Dat werd tijd.
Toen de Aston Martin Cygnet ter wereld kwam, was de teleurstelling gigantisch. Het autootje was immers niets meer dan een rijdende wasmachine Toyota IQ met een ander logo. Ditzelfde logo zorgde er tegelijkertijd, geheel onterecht, voor dat de Cygnet peperduur in de markt werd gezet. Nu, zeven jaar na de introductie van de dwerg, besluiten de Britten alsnog orde op zaken te stellen en transformeren ze de Cygnet tot een auto die het Aston Martin-logo met recht mag dragen.
We hoeven niet eens direct onder de kap te kijken om te begrijpen dat de ingenieurs van Aston Martin de Cygnet een waardige ombouw hebben gegeven. De Cygnet geniet van uitgeklopt plaatwerk, waardoor de auto zowaar een indrukwekkende vertoning weet te worden. Het is echter onder deze agressieve huid van de Cygnet, waar we de ware ingrijpende veranderingen vinden.
De Cygnet heeft namelijk de 4,7-liter V8 uit de vorige Vantage S (rijtest) gekregen. Hierdoor wordt het vermogen ruim verviervoudigd, daar de achtcilinder om en nabij de 430 pk produceert. Dit heeft als resultaat dat de auto in 4,2 seconden naar de 100 km/u schiet en een topsnelheid heeft van bijna 275 km/u.
Dat het veranderen van krachtbron een aantal ingrijpende veranderingen met zich meebrengt, spreekt voor zich, maar Aston Martin deinste helemaal niet terug om de handen vuil te maken. De Britten hebben de voorwielaangedreven Cygnet namelijk omgetoverd tot een achterwielaandrijver. Hiervoor moesten o.a. het chassis, de aandrijfas en de transmissietunnel worden aangepakt. Reken daarbij het feit dat een achtcilinder flink meer weegt dan een viercilinder, en je begrijpt wel waarom de Cygnet V8 bijna 400 kg zwaarder is dan het origineel. Om het gewicht nog enigszins te drukken heeft Aston Martin de binnenzijde gelukkig wel gestript. Een door de FIA goedgekeurde rolkooi en Recaro sportstoelen vinden we er dan weer wel in terug.
Het tragische is dat Aston Martin de Cygnet V8 niet als officieel productiemodel op de markt zal brengen. Vooralsnog gaat het om een one-off dat we de rest van de week op het Goodwood Festival of Speed kunnen bewonderen.
Klik HIER om het beestje in actie te zien.
svdv zegt
Hilarisch!
dare2think zegt
De Cygnet was bedoeld om de gemiddelde uitstoot omláág te brengen..
87sandyd zegt
@dare2think: Precies, de uitstoot per merk moest omlaag en daarom werd deze verkocht.
Sterker nog, volgens mij kreeg je dit ding als je een AM nieuw kocht
potjak zegt
@87sandyd: nee je kon hem alleen kopen als je ook een ‘echte’ Aston Martin kocht of in je bezit had.
lacker zegt
Ha ha :-) Hier wordt ik wel vrolijk van!
rrvliet zegt
Te lelijk. Ik had van AM verwacht dat ze iets moois zouden maken van die spatbordverbreders. Ziet er niet uit.
erce zegt
@rrvliet: exact dat!
lacker zegt
Nu nog een Zagato-versie!
subaru555 zegt
275 met die wielbasis haha, doet mij denken aan een Stratos, of die W12 GTI.
Rob zegt
@subaru555:
De Twingo V8:
https://www.autoblog.nl/archive/2009/10/25/dik-renault-twingo-v8-trophy
baklava zegt
Rwd, 400pk en zo’n kleine wielbasis. Kan dat normaal een bocht om?
porschepdk zegt
@baklava: dat dacht ik ook al
goodfellar1 zegt
@porschepdk: vast wel, powersliden in zijn achteruit haha
dirkiii zegt
Gaaf ding! Knotsgek ik houd er wel van?
sunder94 zegt
Ik vind de photoshop best overtuigend, maar het artikel is wel echt als een overdreven 1 april geschreven. Nee, hier trap ik natuurlijk niet in.
gertjano zegt
@sunder94: Sarcasme overload ??
kennone zegt
Nu is hij af!?? echter vind ik de de 0 naar 100 en top snelheid wel een beetje tegenvallen. Niet dat je persé harder wilt in dit ding.
Kvgorp zegt
Wat kost zo’n cygnet tegenwoordig tweedehands? Volgens mij zijn ze wel heel zeldzaam.
lacker zegt
@kvgorp: in Duitsland van 35.000 tot 50.000 https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?dam=0&isSearchRequest=true&ms=1700;16&vc=Car
kenner zegt
Stalen ballen als je 275 km/u hierin wilt rijden
87sandyd zegt
Echt respect als je hiermee uberhaupt boven de 200 km/h durft te rijden, laat staan 275
tenaci zegt
Is dit dan de eerste ‘mid engine’ Aston Martin?
Immers, zo te zien is het geen vierzitter meer en ligt het blok achter de voorstoelen.
joejojo2012 zegt
@tenaci: Het is ook nooit een 4 zitter geweest. Achter de voorstoelen kon iemand overdwars nog mee. Driezittertje dus.
tenaci zegt
@joejojo2012: volgens mij verkocht Toyota de IQ als 3+1. Achter de passagier kon je als volwassene prima zitten, het dashboard had namelijke een inham waardoor de passagierstoel ver naar voren kon. Achter de bestuurder kon dan hooguit nog een kind
e28forever zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
ikleesookoverautos zegt
Doe mij maar een Abarth.
nasty zegt
Waanzin. Die vertrok hier gisteren op de track in goodwood, en die was echt razendsnel met een gruwelijk geluid. Had dit artikel nog niet gezien :)