• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 22 februari 2018 om 12:54 – 25 Reacties

Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5Afbeelding Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5

Deze afgrijselijke nep-Morgan was ooit een Mazda MX-5
Tijd om het hart te luchten.

Voordat ik jullie over de Mitsuoka Himiko ga vertellen, wil ik eerst even een kleine disclaimer bij dit artikel kwijt. Het kan namelijk zomaar dat jullie dit Japanse productieautootje helemaal het einde vinden. Helemaal prima natuurlijk, maar ik, met een stel hersenen dat, om wat voor reden dan ook, toch aardig weet te genieten van auto’s als de BMW X4, Nissan Juke en nagenoeg iedere Morgan, kan me absoluut niet vinden in deze eigenaardige contraptie.

Het was zo onaangenaam dat mijn ogen er letterlijk pijn van gingen doen en ik zelfs een milde hersenkramp kreeg. Het vermoeiende is dat ik de vinger niet exact op het probleem kan leggen. Het is iets aan het ontwerp, zoveel weet ik wel. Om de onvermijdelijke vergelijking met een authentieke Morgan, zoals de Aero 8 verder door te zetten; daar waar de Britten het dunne lijntje tussen geniaal ontwerp en grotesk falen sierlijk bewandelen, lijkt de Japanse fabrikant, in mijn ogen, zich al ondersteboven aan het koord bungelend maar moeizaam naar de overkant te bewegen. En dat terwijl de vorige niet eens zo verkeerd was.

Maar goed, wat is de Himiko nu precies? Wel, het merk erachter heeft een rijk verleden met het ombouwen van Nissan Micra’s en Mazda’s MX-5 tot bijzondere evenbeelden van Jaguar en Morgan. De Himiko is de laatste van die twee. Het autootje is onderhuids een MX-5. Of nou ja, wie goed kijkt herkent de nieuwe generatie van de Mazda net zo goed aan het oppervlak. Ondanks dat de wielbasis met meer dan 65 centimeter groeide, kun je duidelijk zien dat een aanzienlijk gedeelte van de auto vrijwel onaangetast is gebleven.

Zo is nagenoeg het gehele middenstuk precies hetzelfde als de donorauto, evenals het interieur. Althans, de fabrikant ging wel zo ver om de binnenzijde ietwat op te leuken, maar voor de rest herkennen we praktisch ieder detail uit het origineel terug in de Himiko Roadster.

Zijn er dan helemaal geen positieven in dit verhaal? Jawel, want voor een kleine 40.000 euro heb je de eigenaardige contraptie al voor de deur. Vergeet het trouwens niet eerst om te zetten naar Yen, aangezien de wagen voorlopig alleen nog in Japan te bestellen is.

Ook interessant!

  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • Mazda MX-5 ND 2015-heden Occasion Aankoopadvies
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mitsuoka, mx-5, nd

Vorig bericht: « Dit gaat de BMW i8 Roadster in Nederland kosten
Volgend bericht: Hiermee wil Mercedes-AMG de F1-titel winnen [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. imarinos zegt

    22 februari 2018 om 13:01

    Ik ben echt wel autoliefhebber en kan sommige aanpassingen waarderen… maar dit doet pijn aan mijn ogen!

    Login om te reageren
  2. zweed zegt

    22 februari 2018 om 13:05

    Ik denk met een paar aanpassingen dat dit nog best een gave auto kan zijn.

    Login om te reageren
    • horza zegt

      22 februari 2018 om 14:44

      @zweed: mee eens

      Login om te reageren
    • raym zegt

      22 februari 2018 om 16:32

      @zweed: je bedoelt zeker door de toevoeging van paar liter benzine en een vuurtje.

      Login om te reageren
  3. str8six zegt

    22 februari 2018 om 13:12

    Doet me een beetje denken aan die schele Morgan. En dat is geen compliment..

    Login om te reageren
    • timt zegt

      22 februari 2018 om 22:56

      @str8six: No shit Sherlock, daar gaat het halve artikel over ;-)

      Login om te reageren
  4. FieRo zegt

    22 februari 2018 om 13:13

    Dit is een Harakiri

    Login om te reageren
  5. tysson zegt

    22 februari 2018 om 13:14

    Ik heb slechtere kitcars gezien. Maar de BMW X4 mooi vinden, dat gaat er bij mij als BMW liefhebber niet in.

