Officieel: de Bugatti Centodieci

Auteur: , 48 Reacties

De specs zijn nu ook bekend.

De Bugatti Centodieci lekte gisteren al het web op als de olie uit het carterpan van een Alfa 156 nadat je er een gaatje in rijdt op een kerbstone. Zojuist viel er echter een berichtje uit Molsheim in de brievenbus en zodoede weten we nu nog veel meer over de auto. Op zich is vrijdagavond trouwens een opvallend tijdstip om er een ronkend persbericht uit te gooien, maar dat heeft alles te maken met het feit dat de beoogde klandizie zich dezer dagen grotendeels in/op Pebble Beach bevindt. Bugatti onthult de auto daar namelijk live en kan waarschijnlijk meteen een paar orders in ontvangst nemen van een aantal puissant rijke bezoekers van het jaarlijkse autofeestje.

Zoals we gisteren al schreven is de Centodieci een eerbetoon aan de Bugatti EB110 (special) uit de jaren ’90. Centodieci betekent namelijk ‘110’, net als Centocinquantanove ‘159’ betekent. De originele EB110 onstond toen Bugatti nog eigendom was van Romano Artioli, die we ook nog kennen van de Lotus Elise. Vooral de kenmerkende ronde cirkels achter het zijraam van de Centodieci doen direct denken aan de auto die ooit Michael Schumacher betoverde. Ook de veel kleinere hoefijzergrille dan bij de Veyron en Chiron springt in het oog.

Onderhuids heeft de Centodieci niet heel veel te maken met de EB110. Waar die laatste een kleine V12 met vier(!) turbo’s had die zijn kracht naar alle wielen stuurde, heeft de Centodieci min of meer de techniek van de Chiron onder de koets. Voor de gelegenheid schopt de joekelige 8.0 W16 er nu officieel 1.600 pk uit in plaats van 1.500 pk. Wel ‘gelijk gebleven’ is het feit dat al die peerden wederom worden verdeeld over alle vier de wielen. Ook het aantal turbo’s is toevalligerwijze hetzelfde als bij de originele EB110. De Centodieci is geen lichtgewicht, maar door het forse vermogen sleept elke pk desondanks maar 1,13 kilo met zich mee.

Het moge duidelijk zijn dat deze ontzettende power ook zorgt voor redelijk goede prestaties. De nul-naar-honderd geschiedt in 2,4 seconden. Nog indrukwekkender zijn de sprintjes naar tweehonderd en driehonderd. Deze zijn in respectievelijk 6,1 of 13,1 seconden achter de rug. Je kan echter niet doorknallen naar ongekende nieuwe topsnelheden met de Centodieci, want bij 380 kilometer per uur vindt de begrenzer het wel genoeg geweest.

Resteert ons je er nog even aan te herinneren wat de prijs van het apparaat is. De tien stuks mogen van Bugatti weg voor acht miljoen Euro exclusief belastingen. Dat wil zeggen, acht miljoen per stuk dus. Misschien heeft Bugatti een aantrekkelijke private lease constructie in de aanbieding?



