• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 12 juli 2018 om 12:29 – 27 Reacties

Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!Afbeelding Zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin met V8!

Geen grap: zielloze Cygnet is nu een échte Aston Martin
Dat werd tijd.

Toen de Aston Martin Cygnet ter wereld kwam, was de teleurstelling gigantisch. Het autootje was immers niets meer dan een rijdende wasmachine Toyota IQ met een ander logo. Ditzelfde logo zorgde er tegelijkertijd, geheel onterecht, voor dat de Cygnet peperduur in de markt werd gezet. Nu, zeven jaar na de introductie van de dwerg, besluiten de Britten alsnog orde op zaken te stellen en transformeren ze de Cygnet tot een auto die het Aston Martin-logo met recht mag dragen.

We hoeven niet eens direct onder de kap te kijken om te begrijpen dat de ingenieurs van Aston Martin de Cygnet een waardige ombouw hebben gegeven. De Cygnet geniet van uitgeklopt plaatwerk, waardoor de auto zowaar een indrukwekkende vertoning weet te worden. Het is echter onder deze agressieve huid van de Cygnet, waar we de ware ingrijpende veranderingen vinden.

De Cygnet heeft namelijk de 4,7-liter V8 uit de vorige Vantage S (rijtest) gekregen. Hierdoor wordt het vermogen ruim verviervoudigd, daar de achtcilinder om en nabij de 430 pk produceert. Dit heeft als resultaat dat de auto in 4,2 seconden naar de 100 km/u schiet en een topsnelheid heeft van bijna 275 km/u.

Dat het veranderen van krachtbron een aantal ingrijpende veranderingen met zich meebrengt, spreekt voor zich, maar Aston Martin deinste helemaal niet terug om de handen vuil te maken. De Britten hebben de voorwielaangedreven Cygnet namelijk omgetoverd tot een achterwielaandrijver. Hiervoor moesten o.a. het chassis, de aandrijfas en de transmissietunnel worden aangepakt. Reken daarbij het feit dat een achtcilinder flink meer weegt dan een viercilinder, en je begrijpt wel waarom de Cygnet V8 bijna 400 kg zwaarder is dan het origineel. Om het gewicht nog enigszins te drukken heeft Aston Martin de binnenzijde gelukkig wel gestript. Een door de FIA goedgekeurde rolkooi en Recaro sportstoelen vinden we er dan weer wel in terug.

Het tragische is dat Aston Martin de Cygnet V8 niet als officieel productiemodel op de markt zal brengen. Vooralsnog gaat het om een one-off dat we de rest van de week op het Goodwood Festival of Speed kunnen bewonderen.

Klik HIER om het beestje in actie te zien.

Ook interessant!

  • Gespot - Aston Martin Cygnet doet staarwedstrijdje met een Smart
  • Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
    Video: Aston Martin Bulldog op openbare weg gespot
  • AMG achtcilinders
    Wil je een AMG achtcilinder, koop een Aston Martin!
  • Dit is de Aston Martin Valhalla, tóch met V8!

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

Aston Martin, Cygnet, fos, goodwood, goodwood-2018, iq, motor, Toyota, V8

Vorig bericht: « Livestream: Goodwood Festival of Speed 2018
Volgend bericht: Maserati Levante GTS komt alsnog en heeft 550 pk »

Lees Interacties

Reacties

  1. svdv zegt

    12 juli 2018 om 12:37

    Hilarisch!

    Login om te reageren
  2. dare2think zegt

    12 juli 2018 om 12:37

    De Cygnet was bedoeld om de gemiddelde uitstoot omláág te brengen..

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      12 juli 2018 om 13:23

      @dare2think: Precies, de uitstoot per merk moest omlaag en daarom werd deze verkocht.

      Sterker nog, volgens mij kreeg je dit ding als je een AM nieuw kocht

      Login om te reageren
      • potjak zegt

        12 juli 2018 om 18:51

        @87sandyd: nee je kon hem alleen kopen als je ook een ‘echte’ Aston Martin kocht of in je bezit had.

        Login om te reageren
  3. lacker zegt

    12 juli 2018 om 12:38

    Ha ha :-) Hier wordt ik wel vrolijk van!

