• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan janken

Auteur: RubenPriest, gepost 3 januari 2016 om 22:59 – 51 Reacties

Afbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan jankenAfbeelding Waarom deze Mini Cooper uit 1977 hard kan janken

Mini Cooper
Tegenstanders van motorswaps bij klassiekers: prepare yourself.

Want ja, deze oude Mini is niet helemaal origineel meer. Want naast andere sloffen en betere remmen heeft de Brit vooral onderhuids een complete operatie ondergaan. De Mini ademt Japans. Onder de kap ligt een 1.5 liter grote VTEC die goed is voor 130 pk. Niet zo gretig als het 1.8 blok, maar voldoende vermogen voor in een kleine rakker als deze.

De VTEC-motor heeft 15.000 kilometer gelopen en de groene Mini werd onlangs aangeboden op Ebay voor omgerekend zo’n 22.000 euro. Een hoop geld voor een hobby project, maar een liefhebber werd al spoedig gevonden.

De lichtgewichtige vierwieler is volgens de aanbieder professioneel omgebouwd en dit zie je af aan zowel het exterieur, als het interieur. Helaas zijn details als gewicht en specificaties onbekend. Honda leverde het blok onder andere in de Civic en deze wist door te janken tot 7200 tpm.

Ook interessant!

  • Er klopt iets niet aan deze MINI Cooper
  • Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
    Nederlandse prijs MINI Rockingham GT bekendgemaakt
  • En daar is de vernieuwde MINI John Cooper Works
  • MINI Cooper SE met daktent ideaal voor Hollandse vakantie

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

cooper, ebay, Honda, Klassiekers, MINI, occasion, vtec

Vorig bericht: « Deze designer blaast oude auto’s nieuw leven in
Volgend bericht: Weergoden zorgen voor gekke ochtendspits »

Lees Interacties

Reacties

  1. shalomleon zegt

    3 januari 2016 om 23:03

    7200 rpm…. poe poe

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      3 januari 2016 om 23:07

      @shalomleon: Ik denk niet dat de 1.5 standaard 130 pk leverde dus er zullen wel wat toeren bijgekomen zijn.

      Login om te reageren
      • MrShifra zegt

        3 januari 2016 om 23:13

        @Jochempie: De Jappanse (JDM) 1.5 VTEC leverde 128 pk, dus dat kan best kloppen.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          3 januari 2016 om 23:27

          @MrShifra: Oh ja, dan kan het best kloppen inderdaad.

          Login om te reageren
        • nasty zegt

          4 januari 2016 om 05:12

          @MrShifra: inderdaad, de japanse d15b beschikt over 128pk en heeft standaard een veel agressievere nokkenas dan de d16z6 vtec die we hier in de 92-95 esi modellen hebben liggen. Erg fijn speelgoed.

          Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    3 januari 2016 om 23:06

    Ze klappen er ook vaak van die Sapotaki Haybussi motorfietsblokken in die Mini’s of hoe die dingen ook mogen heten !

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      3 januari 2016 om 23:08

      @desjonnies: Volgens mij Heymebussie Stopdiesjappie blokken.

      Login om te reageren
    • klaasjevaak zegt

      3 januari 2016 om 23:55

      @desjonnies: Klopt, op pistonheads.com staan er regelmatig een aantal aangeboden.

      Login om te reageren
    • Hupke zegt

      3 januari 2016 om 23:57

      @desjonnies:

      Zonde om dat in een mini te gooien, in een radical oid. however is dat dikke pret.
      Heb eens met zo’n ding mogen spelen … blaast het zaagsel recht uit uw kopke.

      Maar het leukste is zo’n hayabusa met een race-klaar blok in een sport-zijspan, dan ga je pas echt hard. Meer dan 200pk op minder dan 400kg en maar 1 aangedreven wiel…

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        4 januari 2016 om 07:03

        @Hupke: een mini met hayabusa blok zal toch niet heel veel meer wegen? Zit je droog en mag je op de openbare weg. Verder natuurlijk een chick-magnet.

        Login om te reageren
  3. scottishcarspotter2000 zegt

    3 januari 2016 om 23:10

    De Mini is eigenlijk een van de weinige auto’s waar je mee kunt doen wat je wil zonder dat het een probleem is, leuk project! Wel kuipstoelen graag

    Login om te reageren
  4. 123bat zegt

    3 januari 2016 om 23:11

    Ik mis wel een mooi wortelnotenhouten dashboardje! Verder best een mooie wagen, met een wel heel pittig motortje voor z’n formaat!

    Login om te reageren
  5. cthijs zegt

    3 januari 2016 om 23:22

    Vind een vtec niet echt bijzonder

    Login om te reageren
  6. Edge zegt

    3 januari 2016 om 23:37

    Ik kan die Mini’s met VTEC blokjes altijd wel waarderen. Zou deze ook RWD hebben, net als die 1.8 die laatst voorbij kwam?

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    3 januari 2016 om 23:37

    Ik vind het erg netjes gedaan!

