• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze auto’s remmen zo hard dat VVN er blij van wordt

Auteur: jaapiyo, gepost 5 februari 2017 om 15:58 – 35 Reacties

LaFerrari


Veilig Verkeer Nederland lanceerde afgelopen week een campagne om de remweg van auto’s weer eens aan de kaak te stellen. Maatschappij-sensitief als we zijn moeten we natuurlijk ook even ons steentje bijdragen aan deze discussie.

Wellicht heb je er wel een itempje over gezien in je favoriete actualiteiten-rubriek. Veilig Verkeer Nederland organiseerde afgelopen week VVN Remwegdemo’s bij jou in de buurt. Het doel is om het verschil in remweg als je vijftig rijdt ten opzichte van als je dertig rijdt inzichtelijk te maken. Zoals het tegenwoordig hoort zijn er ook commerciële partijen betrokken bij het initiatief, in dit geval Mercedes en Goodyear. VVN directeur Felix Cohen zegt over de actie:

“De meeste verkeerslachtoffers ontstaan als gevolg van een te hoge snelheid. Het overkomt mensen of mensen maken zich er schuldig aan. Te hoge snelheid in woonwijken is een groeiend probleem. Het probleem van te hoge snelheden speelt wereldwijd en daarom doen wij op internationaal niveau mee aan de Slow Down-week van de UN in de eerste week van mei. Met de buurtactie VVN Remwegdemo’s willen wij samen met onze partners Mercedes-Benz en Goodyear direct laten zien wat snelheid doet. Als mensen zien wat het verschil in remweg is bij een snelheid van 50 en 30 km/u schrikken zij er vaak van”

Huub Dubbelman van Mercedes-Benz Nederland voegt hier aan toe:

“De veiligheids- en assistentiesystemen van Mercedes-Benz hebben als doel de bestuurder te ondersteunen bij het autorijden en de kans op aanrijdingen tot een minimum te beperken. Dit sluit naadloos aan bij de missie van VVN om mensen zo veilig mogelijk aan het verkeer te laten deelnemen.”

Juist. Nou zijn wij op de redactie natuurlijk geen verkeersaso’s en daarom enorme voorstanders van veiligheid in het verkeer. Zodoende steken we VVN Nederland graag de helpende hand toe. Het voorstel: laten we vanuit overheidswege een beetje subsidie regelen voor auto’s met een hele korte remweg. Deze acht auto’s bijvoorbeeld.

Chevrolet Corvette C7 Stingray
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 27,4 meter
Stingray

Koenigsegg One:1
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 27,5 meter
One-1

Ferrari 430 Scuderia
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,3 meter
Scud

Lexus LF-A
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,7 meter
LFA

Porsche 918 Spyder

Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,7 meter
918


Porsche 991 GT3

Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 28,7 meter
991-gt3

Ferrari LaFerrari

Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 29,0 meter
LaFerrari

Lamborghini Centenario
Remweg van 100 km/h naar 0 km/h: 29,0 meter
Centenario

Red de voetgangers, koop een sportwagen!

Image-Credit voor de Lexus: @donny22 via autojunk

Ook interessant!

  • Raadplaat: waar hoort dit auto-onderdeel?
  • Auto-inbraken in Nederland gaan door het dak
  • Top 5 gestolen auto
    Top 5 gestolen auto's in Nederland zijn vooral crossovers
  • Tesla Model S Plaid komt met carbonkeramische remmen

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

430, 911, 918, 991, c7, centenario, Chevrolet, Corvette, Ferrari, goodyear, GT3, koenigsegg, laferrari, Lamborghini, Lexus, lf-a, lijstjes, Mercedes, one-1, Porsche, remmen, scuderia, Stingray, veilig-verkeer-nederland, veiligheid

Vorig bericht: « Vergelijking: de nieuwe W213 E63 AMG Estate versus de oude W212
Volgend bericht: Webber: Ricciardo gaat Verstappen verslaan in 2017 »

Lees Interacties

Reacties

  1. granlusso zegt

    5 februari 2017 om 16:06

    Op de app is het omdraaien van de volgorde veel spannender ;)

    Desondanks leuke knipoog naar VVN.

