Deze Caddy van ABT moet de binnenstad redden

Auteur: , 27 Reacties

Al kan je hem niet kopen, ook al zou je dat willen.

Steden in Nederland bekommeren zich de laatste jaren steeds meer om de luchtkwaliteit en klimaatverandering. Daarvoor zijn bijvoorbeeld de milieuzones in het leven groepen, die oude diesels uit de binnenstad moeten weren. Sommige steden hebben echter al laten weten dat die zones in de toekomst nóg strenger worden, Amsterdam wil bijvoorbeeld dat in 2025 ‘zoveel mogelijk gemotoriseerd verkeer in Amsterdam’ uitstootvrij is.

Het probleem is alleen dat winkeliers en bewoners gebruikmaken van onder meer bestelbusjes, voor hun bevoorrading en post. Als dieselbusjes straks onze steden niet meer in mogen, is dat op z’n zachtst gezegd een probleem. Daarvoor zijn elektrische busjes een uitkomst. En ABT laat weten dat de Volkswagen e-Caddy vanaf volgend jaar leverbaar is.

Maar bij dat persbericht vallen ons een paar dingen op. ABT kennen we bij Autoblog immers voor de meestal Audi-wagens die het bedrijf flink pimpt. Bij deze diesel- en benzinemonsters lijkt milieu en zuinigheid even niet zo belangrijk. Toch werkt ABT e-Line hier samen met Volkswagen om een elektrisch bestelbusje te verkopen. Volkswagen levert de busjes, ABT e-Line zorgt voor de elektrificering.

Het tweede gekkigheidje: de prijs. Die is 293 euro. Per maand. Je kan de e-Caddy namelijk niet kopen, in plaats daarvan moet je het busje via ABT e-Line of Volkswagen leasen voor een startprijs van 293 euro per maand. ABT e-Line zegt wel dat de bus 29.900 euro zou kosten, als je hem zou willen kopen. Wat dus niet kan. Let wel: deze prijzen zijn voor de Duitse markt. In Nederland is deze bedrijfswagen helaas niet leverbaar.

Maar wat krijg je voor dat maandelijks bedrag? Een bestelauto zonder zijruiten met een accupakket van 37,3 kWh. De motoren van ABT e-Line zijn goed voor 200 Nm aan koppel en 83 kW, ofwel 113 pk. Daarmee heeft de e-Caddy een maximale snelheid van 90 km/u en een WLTP-range van 159 kilometer. Wie alleen in de stad rijdt, kan daar 8 kilometer aan optellen, volgens ABT. Laadcapaciteit bedraagt 4,2 kubieke meter.

Volledig opladen met een 7,2 kW-aansluiting is in vijf uur klaar. Snelladen kan het busje ook, met een 50 kW-verbinding duurt het 50 minuten om een 80 procent volle accu te hebben. Opties heeft de e-Caddy overigens ook; je kan het busje ook met ramen bestellen of als passagiersmodel met Trendline-pakket. De topsnelheid is eveneens te verhogen naar 120 km/u. Je kan met de elektrische bedrijfswagen dus zowaar snelheidsboetes halen op de snelweg, wanneer het in 2020 op de markt komt.

De ABT e-Caddy is eind november bij bepaalde Volkswagen- en ABT e-Line-dealers te bestellen. Leveringen moeten in het eerste kwartaal van 2020 beginnen. Hoeveel opties van de e-Line kosten is niet bekend.







27 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Wat raar om dat ding maar 90 km/u te laten rijden. 113pk is ruim voldoende om 120 oid te rijden.
Met zo’n beperkt accu pakket gaat het dan wel vlot met de range, maar heb je in ieder geval de keuze nog.
En wat raar ook dat de tuner ABT steeds bezig is met de busjes, deze maar ook de Transporter. Waarom VW zelf niet? Terwijl het vaak wel aandrijflijnen uit een e-golf zijn.

Leaseprijs lijkt me dan wel weer mooi.
@fanboy: waarom geen kangoo? Heeft zich al bewezen. Rijdt verder en harder
Nog even en ik ga uit protest met een walmende 2taktmotor in m’n rugzak door de stad heen lopen, zulke ziekelijke vormen neemt dat klimaatgezeik aan.
@forzauno1: Haha, heb je dan vooral jezelf mee met die ellende.
@fanboy: Nee, das genieten.
@forzauno1: ik vraag me eerlijk af of sommige mensen de voorbije decennia onder een steen hebben geleefd. Nederland heeft het klimaatakkoord van Parijs ondertekend (bijna vijf jaar geleden). Net zoals elk ander land in de EU. Het akkoord is intussen door net geen 200 landen ondertekend. In de EU vertaalt dat akkoord zich in een reductie van onze C02-uitstoot naar 0 tegen 2050. Naar nul. Noppes. Nada. We hebben nog dertig jaar om daar te geraken, in een wereld waarin zowat alle energie-productie CO2 produceert. En dan vraag jij je af waarom ABT een elektrische caddy op de markt brengt? Moet wel een hele grote steen zijn…
@bara: Dat akkoord moet simpelweg ontbonden worden. Het is geen realistisch akkoord.
@baklava: En waarom dan niet? Dit soort oneliners zonder argumenten schiet natuurlijk niet op.
@forzauno1: klimaat? Of milieu? Leg eens uit wat beide termen inhouden.
De vanafprijs van € 293,- is helaas voor de uitgeklede versie.

