• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BMW bouwde ooit een E34 M5 met McLaren V12

Auteur: jaapiyo, gepost 10 juli 2019 om 21:04 – 45 Reacties

E34


Als je ‘m vindt wil ik ‘m wel ruilen tegen een E46 320Ci.

Over het algemeen leeft McLaren onder onze lezers ietsje minder dan merken als Ferrari, Lamborghini en Porsche. Begrijp ons niet verkeerd, het modelgamma dat McLaren de afgelopen jaren uit de grond heeft gestampt is niks minder dan indrukwekkend te noemen. Maar als ik mezelf even als de maat der dingen neem, zoals ik pleeg te doen, snap ik wel dat het laatste beetje ‘emotie’ er nog niet is zoals bij de andere genoemde merken.

Desalniettemin kan je er niet omheen dat dé supercar uit de jaren ’90 de McLaren F1 was. Tuurlijk, een Diablo is lachen, een F50 absoluut bijzonder en een 996 GT1 ronduit bizar. De F1 echter veranderde ons begrip van wat een hypercar moest zijn. De andere auto’s leken in vergelijk een generatie ouder te zijn.

Op zich was dat geen wonder. De F1 was namelijk het geesteskind van Gordon Murray, een Zuid-Afrikaanse designer die onder andere tekende voor de revolutionaire Brabhams van begin jaren ’80. Soms dreef Murray zijn designs een beetje te ver door, maar als het werkte dan werkte het ook goed. Met name met de legendarische BMW-turbotor in het achteronder werden grote successen gehaald (zoals de wereldtitel met Nelson Piquet in 1983).

Logisch dus dat Murray toen hij een motor nodig had voor zijn F1 aanklopte bij BMW. Daar vond hij een verwante geest en tevens een oude bekende in motorengoeroe Paul Rosche. Rosche werd door zijn collegae ook wel ‘Nocken’ Rosche genoemd, vanwege zijn enorme voorliefde voor snelle nokkenassen. De lijst motoren die hij op zijn C.V. heeft staan is om van te smullen. Paul tekende (voor) de M31 uit de 2002 Turbo, de S14 uit de E30 M3, de M88 uit de M1 en legde de basis voor BMW’s ongeëvenaarde F1 V10. Maar ook de titelwinnende M12 in Murray’s BT52 ontsproot aan het brein van Rosche.

En dan is er nog de S70/2, het onderwerp van dit bericht en de motor die uiteindelijk in het achteronder van de McLaren F1 zou komen te liggen. McLaren wilde graag een atmosferische motor hebben en Rosche kwam op de proppen met een 6,1 liter V12 met een specifiek vermogen van ruim 100 pk per liter. Die voldeed wel aan de eisen van Murray, dus werd een deal getekend om 350 units af te nemen. Onlangs sprak Chris Harris voor zijn podcast met David Clark, een van de mensen die betrokken was bij de ontwikkeling van de monsterlijke motor.

Clark deed uit de doeken dat BMW destijds de V12 in een E34 M5 Touring heeft gefrot om het blok te testen. Sterker nog, Clark zou zelf met die auto gereden hebben. Het klinkt absurd maar ach, BMW heeft ook een E32 7-serie met V16 gebouwd, dus waarschijnlijk is het gewoon waar. Het intrigerende aan het verhaal is vooral dat Clark meent dat de auto nog altijd bestaat en BMW het ding ergens verborgen heeft. Tot op heden was er echter nooit iets vernomen van het apparaat.

De motor werd wel een grandioos succes. Althans, op het circuit. In 1995 won McLaren met de F1 ‘recht uit de doos’ de 24 uur van Le Mans met het team van Lanzante. Later herhaalde BMW’s V12 LMR prototype hetzelfde kunstje nog een keer met een ietwat doorontwikkelde versie van de S70/2, namelijk de S70/3 (met iets minder inhoud en vermogen, maar een hogere redline). Commercieel was de V12 een minder groot succes. McLaren verkocht maar iets meer dan honderd F1’s, dus aan het afleveren van 350 units kwam BMW nooit toe…

Dank Solaiman voor de tip!

