
Op het eerste gezicht lijkt het gewoon een 6 Serie met E34 M5-velgen, maar deze auto is zeer grondig aangepakt.
Wouter had ‘m al even kort laten zien in de video van Interclassics Maastricht: er staat een oude 6 Serie, die niet geheel standaard is. Deze heeft bijvoorbeeld 700 pk, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg. Dit vraagt dus om een artikel.
De auto is een project van KC Performance uit het Brabantse Helvoirt. Die kunnen je kennen van het installeren van PDK’s in een 964 en 993. Maar dat is eigenlijk nog het minst bijzondere wat ze doen. Met deze 6 Serie zijn ze veel verder gegaan.


Om te beginnen is er een M54-blok ingelepeld, de zes-in-lijn die onder meer in de E46 te vinden was. Deze is grondig onder handen genomen, met upgrades van de zuigers, drijfstangen, klepveren, injectoren, gasklephuis, oliepomp, et cetera. Als klap op de vuurpijl wordt er een dikke turbo gemonteerd. Het is nog een ‘work in progress’, maar dit alles moet resulteren in 700 pk en 900 Nm.


Dat is alleen nog maar de motor. Er is ook een nieuwe versnellingsbak gemonteerd, een 8-traps ZF-automaat, die oorspronkelijk gekoppeld was aan een N57-blok. Hier zit Dodge Demon firmware op met het enorme vermogen om te gaan. Ook belangrijk: deze auto is voorzien van een actief sperdifferentieel van een F80 M3. Een unieke upgrade.
Het interieur is ook niet overgeslagen, naast een moderne automaatpook zie je bijvoorbeeld ook moderne stoelen. Die zijn afkomstig uit een F82 M4. De rest van het interieur is hier op aangepast, inclusief een custom achterbank. Ook heeft deze 6 Serie een digitaal instrumentarium gekregen, wat in allerlei verschillende configuraties in te stellen is.



Er is al 680 uur in dit project gestoken, en dat is nog exclusief het interieur en spuitwerk. En de auto is nog niet af. Zoals komt bijvoorbeeld nog een ander stuur in en ook elektronisch moet er nog het een en ander gefixt worden.
Zoals je begrijp is er heel veel tijd en geld in deze auto gepompt, dus je zult er straks een stevig bedrag voor moeten neertellen. KC Performance vertelde ons dat je moet rekenen op zo’n €260.000.
Waarom hebben ze alle BMW logo’s er af gehaald?
Op de velgen staan ze er nog op
Lekker cheap dat interieur. Ik ben van de smaakpolitie en slinger hem op de bon.
Een E24 vind ik echt een fraaie auto, maar op deze manier is meteen alle charme er af. De wielen misstaan wat mij betreft enorm, het interieur geeft ook al geen pas… Nee, van mij hoeft dit allemaal niet zo. En een turbo op een S54 vind ik ook al een beetje zonde van een van de meest karaktervolle atmosferische motoren ooit gebouwd.
Het is natuurlijk wel knap als ze dit technisch allemaal echt goed werkend weten te krijgen en er een coherent aanvoelend eindproduct van weten te maken dat niet om de haverklap aandacht nodig heeft om te blijven werken. Dan is 260k in zekere zin een koopje, maar ik word er toch totaal niet enthousiast van.
Inderdaad, alle charme is eraf. De velgen staan erg goed onder een E38, maar bij deze niet.
Eens. Onsamenhangend, laat zo’n sharknose op een paar gepolijste, driedelige BBSjes staan met een niet al te grote diameter. En upgrade mss de ophanging van een 6535csi als je graag een vlotte en prettig sturende 6 serie wil. Dit digitale display ziet er een beetje uit als een 90’s videogame, a imiteert het wel goed de originele lay-out.
Zijn dit daadwerkelijk stoelen uit een F82 ? Benieuwd welke versie dan, de stoelen in mijn 2015 F82 zien er toch echt anders uit
F83 denk ik, lagere wangen en geïntegreerde gordels.
Waarom nou een digitaal scherm?
Misschien stuurt het motormanagement dat ze gebruiken de signalen over toerental en dergelijke alleen digitaal uit. Mijn vraag over het scherm is of het altijd zo fel is, dit moet een gruwel zijn in het donker.
Dus ze halen het (prachtige) originele teller blok eruit en zetten er een schermpje met een “recreation” van die originele tellers voor terug. Mag ik vragen wat hiervan nut is?
De E24 6-serie is tijdloos mooi, gewoon van afblijven. En volgens mij koop je een mooi, goed onderhouden exemplaar voor 50-75K. 260.000 euro voor een verkracht exemplaar is complete waanzin.
Je hebt de E24 dacht ik wel voor de helft van wat jij suggereert, geen M635csi dan.
Wat een sneu project. Als je denkt dat je die auto begeerlijker maakt door er een motor met 700 pk in te gooien heb je er niets van begrepen.
Beetje verwarrend allemaal. Een m4 interieur tja als origineel, voi-la.