    Login om te reageren
    • garp zegt

      4 januari 2016 om 06:51

      @dutchdriftking: grote kans dat deze door Mini Tec gemaakt is. Ze doen hele hoogwaardige verbouwingen. Bedrijf zit ergens in Georgia, USA. Ik heb een keer een Nederlander ontmoet die er één heeft laten maken daar. Uit begin jaren ’70, nu met een 200+pk VTEC.

      Login om te reageren
  8. lekbak zegt

    3 januari 2016 om 23:42

    130pk uit een 1.5 is eigenlijk helemaal niet zoveel. Een mini is licht genoeg om met een hoogtoerige motor zonder koppel uitstekend te kunnen functioneren. Er is vast nog wel ergens een oud Italiaans of Japans motortje te vinden met minder inhoud maar gelijk vermogen. Bij meer toeren uiteraard.

    Desalniettemin, een erg leuk project weer. Mag van mij zo op de oprit geparkeerd worden. Strikje niet nodig.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      3 januari 2016 om 23:49

      @lekbak: Ik denk dat je dan ook bij een motor-motor uitkomt. Iets van Ducati, of het blok van de Sopotaki Haybussi van @desjonnies. Ik kan me zo even geen auto-motorblok van Italiaanse of Japanse makelijk bedenken met een hogere redline dan 7200rpm, ongeveer 130pk en een lagere cilinderinhoud.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        4 januari 2016 om 00:03

        @Edge:

        Ducati heeft nogal een gevoelige koppeling, denk niet dat je daarmee iets bent bij ombouw projectjes. Al ligt zo’n ding wel in die spartan V en je kan er superchargers voor krijgen die je wat extra koppel en paardjes geven.

        Hayabusa gaat vlot over de 9000rpm, mijn “tractor blok” in m’n guzzi gaat al over de 7000rpm.
        Er zijn best wel wat sportmotor blokken die tot 12 a 13000 rpm gaan.

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          4 januari 2016 om 12:54

          @Hupke: ik wilde ook een guzzi blok voorstellen ? Dan heb je een kwart V8 in het vooronder ?
          Ik hou van die blokken, en uit de goeie jaren zijn ze heel sterk…

          Login om te reageren
      • potjak zegt

        4 januari 2016 om 00:05

        @Edge: desjonnies bedoelt de 1300 Suzuki Hayabusa motor.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          4 januari 2016 om 00:44

          @potjak: Dat was me duidelijk hoor ;)

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        4 januari 2016 om 09:41

        @Edge: het hoeft ook geen standaard motor te zijn ;-)

        Alfa heeft in het verre verleden best wel motoren gemaakt die over de 8000 toeren gingen, als je zoiets nog een beetje kietelt met net even andere componenten kan daar vast nog wel wat bij. Overigens toevallig laatst nog een filmpje gezien van een Swift gti 1.3 met 140pk. En er zijn een hoop Japanse motortjes die zo opgefokt kunnen worden.

        Login om te reageren
  9. clarkson zegt

    3 januari 2016 om 23:46

    Leuk zulke projecten. Al zou ik zelf eerder voor een hoogtoerig motorfietsblok gaan.

    Login om te reageren
    • TheMaster zegt

      4 januari 2016 om 00:09

      @clarkson: Of doe eens een ST185 blok en aandrijving in een mini, zonder het uiterlijk aan te passen. Mocht je niks te doen hebben vannacht, hier al een 5+uur videomateriaal; https://www.youtube.com/channel/UCHvBHWBzzB7NyU5tIiEZHBg

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        4 januari 2016 om 01:15

        @TheMaster: Ik heb nog nooit iemand gezien die zo saai kan vertellen haha. Best leuk om te zien hoe ze wat leuks gaan maken. Maar hoe hun het doen is wel heel erg saai!

        Login om te reageren
        • dondeboer zegt

          4 januari 2016 om 07:07

          @clarkson: van iemand met jouw gebruikersnaam had ik wel iets meer waardering voor Britse humor verwacht. Die gasten zijn briljant grappig.

          Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    3 januari 2016 om 23:58

    Niet dat 130pk weinig is, maar het is nu toch ook niet om achterover te vallen.

    Die mini van mighty car mods darentegen met die compressor erop, dat lijkt me eigenlijk meer waard te zijn, en ik denk goedkoper (al is het niet per se goedkoper te runnen) om te bouwen.

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      4 januari 2016 om 11:32

      @Hupke: de Mini van Moog moest ik gelijk aan denken toen ik de kop van het artikel las. Al heeft die volgens mij wel minder vermogen dan 130 pk. Het geluid van die supercharger is dan wel weer erg lekker.

      Login om te reageren
  11. potjak zegt

    4 januari 2016 om 00:11

    Gaaf, pittig! Net als de vraagprijs overigens

    Login om te reageren
  12. TheVeenmeister zegt

    4 januari 2016 om 00:17

    Liever een B16B. Lekker verder doortrekken. En als je het echt gek wil maken zijn er ook semi automatische bakken voor.. Aangepast onderstel en semi slicks. Gaan met die banaan?

