• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze gecrashte Porsche 959 is nu de enige cabrio

Auteur: machielvdd, gepost 28 april 2025 om 18:01 – 5 Reacties

Mooi is deze Porsche 959 Cabrio niet, uniek wel.

Porsche heeft er een handje van om alle mogelijke varianten uit te brengen van de 911, maar de 959 is er echt alleen als coupé geweest. Logisch ook, want een 959 Cabrio klopt gewoon niet. Toch heeft RM Sotheby’s nu een 959 Cabrio in de aanbieding. Hoe zit dat?

Je raadt het al: dit is geen creatie van Porsche zelf. Deze auto is achteraf omgebouwd door een zekere Karl-Heinz Feustel. In een dorpje onder de rook van Keulen heeft Feustel eigenhandig de enige Porsche 959 Cabrio ter wereld gebouwd.

Porsche 959 Cabrio
Porsche 959 Cabrio
Porsche 959 Cabrio
Porsche 959 Cabrio

Het is een beetje zonde om zomaar de zaag te zetten in een zeldzame 959, maar dit exemplaar was een schadebak. In 1988 crashte de auto op de Autobahn, toen deze nog maar een jaar oud was. De eigenaar was de Duitse coureur Jürgen Lässig, die een jaar daarvoor nog tweede werd op Le Mans. We weten niet of hij ook achter het stuur zat op het moment van de crash, maar zoiets kan natuurlijk de beste overkomen.

Karl-Heinz heeft geen half werk geleverd met het ombouwen van de 959. Naar verluidt heeft hij 4.000 uur in dit project gestoken. De auto heeft nu een volledig functionerend elektrisch cabriodak, en er zit ook nog een hardtop bij.

Voor de gelegenheid is de auto ook overgespoten en voorzien van nieuwe bekleding. Origineel was deze 959 zilver (zoals de meeste exemplaren), met een zwart-beige interieur. Zoals je ziet is de auto nu wit met een volledig blauw interieur.

Een schoonheid was de Porsche 959 sowieso al niet, en van deze cabrioconversie wordt ‘ie niet fraaier. We begrijpen heel goed waarom Porsche zelf nooit een 959 Cabrio heeft gemaakt. Nog even los van het feit dat een open dak niet past bij dit type auto.

Het is wel een volstrekt unieke auto, want dit is de enige 959 Cabrio ter wereld. Daarom zul je ook een goedgevulde portemonnee moeten hebben als je mee wilt bieden. Veilinghuis RM Sotheby’s rekent op €1,1 tot €1,5 miljoen. Dat is ook wat je voor een volledige originele 959 betaalt.

Ook interessant!

  • Is deze getunede Porsche 959 €3 miljoen waard?
  • Porsche 959 laat z'n imposante achterwerk zien in Amsterdam
  • Wat krijgen we nou? Een 992 GT3 RS Cabrio?
  • Porsche geeft het goede voorbeeld met deze 992.2 Cabrio

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

959, Cabrio, occasion, Porsche, RM-sothebys, veiling

Vorig bericht: « Goed nieuws: BMW komt met meer speciale modellen
Volgend bericht: Welke verkeersregel lap jij aan je laars? »

Lees Interacties

Reacties

  1. kniesoor zegt

    28 april 2025 om 18:12

    Hoewel-ie minder gebocheld is dan recente 911 fabriekscabrio’s blijft ‘t inderdaad een onaantrekkelijk ogend geval. Liever een coupé.

    Login om te reageren
  2. bietje zegt

    28 april 2025 om 18:51

    Coupé’s vind ik zelf altijd mooier dan cabrio’s maar dat is ook persoonlijke smaak.

    Net als stellen dat de 959 sowieso al geen schoonheid is, want daar lopen de meningen kennelijk over uiteen.

    Ik vind de 959 geweldig.

    Login om te reageren
    • Rohrl-fan zegt

      28 april 2025 om 19:14

      Hier sluit ik me volledig bij aan!

      En deze 959 cabrio? Ook geweldig. 😁

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      28 april 2025 om 21:07

      Helemaal mee eens. De 959 heeft een fantastisch design.
      Het lijkt me niet dat al dit werk is gaan zitten in het maken van het cabrio gedeelte maar in het herstel van het gecrashte voertuig.

      Login om te reageren
  3. cossiekiller zegt

    29 april 2025 om 10:03

    Ik vind het nog meevallen van looks.
    Dan storen die ontbrekende kapjes (van de krik?) op de zijdrempels me meer…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North