• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917

Auteur: Author, gepost 2 januari 2017 om 11:48 – 42 Reacties

Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917Afbeelding Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917

Deze dudes bouwen een geweldige Porsche 917
De originele racers zijn aan de prijzige kant. Deze gasten bouwen ze daarom gewoon zelf.

Van alle auto’s die ooit met succes deelnamen aan de 24 uren van Le Mans, is de Porsche 917 misschien wel de bekendste. Vooruit, komt ook een beetje door Steve McQueen, maar de Porkers waren in al hun hoedanigheden behoorlijk succesvol op het Circuit de la Sarthe.

Dat heeft gevolgen voor de waardes van dergelijke auto’s. Vette pech dus voor de minder gefortuneerde liefhebber die ook graag zo’n ding in de garage wil zetten. Icon Engineering pakt het anders aan. Zij zijn momenteel bezig met de bouw van een zeer geslaagde replica en als we de info op de website mogen geloven wordt het project grondig aangepakt.

De body is gebaseerd op de 917 van David Piper. Inderdaad, da’s de auto waarvan het blok enige jaren geleden door een journo in de soep werd gedraaid, met een heftig prijskaartje als gevolg. Mede om die reden adviseert Icon Engineering om een andere krachtbron te gebruiken, waarbij een zescilinder boxer natuurlijk voor de hand ligt.

Verder wordt de koets vervaardigd uit fibreglass. Icon kan echter met carbon in de weer gaan, mochten toekomstige klanten dat willen. Sterker nog: de klant mag eigenlijk alles bepalen. Het bedrijf is van plan om rollende chassis te verkopen tegen een prijs van 95.000 GBP. Vervolgens is het aan de koper om de aandrijflijn te kiezen en de auto verder op smaak te brengen.

Icon Engineering heeft een enorme hoeveelheid info over het project op hun website staan. Rustig het nieuwe jaar inluiden met fraai vakwerk kan hier.

Ook interessant!

  • Video - Zo moet je NIET een Porsche 917 starten
  • Porsche wil Model 3
    Porsche wil Model 3 concurrent bouwen
  • Porsche gaat Singer motoren
    Porsche gaat Singer motoren bouwen
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

917, Klassiekers, Porsche, replica

Vorig bericht: « Vuurwerktokkies slopen Peugeot, internet schiet te hulp
Volgend bericht: Verrek, het is de Pagani Huayra Roadster! »

Lees Interacties

Reacties

  1. misterdrogba zegt

    2 januari 2017 om 11:55

    De hamvraag is natuurlijk welke krachtbron zou hiervoor perfect zijn? Dikke V8? Of toch een geblazen V6? Lastig.. Lastig..

    Login om te reageren
    • misterdrogba zegt

      2 januari 2017 om 11:56

      @misterdrogba: 6 cilinder boxer dus.. my bad

      Login om te reageren
      • Author zegt

        2 januari 2017 om 12:41

        @misterdrogba: de oude platte V12 past erin, dus met wat passen en meten een leuke V8 vast ook wel ;) Die boxer was maar een voorbeeld.

        Login om te reageren
        • coenijn zegt

          3 januari 2017 om 20:17

          @MauritsH: ik weet toevallig dat Koenigsegg twee voormalig 180 graden V12 Subaru Formule 1 motoren heeft liggen, misschien zijn die zo lief om ze te verkopen. Denk t niet overigens, en dan zijn ze nog steeds enorm onbetrouwbaar.

          Login om te reageren
    • mikkeloentje zegt

      2 januari 2017 om 12:25

      @misterdrogba: Een V12 zou iets verantwoorder zijn. Maarja het is toch niet de real deal, zou gaan voor een V10 voor het geluid.

      Login om te reageren
      • papa zegt

        2 januari 2017 om 13:26

        @mikkeloentje: bmw v10 op carburateurs

        Login om te reageren
  2. pinut187 zegt

    2 januari 2017 om 11:57

    Leuk speelgoed..

    Login om te reageren
  3. Dutchdriftking zegt

    2 januari 2017 om 12:00

    Man wat is dit gaaf! En dan zondag morgen vroeg stiekem over de openbare weg richting het circuit rijden. Ultiem genot!

