Ja, hij komt een tweetal wielen tekort, maar Freude am Fahren staat ook bij deze BMW centraal.
BMW is het best vertegenwoordigde merk op de vaderlandse motormarkt. De vergrijzende motorrijder verkiest de degelijke Duitsers kennelijk boven de hoogtoerige Japanners en de verleidelijke Italianen. Toch moet je niet alle BMW’s op twee wielen direct associeren met iets te dikke grijze mannen met gezichtsbeharing en een semi-integraalhelm.
In 2008 verraste BMW namelijk vriend én vijand met de S 1000 RR (rijtest). Deze 1000cc supersport was bedoeld voor deelname aan het Superbike World Championship en daarvoor moesten 1000 exemplaren gebouwd worden voor homologatie. Het model bleek echter een commercieel succes en derhalve is deze hypermoderne en bloedstollend snelle fiets nog altijd in de prijslijsten te vinden.
Zo buitenaards als een standaard S 1000 RR oogt, zo klassiek toont dit exemplaar. Het ontwerp is overduidelijk gebaseerd op de endurance racers uit eind jaren ’70 en begin jaren ’80, iconische tweewielers als de Suzuki GS 1000 en de Honda RCB1000. Geen BMW’s, de Duitsers waren in die jaren nauwelijks aanwezig in de motorsport.
In de autosport des te meer en daarom werd er voor de kleurstelling inspiratie geput uit de magnifieke BMW 3.0 CSL Art Car. Deze schitterende racer uit 1975 was de eerste uit een lange serie en was van de hand van Alexander Calder, die de auto kort voor zijn dood beschilderde. Het zou zijn allerlaatste werk zijn. Deze ging niet linea recta het museum in, de Franse coureur én opdrachtgever voor het kunstwerk Hervé Poulain racete de 3.0 CSL tijdens de 24 uur van Le Mans dat jaar. Hij viel vroegtijdig uit, wat direct het einde van het werkzame leven van de Art Car betekende.
Nu kunnen we dus kennismaken met dit nieuwe kunstwerk, dat wordt aangedreven door een viercilinder met 193 pk op een drooggewicht van 183 kilo. De standaard S 1000 RR haalt met die specs zo’n 300 km/u, al zagen we onlangs nog een dame die daar een flinke schep bovenop deed. Dit exemplaar kent een wat mindere stroomlijn en zal het dus eerder verliezen van de luchtweerstand, maar topsnelheid is natuurlijk niet het belangrijkste. Dat is natuurlijk het uiterlijk lekker door bochtjes kunnen blaffen.
Ziet er wel heel erg gaaf uit. Geslaagde retro bike.
Ik zou zelf eerder voor een Apehanger gaan maar als het een racemonster moest zijn dan werd het ook zeker een BMW S 1000RR.
@Original_Arnoud: waar zou je die apehanger aan vastmaken?
Gaat zo’n motor veel harder als je op de uitlaat trapt?
@bartteeuwen: ja.
@bartteeuwen: ja, voor een goede tussenacceleratie moet je even een keer of twee op de uitlaat trappen alvorens het gas open te draaien.
We zitten hier toch op AUTOblog?
@martijn11: De reactie die je wist dat ging komen. En deze keer niet eens echt relevant. Klik dan niet.
@martijn11: vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat er weer iemand kwam mekkeren.
@martijn11: Helaas voor jou is een groot deel van de reaguurders ook liefhebber van tweewielig spul.
Keep up the good work AB!
@martijn11: autoblog of niet de techniek is en blijft mooiste wat er is auto motor kartwagen gemotoriseerde kruiwagen ik vind helemaal mooi…..
@edjedonnie: Gemotoriseerde kruiwagen. Haha! Ik zie een gat in de markt!
@kilum: http://www.kennesverhuurt.nl/product/nl/34/156/1614/rupskruiwagen.html
Ofwel. Te laat, want t gat is al gevuld
@martijn11: leeftijd staat in de naam?
