
En dat wordt bewezen door deze kilometervretende broer van de Volkswagen Golf GTI, de GTD.
Als je het heel oppervlakkig benadert, zijn kilometervreters vaak diesels. Zuinig, rustig op de snelweg en in het Nederlandse systeem goedkoper des te meer je rijdt dankzij de berekening aan de pomp en je wegenbelasting. Tegenwoordig kan het ook allemaal wel met een benzinemotor, zelfs in auto’s waar je dat niet verwacht. Ondergetekende heeft zelf ondervonden dat een Golf GTI met 3,5 ton op de teller nog lang niet aan zijn einde is. En dan heb je wel een puike allrounder voor weinig geld.
Golf GTD
Het kan nog één tandje heftiger, al zou je bijna zeggen van niet. We vinden namelijk een auto op Marktplaats die ook voor weinig geld een toffe allrounder kan zijn. Het is een Golf GTD. De allereerste. Er was namelijk wel een ‘snelle’ Golf diesel van de vijfde generatie, dat was de GT Sport TDI. Die was ietsje dikker aangekleed, maar GT stond duidelijk een trapje ‘lager’ dan GTI. Bij de zesde generatie besloot VW om van de GTD een diesel-GTI te maken. Dan kreeg je een vergelijkbaar uiterlijk met de GTI, samen met de tartan-stoelen. Alleen het rode accent in bijvoorbeeld de grille en de stoelen bleef uniek voor de GTI. Motorisch verschilde het allemaal weinig van de GT Sport TDI, je kreeg nog steeds een 2.0 TDI met 170 pk, redelijk universeel voor VAG. Minder snel dan een GTI, wel een tandje zuiniger.

Kilometers vreten
Is het dan een leukere auto? Nee, het is eigenlijk vooral leuk als je de looks van een GTI wil maar de lange-afstandsvoordelen van een diesel. Bij de Golf GTD die we vinden op Marktplaats is dat gelukt. Dit zwarte exemplaar is ogenschijnlijk gewoon een GTD, alleen de 18 inch ‘Talladega’-velgen van de Golf R zijn niet origineel. Geeft niet, je weet dat het past en het staat de GTD best goed.

En op de teller vinden we 565.829 kilometers. Een slordige 40.000 per jaar. Ja, we weten dat elke keer dat we claimen dat dit veel is, er wel iemand reageert die pakketjes moest bezorgen in Siberië en dus de 150.000 kilometer per jaar wel haalde, maar een zescijferig getal dat begint met de hogere regionen van 5 is een mooie prestatie van deze Golf. En dat alles dankzij één eigenaar en hij is origineel Nederlands, dus die heeft goed zijn best gedaan.






Vooral slijtagezaken verraden vaak de kilometerstand, maar ook dat vinden we wel meevallen bij deze Volkswagen Golf GTD. De onvermijdelijke bolsterslijtage aan de wang van de bestuurdersstoel is er, maar het stuur oogt netjes, de pook is niet tot op de draad versleten en je krijgt zelfs het originele radioschermpje: da’s ook wel eens anders bij een ouder wordende Golf. Toegegeven, een oké uitziende unit die CarPlay ondersteund is een mooie upgrade, maar voor de origineel-puristen heeft de GTD een goede cabine.






Ook aan de buitenkant bespeuren we weinig zaken die de kilometerstand van de Volkswagen Golf GTD verraden. Gewoon, netjes. Dus, lekker verder kilometers vreten voor 4.900 euro. De zes ton en misschien nog wel meer, dat moet deze Golf nog wel halen. Sla je slag op Marktplaats.





De vraagprijs is nog best stevig in mijn ogen, tenzij er recent heel veel in onderhoud is gestoken. Wat kost een GTD met 250.000 km op de teller dan wel niet? 15K?
Ik snap nooit zo goed waarom je dat nog zou kopen voor zo’n prijs.
Omdat je – als ie echt goed is bijgehouden – niet meteen met de gereedschapskist/portemonnaie aan de slag moet om allerlei achterstallig onderhoud recht te trekken, maar gewoon lekker kan gaan karren. Heb mijn nederige daily zojuist verkocht voor min of meer twee keer de prijs waar je een andere voor kan kopen (zelfs met minder kilometers op de klok). Maar die van mij is tiptop in orde en met een verse APK, dus daar hoef je een jaar niet aan te (laten) knutselen als er niets onvoorziens kapot gaat. Heeft degene, die ‘m gekocht n.m.m. goed gezien.
Heb zelf een aantal auto’s in het verleden gekocht die ruim over de 5 ton zaten. En moet zeggen dat dit qua onkoste de beste auto’s waren. Heb ze beide omgeveer 3 jaar gehad en echt 0 onkoste aan gehad. APK was elke keer ook zonder aanmerkingen. Sterker nog. 10 jaar later had ik een tijdelijke auto nodig omdat mijn daily met nog geen 2ton op de teller bij de garage stond voor een motorrevisie. Stond een Volvo 240 met apk en een achterlijk hoge km stand in de buurt tekoop. Deze heb ik toen gekocht en bleek dat deze al eens van mij was geweest. Dit was dus 1 van die auto’s. Zelfs 10 jaar later en een goeie 2ton verder nogsteeds een goede auto.
Zoveel kilometers per jaar en dan niet die fijne dsg en het grote navi scherm… keuzes keuzes keuzes.
Met een 2.0gtd zit je vooral op de snelweg gok ik, en je hoeft echt niet terug te schakelen met genoeg koppel. En een grote navi heb je met veel woon-werk ook niet nodig.
Overigens staan er 30 Volkswagens met 500.000+ km op Gaspedaal, zo bijzonder is dit toch ook weer niet?
Ik zou heel die kop afschroeven en er een lekkere woke gezicht op geven. Wit spuiten, zwarte c stijl ala idevery1, zwarte ramen als idevery1, matric led achterlichten, goud bruin leer OMG!