    Login om te reageren
  4. rrvliet zegt

    12 juli 2018 om 12:39

    Te lelijk. Ik had van AM verwacht dat ze iets moois zouden maken van die spatbordverbreders. Ziet er niet uit.

    Login om te reageren
    • erce zegt

      12 juli 2018 om 13:38

      @rrvliet: exact dat!

      Login om te reageren
  5. lacker zegt

    12 juli 2018 om 12:40

    Nu nog een Zagato-versie!

    Login om te reageren
  6. subaru555 zegt

    12 juli 2018 om 12:45

    275 met die wielbasis haha, doet mij denken aan een Stratos, of die W12 GTI.

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 juli 2018 om 12:48

      @subaru555:
      De Twingo V8:
      https://www.autoblog.nl/archive/2009/10/25/dik-renault-twingo-v8-trophy

      Login om te reageren
  7. baklava zegt

    12 juli 2018 om 12:47

    Rwd, 400pk en zo’n kleine wielbasis. Kan dat normaal een bocht om?

    Login om te reageren
    • porschepdk zegt

      12 juli 2018 om 13:01

      @baklava: dat dacht ik ook al

      Login om te reageren
      • goodfellar1 zegt

        12 juli 2018 om 13:33

        @porschepdk: vast wel, powersliden in zijn achteruit haha

        Login om te reageren
  8. dirkiii zegt

    12 juli 2018 om 12:54

    Gaaf ding! Knotsgek ik houd er wel van?

    Login om te reageren
  9. sunder94 zegt

    12 juli 2018 om 12:55

    Ik vind de photoshop best overtuigend, maar het artikel is wel echt als een overdreven 1 april geschreven. Nee, hier trap ik natuurlijk niet in.

    Login om te reageren
    • gertjano zegt

      12 juli 2018 om 13:22

      @sunder94: Sarcasme overload ??

      Login om te reageren
  10. kennone zegt

    12 juli 2018 om 13:10

    Nu is hij af!?? echter vind ik de de 0 naar 100 en top snelheid wel een beetje tegenvallen. Niet dat je persé harder wilt in dit ding.

    Login om te reageren
  11. Kvgorp zegt

    12 juli 2018 om 13:11

    Wat kost zo’n cygnet tegenwoordig tweedehands? Volgens mij zijn ze wel heel zeldzaam.

    Login om te reageren
    • lacker zegt

      12 juli 2018 om 13:20

      @kvgorp: in Duitsland van 35.000 tot 50.000 https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?dam=0&isSearchRequest=true&ms=1700;16&vc=Car

      Login om te reageren
  12. kenner zegt

    12 juli 2018 om 13:22

    Stalen ballen als je 275 km/u hierin wilt rijden

    Login om te reageren
  13. 87sandyd zegt

    12 juli 2018 om 13:24

    Echt respect als je hiermee uberhaupt boven de 200 km/h durft te rijden, laat staan 275

    Login om te reageren
  14. tenaci zegt

    12 juli 2018 om 13:28

    Is dit dan de eerste ‘mid engine’ Aston Martin?

    Immers, zo te zien is het geen vierzitter meer en ligt het blok achter de voorstoelen.

    Login om te reageren
    • joejojo2012 zegt

      12 juli 2018 om 13:54

      @tenaci: Het is ook nooit een 4 zitter geweest. Achter de voorstoelen kon iemand overdwars nog mee. Driezittertje dus.

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        12 juli 2018 om 14:40

        @joejojo2012: volgens mij verkocht Toyota de IQ als 3+1. Achter de passagier kon je als volwassene prima zitten, het dashboard had namelijke een inham waardoor de passagierstoel ver naar voren kon. Achter de bestuurder kon dan hooguit nog een kind

        Login om te reageren
  15. e28forever zegt

    12 juli 2018 om 15:59

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  16. ikleesookoverautos zegt

    12 juli 2018 om 17:30

    Doe mij maar een Abarth.

    Login om te reageren
  17. nasty zegt

    13 juli 2018 om 07:50

    Waanzin. Die vertrok hier gisteren op de track in goodwood, en die was echt razendsnel met een gruwelijk geluid. Had dit artikel nog niet gezien :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North