• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Gemiddelde CO2-uitstoot stevig gedaald, maar niet stevig genoeg

Auteur: machielvdd, gepost 26 oktober 2020 om 22:02 – 25 Reacties

De EU-doelstelling halen lijkt een onmogelijke opgave, maar er zijn wel fabrikanten die hun eigen doelstellingen halen. Dat is al heel wat.

95,7 gram per kilometer. Dat is de hoeveelheid CO2 die autofabrikanten volgens de EU maximaal uit mogen stoten dit jaar. Daarmee maakt de EU het fabrikanten niet makkelijk. Zoals het er nu naar uit ziet is er vrijwel niemand die dit gaat halen. Iedereen die actief is in de EU doet echter wel een poging om de CO2-uitstoot in te perken. Sommige fabrikanten zijn daar al aardig goed in geslaagd.

Totaalplaatje

De data-analisten van Jato hebben uitgeplozen hoe de verschillende spelers op de Europese markt ervoor staan. Ook hebben ze naar het totaalplaatje gekeken. De gemiddelde uitstoot van de nieuwe auto’s staat momenteel op 102 g/km, wat al een stuk lager is dan vorig jaar. Toen was het gemiddelde namelijk nog 122 g/km. Desondanks is het nog niet genoeg om de EU tevreden te stellen.

Nederland

Over de nieuwe auto’s in Nederland zal de EU wel redelijk tevreden zijn. Met een uitstoot van 98,6 g/km doet ons land het namelijk een stuk beter dan de omringende landen. Duitsland zit bijvoorbeeld op 119,3 g/km en België op 111,4 g/km. Het effect van de Nederlandse belastingvoordeeltjes is dus niet uitgebleven, mocht dat nog niet duidelijk zijn.

Aziatische merken

Wat Nederland is voor de EU, dat is Toyota voor de fabrikanten. De Toyota Group zit namelijk op 95,1 g/km. Dat hebben ze te danken aan het feit dat maar liefst 65% van de verkochte auto’s een hybride is. Hyundai (inclusief Kia) zit op 96,4 g/km. Zij verkopen veel minder hybrides, maar hebben in tegenstelling tot Toyota wel EV’s. Beide concerns zitten overigens nog boven de doelen die ze zichzelf gesteld hebben. Toyota zit echter wél onder de EU-doelstelling.

Volvo

Volvo heeft daarentegen wél hun eigen doelstelling al gehaald in augustus. Volgens de cijfers van Jato heeft de Geely Group een gemiddelde uitstoot van 103,1 g/km. Daarmee zitten ze al ruim onder het doel van 110,3 g/km dat ze gesteld hadden. Geely is daarmee het enige concern dat zijn uitstootdoel al gehaald heeft. Nu scheelt het wel dat ze de laat niet extreem hoog hebben gelegd.

BMW

Een ander merk dat aardig op weg is zijn doelen te halen is BMW. Het merk had namelijk als doel 102,9 g/km en ze zitten nu op 103,5 g/km. Bijna op hetzelfde niveau als Volvo dus. BMW heeft niet alleen het aandeel (plug-in) hybrides flink uitgebreid, maar ook zijn hun diesels redelijk schoon.

Super credits

De genoemde gemiddeldes zijn overigens niet de daadwerkelijke gemiddelde CO2-uitstoot. Door het super credit-systeem dat de EU hanteert wegen auto’s met een uitstoot van minder dan 50 g/km namelijk zwaarder mee. Daar komt natuurlijk bij dat de opgegeven CO2-uitstoot niet overeenkomt met de uitstoot in de praktijk, ook bij plug-in hybrides. Maar dat is weer een verhaal apart.

Boete

De uiteindelijke boete bedraagt €95 per teveel uitgestoten gram CO2 per geregistreerde auto. Dit kan zomaar in de miljarden lopen. Dat gaan de fabrikanten dus wel voelen.

Via: Jato

Ook interessant!

  • Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
    Boetes in Duitsland fors omhoog, nog steeds spotgoedkoop
  • Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
    Trajectcontroles op N-wegen leveren veel boetes op
  • Deze trajectcontroles leveren de meeste boetes op [2020]
  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, co2, Elektrisch, europa-eu, milieu

Vorig bericht: « Dit zijn de nieuwe youngtimers voor 2021!
Volgend bericht: Donkervoort D8 GTO-JD70 R: peperduur speeltje voor circuit »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    27 oktober 2020 om 01:06

    Dus Toyota pakt als enige geen boete?

    Login om te reageren
    • boxergt zegt

      27 oktober 2020 om 07:34

      @dees: Die 0,1 zullen ze vast wel doorberekenen….

      Login om te reageren
      • jvthof zegt

        27 oktober 2020 om 08:04

        @boxergt: ze mogen (volgens de tekst) 95,7

        Login om te reageren
  2. alfalfa zegt

    27 oktober 2020 om 07:36

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. grasvreter zegt

    27 oktober 2020 om 07:47

    En dat geld betalen ze dan aan europa, en wat gaat europa er mee doen..?

    Mijn wetenschappelijke projecten financieren aub? Heb nog een bacterie op de plank liggen die IBE kan maken. (Isopropanol butanol ethanol). Kan je auto op rijden. Doe mij maar co2 boete geld.

    Login om te reageren
  4. karhengst zegt

    27 oktober 2020 om 08:10

    Een kanttekening: je kan helemaal niet over “het Nederlandse wagenpark” spreken wanneer er enkel naar de nieuwe toelatingen wordt gekeken. Dat wat nieuw wordt toegelaten is schraap, maar gemiddeld gezien is het wagenpark flink ouder. En de zuinigste, meest gesubsidieerde modellen worden na 5 jaar structureel weggesluisd.

