Deze designer blaast oude auto’s nieuw leven in

Auteur: , 58 Reacties

Oude auto's in een nieuw jasje steken. Sommige fabrikanten doen het, anderen juist weer niet. Een designer komt een aantal bijzondere voorbeelden.

Fiat 127 Concept

Designer David Obendorfer is er maar druk mee. Tot nu toe heeft de Italiaan vijf modellen voorzien van een nieuw digitaal concept. Check hieronder zijn creaties. Welke is de mooiste en kan wat jou betreft in productie?

1. BMW CS Vintage Concept
BMW CS Vintage Concept
Zo, dit oogt even een partijtje lekker. Dit concept is een moderne interpretatie van een BMW E9 uit 1968, in de blender gemixt met een BMW 2000 CS uit 1965. Het resultaat: een chique Bimmer die je nek zou doen draaien. Kwam eerder voorbij in dit artikel.

2. Fiat 127 nieuwe stijl
Fiat 127 Concept
De compacte hatchback uit de jaren zeventig, voorzien van een moderne upgrade. Geslaagd? Het heeft zeker wel wat en oogt best onderscheidend. Dit concept als Abarth en je hebt een guitig bommetje!

3. Renault 4 Revival
Renault 4 Concept
De Renault 4 in een 21ste eeuw verpakking. Al jaren zijn designers druk met eigen interpretatie en ook Obendofer komt met een digitaal concept. Eigenlijk oogt ‘ie best wel stoer.

4. Fiat 500 Coupé/Spider
Fiat 500 Coupé
Fiat is zo’n merk die de 500 opnieuw leven in blies. Dankzij deze coupé/spider transformatie oogt de Italiaan nog eens extra modern. Leuker dan de nieuwe MX-5?

5. Fiat 600 60th Anniversary Concept
Fiat 600 Concept
Vanaf 1955 bouwde Fiat de 600 en ook dit model is voorzien van een hedendaagse make-over door Obendofer. Zou deze net zo’n hit worden als bij de moderne 500 het geval was?

Met een ferme hoedtik voor HZW die ons alert maakte in de comments.



58 reacties

Die 127 is retegaaf…
@norge: als ie als formaatje Punto is, mag ie zo op de markt als opvolger.
@norge: vindt de bimmer ook zeer geslaagd en m’n vrouw wil graag zo’n 4.
Die FIAT 600 is al beter dan alles wat FIAT zelf probeerde met de 500.
@p0wn3d: Ugh ja, vooral die hondslelijke 500L Living….
Damn, die 500 coupé is mooi!
Die 127 vind ik geniaal, bij de BMW vind ik het front wat gekunsteld, kan het wel waarderen wanneer er met een knipoog naar het verleden wordt gekeken.
Heb die 127 al eens gepost. Wacht nog steeds tot ‘ie echt te koop is.
Oeh die BMW 😍
Die bmw heeft wel wat, maar de achterlichten doen me meer aanAudi denken dan aan BMW :/
De Fiat 127 oogt echt strak, doe mij die maar!
Ik vind de bmw wel mooi gedaan
Ik zie wel potentie in die 500 Coupé/Spider
De Beemer en de 127 zijn mooie creaties, die R4 kan ook nog. Maar die andere 2 Fiatjes zijn echt 2 onzincreaties. Gaan nergens over in termen van retro, en zijn ook geen bijzondere vormgevingen. Maar om het even positief te houden, die Beemer mag mijn Z4 zo vervangen hoor. Mooi speelgoed!
Die Fiat 127 mogen ze van mij morgen in produktie nemen. Als deze maar niet stoort op de radio en minder roest. Zou leuk zijn 2 retro modellen in het gamma.Daar kan BMW met z’n Mini niet tegenop.
De 500 spider als opvolger van de Barchetta! Prachtig
Die BMW voor mij graag, echt waanzinig goed gelukt. Maar ik moet @desjonnies wel gelijk geven over zijn betoog over Patrick Lequément. Een retromodel is blijk geven van een slechte fantasie. En dan ontwerp je de Avantime, Twingo, Megáne II, Vel Satis, Espace III en Laguna II. Wat een held.
@rubenpriest: leuk artikel!
@gtwillem: Het zou natuurlijk ook kunnen zijn dat Patrick Lequément een beetje een oude zeurpiet is… Immers als als Porsche op de 911 langzame evolutie toepast zeggen we er niets van. Als VW dat moet de Golf is dat ook ok. Maar als Fiat zich realiseert dat de wereld gewoon een 500 nodig heeft en BMW ingrijpt omdat de Britten al jaren geen MINI meer bouwen, als VW zich realiseert dat de Kever toch wel echt bij hen hoort en stukken leuker is dan een Golf dan is dit opeens retro design en is het niet goed. Dat is nonsens natuurlijk.
Renault 4. Mits voorzien van paraplu-schakelpook.
@RRRobert:
Begrijpen ze nu nix van ! Kunnen ze niet mee omgaan !
(Weet je dat’ie daarom noooit in de VS is uitgebracht? Renault had geen zin in het gezeik en verkocht de 4 toch als broodjes )
@desjonnies: Vond het ook best lastig rijden met dat pookje;) De subaru vivio heeft ook nog zo’n lang pookje, dat je je toch nog wel eens afvraagd of je hem nou in zijn 2 of 4 hebt gezet
@RRRobert: jeugdherinneringen die pook… Heerlijk!
Alle originele voor mijn tijd, toch zou ik de moderne varianten graag het straatbeeld zien verfrissen.
Die 127 morgen in productie aub
Die Renault, BMW en 127 zijn echt geweldig. Jammer dat het slechts digitale concepts zijn. DIe laatste twee vind ik niet zo heel bijzonder. Dat is wat mij betreft iets teveel uitmelken van het Fiat 500 succes.
bmw & fiat geweldig!!!
Laat alles maar doorkomen!
Ik zou echt een moord doen voor zo’n creativiteit en zulke tekenskills :'(
Met een iets ander frontje zou die 127 het ook best aardig gedaan hebben als Saab 9-1 denk ik…
@Dizono: Daar was je me even voor. Ik wilde net terug komen om hetzelfde te typen. Ik zou daar nog “NEVS, lezen jullie mee?” aan willen toevoegen, maar als ik mij niet vergis heeft NEVS de rechten op de merknaam SAAB niet meer.
Die R4 ziet er grappig genoeg wel goed uit.
Die FIAT 600 slaat werkelijk nergens op !
Kijk maar naar het origineel :

