• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Grandioos dieselen met de Volkswagen Passat

Auteur: RubenPriest, gepost 12 maart 2019 om 15:30 – 76 Reacties

Deze grandioze diesel komt naar de Volkswagen Passat


Lekker man.

Zolang diesel nog niet monddood is gemaakt moet je het vooral overwegen mocht je jaarlijks tienduizenden kilometers rijden. Het is gebruikelijk dat autofabrikanten in een later stadium nieuwe motoren introduceren op een model en onder meer Volkswagen doet dit regelmatig, zo ook met de Passat.

Fans van de zakelijke sedan (of station), en dat zijn er een hoop in Nederland afgaande op het wagenpark, kunnen nu opteren voor een nieuwe motorvariant. De Duitse autofabrikant brengt de 1.6 TDI naar de Passat en Passat Variant, gekoppeld aan een DSG-automaat.

Met 120 pk uit het dieselblok trek je de straatstenen er niet bepaald uit. Daar staat tegenover dat Volkswagen de auto voor 39.665 euro kan aanbieden. Wellicht dat ‘ie daardoor interessant is binnen jouw leasebudget in combinatie met de bijtelling.

De Passat met 1.6 TDI is wat aangekleder te bestellen als Comfortline Business en als Highline Business R. Met Comfortline Business zijn zaken als 16-inch velgen, navigatie, adaptieve cruise control en een elektrische achterklep aanwezig. De Highline Business R uitrusting is iets luxer met 17-inch velgen, een R-line interieur, het Active Info Display, verwarmde voorstoelen en een verwarmde voorruit.

Dat uitrustingen klinken lekker, maar daar staan wel andere prijzen tegenover. De Passat met Comfortline Business kost 40.850 euro en de Highline Business R is met 44.430 euro enkele duizenden euro’s duurder.

Ook interessant!

  • Video: hoe komt deze Passat op zijn kant?
  • Volkswagen met 4 uitlaten
    Koop deze Volkswagen Passat W8 voor een schijntje
  • Passat sedan
    In memoriam: Volkswagen Passat Sedan
  • Passat Limited Edition
    Passat Limited Edition is een van de 1.973 laatste ooit

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, motor, passat, station, variant, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit premium automerk verdwijnt uit Nederland
Volgend bericht: Breek: Toyota heeft dé oplossing tegen autodiefstal »

Lees Interacties

Reacties

  1. fortunato zegt

    12 maart 2019 om 15:40

    Mooie wagen, maar 40k en dan maar 120pk, man wat een armoede.

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      12 maart 2019 om 16:20

      @fortunato: Voor hetzelfde bedrag heb je dus een Camry Hybrid, met 2.5 liter motor + elektropower. Afhankelijk van gebruik kan de 1 zuiniger zijn dan de ander, maar bij die Camry gebeurt tenminste wat als je het gaspedaal in trapt.

      Login om te reageren
      • basr32 zegt

        12 maart 2019 om 17:24

        @fanboy: Maar is deze net zo voordelig met lease?

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          12 maart 2019 om 17:40

          @basr32: Dat moeten we nog zien. Restwaarde bepaald dat voornamelijk. Kan wat slechter uitvallen voor de diesel.

          Zelf zou ik graag een beetje bij betalen voor een auto die een stuk sneller is, vermoedelijk stiller is, en een onverwacht tussensprintje makkelijker afhandelt.
          Maar de Camry ga je niet in station vinden natuurlijk.

          Login om te reageren
        • stationcar zegt

          12 maart 2019 om 17:50

          @basr32:
          Deze gaat helemaal niet voordelig zijn in de lease want: afschrijving, de leasemaatschappijen zijn helemaal gek geworden en willen helemaal geen diesel meer leasen omdat geen mens weet wat er qua restwaarde gaat gebeuren. Helaas pindakaas.

          Login om te reageren
        • hallokroket zegt

          13 maart 2019 om 23:18

          @basr32:
          Zit iedereen in NL aan de lease?

          Login om te reageren
          • basr32 zegt

            13 maart 2019 om 23:58

            @hallokroket: Dat zeg ik toch niet maar veel mensen die zo’n auto willen wel hoor.

            Login om te reageren
      • sjonniedeluxe zegt

        12 maart 2019 om 17:59

        @fanboy: een cvt die gaat loeien bedoel je? Deze troll moest even.

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          12 maart 2019 om 19:09

          @sjonniedeluxe: Loeiende cvt met puike aandrijflijn, of dsg zonder vermogen?

