De originele racers zijn aan de prijzige kant. Deze gasten bouwen ze daarom gewoon zelf.
Van alle auto’s die ooit met succes deelnamen aan de 24 uren van Le Mans, is de Porsche 917 misschien wel de bekendste. Vooruit, komt ook een beetje door Steve McQueen, maar de Porkers waren in al hun hoedanigheden behoorlijk succesvol op het Circuit de la Sarthe.
Dat heeft gevolgen voor de waardes van dergelijke auto’s. Vette pech dus voor de minder gefortuneerde liefhebber die ook graag zo’n ding in de garage wil zetten. Icon Engineering pakt het anders aan. Zij zijn momenteel bezig met de bouw van een zeer geslaagde replica en als we de info op de website mogen geloven wordt het project grondig aangepakt.
De body is gebaseerd op de 917 van David Piper. Inderdaad, da’s de auto waarvan het blok enige jaren geleden door een journo in de soep werd gedraaid, met een heftig prijskaartje als gevolg. Mede om die reden adviseert Icon Engineering om een andere krachtbron te gebruiken, waarbij een zescilinder boxer natuurlijk voor de hand ligt.
Verder wordt de koets vervaardigd uit fibreglass. Icon kan echter met carbon in de weer gaan, mochten toekomstige klanten dat willen. Sterker nog: de klant mag eigenlijk alles bepalen. Het bedrijf is van plan om rollende chassis te verkopen tegen een prijs van 95.000 GBP. Vervolgens is het aan de koper om de aandrijflijn te kiezen en de auto verder op smaak te brengen.
Icon Engineering heeft een enorme hoeveelheid info over het project op hun website staan. Rustig het nieuwe jaar inluiden met fraai vakwerk kan hier.
De hamvraag is natuurlijk welke krachtbron zou hiervoor perfect zijn? Dikke V8? Of toch een geblazen V6? Lastig.. Lastig..
@misterdrogba: 6 cilinder boxer dus.. my bad
@misterdrogba: de oude platte V12 past erin, dus met wat passen en meten een leuke V8 vast ook wel ;) Die boxer was maar een voorbeeld.
@MauritsH: ik weet toevallig dat Koenigsegg twee voormalig 180 graden V12 Subaru Formule 1 motoren heeft liggen, misschien zijn die zo lief om ze te verkopen. Denk t niet overigens, en dan zijn ze nog steeds enorm onbetrouwbaar.
@misterdrogba: Een V12 zou iets verantwoorder zijn. Maarja het is toch niet de real deal, zou gaan voor een V10 voor het geluid.
@mikkeloentje: bmw v10 op carburateurs
Leuk speelgoed..
Man wat is dit gaaf! En dan zondag morgen vroeg stiekem over de openbare weg richting het circuit rijden. Ultiem genot!
Ideaal: hoef je je vriendin ook niet mee te nemen als je een stukje gaat knallen. Laat staan dat ze er zelf ooit mee zou willen rijden.
Gaaf maar nog steeds erg veel geld voor een replica.
Is meer iets voor de super rijken die net naast het origineel vissen maar hem toch willen. Voor de meeste nog steeds buiten bereik
@gietturbo:
Veel geld? Ik vind een ton ex motor namelijk best meevallen.
De Broadley T76 (Lola T70 replica) kost 3,5 ton inclusief motor. Bugatti Type 35 replica door Pur Sang ook in die prijs categorie. Er heeft een Ferrari P4 replica te koop gestaan voor 8,5 ton. Ferrari 250 Testa Rossa 5 ton. Ford GT replica’s zitten tussen 1,5 en 2 ton dacht ik. Lister Knobbly minimaal 2,5 ton. AC Cobra’s kunnen ook dik de ton overstijgen.
Nee, vind dit nog niet eens zo’n gekke prijs. En het is nog altijd heel erg veel minder dan een echte 917, als je die überhaupt al kunt kopen….
Geen half werk!
In geen 95.000 jaar.
@lexaudi: Koop jij indd maar een A1 Lex.
Had ik het geld maar. Zou zoveel leuke dingen doen Hahaha 6 cilinder boxer en straight pipes.