    Login om te reageren
  4. gash zegt

    2 januari 2017 om 12:06

    Ideaal: hoef je je vriendin ook niet mee te nemen als je een stukje gaat knallen. Laat staan dat ze er zelf ooit mee zou willen rijden.

    Login om te reageren
  5. gietturbo zegt

    2 januari 2017 om 12:15

    Gaaf maar nog steeds erg veel geld voor een replica.
    Is meer iets voor de super rijken die net naast het origineel vissen maar hem toch willen. Voor de meeste nog steeds buiten bereik

    Login om te reageren
    • Rob zegt

      2 januari 2017 om 17:48

      @gietturbo:
      Veel geld? Ik vind een ton ex motor namelijk best meevallen.
      De Broadley T76 (Lola T70 replica) kost 3,5 ton inclusief motor. Bugatti Type 35 replica door Pur Sang ook in die prijs categorie. Er heeft een Ferrari P4 replica te koop gestaan voor 8,5 ton. Ferrari 250 Testa Rossa 5 ton. Ford GT replica’s zitten tussen 1,5 en 2 ton dacht ik. Lister Knobbly minimaal 2,5 ton. AC Cobra’s kunnen ook dik de ton overstijgen.

      Nee, vind dit nog niet eens zo’n gekke prijs. En het is nog altijd heel erg veel minder dan een echte 917, als je die überhaupt al kunt kopen….

      Login om te reageren
  6. ghost zegt

    2 januari 2017 om 12:30

    Geen half werk!

    Login om te reageren
  7. lexaudi zegt

    2 januari 2017 om 12:34

    In geen 95.000 jaar.

    Login om te reageren
    • baap zegt

      2 januari 2017 om 16:37

      @lexaudi: Koop jij indd maar een A1 Lex.

      Login om te reageren
  8. boomhauwer zegt

    2 januari 2017 om 12:54

    Had ik het geld maar. Zou zoveel leuke dingen doen Hahaha 6 cilinder boxer en straight pipes.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    2 januari 2017 om 13:08

    Om op straat mee te rijden toch niet echt geschikt. Dan liever een Superformance Gt40 met een 7L V8
    http://Www.superformance.com/gt40

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      2 januari 2017 om 15:09

      @cossiekiller: Met een deftige link… https://www.hemmings.com/classifieds/cars-for-sale/superformance/gt40/1880913.html

      Login om te reageren
  10. rob5nismo zegt

    2 januari 2017 om 13:11

    Lijkt me mooi werk buizenframes maken het chassis rollend maken en dan mag de carrosserie bouwer zijn magie erop laten

    Login om te reageren
  11. mrrallycross zegt

    2 januari 2017 om 13:39

    Mooi project, mag het maken van zo een replica wel??

    Login om te reageren
    • esprit84 zegt

      2 januari 2017 om 13:43

      @mrrallycross: who cares

      Login om te reageren
    • rob5nismo zegt

      2 januari 2017 om 15:47

      @mrrallycross: er zit een bedrijf in zuid Afrika dat zulke goede Ford F40 replica’s maakt dat ze van Ford zelf type plaatjes krijgen

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        2 januari 2017 om 17:58

        @rob5nismo: Superformance dus, zie link hierboven.

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          2 januari 2017 om 18:38

          @cossiekiller: had je comment nog niet gezien maar idd die bedoel ik

          Login om te reageren
      • davelepeef zegt

        3 januari 2017 om 08:46

        @rob5nismo: Ford F40; beste van twee werelden??

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          4 januari 2017 om 20:33

          @davelepeef: gt 40 waar zat ik met mn hoofd

          Login om te reageren
  12. brankohyundai97 zegt

    2 januari 2017 om 14:27

    En dan een accupakket van een nissan leaf erin doen, lekker gunstig voor de financiën

    Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      2 januari 2017 om 16:17

      @brankohyundai97: waarom zou je die auto daarmee verpesten ?!