          Login om te reageren
          • bischero zegt

            12 maart 2019 om 19:35

            @fanboy: handbak met vermogen

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              12 maart 2019 om 20:11

              @bischero: Zeker, maar we hebben het hier over Passats en Camry’s die niet te veel in de maand mogen kosten. Dan zou ik toch bedanken voor zo’n afgeknepen diesel en kiezen voor de grotere sterkere aandrijflijn.

              Login om te reageren
              • bischero zegt

                12 maart 2019 om 20:16

                @fanboy: true, maar ik rijd een 150pk Passat Variant bewust met handbak en geen DSG meer, vorige wel, drama. Prima auto, R-line met sportpakket is wel een must vind ik. Erg tevreden mee.

                Zeer gunstig in de lease ook, maar had liever de Giulia 200pk gehad. Had hem vol kunnen hangen met opties, maar 1gr CO2 teveel voor onze policy helaas.

              • sjonniedeluxe zegt

                12 maart 2019 om 20:25

                @bischero: 180pl giulia diesel had dan wel gekund, of niet?

              • bischero zegt

                12 maart 2019 om 20:27

                @sjonniedeluxe: als wij diesel zouden rijden wel ja, maar we rijden benzine.

  2. autospotterkerkrade zegt

    12 maart 2019 om 15:41

    Waarom geen 1

    Login om te reageren
    • autospotterkerkrade zegt

      12 maart 2019 om 15:41

      @autospotterkerkrade: waarom geen 1.9 en 2.0 ???*

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        12 maart 2019 om 16:02

        @autospotterkerkrade: Dat mag je zelf weten, voor €2500,- extra heb je de 2 liter TDI met 150 pk.

        Login om te reageren
      • slickrick zegt

        12 maart 2019 om 20:18

        @autospotterkerkrade: omdat de 1.9 TDI al pakweg 10 jaar uit productie is…..

        Login om te reageren
  3. gummertje zegt

    12 maart 2019 om 15:48

    Chippen en gaaaannn! Rijd dan prima met zo’n 140pk en 350NM.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      12 maart 2019 om 21:33

      @gummertje: wel jammer dat ’t weer is gekoppeld aan zo’n dsg. Waarom niet een fijne handbak?

      Login om te reageren
  4. sirprize zegt

    12 maart 2019 om 15:48

    Ik mis de tag ‘advertorial’

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      12 maart 2019 om 15:57

      @sirprize: misschien het artikel doorsturen naar die zwager van je.

      Login om te reageren
      • sirprize zegt

        12 maart 2019 om 15:58

        @RubenPriest: die rijdt al een Passat diesel ?

        Login om te reageren
        • RubenPriest zegt

          12 maart 2019 om 15:59

          @sirprize: meen je dat nou

          Login om te reageren
          • sirprize zegt

            12 maart 2019 om 16:01

            @RubenPriest: op een slechte grap krijg je slechte reactie.

            Login om te reageren
            • hallokroket zegt

              13 maart 2019 om 23:08

              @sirprize: Hear hear!

              Login om te reageren
    • wahltiroler zegt

      12 maart 2019 om 22:30

      @sirprize: besmettimg met het AW-syndroom?

      hopelijk is het tijdelijk

      Login om te reageren
  5. eMbe zegt

    12 maart 2019 om 15:54

    Grandioos dieselen… Had dan die V8 TDI hierin gelepeld.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      12 maart 2019 om 16:08

      @eMbe: Dat zou heerlijk zijn, maar wie koopt die dan?
      Dan is hij duurder dan een Mercedes/Audi/BMW met een 3 liter 6 cilinder.

      Login om te reageren
      • b088y zegt

        12 maart 2019 om 16:46

        @dirkv: Passat is toch flink ruimer dan eerder genoemde? (Maar dan nog zou ik de 3-serie pakken)

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          12 maart 2019 om 16:55

          @b088y: hij is ruimer omdat de dwarse motor minder plaats inneemt. Maar daar past dus maximaal een 4 cil in (of historisch een ongeblaasde VR6 maar die zuipt teveel), en helemaal geen turbodiesel zes of achtcilinder…

          Login om te reageren
          • hallokroket zegt

            13 maart 2019 om 23:09

            @Onehp: “ongeblaasde”?

            Login om te reageren
  6. ghost zegt

    12 maart 2019 om 16:06

    Lekker tuffen op het sap van satan?

