Deze Golf VR6 heeft relatief weinig kilometers op de teller

Auteur: , 65 Reacties

En jij kunt hem kopen, voor enkele duizenden euro's.

Zij die regelmatig occasionwebsites afstruinen op zoek naar de betere auto’s, zullen het hartverwarmende gevoel ongetwijfeld herkennen, wanneer de verkopende partij een flink aantal woorden over zijn auto heeft geschreven. Of de verkoper nu een goede anekdote, de uitgebreide geschiedenis van zijn auto of de tragische reden van verkoop heeft bijgevoegd: in de meeste gevallen getuigt het van een liefhebber. Deze Volkswagen Golf VR6 uit 1993 en zijn eigenaar lijken geen uitzondering op de regel te zijn.

De verkoper begint zijn advertentie door te vertellen dat hij de VR6 alweer vijf jaar geleden heeft overgenomen van de eerste eigenaresse van de auto. Deze Duitse dame had klaarblijkelijk een goede smaak; een kwart eeuw geleden kocht zij de auto en zij liet de bolide uitrusten met de nodige opties. Niet alleen fijn zwart leer, maar ook een puik geluidssysteem, een schuifdak en stoelverwarming maakten hun opwachting. In de jaren dat de auto in haar bezit was, bracht zij hem hondstrouw naar de lokale Volkswagen-dealer, wanneer de Golf een onderhoudsbeurt moest ondergaan.

Net als de eerste eigenaresse heeft ook de huidige bezitter van de Golf VR6 niet bijzonder veel kilometers met de auto afgelegd. Sinds de VR6 in het bezit is geweest van de eerste Nederlandse eigenaar heeft de auto nog altijd niet de 100.000 km weten te overschrijden. Momenteel staat er 93.767 kilometer op de teller. In zijn leven heeft de auto een aantal gebruikerssporen verzameld, maar de originele 15″ BBS-velgen zijn vooralsnog onbeschadigd. Daarnaast oogt het interieur fris en is ook de carrosserie roestvrij. Wel moet de auto nog APK gekeurd worden. Dit is volgens de eigenaar de voornaamste reden dat de auto de deur wordt gewezen. Naar verluidt zit er een servicebeurt aan te komen waarop hij niet zit te wachten. Waarschijnlijk wordt het voor de eigenaar, die de auto ooit als hobbyauto aanschafte, te duur.

Voor de liefhebber is dit dus een goede kans om zijn slag te slaan. De Golf VR6 wordt aangeboden tegen de schappelijke prijs van 5.800 euro. Lukt het de eigenaar niet de auto via het internet te verkopen, dan moet hij overwegen een straatrace te houden. Schijnt te werken, zo hebben we vernomen.

Met dank aan @syncro51 voor de tip!



65 reacties

Jammer van die automaat…
@cpp1: klopt automaten waren toen ook nog een stuk trager dan nu.
@thomasthomas: klopt maar toch ook weer niet. (Daar gaan we weer) Mijn Vulva 850R heeft een automaat, op papier trager maar in praktijk sneller dan de handgeschakelde die overigens standaard 10pk en 50nm meer heeft. Komt denk ik vanwegen het moeilijk weg komen met een handbak door onnodig veel wielspin.
@cpp1: precies de reden waarom hij er vanaf wil gok ik.
@dutchdriftking: dit bedoel ik dus.
Niks aan verprutst, originele BBS’jes eronder. gewoon een leuk golfje met fijn motorblok.
Automaat is jammer, maar daar valt wel wat aan te doen.
@shogun: Daarom heb ik er een zonder automaat, is heerlijk!
D’r moet aardig wat aan gebeuren.
@dracae: ik denk dat jij wat anders hebt bekeken, dit ziet er op het 1ste oog keurig uit.
@bmwfreak038: Ik heb de advertentie bekeken.
@dracae: inderdaad nog wat werk aan de winkel zeg… Welke idioot gooit er nou diesel in een Golf VR6.

Verder: lekker laten staan, handbak is een must met dit soort auto’s uit deze periode.
Jammer van alle minpunten..

– geen APK;
– lichte olielekkage (pakking van de carterpan);
– na foutieve tanking met een paar liter diesel rookvorming , motor loopt verder mooi en zonder bijgeluiden;
– airconditioning functioneert niet.”

