Hint: denk in de richting van Affalterbach…
Wat mij betreft de mooiste Mercedes ooit gemaakt en misschien wel een van de mooiste auto’s aller tijden: de Mercedes SL ‘Pagode’. Zo eenvoudig van ontwerp en toch zo elegant. Deze auto heeft geen designtrucjes of andere opsmuk nodig, maar is schitterend in al zijn eenvoud. Onder de kap louter zes-in-lijn-motoren van 2.3, 2.5 of 2,8 liter inhoud. Geen strepentrekkers, maar voldoende vlot en met een lekkere doch beschaafde sound (rijtest).
Op het uiterlijk van deze SL, volledig opgeknapt door Mechatronik, valt niets aan te merken. Perfect en volledig origineel. De kenner zal enkel kunnen vallen over de wielen, die iets groter zijn uitgevallen dan Mercedes ze ooit leverde. Het is een subtiele hint naar de aanpassingen die Mechatronik deed. Start de motor en het geluid zal je een veel minder subtiele hint geven.
Onder de kap niet langer een beschaafde zespitter, maar een 4.3 V8 van AMG. Deze heeft niets te maken met de huidige 43-modellen van Mercedes-AMG, maar lag in de jaren ’90 in het vooronder van de C-Klasse (Baureihe W202). In de C goed voor 306 pk, in deze Pagode moet je het met 16 pk minder doen.
Omdat 290 pk nog altijd fors meer is dan de (maximaal) 170 pk waarmee de auto origineel werd geleverd, is ook het chassis aangepakt, met moderne wielophanging, dito remsysteem en veiligheidsvoorzieningen als ABS en ASR. Preiskaartje? 299.000 euro… Een flinke knaag uit het huishoudpotje dus, maar daar krijg je wel het beste van twee werelden voor terug, aldus de restomodders van Mechatronik, maar zijn we het daar wel mee eens?
Persoonlijk twijfel ik nog. Ik ben niet alleen gek op klassiekers omdat ik ze nu eenmaal fraaier vind, maar vooral omdat ik het mechanische gevoel van rijden met zo’n ouwetje zo gaaf vind. Het zijn echte analoge machines, die je belonen voor je harde werken. Moderne AMG/M/RS-producten zijn weliswaar bloedsnel, maar missen die sensatie wat mij betreft. Het gaat allemaal net iets te gemakkelijk. En ik ben bang dat ook deze schitterende SL zijn ziel een beetje kwijt is…
Met dank aan Michiel voor de tip!
Ik heb de Pagodes toch liever als hoe het hoort: met kruispower. Niet met een AMG-hart.
Ik vind het heel erg zonde. Zo’n prachtige auto moet je lekker origineel laten, het gaat bij deze auto mijns inziens niet om enorme vermogens, maar juist lekker rond touren in de open lucht. Zonde zonde zonde…
“OMG it’s an AMG!”
Erg mooie Mercedes. Ook binnen in is het een plaatje. Kunnen ze nog wat van leren met die lelijke beeldschermen. Ik vind het jammer dat er een nieuwere motor in zit. Je koopt zo’n auto niet om nog sneller te mee gaan. Hier ga je lekker mee toeren en genieten. Komt ook niet ten goede van de waarde van de auto.
@gerjan: nou, voor 299.000 koop je meerdere originele Pagodes in goede staat…
@Dizono: Ik vraag mij af wanneer dat voorbij is en de Pagode’s voor enorme bedragen weg gaan.
@merc-94: Tja, met zo’n 90 mille voor een mooie, maar niet perfecte zijn ze toch al niet goedkoop, maar dit zijn denk ik wel potentieel goede investeringen. Alhoewel ik ze liever gewoon zie toeren met een echte liefhebber achter het stuur.
Ja ik ben hier wel fan van. Dit is toch de motor van de C43 AMG?
Tijdloos …
Wat een sleeper. Een sleeper met klasse. Ik wil ‘m!
Ach ja, waarom ook niet. Ze kunnen ook 399.000 vragen of 499.000. Zal vast wel iemand zijn die denkt dat ’t extra hip is voor die prijs.
Hebben!!
Laatste werk van Geiger en eerste werk van bracq ..
Prima ontwerpers combo ..
Holy hell… M’n favoriete Mercedes met de aandrijflijn van m’n favoriete Mercedes AMG…. Dit is m’n droom-Merc!
Niet omdat het kan maar omdat het niet moet.
Waarom dan weer zo’n lel van een V8. Pak die 280 gewoon, period correct kompressor erop, beetje fine tuning, haal je zat vermogen voor zo’n ding. Past toch veel beter bij zo’n auto. Lekker pruttelend door de stad en met gierende kompressor over de bergweggetjes.
Mechatronik maakt übergeile Benzen. Hardeplasserpagina:
http://www.mechatronik.de/trade/fahrzeugangebote/
De motor is het ergste niet…
Er is nog iets veel ergers. Denk je lekker in je klassieker de dagelijkse beslommeringen te kunnen vergeten door je gedachten terug te laten gaan naar de tijd dat roken nog gezond was, hele volksstammen op Zondag in de berm zaten om zoveel mogelijk benzinedampen en uitlaatgassen op te kunnen snuiven, en een liter benzine nog goedkoper was dan een liter melk in zo’n mooie ouderwetse glazen fles…
Wordt je abrupt en keihard teruggesmeten in de keiharde dagelijkse realiteit door die lelijke groene Umweltsticker die door het heersende regime verplicht pontificaal in het gezichtsveld op de voorruit geplakt moet worden…
Iets platter bandje, en dan is t af.
De pagode schijnt niet zo best op de weg te liggen, echt alleen voor cruzen bedoelt. Daar helpt een lel van een V8 ver voorin met dito vermogen ook niet mee op zo een korte wielbasis..
Maar wel sch it te rend wat mooi deze auto. Perfect kleurtje, lekker gepoetst. Ik zou er een snelheidsbegrenzer op zetten..
Dan lieve deze van Mechatronik: http://www.mechatronik.de/trade/fahrzeugangebote/w-121-190-sl-schwarz/?fahrzeug-img=190_sl_398_schwarz_02.jpg . Bloedmooi, jammer dat deze niet in de max. 50k challenge van laatst past, dan had ik het wel geweten…. ;-)
Ik vind hem geweldig. En per slot van rekening is een Eagle ook een betere auto dan een e-type, dus als die vergelijking hier opgaat, rij je in een mooie klassieker met moderne(re) techniek, die hem een stuk beter weggedrag geeft…
Beetje wat Chip Foose doet, uiterlijk subtiel veranderen, en mechanisch er een moderne auto van maken. Prima voor alledaagse auto’s als een Mustang of Camaro, zonde bij zo’n zeldzame pagode…
Dit vind ik nu persoonlijk het lelijkste model dat Mercedes ooit gemaakt heeft. De gullwing dan weer één van de mooiste…
Twee IAA’s geleden heb ik de creaties van mechatronik voor t eerst gezien, was meteen verliefd! Ik zou alleen voor een w111 coupe gaan en dan iets verlaagd met oude bbs wielen. Deze is te authentiek denk ik.
Ik had deze auto nog hier geplaatst in een reactie .
je kan de originele motor /transmissie zonder problemen terugplaatsen alles is aangepast aan het origineel dus niets is veranderd .
De bewuste V8
https://www.youtube.com/watch?v=y-f2Uk7ffrc
Je hebt hem ook in V6
https://www.youtube.com/watch?v=xO3GC3A8f4c