    Login om te reageren
    • pindakoning zegt

      5 februari 2017 om 16:13

      @granlusso: mee eens! :)

      Had niet verwacht dat de Corvette op 1 zou staan

      Login om te reageren
  2. erreen zegt

    5 februari 2017 om 16:13

    Tel er nog 28 meter bij voor de stopafstand (reactietijd gem. 1 sec.)

    Login om te reageren
    • kingjoop zegt

      5 februari 2017 om 17:31

      @erreen: die is voor elke auto gelijk. Voor de vergelijking is die niet nodig.

      Login om te reageren
  3. flatsix010 zegt

    5 februari 2017 om 16:15

    Vreemd van die one:one eigenlijk. Zou toch minder moeten kunnen met al dat rubber en weinig gewicht.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      5 februari 2017 om 20:15

      @flatsix010: minder gewicht is ook minder druk op de banden en dus minder effectief profiel tenzij je spanning te laag is. De andere autos kunnen meer druk uitoefenen op de banden waardoor deze zich beter vastbijten in het asfalt.

      Login om te reageren
  4. gtrlove zegt

    5 februari 2017 om 16:16

    Hoe reken je dat uit? De pagani zonda F gaat van 200km/u naar 0 in 4,4 seconden, hoeveel meter legt die af dan?

    Login om te reageren
    • MJB zegt

      5 februari 2017 om 16:22

      @gtrlove: Testen in de praktijk.

      Login om te reageren
    • Scarface zegt

      5 februari 2017 om 16:36

      @gtrlove:

      4,4 s = 55,6 m/s / remvertraging
      remvertraging is dus: 12.63 m/s^2

      Remweg= 55,6^2 / 2*12,63= 122 meter

      Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Remweg

      Ik hoop dat ik het goed uitgerekend heb :)

      Login om te reageren
      • Sir_Vmax zegt

        5 februari 2017 om 17:49

        @Scarface: bij een constante vertaging volgens mij wel ja

        Login om te reageren
  5. erreen zegt

    5 februari 2017 om 16:18

    Voor een rechtlijnige beweging met constante versnelling (of vertraging) met een zekere beginsnelheid geldt:
    • v(t) = v0 – a * t [m/s]

    Hierin staat v0 voor de beginsnelheid [m/s] en a voor de vertraging [m/s²].
    Wanneer een auto volledig tot stilstand is gekomen, geldt:
    • v = v0 – a * t = 0, of
    • t = v0 / a

    Voor de afgelegde afstand geldt:
    • s = ∫ v(t) dt = v0 * t – 1/2 a * t²

    Wanneer deze integraal wordt opgelost voor de grenzen (t = 0) en (t = v0/a) , dan vinden we voor de remweg:
    s = 1/2 * v0 ² / a [meter]

    of
    • de remweg is recht evenredig met het kwadraat van de beginsnelheid

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      5 februari 2017 om 16:21

      @erreen:

      En nu een voorbeeld …..?

      Login om te reageren
    • MJB zegt

      5 februari 2017 om 16:24

      @erreen: Nu ga je uit van een constante vertraging van a, terwijl deze in de praktijk gedurende het afremmen zal verschillen.

      Login om te reageren
      • erreen zegt

        5 februari 2017 om 16:29

        @mjb:

        Klopt, je moet ergens vanuit gaan. Er kom namelijk ook frictie bij (Ff = υ Fn) maar dan wordt het wel erg lastig.
        Ff = frictiekracht (remkracht)
        Fn = normaalkracht, loodrecht op de oppervlakken
        υ = frictiecoëfficiënt
        Dan heb je ook nog kinetische frictie en statische frictie ………

        Login om te reageren
        • MJB zegt

          5 februari 2017 om 16:34

          @erreen: En juist omdat er allerlei aannames gedaan moeten worden denk ik dat het beter (en makkelijker) is om de remafstand simpelweg in de praktijk te testen. Een kleine misrekening met dit soort foutmarges en je auto komt opeens onderaan dit lijstje uit in plaats van bovenaan.

          Login om te reageren
    • dampu020 zegt

      5 februari 2017 om 16:45

      @erreen: gast.. het is zondag..