Vind persoonlijk €5800,- net even wat te veel, ook omdat het een automaat betreft. Verder blijft het design van de mk3 erg mooi vind ik :-)
Mmm lekker , na het tanken van diesel rookt de auto 🤔
@woertquattro: raar verhaal… hoe krijg je is godsnaam een diesel vulpistool in een benzine auto? En waarom rookt hij dan nog? Is de tanknog steeds niet leeggereden of leeggehaald?
@hplh: tegenwoordig is dat inderdaad beschermd, vroeger waren de vulopeningen van auto’s zo gemaakt dat ze geschikt waren voor benzine en diesel..
Importje en automaat… Mweh..
@techniekmeneer: wat is toch iedereen z’n probleem met importauto’s? Je bekijkt zo’n ding toch eerst? Als geen nette auto van afgetrapt hok kan onderscheiden is auto’s kopen misschien niet je ding en moet je gewoon een Starlet kopen…
@pallas: Daar gaat het niet zo zeer om. Het is meer dat import auto’s echt 9 van de 10x teruggedraaid zijn.
@miata93: dat is wel heel erg overdreven. Laatst hier een artikeltje over geweest, meer richting 1 of 2 op de 10.
@henk_he: dat is wat ze hard kunnen bewijzen! De rest doet het slimmer.
@miata93: en? Als de rest tiptop is dan merk je dat echt wel.
@miata93: 9 van de 10 die dit soort irrationele angsten tav importeren van auto’s hebben, kletsen uit hun onervaren nek. Gewoom je ogen en oren openhouden + boerenverstand en je wordt net zo weinig genaaid als in NL.

On topic: mooi bakkie en dito verhaal! :)
@geenidee1975: je bedoelt net zoveel. IMO heeft import een slechte naam vanwege NL handelaartjes die rommel importeren en vervolgens hier ‘gewitwast’ verkopen voor de hoofdprijs. Helaas zelf ook ervaring mee. En ik weet dat het fijn is om er zo over te denken, maar boerenverstand is echt niet altijd voldoende om die lui door te hebben.

Ik ben het verder wel met je eens dat je net zo goed (direct zelf) een auto in Duitsland kan kopen als in Nederland, de notie dat er daar meer rotte appels tussenzitten vind ik nonsens. Die zitten er hier veel tussen en daar wss ook. Puur op basis van persoonlijke ervaring if anything hier mss nog wel meer dan daar, maar ik ben bereid aan te nemen dat het toeval is dat ik juist in Duitsland wat goede ervaringen heb en in NL een hele slechte.
@miata93: borrelpraat.
@toniominestrone: en geen leuke borrels
@miata93: een auto van 25 jaar oud en een terug gedraaide teller ga je echt wel merken hoor ;-)
@miata93: dat is vooral een verhaal dat door onze vrienden van de BOVAG komt. En raad eens wie er voordeel heeft van dit zo vaak mogelijk te herhalen, juist de ondernemers die aangesloten zijn bij de BOVAG. Ik zeg niet dat er nooit tellers worden teruggegdraaid maar je moet gewoon kritisch kijken naar een tweedehands auto, waar die ook vandaan komt.
@pallas: In het buitenland staan alleen maar afgeragde auto’s te koop. In Nederland natuurlijk alleen maar perfecte dealer onderhouden auto’s. Vooral in en rond Amsterdam en Rotterdam staan alleen maar nette auto’s te koop. Daar kan je geen miskoop doen. In Duitsland daarentegen…
@pallas: Een Starlet is ook een auto.
@simonferrari: Soort van mix tussrn en McLaren F1 en een 159 toch?
@simonferrari: Je kunt ook overdrijven..
@pallas: ik heb ook een nette import gekocht. Na een jaar versnellingsbak in de soep. Roest op rare plekken. Toen ik hem kocht zag hij er uit als nieuw met volledige onderhoudshistorie. Ik trap er nooit meer in
@jarnobakker:Dat vind ik oprecht kut voor je, maar had niet net zo goed kunnen gebeuren met een ONK-auto?
@jarnobakker: heb ook een keer een prachtige binnenlandse gekocht, auto wel 10maanden gehad. Op een gemiddelde van 5jaar erg kort dus. Veel problemen mee gehad. Kapot aircocompressor/Lekke radiator/deuren die niet meer vergrendelde. En was altijd keurig onderhouden, op zijn beurten, op de hand gewassen, altijd binnen en van een oud mannetje en vrouw geweest, hoe ik dat weet was de auto van mijn ouders. Daarmee zeggende ook dan kan er veel mis gaan mrt een auto.
@jarnobakker: gisteren ben ik erachter gekomen dat het een ex schade auto is die niet goed gespoten is …. Blaasjes on de lak. Kost me nog weer bijna 1000 euro. NOOIT WEER.
@pallas:
Inderdaad!
Heb in ’93 een nieuwe gekocht. Een zwarte en handgeschakeld. Het ziet er nu misschien niet uit maar toentertijd kon je dit model toch wel een keerpunt noemen. Het was eigenlijk de auto in die prijsklasse die dat soort auto’s van koekblikken naar degelijke auto’s bracht. Het was een heerlijke auto en ook bloedje snel.
Weet nog dat ik een stoplicht sprintje met een E36 325i deed. Ik had geen VR6 badges er op hangen dus hij had niet door om wat voor een golf het ging. Toen hij zag hoe ik van hem wegtrok ging het raam van hem bij het volgende stoplicht open en ik zag alleen maar een verbaasd gezicht mij aanstaren. Was mooi. Nog ff een praatje met hem gemaakt.
Toen de fun van de VR6 er van af was stapte ik snel weer over op BMW.

Maar denk nog steeds met fijne herinneringen terug aan die auto.