    Login om te reageren
    • wahltiroler zegt

      12 maart 2019 om 22:31

      @ghost: ???

      Login om te reageren
  7. berrybentley zegt

    12 maart 2019 om 16:15

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
    • supercarrera zegt

      12 maart 2019 om 19:10

      @berrybentley: nutteloze bijdrage..?

      Dit hele artikel is een nutteloze bijdage ja!

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        12 maart 2019 om 21:35

        @supercarrera: lees ’t dan niet.

        Login om te reageren
        • ghost zegt

          12 maart 2019 om 22:37

          @hotze: hutzzzzze

          Login om te reageren
          • hotze zegt

            12 maart 2019 om 22:51

            @ghost: misschien al te laat; ik vat ‘m even niet.

            Login om te reageren
            • ghost zegt

              12 maart 2019 om 22:57

              @hotze: huts maar dan in stijl van je nickname…als je hem niet snapt nu, laat dan maar..

              Login om te reageren
              • hotze zegt

                14 maart 2019 om 12:21

                @ghost: ik ken wel dit flauwe rijmpje: “hoog in de rotse stond hotze te kotse”

              • ghost zegt

                14 maart 2019 om 12:41

                @hotze: zou ik dan weer niet opkomen..

  8. gove zegt

    12 maart 2019 om 16:20

    doe maar een 3 serie voor 5 rootjes meer

    Login om te reageren
    • basr32 zegt

      12 maart 2019 om 17:23

      @gove: Maar dan heb je een instapper met 3 cilinder. Een BMW-onwaardige auto

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 maart 2019 om 18:16

        @basr32: die 3 cilinder ligt in z’n geheel achter de vooras, dat is supersportwagen architectuur. Misschien niet helemaal passend bij het aartsconservatieve BMW of ook maar een klein beetje noodzakelijk om tussen München en de Starnberger See te pendelen maar wel gaaf!

        Login om te reageren
        • drommedaris zegt

          12 maart 2019 om 19:52

          @mashell: ik heb vandaag met de 318iA Touring M Sport Edition gereden. Heb een budget van 45k gekregen dus meer dan dit bij BMW lukt niet op dit moment of en 120iA maar dat is een ander type auto. Ik was wat sceptisch omdat deze motorisering eerder in een Polo past of Fabia. De 318iA is erg stil en je hoort de 3 cilinder pas zodra je hoger in de toeren komt. Tja, niet spectaculair en inderdaad BMW onwaardig maar eerlijk gezegd viel het mij niet tegen. Het enige wat je moet doen is direct Sport Stand inschakelen en De S van de automaat anders is de reactiesnelheid traag te noemen maar dat geldt ook voor mijn A4 2.0 tdi 190pk ultra. Ik heb em toch besteld met Panodak, Harman Kardon en Adaptive Drive. Waarom? Beste keus maar dat is smaak. Andere opties = geen emotie.

          Login om te reageren
          • hotze zegt

            12 maart 2019 om 21:39

            @drommedaris: …onwaardig? Er is ook nog zoiets als “fraaie auto” en “lekker rijgedrag”. Wat maakt ’t dan uit dat ie wat minder hard gaat ?

            Login om te reageren
        • hallokroket zegt

          14 maart 2019 om 17:04

          @mashell:
          Goed dat jij snel blij bent met een halve motor.

          Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    12 maart 2019 om 16:24

    De meest sneue optie ooit, een automatisch sluitende achterklep omdat deze handeling te inspannend en te gecompliceerd is voor de modern metro-man of hipster.
    Ik heb altijd haast en kan niet tegen die ultra slome manier waarop zo’n klep zichzelf sluit, juist van Duitsers verwacht ik een neo- sadistische onverwachte hakmes beweging van de achterklep.
    En van Fransen een klep die als een guillotine sluit.
    Merde !

    Login om te reageren
    • b088y zegt

      12 maart 2019 om 16:51

      @desjonnies: vieze handen… want naar tig jaar zijn de handgrepen aan de binnenzijde nog steeds niet gevonden…

      Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        12 maart 2019 om 19:01

        @b088y:
        Alfa 159 Sedan, echt waar daar zit’íe de handgreep

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          12 maart 2019 om 21:41

          @desjonnies: Skoda’s dan, krijg/kreeg je zo’n rubberen stengel, hoe onnozel kan je ’t maken.

