In tegenstelling tot enkele andere modellen uit Molsheim.
De Bugatti Chiron is een aparte auto in de supercarwereld. Niet alleen vanwege zijn duizelingwekkende prestaties of aanschafprijs, maar ook vanwege het feit dat je er nu nog eentje kunt kopen. Kijk maar eens naar de McLaren Senna, de 500 stuks die er zouden komen hadden al een eigenaar gevonden op de avond dat de auto de wereld in gestuurd werd. Het is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering dat sommige verzamelaars achter het net vissen als ze er niet als de kippen bij zijn. Niet bij Bugatti. Mits je een enorme zak geld kunt meenemen, mag je een Chiron kopen. Er zijn nog 100 build slots beschikbaar. Je zou zeggen dat mensen wiens salaris bestaat uit één Chiron per dag (wat er meer dan 500 zijn) wel oren hebben naar de extreme supercar. Dat blijkt tegen te vallen.
Lukt het Bugatti dan niet om een auto in korte tijd uit te verkopen? Jawel hoor! De Bugatti Baby II is nu al niet meer beschikbaar omdat hij uitverkocht is. Voordat we beginnen: we willen dit een veredelde trapauto noemen, maar dat zou hetzelfde zijn als zeggen dat Koning Willem-Alexander een toffe peer is. De Baby II mag dan een verkleind Bugatti-model zijn, vooral bedoeld als kinderauto, er is vanuit Molsheim kosten noch moeite bespaard om ook dit de Bugatti onder de trapauto’s te maken. Zo is het helemaal geen trapauto maar wordt de 230 kg zware Baby II voortgestuwd door een elektrische motor – mét regeneratief remmen! De carrosserie is een 3D-geprinte versie die alle details van de Bugatti Type 35 probeert na te bootsen, de banden zijn van Michelin, het Bugatti-embleem is van zilver. Bovendien is het een knipoog naar een originele ‘kiddie-car’ van Ettore Bugatti zelf. Redenen om geen cent te besparen op de Baby II: het geheel kost 33.000 euro. Ja, dat klopt. Even duur als een Mercedes A-Klasse. Klinkt als een economische flop, toch?
Niets is minder waar. In de ongeveer drie maanden tijd dat je een Bugatti Baby II kon bemachtigen, is hij nu uitverkocht. Met een limitering van 500 stuks, zoals een Chiron, is dat even raar als dat het ook wel begrijpelijk is. 33.000 euro is een schijntje in de wereld waar men 2,5 miljoen euro kan betalen voor een hypercar. Vergeet niet dat de gemiddelde Chiron-eigenaar 42 auto’s in de garage heeft staan. Je hoeft niet eens kids te hebben om een Baby II leuk te vinden. Als hebbedingetje tussen je Veyron, Chiron, Divo en Centodieci is het leuk garage-opvulmateriaal.
9 reacties