      Login om te reageren
  13. motoragent zegt

    2 januari 2017 om 15:29

    Kwam bij het rondneuzen van de week toevallig ook een 917 replica tegen, ook uitgevoerd met een flat-6. Project van dezelfde groep?

    http://fantasyjunction.com/cars/234-Porsche-917K%20replica-3.6%20litre%20flat-6

    Staat wel meer leuk spul op hun website trouwens, heb me heerlijk lopen vergapen aan een aantal bolides.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    2 januari 2017 om 15:40

    997 turbo blok er in hangen en die nog laten kietelen…

    Login om te reageren
  15. bosje zegt

    2 januari 2017 om 16:01

    Zoiets lijkt me toch wel heel erg tof om te hebben als zaterdag/circuitracer. In plaats van de zoveelste supercar in de schuur te zetten heeft zoiets (mits goed uitgevoerd met periodiek correcte aandrijflijn en verdere opbouw) toch veel meer karakter? En aangezien het toch niet om the real deal gaat kun je er ook nog met een gerust hart snoeihard mee hoeken.

    Login om te reageren
  16. tjorque zegt

    2 januari 2017 om 16:02

    Twee flat six’en er in en gaan… :)

    Login om te reageren
  17. desjonnies zegt

    2 januari 2017 om 17:07

    Beste Maurits.
    Ik mag je graag.
    Bent vast een hele sympathieke gozert.
    Maar om Gijs ven Lennep bij de 917 niet te noemen is heiligschennis.
    Zeg gauw dat je nog last van een kater hebt !
    En daarom Gijs van Lennep bent vergeten te noemen !
    http://www.autosport.nu/bestanden/02-Gijs-van-Lennep_1.jpg

    Login om te reageren
    • Author zegt

      5 januari 2017 om 18:18

      @desjonnies: John! Inderdaad een flater alleen kan ik het niet op de drank afschuiven. Laten we het houden op een ordinaire vergissing, niks meer niks minder.

      Login om te reageren
  18. desjonnies zegt

    2 januari 2017 om 17:09

    Toen:
    https://photos.stuttcars.info/upload/2014/02/06/1971-le-mans-winners-copyright-porsche-downloaded-from-stuttcars_com.jpg

    Nu:
    http://f.blick.ch/img/incoming/origs2481913/0232532927-w1280-h960/Lennep-917.jpg

    Login om te reageren
  19. svdv zegt

    2 januari 2017 om 17:24

    Volgens mij is de bekendste Le Mans racer toch echt de GT40

    Login om te reageren
  20. kilicaviation zegt

    2 januari 2017 om 18:28

    Misschien een domme vraag maar weet iemand hoe zo`n bedrijf de rechten krijgt om een replica te mogen bouwen?

    Login om te reageren
    • HzR zegt

      2 januari 2017 om 21:22

      @kilicaviation: ze zijn in contact geweest met Porsche en die hebben er geen probleem mee. Het is ok omdat het een racewagen is. Daarop zijn nooit ‘copy rights’ op het ontwerp vastgelegd toendertijd.

      Login om te reageren
      • kilicaviation zegt

        3 januari 2017 om 01:34

        @hzr: Hartelijk dank voor je antwoord. Ik was even in de war met de berichten hiervoor waarbij replica’s aangeklaagd werden maar bij deze opeens niet.

        Login om te reageren
  21. sracert zegt

    2 januari 2017 om 18:49

    2x luchtgekoelde 6 cilinder boxers erin met 4x turbo’s!. Oh ja een handbak met max 4/5 versnellingen.

    Login om te reageren
  22. geelbarrel zegt

    2 januari 2017 om 21:04

    Gisteren zag ik nog “body moulds” te koop voor een 917.
    Zojuist weer gevonden, blijkbaar net verkocht… vraagprijs was rond de 6k.
    http://www.carandclassic.co.uk/car/C622151

    Login om te reageren
  23. davelepeef zegt

    3 januari 2017 om 08:49

    Dingen worden ook al jaren door Edward Bailey gebouwd in Zuid-Afrika, erg vernieuwend is het niet. Beetje de bakermat van de betere replica’s daar…

    Login om te reageren
  24. davelepeef zegt

    3 januari 2017 om 08:50

    :/ Bailey Edwards dus…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North