• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze E46 M3 heeft een atmosferische 6.1 liter V12

Auteur: willeme, gepost 26 augustus 2019 om 20:58 – 30 Reacties

Hamann Laguna Seca II


Beter dan dit gaat het niet worden. Smaakvoller wel.

Kan een BMW over de top zijn? Dat is een vraag die je je zelf gemakkelijk kunt stellen. Kijk even naar de betaalbare BMW’s in Europa of naar strapatsen die sommige tuners uithalen en je kunt niet anders concluderen dat dat het mogelijk is. Maar wat als er nu eens heel erg veel tijd, moeite en geld in wordt gestoken?

Dat gebeurde 33 jaar geleden. Toen werd namelijk Hamann Motorsport opgericht door Richard Hamann. Richard is net als bijvoorbeeld Uwe Gembella of Willy König een persoon die de aandacht niet schuwt. Waar stille genieën als Alois Ruf of Buckard Bovensiepen constant met de techniek bezig zijn, zorgt Richard Hamann ervoor dat zijn producten een beetje opvallen.

Hamann Motorsport Laguna Seca 3.5 Turbo (E30) '86

Zijn eerste wapenfeit is de Hamann Motorsport Laguna Seca 3.5 Turbo. De basis was een standaard M3, maar alles werd veranderd. Zo kreeg de M3 Laguna Seca een 3.5 liter zes-in-lijn motor uit de 635 CSI. Dat moet eigenlijk al voldoende zijn om blij te worden, maar voor extra power kreeg de motor de beschikking over een turbocompressor.

Hamann Motorsport Laguna Seca 3.5 Turbo (E30) '86

Het resultaat? Zo’n 410 pk bij 5.900 toeren en 515 Nm bij 4.000 toeren. Daarmee was het mogelijk om in 4,9 seconden naar de 100 km/u te accelereren en een topsnelheid te bereiken van 303 km/u. Misschien is de 0-200 km/u sprint nog indrukwekkender: 14,2 seconden! Ongekende waarden in 1986, al helemaal voor een D-segment auto.

Ricahard Hamann

In enorm tempo weet Richard Hamann zijn bedrijf te laten groeien naar een tuner van formaat. Naast BMW’s houdt Hamann Motorsport zich bezig met Mini’s, Land Rovers, Maserati’s, Ferrari’s en Porsches. In 2001 bestaat de firma 15 jaar. Dus wat doe je dan? Inderdaad: je viert je verjaardag. Dat deed Hamann met de Laguna Seca II, wederom gebaseerd op de BMW M3, ditmaal eentje van de E46 generatie.

Hamann Laguna Seca II '01

Waarschijnlijk was het idee om de complete tuning-catalgus van Hamann op de M3 uit te spuwen. Want de Laguna Seca II heeft alles: splitters, vleugeldeuren, booskijkers en natuurlijk een enorme achterspoiler. Destijds vond men het zwaar over de top. Nu zijn eigenlijk de deuren het meest storend. OK, die booskijkers kunnen echt niet. Voor de rest best dik. Zeker omdat het niet alleen uiterlijk vertoon is.

Hamann Laguna Seca II '01

Maar de Laguna Seca II moest je niet kopen vanwege de stijl van de auto. Nee, het was de techniek. Hamann pakte de motor uit een BMW 750i en begon vanaf daar met nieuwe zuigers, krukas, cilinderkoppen en een compleet nieuw uitlaatsysteem. De cilinderinhoud werd vergroot van 5.4 liter naar 6.100 cc. Het resultaat was een maximum vermogen van 480 pk bij 5.400 toeren.

Hamann Laguna Seca II '01

Trekkracht was er ook voorhanden, volgens Hamann had je 660 Nm bij 4.300 toeren. In tegenstelling tot de eerste Hamann M3 Laguna Seca had deze geen turbo’s en dat is maar goed ook. De geheel atmosferische twaalfcilinder lag in lengte met daarachter de transmissie. Niet de trage automaat uit de Siebener, maar een handgeschakelde zesbak met shortshifter.

Hamann Laguna Seca II '01

Jazeker, een V12 met een koppelingspedaal: dat zien we tegenwoordig niet meer. Qua prestaties deed de Hamann Laguna Seca II het heel verdienstelijk. De 0-100 km/u sprint duurde 4,2 seconden en de topsnelheid bedroeg 312 km/u. Daarmee zat de Laguna Seca 2 meer op Ferrari 575M Maranello-niveau dan 360 Modena-niveau.

Hamann. Laguna Seca Laguna Seca '01

Er werd slechts één exemplaar van de Laguna Seca II gebouwd, die 500.000 euro moest kosten. Dat was meteen de reden voor de geringe belangstelling. Een Japanse enthousiasteling wilde er ook eentje hebben, maar dan met een gewone M3 motor. Handig, want dat resulteerde in 100.000 euro ‘korting’. De Hamann Laguna Seca II werd opgevolgd door de Hamann Las Vegas Wings. Deze was voorzien van nog een trend die je rond de milleniumwisseling zag: ijsblauwe parelmoer lak.