Veel merken volgde VW door in hun auto’s in dat segment een V6 er in te lepelen. Zo had je bijvoorbeeld ook een Opel Vectra V6. Was trouwens ook wel een geinige auto op mee te rijden.
@Rick-dos: Mooi verhaal, Rick! Zo ben ik eens flink te kakken gezet in m’n E30 met M50B25 door een eveneens rode Golf 2. Was wel wat uitgebouwd maar echt ontzettend snel weg.
@skinnybmw: Thanks! Altijd goed opletten wat je naast je hebt staan. Voorkomt teleurstellingen. 😜
@Rick-dos: Ik dacht dus een normale Golf 2 met één of andere cheap uitbouw-kit😉
@skinnybmw: Heb pas mijn Golf 2 omgebouwd naar V(R)6, ik kan je melden dat het nog steeds voor de nodige verbaasde gezichten en leuke reacties zorgt. En dan heb ik het nog niet eens over de glimlach op mijn gezicht, die het motorgeluid teweeg brengt…

OT: Persoonlijk vind ik het jammer dat dit exemplaar een automaat is, verder een leuke auto, van de uitstervende ras; die van de compacte hatchback-met-6-pitter.
@Jetlag: Kan ik begrijpen😉 Maar de Golf die ik tegenkwam toentertijd was niet ‘alleen’ ombouw naar VR6…zat ook iets turbo-achtigs in. Geloof zeker dat hij 300+ pk had aangezien mijn 1150kg zware E30 al 192pk had.
@Rick-dos: Zo’n vectra heeft m’n broer! Niet super snel, maar wel een ontzettend relaxte vakantie-auto
Het belangrijkste aan de 2dehands auto vind ik vaak het verhaal er bij. Als dat aantoonbaar klopt (zoals met deze auto) en de verkoper ook zo eerlijk is om de minpunten te vermelden, dan zou ik de gok wel durven wagen. Ik vraag me wel af waarom die niet even een apk geregeld, dat verkoopt natuurlijk een stuk beter. Vraag is dus wat er moet gebeuren voor die apk? Ook het diesel tanken verhaal baart me wel zorgen. Zouden die twee dingen met elkaar te maken kunnen hebben? Dat hij niet door de emissie test komt daardoor of zo?
Mooie auto alleen automaat komt er bij mij gewoon niet (vol automaat dan). Het vol leer pakket en de lage stand zijn gunstig.
Vind een leuke V6 4 motion golf 4 een leukere auto. Sneller, handbak en mooier model.
@thomasthomas: Ik vind een Golf 4 R32 nog mooier, duh…
@skinnybmw: Persoonlijk zou ik dan voor een 911 gt3 rs gaan, als budget blijkbaar niet belangrijk is..
@kareljansen: eensch
@skinnybmw: maar dat is een andere prijs klasse. Een v6 4 motion koop je wel voor 6k.
In alle opzichten een kwurige advertentie zowaar in algemeen besschaafd Nederlands.

De kosten enkel van een APK kunnen alle kanten opgaan en die ‘paar’ diesel die per ongeluk getankt is kan meer schade hebben aan gericht dan je denkt. Brandstofpomp. Injectoren. Katalysator etc Wel eerlijk om te vermelden maar dit draagt er wel aan bij dat de auto wellicht qua dagwaarde totall los kan zijn.
@prop:
Brandstofpomp en injectoren: geen probleem. Diesel is vetter dan benzine, richt normaal geen schade aan.
Benzine in een dieselmotor daarentegen…

De katalysator kan hier wel schade van oplopen, daar heb je gelijk in.
Dus Marktplaats is eigendom van Ebay.. Nooit geweten. Fijn, zo’n nuttige advertentie.
@rikus: 2ehands.be ook…
Dit is nou een mooie Volkswagen. Oerdegelijk en een prachtig klinkende motor
Een Duitse import met net geen 100.000km op de teller…
@joostgrn: dus?
@tmenges: Als je bekend zou zijn met het fenomeen vooroordelen én cliches, dan wist je nu genoeg.
@rikus: absoluut mee bekend maar mischien dat hij er ervaring mee had en dat met ons wilde delen
Zeg het niet snel, maar gave Golf!
De golf 3 is en blijft een stuk automobiele treurnis, ondanks de fijne 6-cilinder.
Op de mini na worden alle auto’s geïmporteerd, is niets mis mee. Je moet wel de historie kennen. Wat een gelul over automaat versus handbak. We leven in 2018 hoor.
@alpinafanb10: Eh, die automaat is dus niet van 2018 hè. Dat is nog ouderwetse rommel…
@alpinafanb10: Helaas is de automaat geen eentje uit 2018. In zo’n relatief snelle auto wil je op z’n minst ook een snelle automaat. Maar goed, ik denk dat veel mensen graag handbak schreeuwen zodat ze misschien een aai over de bol krijgen van zogenaamde “petrolheads” en “puristen”. Ik ken niemand die zelf sneller schakelt dan zo’n fijne PDK bak doet, maar goed.. Ik ben dan ook geen purist.
@rikus: NA for the win! (Totdat je gewend bent aan een turbo, dan wil je niet anders meer..)
Zo’n ouderwetse VR6 klinkt geweldig!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).