http://bestcarmag.com/sites/default/files/2372559fiat-600d-1965-3.jpg
@desjonnies: ik vind die achterportieren wel mooi weggedesigned. Mooier dan de Spaanse Fiat-kopieerders dat destijds deden.

http://www.curbsideclassic.com/wp-content/comment-image/304632.jpg
Die 127 moet per direct gemaakt worden.
De BMW en FIAT Spider zouden best succesvol kunnen worden!
De BMW en de Fiat 600 zijn gaaf!
Die BMW is lekker!
Als Fiat liefhebber en rijder kende ik er al een aantal.
De 600 hoeft van mij niet. R4 ook niet. Ik mis in het rijtje de R5 zoals die er nu uit zou kunnen zien of is die van een andere ontwerper?
Laat de BMW ook maar door komen.
De (dikke) BMW (!) en de Renault zijn werkelijk prachtig! Ook de Fiat 127 is niet verkeerd
Ik wil niet vervelend doen en ik ben absoluut geen computer wizard, maar het lijkt me toch niet al te moeilijk om een auto die er tijdens zijn productie destijds al uitsprong omdat’ie geen-dertgien-in-een-dozijn ontwerp was soort van retro-moderno te maken met computer tekenprogramma’s
Ik zal een opsomming van wat kandidaten geven :
– NSU R0 80
http://www.simoncars.co.uk/nsu/slides/s_NSU%20Ro80%201973%20side.jpg

– Rover SD1
http://www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2011/08/sd1press_01.jpg

– Citroën CX
http://noticias.coches.com/wp-content/uploads/2014/09/Citroen-CX-1974.jpg