Hamann Las Vegas Wings '01

Van deze variant werden er wat meer verkocht. De motor was in dit geval een licht gekietelde 4.9 V8 uit de M5 (E39). Natuurlijk zijn deze M3’s te fout voor woorden, maar toch. De tijd dat men twaalfcilinders lepelden in middenklassers ligt nog niet zo ver achter ons. Gelukkig heeft Hamann de foto’s gemaakt.

Hamann Las Vegas

Ook interessant!

  • Mijn Auto: BMW M3 (E46) van Raoul
  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Koop het ultieme drietal BMW M3 E46 op Marktplaats

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, BMW, Coupe, e30, e46, hamann, laguna-seca, M3, tuning

Vorig bericht: « Cayenne Turbo S helpt bij nieuw wereldrecord
Volgend bericht: 12 redenen waarom Donkervoort briljant is »

Lees Interacties

Reacties

  1. jajeroenja zegt

    26 augustus 2019 om 20:17

    Tijdje geleden ook een E36 te koop gezien met een 1(of2?)JZ motor. Redelijk betaalbaar, spijt dat ik hem niet gekocht heb.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      26 augustus 2019 om 21:35

      @jajeroenja: vaak kost het pas geld als je hem eenmaal hebt,, Heb ooit een Mitsubishi Lancer Evo III voor een lachwekkende €3000,- gekocht met verse APK. Echter liep ik er van af toen helemaal op leeg!, In een jaar tijd een nieuwe turbo, complete ontsteking, remmen rond om en ga zo maar door.

      Login om te reageren
      • cappie zegt

        27 augustus 2019 om 02:49

        @kennone: Meestal kun je zulke auto’s goedkoop kopen BMW / Mercedes enz… maar die dingen zijn meestal afgereden hebben 2ton of meer op de klok je heb hem gekocht en dan begint de ellende.

        Login om te reageren
      • Yzord zegt

        27 augustus 2019 om 15:19

        @kennone: of je leert auto’s lezen?

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      26 augustus 2019 om 21:46

      @jajeroenja: Er is ook een Nederlander met een E30 met ietwat gekietelde Lexus V8 erin.
      Leuke combinaties.

      Ik vermoed dat het om 2JZ blok gaat, dat is wat meer de moeite en meer voor te vinden dan de 1JZ.

      Login om te reageren
      • b00m3rang zegt

        27 augustus 2019 om 05:00

        @fanboy: goede vriend van me is bezig om een 1JZ in een e30 te bouwen. Helaad kon ie n mooi huis kopen dus is het een gevalletje ijskast geworden, maar ik weet zeker dat het eindresultaat het wachten waar zal zijn!

        Login om te reageren
      • tortuga zegt

        27 augustus 2019 om 07:12

        @fanboy: 2jz is toch de 6 in lijn motor?

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          27 augustus 2019 om 09:16

          @tortuga: Dat van 2JZ en 1JZ sloeg nog als reactie op jajeroenja. Niet op dat van de V8.

          Ja de 2JZ is de bekende 6 in lijn die erg veel vermogen kan draaien.

          Login om te reageren
  2. rob5nismo zegt

    26 augustus 2019 om 20:26

    Ik vind de deuren niet zo storend als de booskijkers want als je ze dicht doet zie er niks meer van

    Login om te reageren
  3. autodrome zegt

    26 augustus 2019 om 21:33

    Sorry, maar wat een petjesauto, maakt me niet uit hoeveel vermogen je er uit perst, het blijft een oude gedateerde BMW met een te zwaar blok uit een 7 serie waar aan gesleuteld is. Met daarbij als marginaal resultaat 480pk uit een atmosferisch blok. Dat kunnen die Italianen toch een stuk beter ….

    Login om te reageren
    • verplicht zegt

      26 augustus 2019 om 21:38

      @autodrome: geeft niets. De E46 is nu precies op die leeftijd dat het een oude lelijke BMW is geworden.

      Over een jaar of wat lees je overal weer berichten als;

      “Och, had ik maar die 330ci met weinig km’s voor weinig gekocht toen ze nog betaalbaar waren.”

      Ik mis mijn E46 320cd nog steeds…

      Login om te reageren
    • kennone zegt

      26 augustus 2019 om 21:38

      @autodrome: een winst van bijna 200pk zonder het gebruik van een turbo is toch best netjes. Denk ook dat het niet snel stuk zal lopen. Verder wel eens dat het echt niet uitziet!

      Login om te reageren
    • kareljansen zegt

      27 augustus 2019 om 07:33

      @autodrome: de 5.5l V12 uit de 550 doet het inderdaad echt veeeel beter. Maar liefst 5 italiaanse pk’s meer dan dit blok.

      Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    26 augustus 2019 om 22:00

    Enige jammere van Hamann is dat het verworden is tot een ordinaire tokkie en petjesboys tuning. Al proberen ze met de onderdeelprijzen daarmee onderuit te komen.

    Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      26 augustus 2019 om 22:53

      @venividivici: bedoel je nou Russen en Arabieren?

      Login om te reageren
  5. undifined1 zegt

    27 augustus 2019 om 00:31

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • correctiefactor zegt

      27 augustus 2019 om 07:52

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
    • correctiefactor zegt

      27 augustus 2019 om 08:11

      @undifined1:
      Ik zie hier duidelijk een M30:
      https://images.app.goo.gl/39Y6XRbS5BN8HGgC7

      Login om te reageren
  6. kenner zegt

    27 augustus 2019 om 05:47

    Vroeger stond deze Laguna Seca 2 eens in het blad Opgezet. Heb nog 2 exemplaren ergens liggen, nu best fout, toen iets waarvoor ik wilde gaan sparen hahaha

    Login om te reageren
    • volvo-s60-adept zegt

      27 augustus 2019 om 18:04

      @kenner: Opgezet, dat was ‘t, nou weet ik ‘t weer!

      Login om te reageren
  7. ericd zegt

    27 augustus 2019 om 07:50

    De CSL uitvoering hiervan met de V8 aan boord is net door AutoCar uitgeroepen tot DE M car van BMW.

    Login om te reageren
    • racerx zegt

      27 augustus 2019 om 17:32

      @ericd: de M3 GTR is dat toch?

      Login om te reageren
      • theblazerunner zegt

        27 augustus 2019 om 23:37

        @racerx: juist, volgens mij maar 25 straatauto’s geproduceerd

        Login om te reageren
  8. robertmeijer zegt

    27 augustus 2019 om 08:07

    https://www.drive2.ru/r/bmw/m3_coupe/4062246863888378680/ auto is blijkbaar nu rood en rijd in rusland

    Login om te reageren
  9. supercarboy zegt

    27 augustus 2019 om 08:07

    Die vleugeldeuren zien er echt niet uit

    Login om te reageren
  10. mcshine zegt

    27 augustus 2019 om 08:54

    Heb een paar jaar genoten van mijn handgeschakelde E46 Carbonschwarz M3 Cabrio, met walnuss interieur, prachtige auto, heerlijke rasp, toerenmotor, maar niet écht snel en koud nogal nukkig.

    Login om te reageren
  11. hartman zegt

    27 augustus 2019 om 11:19

    Hubraum 6061 cm³ geeft die hier. https://imgur.com/a/s8SpWUQ
    MVR/Noelle Motors en ook de McLaren F1, wel met iets andere boring en slag, zitten op/rond de 6061 cm³.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      27 augustus 2019 om 12:03

      @hartman: Beetje het maximum wat de architectuur van de motor toelaat. Alpina zat op 6.0, andere tuners er iets boven. De opgaven in het artikel zijn de opgaven van Hamann zelf. Het vermogen is prima haalbaar, het koppel lijkt mij wat enthousiast: 660 Nm uit een 6.1 is echt heel erg veel. Meestal zit het bij atmosferische motoren dan rond de 550 tot 630 Nm. Maximaal.

      De info die jij hebt is de Hubraumkit die je kon krijgen voor de 750 en 850. Ondanks dat dit natuurlijk ook een 750 blok is, is er geen bevestiging dat het dezelfde motor is. De opgaven volgens Hamann (ook gepubliceerd in het tijdschrijft Sport Auto) zijn wat hoger bij de Laguna Seca. Misschien deden ze wat extra moeite ;-)

      Login om te reageren
      • hartman zegt

        27 augustus 2019 om 12:58

        @willeme: Misschien net even iets meer boring om tot een ronde 6100 cm³ te komen. Alhoewel een ronde cilinderinhoud niet vaak voorkomt. Blijft echter leuk om van zulke exoten de informatie te vergaren.
        Zo las ik recent dat er begin jaren 90 een quad turbo 850i van Hartge heeft bestaan. Ken jij die? En heb jij daar een brochure van? Iemand op instagram zoekt de brochure.

        Login om te reageren
      • hartman zegt

        31 augustus 2019 om 14:22

        @willeme: Willem, ik kwam ook nog deze link tegen. Naast de Racing Dynamics K55 Compact ook de Hamann M3 / V12. Beide E36. https://blog.xuite.net/yen5988/twblog1/142729064-Racing+Dynamics+K55+%28V12++427bhp%29+%26+Hamann+V12-5.8+Coupe%28415+PS%29 Wat bestaan er toch unieke motoriseringen. Ik vind het prachtig.

        Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North