48 reacties

Er worden er 10 gemaakt, maar er zijn er al 3 gemaakt. Dus dat betekent dat er maar 7 echt naar eigen smaak kunnen worden laten gemaakt?
@katoenboer: 3 gemaakt?? Hoe kom je aan die wijsheid??
@katoenboer: je snapt dat die andere 2 op de foto’s al wat oudere auto’s zijn hè..
@ukbob: haha ik wou al zeggen, weet niet waar die 3 staan
@ukbob: nee er staan 2 oudere (EB110 blauw, Chiron rood, en deze dus) plus deze..,😜
@tvr1974: er moest staan idd 2 oudere en 1 nieuw model dus
@ukbob: ah je hebt gelijk, toch iets te snel een reactie geplaatst!
@katoenboer: 3 zou zeggen koop een bril die andere 2 zijn bugatti eb 110 supersports.
Wat een smerig hok zeg.
@jaso013: inderdaad ze mogen dat pand wel eens schilderen.
Het zou er nog enigszins goed uit hebben gezien als ze die koplampen verder naar voren en naar de buitenkant hadden geschoven…
@bestwelcoolenaam: ja, dan had ie nóg minder gelijkenissen gekend!
@n0zem: ja maar dan zag ie er tenminste niet uit als een auto met een bepaald syndroom.
3 gemaakt?? Hoe kom je aan die wijsheid?
@jpoers: klik voortaan eerst op reageren voordat je je reactie schrijft.
Ik moet eerst even gaan bedenken waarom ik er ook alweer een wil hebben, daarna ben ik een paar dagen mn kwartjes tellen!
Niet eens 400 kunnen maar wel 8 miljoen aftikken… Ja gelukkig voor bugatti loopt deze chiron wel als een trein.
@rolov: Ja ik had er wel een gewild maar 380 is wel heel lafjes hoor. Was getekend: Niemand.
@Donstil: de gewone loopt toch wel 400? Dat is een prijs verschil van 6 miljoen.
@rolov: Want je koopt een drie auto louter voor de topsnelheid. Neen.
Deze Bugatti koop je om exclusief te zijn. Omdat het een speciaal model is. Om te kunnen showen.

Als je een auto koopt voor de topsnelheid kan je beter aan de andere kant van de plas gaan wonen en een jetfueled dragster kopen…
@vonklausenburg: Of als investering…
Fugly maar duur en dus exclusief.
1600 PEERDENKRACHT!!😱
@kennone: OMG! Das ’t equivalent van de Oostvaardersplassen!
Had ik het geld dan kocht ik er gelijk een! Niet omdat ik er een nodig heb maar omdat dit ding alleen maar meer geld waard wordt 👍🏻
@mp014: volgens ene Sjoerd van B. zijn ze alle tien al verkocht.
Wat een gedrocht, wat een pislelijk ding. Ik zie ook helemaal niet waarom dit een eerbetoon zou zijn aan de EB110, afgezien van die paar rare frutsels die de EB110 ook had. Komop zeg, en dan net doen of het huidige Bugatti iets van doen heeft met het Bugatti uit de jaren tachtig en negentig. Schaamteloos zelfbedrog.
Hier is toch niks Frans aan?
@emping: correct, kijk maar eens het filmpje van Donut Media!
@emping: het is dan ook Duits
Ik neem aan dat deze niet op kenteken kan, aangezien er nauwelijks koplampen op de wagen zitten?
@Edge: LED koplampen
🎶🎶zelfs je naam is raar🎶🎶
Oke dus dit is een verbouwde chiron, maar dan voor 6 miljoen meer.😂
@mikje90: En die Chiron is weer een verbouwde Veyron,maar dan voor ruim een half miljoen meer ofzo?
@notsobig: een gefacelifte veyron idd
Wat zou mansory hier van maken? Haha wat een gedrocht
Beetje vreemd maar wel lekker
Gaaf ding. De EB110 was ook lelijk dus dit eerbetoon is goed gelukt. Maar 8000k? Neen
Zo te zien ben ik 1 van de weinige die hem eigenlijk wel wat vind hebben…
@cavin: klopt
Had Schumacher overigens een fluorgele eb110 supersport?
@hjhj: correct
Naar smaak laten maken?? Je moet sowieso GEEN smaak hebben, wel veel geld al wil je dit vreselijke nintendo of Sega mobiel aanschaffen. Of je bent een Arabier want daar gaan ze als warme pita broodjes over de grill
Met Passat onderdelen hier en daar. Want VAG.
EDIT: Aiai…wat een droom die uiteen valt. Fixed
Zou de Amerikaanse versie ook weer 2 van die plastic bulten achterop krijgen?
Ik vind hem cool. Het lijkt alsof de voorruit platter ligt. Maar dat lijkt me gezien de hardpoints moeilijk om te doen. Achterlichten cool. Voorlichten eveneens.
De details vind ik grappig. Niet veel meer dan dat. Kortom als ik in die positie was zou ik hem wel kopen. Maar dan had ik al wel voor 8 mio eerst al mijn andere droomauto’s gekocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).