– Chevrolet Corvair
http://cartype.com/pics/5895/full/chevy_corvair_60.jpg

– Renault 5
https://c1.staticflickr.com/9/8512/8458226626_0299f37866_b.jpg

Stuk voor stuk modellen die, net als de auto’s in dit onderwerp, stuk voor stuk karakteristieke modellen waren en simpel te “pimpen”.
@desjonnies:
May I effe? Ik ga helemaal met je mee tot de Chevrolet Corvair. Indertijd een geweldige creatie. Zeker voor een Amerikaan. Voor die tijd: Mooi, revolutionair, sexy, begeerlijk. Maar qua veiligheid een ramp!
Probeer mij eens duidelijk te maken hoe je van deze creatie (motor achterin!) iets zou kunnen maken, wat als retro met succes hedetendage aan de man zou kunnen worden gebracht.
Dit behoort tot: “Er was eens…. ” en valt echt niet meer te herhalen.
@9000cse:
De motor nu voorin leggen natuurlijk.
Maar beste @9000cse, het was me meer te doen om aan te geven dat het ver-moderniseren van karakteristieke ontwerpen niet zo heel erg moeilijk is, indien je opgegroeid bent als lid van de digitale computer-generatie !
@desjonnies:
De moderne versie van de CX is alweer uit productie. De C6.
uitreraard moet mijn reactie nog worden goedgekeurd : 5 blote maiden ge-upload !
Geweldig! Allemaal! Maken!!
Wow! Die 127 is echt een beauty! Zoals hierboven al aangegeven, mag dit best de opvolger van de Punto zijn. Het ziet er echt goed uit!
De Fiat is wel lekker gek…

Maar mooi? Ik vind van niet, het mist alle charme van het origineel. Net als de BMW.

Er zijn maar drie retro-modellen die ik echt geslaagd vind. De eerste New Mini, de Fiat 500, én zelfs de huidige Beetle. En er is nog een vierde: de eerste Mazda MX-5, waarmee Mazda het elan van Lotus uit de jaren ’60 naar de jaren negentig vertaalde.

Maar wat ik pas echt een knap ontwerp vind is de nieuwe Renault Twingo! Een heel nieuw model dat geheel bij de tijd is, maar door de hele auto zijn verwijzingen naar het verleden aangebracht, heel subtiel. Zoals het rechtopstaande bakje met deksel op de plek waar bij de Twingo phase 1 de radio zat. En kleuren en striping die verwijzen naar de Renault modellen van de jaren zestig en zeventig. Maar het allermooiste vind ik de achterkant van de Twingo! Heel erg subtiel volgen de achterlichten de contouren van de uitgebouwde achterkant van de oude 5 Turbo. En tegelijkertijd heeft de Twingo dezelfde onschuldige charmante en symphatieke uitstraling van een simpel 5-je van de eerste generatie. Geniaal ontwerp!
@moveyourmind:
De huidige Beetle is veel beter gelukt dan het eerste misbaksel wat VW toonde.
De Beetle zou ook de enige VW zijn die ik heden ten dagen zou kopen als er een kwalitatief goede motor in zou zitten.
Maar hij is alleen met olie zuipende benzine motoren en sjoemel diesels te krijgen.
Waar is die oude vertrouwde 3.2 V(r)6 gebleven.
Behalve die renault 4 en in mindere mate de 500 coupé/cabrio zijn ze goed gelukt!
Top werk, allemaal top. Leuk, stoer en pittig gewoon maken die bende
Jammer dat de bmw op de 2000cs is gebasseerd en niet op diens opvolger/facelift de e9. Dan had je die rare neus niet gehad
Als ik baasje van fiat was geweest dan had ik heel snel deze man aangenomen. Die fiats zien er beter uit dan alle 425252 versies vd 500 die er nu worden verkocht.. En bmw is ook erg tof!
Die Fiat 127 retro-replica vind ik er heerlijk uitzien. Zou, met een potent torretje, zo voor mij passen.
K’wee nie, maar ik heb toch wel iets met Fiat. Zou het iets met mijn allereerste auto te maken hebben? Een Fiat 125 S? Kleur: Geel. Interieur: Bruin stof. 100 pk! In 1971 een echt bommetje! 5-bak! Toerenteller! Achterruitverwarming!
Ja, ik herinner het me nog goed. Samen met haar, Nevena, dochter van een Bulgaarse diplomaat in de DDR, in Leizig aan de universiteit Germanistik en Marxismus/Leninismus studerend, op vakantie naar Varna/Bulgarije. Van mijn huidige woonplaats uit zo’n 1.800km enkele reis. Heerlijke, avontuurlijke, geile herinneringen! Met een Fiat-icoon!. Terugreis toen mogelijk in recordtijd gereden met een gemiddelde van over de 95km/u. Please remark: 1971!
Greets: 9000cse!
jarenlang een R4GTL gereden op LPG.. en niet stuk te krijgen, oke in de winter met 3 truien en 2 jassen aan in de auto maar altijd starten altijd lopen en op de normale onderhoudsbeurten niet kapot te krijgen.
He jammer geen Golf 1 remake.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).