    Login om te reageren
  6. fanboy zegt

    22 februari 2018 om 13:15

    Gewoon niet in het rood. Verder is het nog wel redelijk eigenlijk.

    Login om te reageren
  7. volvo-s60-adept zegt

    22 februari 2018 om 13:21

    Als je kijkt naar wat dit merk eerder aan rijdende huilbuien produceerde, kan ik niet anders concluderen dat dat men de goede kant opgaat.

    Login om te reageren
  8. Alfaxa zegt

    22 februari 2018 om 13:31

    Mitsuoka verdient wel lof dat ze gewoon lekker doorgaan met eigenaardige auto’s (ver)bouwen. In Japan zie je regelmatig Mitsuoka’s rondrijden.

    Login om te reageren
  9. Rob zegt

    22 februari 2018 om 13:54

    De nieuwste MX-5 is iets korter en wat ronder vormgegeven dan het vorige model. Dat matcht inderdaad niet helemaal lekker met de retro koets van Mitsuoka. Hun vorige roadster leek meer te kloppen.

    Desalniettemin weer een sympathieke auto van Mitsuoka. Ik blijf het één van de vrolijkste autobouwers ter wereld vinden. Gaan al jaren lekker hun eigen weg en met succes. In Engeland zitten ze al een tijdje en sinds kort hebben ze ook een verkooppunt in Monaco. Met auto’s die het stuur wel aan de juiste kant hebben zitten.

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    22 februari 2018 om 14:25

    Om te janken hoe lelijk

    Login om te reageren
  11. leaper035t zegt

    22 februari 2018 om 14:32

    Waarom toch? Wees tevreden met wat je hebt, zeker met een MX-5. En als je het niet kan, die het dan zéker niet!

    Login om te reageren
  12. porschepdk zegt

    22 februari 2018 om 14:34

    Ben ik de enige die hem best mooi vind.

    Login om te reageren
    • dondeboer zegt

      22 februari 2018 om 15:20

      @porschepdk: nee hoor, voor wat het is, vind ik ‘m ook echt wel geslaagd. Beetje karikatuur van een klassieke auto, maar juist daarom wil grappig.

      Login om te reageren
    • tenaci zegt

      22 februari 2018 om 15:28

      @porschepdk: Noop, me too, ik moet eerlijk toegeven dat ik altijd wel kan genieten van wat die kwajongens van Mitsuoka de weg opsturen. Guilty pleasures zeg maar

      Login om te reageren
  13. stradale888 zegt

    22 februari 2018 om 14:55

    Heeft Mitsuoka ooit iets gemaakt dat niet afgrijselijk was?

    Login om te reageren
  14. schreute01 zegt

    22 februari 2018 om 15:08

    De verkeerde Morgan gekopieerd. Sukkels!

    Login om te reageren
  15. tjongejongejonge zegt

    22 februari 2018 om 15:09

    Ach het is niet onaardig maar waarom niet een mx5 uit 1995 als basis ?

    Login om te reageren
  16. e28forever zegt

    22 februari 2018 om 15:42

    Allemachies wat een clownschoen!

    Login om te reageren
  17. toyotafortuner zegt

    22 februari 2018 om 17:46

    Ik vind m ook wel mooi. Heerlijk eigenzinnig

    Login om te reageren
  18. Dutchdriftking zegt

    22 februari 2018 om 17:49

    De auto is te smal voor dit design. Als de hele auto 5 cm breder was en er ruimte was voor een tikkeltje grote wielen dan zou het truttige er af zijn en is het ineens wel dik. De MX5 is te klein voor het Morgan design. Daar komt het in feite op neer.

    Login om te reageren
    • allesmetturbo zegt

      22 februari 2018 om 18:57

      @dutchdriftking: precies dat!

      Login om te reageren
  19. tge1 zegt

    22 februari 2018 om 17:50

    Ik vind het een leuk ding! Projecten als dit zijn altijd de moeite waard. :-)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North