Om op straat mee te rijden toch niet echt geschikt. Dan liever een Superformance Gt40 met een 7L V8
http://Www.superformance.com/gt40
@cossiekiller: Met een deftige link… https://www.hemmings.com/classifieds/cars-for-sale/superformance/gt40/1880913.html
Lijkt me mooi werk buizenframes maken het chassis rollend maken en dan mag de carrosserie bouwer zijn magie erop laten
Mooi project, mag het maken van zo een replica wel??
@mrrallycross: who cares
@mrrallycross: er zit een bedrijf in zuid Afrika dat zulke goede Ford F40 replica’s maakt dat ze van Ford zelf type plaatjes krijgen
@rob5nismo: Superformance dus, zie link hierboven.
@cossiekiller: had je comment nog niet gezien maar idd die bedoel ik
@rob5nismo: Ford F40; beste van twee werelden??
@davelepeef: gt 40 waar zat ik met mn hoofd
En dan een accupakket van een nissan leaf erin doen, lekker gunstig voor de financiën
@brankohyundai97: waarom zou je die auto daarmee verpesten ?!
Kwam bij het rondneuzen van de week toevallig ook een 917 replica tegen, ook uitgevoerd met een flat-6. Project van dezelfde groep?
http://fantasyjunction.com/cars/234-Porsche-917K%20replica-3.6%20litre%20flat-6
Staat wel meer leuk spul op hun website trouwens, heb me heerlijk lopen vergapen aan een aantal bolides.
997 turbo blok er in hangen en die nog laten kietelen…
Zoiets lijkt me toch wel heel erg tof om te hebben als zaterdag/circuitracer. In plaats van de zoveelste supercar in de schuur te zetten heeft zoiets (mits goed uitgevoerd met periodiek correcte aandrijflijn en verdere opbouw) toch veel meer karakter? En aangezien het toch niet om the real deal gaat kun je er ook nog met een gerust hart snoeihard mee hoeken.
Twee flat six’en er in en gaan… :)
Beste Maurits.
Ik mag je graag.
Bent vast een hele sympathieke gozert.
Maar om Gijs ven Lennep bij de 917 niet te noemen is heiligschennis.
Zeg gauw dat je nog last van een kater hebt !
En daarom Gijs van Lennep bent vergeten te noemen !
http://www.autosport.nu/bestanden/02-Gijs-van-Lennep_1.jpg
@desjonnies: John! Inderdaad een flater alleen kan ik het niet op de drank afschuiven. Laten we het houden op een ordinaire vergissing, niks meer niks minder.
Toen:
https://photos.stuttcars.info/upload/2014/02/06/1971-le-mans-winners-copyright-porsche-downloaded-from-stuttcars_com.jpg
Nu:
http://f.blick.ch/img/incoming/origs2481913/0232532927-w1280-h960/Lennep-917.jpg
Volgens mij is de bekendste Le Mans racer toch echt de GT40
Misschien een domme vraag maar weet iemand hoe zo`n bedrijf de rechten krijgt om een replica te mogen bouwen?
@kilicaviation: ze zijn in contact geweest met Porsche en die hebben er geen probleem mee. Het is ok omdat het een racewagen is. Daarop zijn nooit ‘copy rights’ op het ontwerp vastgelegd toendertijd.
@hzr: Hartelijk dank voor je antwoord. Ik was even in de war met de berichten hiervoor waarbij replica’s aangeklaagd werden maar bij deze opeens niet.
2x luchtgekoelde 6 cilinder boxers erin met 4x turbo’s!. Oh ja een handbak met max 4/5 versnellingen.
Gisteren zag ik nog “body moulds” te koop voor een 917.
Zojuist weer gevonden, blijkbaar net verkocht… vraagprijs was rond de 6k.
http://www.carandclassic.co.uk/car/C622151
Dingen worden ook al jaren door Edward Bailey gebouwd in Zuid-Afrika, erg vernieuwend is het niet. Beetje de bakermat van de betere replica’s daar…
:/ Bailey Edwards dus…