Veel mooier dan de originele. Ik heb met de originele altijd het probleem gehad dat de koplampen niet het zelfde zijn. En ondanks dat ik dat wel een grappig idee vind zou dat voor mij een reden zijn om hem niet aan te schaffen. Maar deze… Jazeker wat een ongelooflijke toffe fiets is dit zeg! Is er iets bekend over een prijs van al dit schoons?
@kilum: Vind je het bij deze dan niet storend dat de koplamp niet in het midden zit?
@berlinetta: Goed punt, maar bij deze heb ik dat gevoel dus niet. Hier komt een grappig idee wel goed tot zijn recht. Bij deze past het wel en bij die andere kan ik dat niet zeggen.
Ik doneer 1 nier in ruil voor een 3.0 CSL
@cpp1: Dat is waarschijnlijk niet genoeg. 1 Nier is ongeveer 50.000 euro waard. ;-) Dus ik ben bang dat je er net een normale 318 van kan kopen.
@kilum: ik heb al een 320d touring…dus dan laat ik die nier nog maar effe zitten tot het moment dat de belachelijke prijzen gaan dalen…en dat moment gaat een keer komen.
@cpp1: Of tot je meer geld voor je nier kan krijgen.
@kilum: trouwens, hoe weet jij de prijs van een gemiddelde nier? Heb je al eens op het punt gestaan er 1 te verpatsen ofzo..?
@cpp1: http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/415171/zoveel-is-je-lichaam-waard-op-de-zwarte-markt.html
@cpp1: Artikeltje gelezen een keer. Vond het wel interessant dus heb het opgeslagen.
Dik!
Ik vind het wel een gave motor. Je rijdt iets lekker unieks. Het is echter niet mijn smaak. Liever relaxt rondtoeren op een chopper.
-Edit: Staat er al op!–
Mooi ding, vind de achterkant alleen iets te kort.
Jezus, dit is wel echt gaaf! Ik ben sowieso groot fan van die racemotoren van vroeger met die ronde vormen dus dit is wel echt helemaal mijn ding. Die Art Car livery is ook echt geweldig. Deze zouden ze gewoon naast de normale S 1000 RR in de showroom moeten zetten. Niks gelimiteerde oplage of one-off, gewoon verkopen! Zou het straatbeeld goed doen!
lijkt net of hij een knipoog geeft met die asymmetrische koplamp
Doe mij maar een mooie KTM adventure met akrapovic zonder te veel stickers
BMW gs1200r is ook welkom alhoewel mijn lengte niet ideaal is voor zulke monsters van fietsen
Gaaf project, maar geef de voorkeur aan mn eigen S1000RR
Geil apparaat
Leuke brommer
Heel goed gelukt! Dit is precie wat je wél wilt! Een classic racer met moderne techniek. Zoals singer porsches en eagle jaguars.
Retedik!
Wow, wat een creatie! Hulde aan BMW!
“De vergrijzende motorrijder verkiest de degelijke Duitsers…”
.
NEWSFLASH: BMW motoren zijn al jaren niet meer degelijk. Zelfs in Duitsland klagen de Duitsers over de slechte bouwkwaliteit van de BMW motoren welke niet meer is zoals ze deze gewend waren. Je hoort het steeds meer:
Bring Mein Werkzeug
Bring Mich Werkstatt
“Ja, hij komt een tweetal wielen tekort, maar Freude am Fahren staat ook bij deze BMW centraal.”
Ach ja, deze tweewieler zal meer Freude am Fahren brengen dan de gemiddelde vierwieler uit het huidige modellengamma…
@e1000bmw523i: vlak de Gran Tourer niet uit!
Geweldig design, mooie combo klassiek met hedendaagse technologie.
Overigens, S1000RR met vol gas, quickshiftend door de versnellingen – beter wordt het niet.
TT isle of Man, eind deze maand! F1 Superbikes 1000cc
Newsflash…..flowdesign typisch verhaaltje van een Jap lover!!!