om te reageren
  3. veloce zegt

    25 april 2021 om 08:24

    De 8C was in feite gewoon de opvolger van de Montreal.

    Login om te reageren
  4. alfapeter zegt

    25 april 2021 om 08:25

    Je zou zowat iedere Alfa Romeo kunnen noemen.

    Login om te reageren
  5. spidermann zegt

    25 april 2021 om 08:33

    BMW Z1

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 april 2021 om 09:42

      @spidermann: Z3, Z4? Bedoel je niet de BMW M1?

      Login om te reageren
      • tortuga zegt

        25 april 2021 om 10:40

        @mashell: z3 en z4 zijn geen z1 opvolgers

        Login om te reageren
      • crashingduke zegt

        25 april 2021 om 10:45

        @mashell: Z1 is een andere auto dan de Z3 en Z Vieren.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          25 april 2021 om 13:40

          @crashingduke: hoezo? De Z1 is op E30 basis en de Z3 ook. Allebei een twee deurs roadster. Wat de paarse broeken ook beweren, dat is een echte opvolger.

          Login om te reageren
          • crashingduke zegt

            25 april 2021 om 14:24

            (Haalt zijn paarse broek uit de kast en trekt ‘m aan) De productie van de Z1 was gelimiteerd en was alleen leverbaar met het stuur aan de linkerkant. Ik meen me ook te herinneren dat er geen US versie van was. De Z3 en Z4 zijn gewone productie modellen, die vrijwel overal ter wereld leverbaar zijn. Dit uit zich ook in de prijs. De Z1 was twee keer zo duur als de vergelijkbare 3 serie en een Z3 is ongeveer dezelfde prijs. Ik geloof zelfs goedkoper dan de 3 cabrio destijds. Ook op de tweedehands markt zie je dat. De goedkoopste Z1 is 38.000 euro op marktplaats en de goedkoopste Z3, maar dat is dan een buitenkansje, is 2649 euro. Je zou hooguit kunnen zeggen, dat de Z8 de opvolger can de Z1 was. (Paarse broek weer uit. Man wat jeukt dat ding)

            Login om te reageren
          • Zukunft1 zegt

            25 april 2021 om 20:54

            @mashell: Z3 is een E36. De Z1 E30 is geproduceerd tot ‘91, de Z3 kwam pas in ‘96/‘97 en met een veel lagere vanaf prijs voor een andere doelgroep. De Z1 (6 cilinder) kostte destijds nieuw iets van 145.000 gulden (65.000 euro), de Z3 (4 cilinder) kocht je voor 30.000 euro. In mijn beleving is een opvolger een doorontwikkeling / verbeterde versie van een voorgaand model, ik zie een Z3 (in de basis) niet als opvolger van de Z1.

            Login om te reageren
    • Zukunft1 zegt

      25 april 2021 om 20:56

      @spidermann: eens

      Login om te reageren
  6. fastforward zegt

    25 april 2021 om 08:48

    Jaguar X-type, Audi A2, Mercedes E-klasse?

    Login om te reageren
    • fastforward zegt

      25 april 2021 om 08:48

      @fastforward: *R-klasse

      Login om te reageren
    • porker zegt

      25 april 2021 om 08:51

      @fastforward: x type was een Ford Mondeo

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        25 april 2021 om 09:35

        @porker: als je zo gaat redeneren, dan is de VW Phaeton = Bentley Continental GT en Flying Spur. En dat waren bepaald geen flops voor de door de Duitsers overgenomen Britse autobouwer.

        Login om te reageren
    • alloallo zegt

      25 april 2021 om 09:22

      Jaguar xe is duidelijk de opvolger. Beide concurreren met de BMW 3

      Login om te reageren
  7. moveyourmind zegt

    25 april 2021 om 08:58

    De Smart Roadster.

    Login om te reageren
  8. Charles Taycan 4S zegt

    25 april 2021 om 09:03

    Een kennis van mij kwam ooit met zijn Phaeton zonder enige typeaanduiding bij een klant aanrijden. De klant en hij stonden samen bij de auto te kijken…. waarop de klant zegt: Zo! Mooie Passat heb jij!😉…..waarop mijn kennis zegt: jazeker! Mooi he!😉…

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      25 april 2021 om 10:29

      @Charles Taycan 4S: oke 😉

      Login om te reageren
  9. alfapeter zegt

    25 april 2021 om 09:04

    Nee toch?

    Login om te reageren
  10. potver7 zegt

    25 april 2021 om 09:08

    De Kever, 2CV, Mini… en bijna alle recente Fiat’s en Alfa Romeo’s ;)

    En verder: Peugeot RCZ, Suzuki Kizashi, BMW i8, Peugeot 1007, Smart Roadster, VW Eos en XL1

    Login om te reageren
  11. pcooperworks zegt

    25 april 2021 om 09:18

    @avocado: no shit Sherlock

    Login om te reageren
  12. papa zegt

    25 april 2021 om 09:27

    DeLorean DMC12

    Login om te reageren
  13. sportabgasanlage zegt

    25 april 2021 om 09:38

    Het is niet “een” veilingsite, maar “de” veilingsite van dezelfde mannen als achter autoblog. Je zou dom zijn het niet hier te pluggen, want hier zit je doelgroep.