      Login om te reageren
      • riri zegt

        5 februari 2017 om 17:15

        @dampu020: je snapt er ook niets van op maandag

        Login om te reageren
        • dampu020 zegt

          5 februari 2017 om 18:59

          @riri: haha touché

          Login om te reageren
    • serialchiller zegt

      5 februari 2017 om 18:31

      @erreen: Bij “Voor een rechtlijnige beweging..” was je me al kwijt

      Login om te reageren
  6. Erik zegt

    5 februari 2017 om 16:19

    Niets zeggend lijstje eigenlijk, nice to know. Interessanter is wat de 10 of 20 meest verkochte auto’s doen in NL qua remafstand. Dan weet ik tenminste bij welke auto(‘s) ik uit de buurt moet blijven of kan bumperkleven.

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      5 februari 2017 om 17:02

      @erik2907: Maar met de reactiesnelheid van een dweil (lees: stressvolle dag, smartphone, anders) doet de bestuurder een grotere duit in het zakje dan die 2 meter meer van de concurrent.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        5 februari 2017 om 18:58

        @phaeton: dan kan ik bij deze bumperkleven :-)

        Login om te reageren
  7. tvr1974 zegt

    5 februari 2017 om 16:35

    Geen rekening gehouden met remmen die moeten opwarmen, weersomstandigheden, type band, type wegdek, enz enz. Die cijfers zeggen dus niet zo veel…
    Overigens is mijn mening dat ongelukken gebeuren niet de snelheid maar het niet opletten, aanzien komen.. maar ok..iedereen mag een mening hebben.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      5 februari 2017 om 20:20

      @tvr1974: mijn ervaring is dat mensen gewoon niet opletten. Ik woon in een dorp waar je 30 mag, de buitenwegen 60. Als ik deze weg die door het dorp heen loopt oprijd (dus 30 zone!) Staan mensen steevast vloekend bijna in mijn achterbumper. Terwijl ik gewoon van rechts kom en dus voorrang heb. Om daarna binnen het dorp me al in te halen met 50 zo niet sneller.
      Ergste is nog dat er ook een school aan deze weg zat…

      Login om te reageren
      • tvr1974 zegt

        6 februari 2017 om 11:49

        @peug206: uhhh schreef ik dat niet? “Niet opletten”..
        Maar ok, fijn dat je het bevestigd. Je zat vast even niet op te letten met lezen ????

        Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    5 februari 2017 om 17:14

    Apart dat uit dit rijtje juist de Corvette het minste asfalt nodig heeft om stil te staan

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      6 februari 2017 om 10:28

      @mrrallycross: Jij dacht dat Amerikaanse auto’s alleen nog hard rechtdoor konden en verder niks?

      Login om te reageren
  9. pinut187 zegt

    5 februari 2017 om 17:26

    Knappe prestatie van die goedkope Amerikaan..

    Login om te reageren
  10. beefcake zegt

    5 februari 2017 om 17:48

    Leuke cijfers, maar ff voor de beeldvorming: wat doet de gemiddelde leaseslet (Golfje, BMW 3/5 o.i.d.) of bijvoorbeeld een Kia Picanto?

    Login om te reageren
  11. stefane30v8 zegt

    5 februari 2017 om 17:57

    Had niet verwacht dat een corvette het de kortste remweg zou hebben

    Login om te reageren
  12. amgloverr zegt

    5 februari 2017 om 20:30

    Mijn wagentje haalt de 100 niet eens;) en als je een noodstop moet maken kan je er beter uitspringen!

    Login om te reageren
  13. elemento zegt

    5 februari 2017 om 23:01

    Knap corvette minste doet (gewicht etc te maken hebbeb) maar had niet verwacht tov ferrari en lambo

    Login om te reageren
  14. Jeyo zegt

    6 februari 2017 om 14:15

    Mensen rijden denk ik ook harder omdat de perceptie van snelheid in moderne auto’s een stuk minder is.. In een starlet van 20 jaar oud voelt 50 km/h heel anders dan in een moderne 3 serie om maar wat te noemen!

    Login om te reageren
  15. jippie zegt

    6 februari 2017 om 16:24

    De tragiek van het verhaal is dat onze overheid ons juist aanmoedigt om kleine, onveilige autootjes aan te schaffen.

    Login om te reageren
  16. JaxDryke zegt

    27 februari 2017 om 10:09

    Peugeot 406 1.8 Turbo: 28,8mtr.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North