Maak kennis met de Ford Mustang Super Cobra Jet 1800. En ja, dat laatste getal staat voor de hoeveelheid pk’s.
Sinds de opkomst van de elektrische auto zijn bloedverziekend snelle auto’s bereikbaarder dan ooit. Oké, een Tesla Model S Plaid is met een prijskaartje van 140 mille geen koopje, maar voor dat geld heb je wel gewoon een Bugatti Veyron-killer. Qua acceleratie dan.
Als alledaagse EV’s al zo snel zijn, kun je nagaan wat er mogelijk is met EV’s die puur gebouwd zijn om hard te gaan. Dat was het uitgangspunt van Ford met de elektrische Mustang Cobra Jet 1400, waar ze in 2020 mee op de proppen kwamen.
Deze auto heeft momenteel het record in handen voor de snelste ‘full-bodied’ elektrische auto op de kwartmijl. Dit elektrische kanon met 1.400 pk deed de befaamde kwartmijl (400 meter) in 8,128 seconden. Daarbij werd een snelheid van 276,75 km/u aangetikt.
Kan het nog sneller? Ford denkt van wel. Ze komen nu namelijk met de Mustang Super Cobra Jet 1800. Dat is precies wat je denkt dat het is: een elektrische Mustang met 1.800 pk. Die moet Ford’s eigen record aan gruzelementen gaan rijden.
Stiekem is de Super Cobra Jet dezelfde auto als de eerste Cobra Jet, maar dan voorzien van de nodige upgrades. De auto heeft niet alleen 400 pk extra gekregen, maar weegt ook minder dankzij een nieuw accupakket. Wat het gewicht precies is vertelt Ford er niet bij. De grootte van de accu evenmin.
Dat deze auto puur is gebouwd voor de dragstrip is duidelijk, maar een tammere versie voor de straat zit er voorlopig nog niet in. Er komt ooit wel een elektrische Mustang (de Mach-e telt natuurlijk niet), maar dat gaat nog even duren. Die komt waarschijnlijk pas met de achtste generatie, terwijl de zevende generatie Mustang nog maar net onthuld is.
Poulusma zegt
‘Deze elektrische Mustang is wél een echte Mustang’
Ik heb altijd gedacht dat een ‘echte’ Mustang een V8 had 😅
tenaci zegt
Dat kreng heeft in het verleden (en heden) vaker een 4 cilinder gehad dan je zou denken (zelfs Saleen heeft ooit een performance model hierop gebaseerd). En dat waren toch ook echte Mustangs, waarom deze dan niet?
Jens_Roadster zegt
Nog steeds geen echte Mustang als er geen V8 in zit.
anthwan zegt
“Wél een echte Mustang”?
Denk het niet dit is dan mach 2.0 maar zeker geen Mustang!.
bassrt zegt
Hopelijk komt die snel, want met de looks van een mustang is elektrisch rijden toch nog leuk en stoer.
petroldrinker zegt
Eerder een blamage, denk je oo gaaf mustang, is ie elektrisch, hoe bedoel je ultieme teleurstelling…
CYBRTRK zegt
Zo’n EcoBoost 4 cilinder is pas een ultieme teleurstelling in een Mustang
petroldrinker zegt
Een echte Ford Mustang heeft een V8, no matter what, dit zijn allemaal pogingen tot greenwashing om voor de duracell modellen een vorm van “Mustang” te noemen. Schijtautos die ze proberen populair te maken door de mustang naam, hoe verknal je een roemruchtige naam in de autos
michaelras zegt
de eerste Mustang was gewoon leverbaar met een 6 in lijn. dus no matter what…? No
anthwan zegt
De 1e Corvette ook (blueflame dacht ik) maar dat neemt niet weg dat een “Vette” een V8 heeft en dat geld ook voor een Mustang.
En kat die blaft is nog steeds geen Hond.
tenaci zegt
….en daarna kwamen zelfs 4 cilinders, en heeft maar weinig gescheeld of het was een voorwielaandrijver geworden. Gelukkig kreeg deze ter elfder ure de naam Probe, maar ford wilde dit echt de nieuwe Mustang maken.
Captain zegt
‘Was leverbaar met’… en dat zijn ook absoluut de versies die je niet wilt. Ik geef petroldrinker hier wel gelijk, de enige reden dat mensen de zescilinders als klassieker hebben (of ooit nieuw hadden) is omdat ze goedkoper zijn dan de V8. Dat geldt niet voor elke auto
ericc zegt
Dan liever een COPA Camaro met V8!