    Login om te reageren
  14. werf76 zegt

    25 april 2021 om 09:48

    @machielvdd Er was ook een Puma met 155pk. Volgens mij werd die alleen in de UK verkocht.

    https://www.autoblog.nl/special-ford-racing-puma-ec

    Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      25 april 2021 om 09:57

      Klopt, die wordt ook genoemd in het artikel

      Login om te reageren
  15. arias zegt

    25 april 2021 om 09:51

    Ik kan me herrineren ergens te hebben gelezen dat Mercedes in 2012 of 2013 in Frankrijk iets boven de 500 CLS Shootingbrakes te hebben verkocht. In de VS is de Shootingbrake volgens mij nooit geleverd.

    Login om te reageren
  16. henkp1 zegt

    25 april 2021 om 09:53

    Ik heb nog zo’n Avantime in m’n garage staan, geweldige wagen!

    De Phaeton is de enige VW die ik wel leuk vind. Dan wel de W12 natuurlijk.

    Login om te reageren
    • Honda NSX zegt

      25 april 2021 om 11:12

      Nee, de enige VW die ik wel wat vind, is de huidige Polo. De Phaeton verloor het in eigen geledingen al van de toenmalige A8. De Phaeton woog nl. wel 2200 kg (!). De A8 was van aluminium en woog 400 kg minder. De Phaeton was een te dure, te zware, te grote Passat. En zelfs de grootste Duitse autoliefhebbers (80% van de bevolking😂) had zo z’n twijfels

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        26 april 2021 om 09:58

        @hondansx: de Phaeton heeft niets met de Passat te maken. Er zijn zelfs geen motoren die ze delen. Compleet andere auto. Zelfde als zeggen dat een Honda NSX een verlaagde Honda Jazz is ;-).

        Als je het kort door de bocht wil zeggen, doe het dan goed: de Phaeton is een Bentley Continental sedan ;-). Overigens heb je wel een punt door te stellen dat de Audi A8 inderdaad beter was: de 4.2 was net zo snel als de Phaeton W12 en veel zuiniger. De bouwkwaliteit van de VW was wel (ietsje) fraaier.

        Login om te reageren
        • Honda NSX zegt

          26 april 2021 om 10:14

          De Passat vergelijking slaat in dit geval puur op het ontwerp. Dat is een misser geweest om deze auto op de Passat te laten lijken.

          Login om te reageren
  17. rob5nismo zegt

    25 april 2021 om 09:58

    Nissan 100NX?

    Login om te reageren
  18. alfa147ti zegt

    25 april 2021 om 10:34

    En niet te vergeten de Volvo 480 die ik jaren heb gehad, en die ik best nog wel mis.

    Login om te reageren
    • crashingduke zegt

      25 april 2021 om 14:31

      De voorganger was de P1800S en de opvolger de C30. Volgens Volvo.

      Login om te reageren
  19. MarcoM zegt

    25 april 2021 om 10:52

    De Alfa ziet er eigenlijk nog steeds modern uit, zou vandaag de dag nog op de markt gezet kunnen worden.

    Login om te reageren
  20. denx zegt

    25 april 2021 om 11:20

    Volkswagen Golf?

    Login om te reageren
  21. lfoose zegt

    25 april 2021 om 11:55

    Mini coupé 🤪

    Login om te reageren
  22. vacano zegt

    25 april 2021 om 11:55

    Chevrolet HHR, SSR, Uplander en Trax.
    Chrysler Crossfire, Aspen, 200, Neon, Prowler, PT Cruiser en Vision.
    Dodge Caliber, Stealth, Nitro
    GMC Syclone en Typhoon

    Login om te reageren
    • alloallo zegt

      25 april 2021 om 12:07

      Was de 200 niet de opvolger van de neon ?

      Login om te reageren
  23. ArnoldH zegt

    25 april 2021 om 12:27

    Lexus LFA. Wat een droomauto blijft dat 🤩

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      25 april 2021 om 14:48

      @arnoldh: Zo zie ik het ook. De 8C is misschien mooier om te zien, maar de LF-A is technisch zo allejez•s fraai, dat die glansrijk eerste keus is. Als ik nog eens last krijg van ‘leggende gelden’ dan komt er zo’n ding.

      Login om te reageren
      • ArnoldH zegt

        25 april 2021 om 19:23

        @amghans: een ware technische schoonheid. Al vind ik de body ook bijzonder fraai en niet zo over de top als sommige van zijn rivalen.

        Login om te reageren
  24. thearchitect zegt

    25 april 2021 om 12:36

    @avocado: nu je het zegt!!! Verdikkeme, ze hebben het weer geflikt.. ik had het totaal niet in de gaten! *cynical mode off*

    Login om te reageren
  25. pivavar zegt

    25 april 2021 om 15:28

    Heel, heel veel Honda’s…. Zeker in Europa.

    Login om te reageren
    • Honda NSX zegt

      25 april 2021 om 19:02

      Zulke goede auto’s ………….. en helemaal vergeten hier.

      Login om te reageren
  26. 560pk zegt

    25 april 2021 om 17:57

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North