    Login om te reageren
    • mb10 zegt

      27 oktober 2020 om 08:35

      @karhengst: dat is precies wat ik ook dacht. Gaat dus eigenlijk nergens over.

      Login om te reageren
    • grasvreter zegt

      27 oktober 2020 om 09:06

      Absoluut. Ik heb auto’s uit 93, 98, en 2010. Als ik bij mijn buren kijk zie ik 1 2019 lease golf, maar voor de rest, vrijwel zonder uitzondering auto’s uit de periode 2005 – 2015. En geef ze eens ongelijk. Mijn buurvrouw bijvoorbeeld, 14 jaar oude yaris met airco en een dikke ton op de klok. 0 reden om die te vervangen voor die +-8000 per jaar die ze rijdt. Ze heeft dat ding al 10 jaar probleemloos, en dat gaat ie nog wel een keer halen. Die 20k die een nieuwe kost kan je veel leuker besteden.

      Login om te reageren
    • machielvdd zegt

      27 oktober 2020 om 10:06

      Goed punt, heb het even anders geformuleerd

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2020 om 10:12

      Precies. We moeten een manier vinden om de occasion kopers die liever een dikke bak uit Duitsland importeren in plaats van een met zo veel liefde gesubsidieerde zuinige wagen uit het eigen wagenpark te nemen keihard aan te pakken. Zoiets als driedubbele BPM bij occassion import van alles wat de gemiddelde CO2 uitstoot verslechterd!

      Login om te reageren
  5. melcon zegt

    27 oktober 2020 om 08:30

    Houden de Jato analisten ook rekeningen met het verkopen van emissies? Zie b.v. https://www.autocar.co.uk/car-news/industry/renault-opens-co2-emissions-pool-other-manufacturers

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      27 oktober 2020 om 22:32

      @melcon: precies, dat vroeg ik me ook af. Tesla schijnt daar goed aan te verdienen, maar deze methode is natuurlijk te gek voor woorden.

      Login om te reageren
      • melcon zegt

        28 oktober 2020 om 13:54

        @autoblogger Ja absoluut absurd en gaat geheel voorbij aan de doelstelling van deze regels.

        Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    27 oktober 2020 om 08:31

    Moet Porsche of Ferrari zich hier ook aan houden, of kunnen die hier aantonen relatief weinig auto’s te produceren?

    Login om te reageren
    • dees zegt

      27 oktober 2020 om 10:09

      Denk dat Porsche en Ferrari deze delen met vag en fca

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      28 oktober 2020 om 14:20

      @dutchdriftking: Het gaat erom onder welke vlag je valt. In dit geval dus VAG en FCA. Wat wel vreemd is, is dat VW of VAG weer co2 claims heeft gekocht bij FCA. Was ook een vaag verhaal…

      Login om te reageren
  7. pomoek zegt

    27 oktober 2020 om 09:00

    Zelfs het braafste jongetje van de autofabrikanten-klas zit met zijn poten op tafel te whatsappen.

    Login om te reageren
  8. crepito zegt

    27 oktober 2020 om 09:57

    Gaat dus om nieuw verkochte auto’s, had wel wat duidelijker beschreven kunnen worden.

    Login om te reageren
  9. BloodSeaker zegt

    27 oktober 2020 om 09:59

    Wat een gezeik over de CO2 van auto’s telkens bij die EU. Ondertussen blijven oude containerschepen de havens binnenvaren en de vliegtuigen opstijgen en landen. Dragen tientallen keren meer bij aan CO2 dan alle wagens in Europa samen :(

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2020 om 10:18

      Eh nee? Qua CO2 uitstoot is het wegvervoer goed voor 19,35%, het vliegverkeer voor 3,42% en de scheepvaart voor 3,15%. Zie: https://www.europarl.europa.eu/news/nl/headlines/society/20191129STO67756/uitstoot-van-vliegtuigen-en-schepen-feiten-en-cijfers-infografiek
      Het grootste deel komt voor rekening van de andere sectoren, vooral industrie maar daar praten we niet over…
      Overigens is het vliegverkeer al flink ingeperkt, de cruise reizen zijn afgeschaft. Alleen de pakjesboten uit China vol met goedkope wegwerprommel van Ali express die varen nog.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        27 oktober 2020 om 12:10

        @mashell: zodra er een vaccin is gaan de vliegtuigen weer vliegen en de cruiseschepen weer varen ben ik bang. En de pakjesboten uit China zullen vermoedelijk ook niet minder worden.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 oktober 2020 om 13:25

          Klopt, dan zal het weer gaan lijken op deze verdeling van 2017. De cijfers zullen nu wat anders liggen, niet in het voordeel van het wegverkeer. Toch laat dit artikel zien dat er op dat vlak inmiddels ook voortgang geboekt wordt.

          Login om te reageren
      • BloodSeaker zegt

        27 oktober 2020 om 18:54

        @mashell: leuke link, waarvoor dank. Ik neem wel aan dat in wegvervoer ook de bestel- en vrachtwagens zitten. Daar zie je toch ook meer oude Poolse rommel op de weg vind ik. Nu doen wij het hier best ok qua wagens en CO2 lijkt me. Maar in Oost Europa rijden ze met onze Audi, BMW,… uit 1990 rond

        Login om te reageren
  10. GH zegt

    27 oktober 2020 om 12:23

    En zo te lezen ben je er meer mee bezig dan ik. Aanname; het is dus zo dat de industrie niet wordt aangepakt, waarschijnlijk uit angst dat multinationals uit NL dan wel de EU vertrekken, wat weer werkeloosheid brengt etc?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 oktober 2020 om 13:26

      Industrie is productie. Als je dat binnen de EU doet heb je overal met dezelfde regels te maken, doe je dat buiten de EU krijg je met importheffingen te maken. Vertrekken loont dus niet echt.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North