Voor deze ABT-E mag je nog wat bij optellen, maar dan krijg je ook wel wat:

• ABT sportbumpers in hoogwaardig
gunmetalgrijs lichtgewicht kunststof plastic
• Bijpassende ABT flankbeschermingsstrips
in sportuitvoering
• ABT limited edition 15 inch geventileerde
sportstalenvelgen
• En om het af te maken een ABT
aerodynamisch vormgegeven
sporttrekhaakdop

Wordt hij wel bijna net zo duur als de Tesla Cybertruck, maar die wil je niet. Van zo’n modern ding schrikken de mensen alleen maar van.
@moveyourmind: en om het af te maken nog een 100 mm verlagings kit
@moveyourmind: sportbumpers op een apparaat dat nog geen 100 kan rijden? Hou op joh…
Wat een aanfluiting. 30.000 euro voor een caddy die max 90kmh kan en een range van 160km. Een caddy op diesel heb je al voor de helft van dit geld.
15.000 euro minus pak en beet 5.000 voor de dieselmotor en versnellingsbak, dan blijft er 10.000 euro over voor de koets. Kosten dat batterijtje van 37,5kWh en die elektromotor echt 20.000 euro?
@melkkoe: Nee natuurlijk niet. Accu’s zouden naar 100$ kwh moeten gaan,aar zelfs bij 200$ zou het natuurlijk veel goedkoper kunnen dan die 30K. Elektromotor is ook weer niet heel spannend, en de dieselmotor hoef je niet te maken.
Maar het is denk ik een inefficiënt proces, een gewone auto bouwen, wegbrengen naar ABT en dan afmaken.
@fanboy: ik ben zeer benieuwd wat de prijs van de e-expert en vicaro-e gaat worden met 75kwh. Ik zit al tijdje te wachten op een fatsoenlijke elektrische bedrijfsauto, met een theoretische range van 300km. Tot nog toe geen fabrikant die mijn wensen invult
@melkkoe: Je hebt de Nissan eNV200, die gebruikt Nissan Leaf techniek. Eigenlijk zouden ze die even moeten updaten, want de Leaf heeft een 62kwh accu die ook in de eNV200 zou kunnen. Dat is gewoon beschikbaar, je zou het zelfs zelf kunnen doen, maar ze verkopen het niet. Dan zou je ook al een heel eind zijn.
@fanboy: grote accu betekent meer gewicht —-> minder laadvermogen, massa wel te verstaan
@monsieurleloure: Dat klopt, maar vaak daalt ook gewicht per kWh opslag, en kan het dus wel waard zijn.
Maar inderdaad, vooral bij deze kleine busjes komt 100 kilo hard aan op het laadgewicht.
Dit is echter ook gevolg van het feit dat deze busjes met dieselmotor zijn ontworpen en daarna zijn omgebouwd. Dan heb je dit soort dingen.
Neem een Transporter of Hiace, of nog groter en de assen kunnen al een heel stuk meer aan.
@fanboy: om zelf een nieuwe auto te gaan ombouwen met alle risico’s van dien zie ik niet echt zitten. Ik wacht nog een paar maanden af, en anders toch maar weer een vertrouwde diesel
@melkkoe: Nee een nieuwe auto ombouwen is onzinnig. Maar bijvoorbeeld voor 8K een wat oudere eNV200 en daar dan een nieuw accu pakket inzitten voor aardig wat geld.

Maar goed, je wil nieuw kopen denk ik. Ik zou het even goed doorrekenen allemaal, inclusief afschrijving e.d.
Want elektrisch rijden moet toch aardig wat schelen. Weet niet hoe vaak je die 300km nodig hebt. Als het incidenteel is kun je nog snelladen.
@fanboy: 80 procent van mijn ritten is 140km. Dit is vrijwel allemaal snelweg, en ik ben niet van plan mijn rijstijl aan te passen. Ik werk ook in de winter, dus 300km op papier ga ik wel nodig hebben. Het kostenplaatje is uiteraard belangrijk, maar ik ben ook bereid iets extra te betalen voor een EV.

Voor de noodzakelijke langere ritten regel ik wel een andere auto.
@melkkoe: Ik denk dat je eens een proefrit moet regelen met zo’n nieuwe Nissan eNV200 met 40kwh, en dan zo’n typische rit van 140km maken. Misschien valt het mee.

Maar goed, er is trouwens ook een Nederlands bedrijf wat “range extenders” verkoopt voor de Nissans. Dat wil zeggen accu’s erbij, zodat het geheel rond de 70kwh uit komt en dan heb je altijd wel zo’n 300km, ook in slechte omstandigheden.
Muxsan heet het, en heeft al aardig wat omgebouwd.
Weet niet of het past met je budget.
@fanboy: kijk, hier hebben we wat aan. Bedankt voor de tip
Daar het een elektrische auto betreft was ik even in de war na het lezen van de laadcapaciteit… toe aan weekend.
Wat ik me nou afvraag: als je dat ding nou helemaal vol laad (met zware spullen, niet met stroom…), wat blijft er dan over van de actieradius?
En dit is nieuws?
De Renault Kangoo EV is er alweer een jaar of tien. Bewezen techniek en betere prestaties. Ook de Nissan bestelwagen EV is er al een jaar of vijf en dat is net als de Kangoo een prima auto.
@henkp1: Oh ja en dan heeft Renault ook nog alweer een paar jaar de Master EV en kortgeleden ook maar even waterstof versies van zowel de Kangoo als de Master geïntroduceerd. Voor het compacte werk is er natuurlijk de Twizy Cargo. Voorsprong door techniek, inderdaad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).