• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto’s leveren het meeste geld op

Auteur: RubenPriest, gepost 12 september 2019 om 10:01 – 7 Reacties

Deze auto


EV’s staan bekend als auto’s waar fabrikanten nu nog geld op verliezen. Aan de andere kant zijn er ook voertuigen waar fabrikanten lekker aan verdienen.

Door slim te investeren in duurzame technieken kun je als autofabrikant op de lange termijn profiteren van winst. Dat zie je nu met de vele modulaire platforms. Meerdere modellen met één platform als basis. Of motoren van een concern die in allerlei auto’s gelepeld worden.

Omdat de ontwikkelingen met betrekking tot elektrische auto’s vers zijn is dit niet een geval waar autofabrikanten doorgaans nu al winst op maken. Men experimenteert nog volop met aandrijflijnen en accutechnieken. Bloomberg Intelligence deed een onderzoek naar automodellen die juist wél geld in het laatje brengen.

Uit het onderzoek blijkt de Porsche 911 dé auto te zijn die het meeste oplevert. De achtste generatie (992) werd vorig jaar geïntroduceerd en is verantwoordelijk voor bijna 30 procent van de inkomsten van Porsche AG. Dat, terwijl de 992 alles behalve de meest verkochte Porsche is. Modellen als de Macan en Cayenne worden een stuk meer verkocht. De 911 is momenteel goed voor 11 procent van de Porsche-verkopen.

Op nummer twee staat de Aston Martin DBX. De eerste SUV van Aston Martin moet nog op de markt komen, maar is volgens het onderzoek al goed voor 21 procent van de inkomsten. Het moet hier dus gaan om voorverkopen. Daarna volgen de Ferrari F8 Tributo (17 procent), BMW X5 (16 procent) en de Mercedes-Benz GLE (16 procent).

Op de DBX na, zijn dit allemaal modellen die al meerdere generaties kennen. Zeker in het geval van de Porsche 992, die veel techniek deelt met de 991, hoefde het wiel niet opnieuw uitgevonden te worden. Bovendien is de 911 verkrijgbaar in tal van varianten, zo bereikt Porsche een breed publiek.

Niet alles dat Porsche bouwt verandert meteen in goud. Zo zal het volgens het onderzoek nog wel even duren voordat de Taycan een winstgevende auto gaat zijn. De marketing hebben de Duitsers alvast op orde, door een ‘Turbo’ en een ‘Turbo S’ op de markt te gaan brengen. Uiteindelijk zal dit belangrijke elektrische model voor het merk ook het nodige geld in het laatje gaan brengen.

Ook interessant!

  • Video - Porsche 911 (992) GT3 doet een snelle sprint
  • Hybride Porsche 911
    Hybride Porsche 911 nu eindelijk op komst
  • Gele Porsche 911 GT3
    Gele Porsche 911 GT3 viert Le Mans succes
  • 911 GT3 (992)
    Officieel: de compleet nieuwe Porsche 911 GT3 (992)

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 992, Aston Martin, BMW, dbx, f8, F8-Tributo, Ferrari, geld, gle, Mercedes, onderzoek, Porsche, tributo, X5

Vorig bericht: « Hyundai i30N Project C heeft een leuke prijs
Volgend bericht: Met deze ‘standaard’ Model S gaat Tesla Porsche verslaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    12 september 2019 om 10:27

    Hoe duurder het model, hoger de marge. Theoretisch natuurlijk. Dat is bij Aston Martin in het verleden namelijk wel eens anders geweest.

    Login om te reageren
    • vroaaaaaaaaaar zegt

      12 september 2019 om 10:35

      @dutchdriftking: wellicht in euros, maar niet in percentage. Bovendien worden uit de marge alle niet directe kosten betaald (ook wel overhead genoemd in de volksmond). Verdienen doe je alleen als je als fabrikant onderaan de streep een netto winst overhoudt.

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        12 september 2019 om 10:41

        @vroaaaaaaaaaar: meestal worden de percentages ook hoger bij duurdere modellen.

        Daarnaast gaat het om de bruto winst en niet de netto winst. Bruto winst bereken je per product, terwijl bij de netto winst ook de gezamelijke kosten verdeeld worden zoals ontwikkeling, de fabriek, ondersteund personeel en investeringen in de productielijn zelf. Vooral0 ontwikkeling is dure post voor highend auto’s met relatief lage afzetmarkt.

        Login om te reageren
        • vroaaaaaaaaaar zegt

          12 september 2019 om 21:16

          @flutterby: ja, dus? Verdienen doe je alleen als je wat overhoudt. Ontwikkelkosten zijn ook kosten, kosten met een relatief hoog risico dat je ze niet terug”verdient”.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        12 september 2019 om 12:30

        @vroaaaaaaaaaar: uiteindelijk staan op je loonstrookje euro’s en niet procenten.

        Login om te reageren
      • dwfc zegt

        12 september 2019 om 13:59

        Tesla is jouw volgende werkgever :-)

        Login om te reageren
  2. woudloper zegt

    12 september 2019 om 12:39

    Vraag me toch af hoe betrouwbaar ze dat kunnen inschatten.
    Financiën van autoconstructeurs zijn zo complex en hoe productiekosten verhaald worden op omzetten, is nimmer eenduidig.

    Ik weet alleen dat bedrijven zoals de grote Duitse drie meer winst boeken met hoe ze omzet investeren, dan met de initiële winst op die omzet.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North