Image-Credit: E34 M5 Touring ‘Elekta’ ter illustratie

Ook interessant!

  • Dit is de goedkoopste BMW E34 M5 van Marktplaats
  • Gespot - Een BMW M5 van bijna €230k
  • Dit is de eerste BMW M5 CS van Nederland
  • Waarom deze unieke McLaren F1 koplampen van de BMW Z1 heeft

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, e34, f1, gordon-murray, McLaren, motor, Racing, station, touring, V12

Vorig bericht: « Goh, Rich Energy houdt de F1 voor gezien
Volgend bericht: Raad eens wie geen spijt heeft van zijn F1 comeback »

Lees Interacties

Reacties

  1. koffiekopje zegt

    10 juli 2019 om 21:14

    Een E34 M5 met meer vermogen dan een moderne M5. De E34 had een goed onderstel, maar dit lijkt me toch een spannende combinatie. Supertof :-)

    Login om te reageren
    • jaapies zegt

      10 juli 2019 om 21:51

      @koffiekopje: ik heb onlangs het genoegen gehad om een stuk A1 en een flink stuk autobahn in een 2019 M5 af te leggen, en ik kan je vertellen dat die combinatie mij een ronduit angstaanjagende en een bizarre ervaring lijkt, daar ik ook 4 jaar in een 530i E34 heb gereden en goed weet hoe die auto zich houd op hoge snelheden…

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        11 juli 2019 om 00:02

        @jaapies: blijft t natuurlijk de vraag hoeveel beter de wegligging vd E34 M5 is ten opzichte van z’n minder gespierde broers

        Login om te reageren
        • davelepeef zegt

          11 juli 2019 om 07:26

          @ouwedibbes83: tractie en stabiliteitscontrole zijn tegenwoordig natuurlijk de reddende engeltjes, denk dat die in die tijd nog niet mee vlogen.

          Login om te reageren
        • jaapies zegt

          11 juli 2019 om 08:43

          @ouwedibbes83: naar mijn weten waren die miniem. De moderne M5 is bijna een supercar met een sedanjasje. En de E34 M5 had bij lange na geen 600+ PK

          Login om te reageren
    • Jantje_555 zegt

      11 juli 2019 om 09:00

      @koffiekopje: en heel wat minder gewicht dan de 2019 versie.

      Login om te reageren
  2. tenaci zegt

    10 juli 2019 om 21:19

    McLaren inderdaad ietsjepietsje minder dan het stijgerende paard. Maar ik heb ze toch echt hoger dan het huidige Lambo en met Porsche heb ik nooit echt wat gehad.

    Login om te reageren
  3. marinepower zegt

    10 juli 2019 om 21:22

    Ik blijf de X5 Le Mans met V12 toch ook episch vinden. https://youtu.be/enG-XzZrg68

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      10 juli 2019 om 21:23

      @marinepower: zeker. En de 8-serie.

      Login om te reageren
      • KUYL zegt

        10 juli 2019 om 21:50

        @jaapiyo: Niet helemaal, in de e31 8 (m8 prototype) lag de S70/1. Ze zijn bijna hetzelfde maar niet helemaal. Het is wel zeker de aanleiding geweest, want als Roache deze niet had gemaakt dan had hij ook niet de s70/2 voor Murray gemaakt.

        Login om te reageren
        • hartman zegt

          10 juli 2019 om 22:18

          @kuyl: En hoe verhoudt de 48 klepper M72 uit 1988/1989 zich tot de eveneens 48 klepper S70/2 McLaren motor?

          Login om te reageren
          • KUYL zegt

            11 juli 2019 om 13:22

            @hartman: Beide een V12 met 48 kleppen van BMW en dat is het dan zo ongeveer wel.
            Al is er volgens mij van die M72 amper iets bekend.