    Login om te reageren
    • TheVeenmeister zegt

      4 januari 2016 om 00:18

      @theveenmeister: Dat moest een ! zijn…

      Login om te reageren
  13. mrrallycross zegt

    4 januari 2016 om 08:31

    Altijd leuk dit soort minis

    Login om te reageren
  14. agera zegt

    4 januari 2016 om 08:32

    Nee, gewoon niet doen. Bij een lichte auto hoef je juist niet veel vermogen te hebben om hard te gaan

    Login om te reageren
  15. gieltj zegt

    4 januari 2016 om 08:53

    Had wel meer rpm verwacht, zelfs onze Fiesta trekt m tot dik 7000 door. (’01 1.6 16v)

    Login om te reageren
    • nasty zegt

      4 januari 2016 om 08:59

      @gieltj: je hebt gelijk. De Fiesta is toch wel de standaard als het op hoogtoerige motorblokken neerkomt.

      *lol*

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        4 januari 2016 om 09:51

        @nasty: ik moet zeggen dat ik ook niet onder de indruk ben van deze VTEC. De ford duratec in mijn Caterham gaat daar ook ruim overheen.

        Login om te reageren
        • nasty zegt

          4 januari 2016 om 15:19

          @JanJansen: als je de geprepareerde duratec motor gaat vergelijken met een standaard 1.5 blokje? Neem dan de Honda b16b (1.6 185pk), de B18c (1.8 190pk) of de k20a2 (200pk)

          Je moet geen appels met peren vergelijken.

          Login om te reageren
          • JanJansen zegt

            4 januari 2016 om 19:59

            @nasty: precies, dan kom je in de buurt van 100pk per liter
            …net als een Duratec

            Login om te reageren
  16. rene-mini zegt

    4 januari 2016 om 10:09

    Ik ben een rwd mini aan het maken met een b16a jdm, 172pk en max 8500rpm?

    Login om te reageren
    • addiction4cars zegt

      4 januari 2016 om 10:20

      @rene-mini: das helemaal leuk!

      Login om te reageren
      • rene-mini zegt

        4 januari 2016 om 10:26

        @addiction4cars: inderdaad , zit nu in de testfase. Soms ik krijg er schrik van, is toch 172pk op /- 650 kilo?

        (Betreft trouwens een middenmoter)

        Login om te reageren
    • gieltj zegt

      4 januari 2016 om 16:57

      @rene-mini: upload eens paar foto’s, een maat van me is hetzelfde van plan maar dan met busa blok :)

      Login om te reageren
      • rene-mini zegt

        4 januari 2016 om 17:30

        @gieltj: kan ik binnenkort wel eens doen, ben ooit een topic begonnen (zoeken bij the mini forum onder “dutch rdw vtec”) maar ik ben al veel verder dan daar staat?

        Login om te reageren
  17. addiction4cars zegt

    4 januari 2016 om 10:20

    Leuk speelgoed, had een B16a in een civic eg, tot de 160 zijn dr maar weinig geweest die dat bij konde houden! Maar die maakte 8500 tpm ?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      4 januari 2016 om 17:22

      @addiction4cars: Ik reed een keer met een volgepakte, volbemande auto (2009 Mondeo 2.2 TDCI, 175pk/420Nm) op de snelweg toen er drie van die brompot-Civics met zelfs geanodiseerde draagarmen (seriously?) eronder zin hadden om te racen.. Ik zette de Mondeo in z’n vier, trapte op het gas en de Hondaatjes verdwenen al schreeuwend en blèrend in de binnenspiegel. Ik weet niet of iedere Civic rijder met z’n standaard 1.4 geanodiseerde draagarmen laat monteren onder z’n auto, maar zo ja, dan heb ik niets gezegd..

      Login om te reageren
      • addiction4cars zegt

        4 januari 2016 om 21:17

        @Jochempie: ja die heb je er ook tussenzitten idd, maar een B16a jdm is toch best een pittig beestje en ik heb er echt een hoop schik mee gehad.

        Login om te reageren
  18. rufctr01 zegt

    4 januari 2016 om 18:50

    Ik kan dit soort projecten wel waarderen. Ik ben helemaal gek van de Lotus Elise met een Vtec blok!

    Login om te reageren
  19. renegade zegt

    4 januari 2016 om 21:19

    Gaaf! En dan te bedenken dat ik me jaaaaren geleden al helemaal de bink voelde in mijn eerste auto, een Mini 1.0 in Ferrarirood gespoten. Wel ideaal voor shortcuts over fietspaden en tussen voetgangerspaaltjes door ?

    Login om te reageren
  20. Eduardo Cuvelier zegt

    15 juni 2024 om 12:15

    Classic MINI ’77 VTEC Green Gallery Goblin – Score :
    – Pogo : ‘redruM’
    – https://www.youtube.com/watch?v=G8pptpmkHXg

    Login om te reageren
    • Eduardo Cuvelier zegt

      15 juni 2024 om 12:25

      Classic MINI ’77 VTEC Green Gardin Goblin – Score :
      – Pogo : ‘Truly’
      – https://www.youtube.com/watch?v=hPujAvaW6tY

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North