            Login om te reageren
        • bassx zegt

          10 juli 2019 om 23:47

          @kuyl: Volgens Paul zelf was alleen de cilinderafstanden gelijk. De S70/2 had meer overeenkomsten met de E36 M3.

          Login om te reageren
          • KUYL zegt

            11 juli 2019 om 13:17

            @bassx: Klopt. Is maar net hoe je het redeneert aangezien de /1 echt een tussenstap is tussen de S70 en /2.

            Login om te reageren
            • bassx zegt

              7 augustus 2019 om 20:15

              @KUYL: helemaal mee eens… Zonder de S70/1 zou het blok van de S70/2 er heel anders uit zien.

              Login om te reageren
    • rfocus zegt

      10 juli 2019 om 22:27

      @marinepower: blijft zeker indrukwekkend https://youtu.be/NtuVxi6hMqI

      Login om te reageren
  4. jaapies zegt

    10 juli 2019 om 21:33

    @koffiekopje: ik heb onlangs het genoegen gehad om een stuk A1 en een flink stuk autobahn in een 2019 M5 af te leggen, en ik kan je vertellen dat die combinatie mij een ronduit angstaanjagende en een bizarre ervaring lijkt, daar ik ook 4 jaar in een 530i E34 heb gereden en goed weet hoe die auto zich houd op hoge snelheden…

    Login om te reageren
  5. escort77 zegt

    10 juli 2019 om 21:35

    “dé supercar uit de jaren ’90”

    Tsja, lastig, als schaalmodel kocht ik toch echt eerst de Bugatti EB110 en daarna pas de McLaren… weet niet wat ik nu zou doen overigens

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juli 2019 om 14:27

      @escort77: die blauwe Bugatti EB110 schaalmodellen waren ook altijd in de aanbieding.

      Login om te reageren
  6. milie33 zegt

    10 juli 2019 om 21:44

    Ik heb ooit ergens gelezen, en weet dus niet of het correct is, dat er toentertijd (ook) een M8 is gebouwd waarin het McLaren blok is getest?

    Login om te reageren
    • hartman zegt

      10 juli 2019 om 22:13

      @milie33: Staat mij ook iets van bij. In de CLK GTR misschien?

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        10 juli 2019 om 23:58

        @hartman: Pardon?

        Login om te reageren
      • boomhauwer zegt

        11 juli 2019 om 12:28

        @hartman: Mercedes had een Mclaren F1 gebruikt voor hun clk-gtr project. Het ziet eruit als een F1 met de lijnen van een clk gtr.

        Login om te reageren
        • hartman zegt

          11 juli 2019 om 20:36

          @boomhauwer: https://jalopnik.com/the-original-prototype-for-the-mercedes-clk-gtr-was-a-m-321212058

          Login om te reageren
  7. jipino zegt

    10 juli 2019 om 21:45

    Bij mij in de buurt staat een e34 met, volgens kentekencheck, 4,4 liter v8 met 525 pk. Enig idee wat dat is? Enigszins off-topic.

    Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      10 juli 2019 om 22:15

      @jipino: M63 engine swap wellicht

      Login om te reageren
    • fastandloud zegt

      11 juli 2019 om 12:22

      @jipino: Bedoel je de 53-ZDZ-6? Ik meende dat daar een S62 met supercharger in geswapt is.

      Login om te reageren
      • jipino zegt

        11 juli 2019 om 12:28

        @fastandloud: Die bedoel ik! Die eigenaar zou zich op moeten geven voor de “mijn auto” rubriek.

        Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        11 juli 2019 om 18:58

        @fastandloud: S62 is een 4.9l uit de E39 M5. Als dit werkelijk een 4.4l betreft zal het wel niet de S maar een M variant

        Login om te reageren
        • fastandloud zegt

          13 juli 2019 om 20:06

          @breakingpoint: ik vermoed dat de cilinderinhoud niet is aangepast. V8 is V8 bij RDW. Ik heb de auto heel even in het echt mogen bewonderen, bij ons in de garage. En de eigenaar vertelde dat het een s62 met supercharger betreft.

          Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    10 juli 2019 om 23:15

    Murray had toch een blok gevraagd aan BMW van rond de 450pk?
    En toen ze effectief geleverd werden, bleken het er een slordige 200 meer te zijn…
    Was dat niet het officiële verhaaltje @jaapiyo?

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      11 juli 2019 om 00:07

      @cossiekiller: dat is een goed voorbeeld van under promise & over deliver

      Login om te reageren
  9. tjorque zegt

    11 juli 2019 om 00:03

    Ik heb veel meer met McLaren dan met de andere merken.
    Er staat er bovendien eentje in de garage hier. Degelijk, licht, betrouwbaar, snel, en heel knap geengineered.

    m’n dochter van 1,5 rijdt er geweldig graag in mee. Dan hoeft ze zelf niet te stappen.

    Login om te reageren
    • katoenboer zegt

      11 juli 2019 om 08:45

      @tjorque: welke McLaren, als ik vragen mag?

      Login om te reageren
      • tjorque zegt

        11 juli 2019 om 10:23

        @katoenboer: een Maclaren eigenlijk ik heb het verkeerd geschreven ?
        Een vouwbare buggy voor m’n dochter.

        Ben ook wel fan van McLaren hoor, maar die kan ik niet betalen ?

        Login om te reageren
  10. tazmania zegt

    11 juli 2019 om 06:25

    Ik vraag me af waarom jullie de foto van de smurfblauwe M5T niet gebruiken? Die staat immers ook in alle nieuwsoverzichten. Er zit geen F1 blok in de Electa.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 juli 2019 om 11:33

      @tazmania: in die blauwe zit ‘ie ook niet. Wel kek kleurtje. Uit mijn hoofd Riviera.

      Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    11 juli 2019 om 08:35

    Heeft het zin? Nee natuurlijk niet! Maar het is natuurlijk wel retegaaf!

    Login om te reageren
  12. Jantje_555 zegt

    11 juli 2019 om 09:29

    heerlijk toch, ook die X5 V12 is dat. En beide met manueel! Dit komt nooit nog jongens!

    Login om te reageren
  13. ericc zegt

    11 juli 2019 om 09:45

    Het intrigerende aan het verhaal is vooral dat Clark meent dat de auto nog altijd bestaat en BMW het ding ergens verborgen heeft. Tot op heden was er echter nooit iets vernomen van het apparaat.—> waarschijnlijk in de voorraadkamer van het BMW-museum. Lijkt me de meest logische plek. Een proto verkoop je niet snel.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 juli 2019 om 11:34

      @ericc: ik dacht daar ook aan, maar mensen zijn daar binnengeweest. Zou kunnen dat zo’n E34 niet opvalt tussen allerlei episch ander spul, maar iemand zou het ding toch wel hebben opgemerkt…?

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      11 juli 2019 om 14:29

      @ericc: proto’s gaan normaal gesproken door de schredder.

      Login om te reageren
  14. chrismaz zegt

    11 juli 2019 om 15:26

    “Logisch dus dat Murray toen hij een motor nodig had voor zijn F1 aanklopte bij BMW”.
    Dit is niet waar. Murray wilde een Honda motor hebben voor de F1, maar Honda wilde niet voor hem produceren.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      11 juli 2019 om 18:17

      @chrismaz: daarna klopte hij aan bij BMW.

      Login om te reageren
  15. luukvw026 zegt

    11 juli 2019 om 17:51

    Ze hebben ook een 750il omgebouwd van V12 naar V16 puur om uit te proberen. Deze auto zag ik laatst voorbij komen in een reportage van GRIP Deutschland.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North