          Login om te reageren
    • Rob zegt

      12 maart 2019 om 20:20

      @desjonnies:
      Vroeger, toen je nog op je vingers moest letten!
      https://www.youtube.com/watch?v=F7fGISs-wCQ

      Login om te reageren
      • rynnus zegt

        13 maart 2019 om 23:19

        @Rob: Nicely done ?

        Login om te reageren
    • slickrick zegt

      12 maart 2019 om 20:22

      @desjonnies: in mijn laatste drie stations heb ik zn elektrische achterklep gehad, beste optie ooit, belangrijker dan een panorama dak bijvoorbeeld . Ik koop geen auto meer zonder deze optie.

      Ik heb geen zin in vieze handen en al helemaal niet om de klep te openen en te sluiten elke keer als ik met boodschappen aan kom zetten

      Login om te reageren
      • hotze zegt

        12 maart 2019 om 21:43

        @slickrick: doe mij dan een mooi schuif/kanteldak, daar heb je tenminste wat aan tijdens het rijden.

        Login om te reageren
      • hallokroket zegt

        13 maart 2019 om 23:16

        @slickrick:
        Echte mannen malen daar niet om.
        Allemaal leuk tot die rommel kapot gaat.

        Login om te reageren
    • hallokroket zegt

      13 maart 2019 om 23:18

      @desjonnies: Amen!

      Login om te reageren
  10. Dutchdriftking zegt

    12 maart 2019 om 16:49

    De Passat op de foto bij het artikel ziet er in ieder geval goed uit! Maar met 120pk is het natuurlijk wel behelpen in een auto van dik 1500kg.

    Login om te reageren
  11. cavin zegt

    12 maart 2019 om 16:59

    Hoezo brengt?
    Ik rijd al 2,5 jaar in een Passat met 1.6 TDI en 120pk

    Login om te reageren
  12. Thomas20vt zegt

    12 maart 2019 om 17:03

    De 1.6 TDI is geen nieuwe motor in de Passat. Hij is alleen tijdelijk niet leverbaar geweest omdat deze moest worden aangepast naar de nieuwe euro 6temp norm.

    Login om te reageren
  13. toyotafortuner zegt

    12 maart 2019 om 17:21

    Duidelijk. Voor mij de hybride Camry!

    Login om te reageren
    • jeebee zegt

      12 maart 2019 om 20:20

      @toyotafortuner: ik kan alleen kiezen tussen diesel en diesel vanuit de leaseregeling. Denk dat dat voor velen geldt

      Login om te reageren
  14. harleytijn zegt

    12 maart 2019 om 17:47

    Rij sinds januari in een Octavia combi met deze motor en dsg. Heerlijke combi, zeker voor Nederland ruim voldoende! Passat zal we iets zwaarder zijn, maar lijkt mij ook prima te doen met deze motor en dsg.

    Login om te reageren
  15. birdnerd84 zegt

    12 maart 2019 om 17:53

    Wat een hoop ‘nieuws’berichtjes over een nieuwe motor en prijzen van VAG modellen zeg. Dat zie ik niet zoveel gebeuren als bij andere merken. Wordt AB nou net zo gesponsord als alle andere journalistieke websites en youtube pagina’s?

    Login om te reageren
    • karaya zegt

      12 maart 2019 om 23:53

      @birdnerd84: En autotijdschriften, die hoef je ook al niet meer serieus te nemen.

      Volgens mij is alleen Jeremy Clarkson nog onafhankelijk.

      Login om te reageren
  16. sjonniedeluxe zegt

    12 maart 2019 om 18:04

    Als er nou wat te melden was over de gte…

    Login om te reageren
  17. beast95 zegt

    12 maart 2019 om 18:20

    Ik ken de 1.6 TDI uiterst goed, die heeft mij lange tijd probleemloos gediend. Alleen in een Golf is het dus precies goed, datzelfde blok vond ik in een Passat niet overtuigend. Dus grandioos dieselen in een Passat 1.6TDI… Niet echt voor mijn part

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      12 maart 2019 om 19:05

      @beast95:
      Vind eigenlijk geen enkele VW Diesel nog echt de kwaliteit hebben zoals die van de B5 TDI’s
      Volgens mij één van de beste auto’s ooit.
      https://goo.gl/images/N5GYox

      Login om te reageren
      • beast95 zegt

        12 maart 2019 om 19:27

        @desjonnies: de 1.6TDI vind ik wel een waardige opvolger van de 1.9TDI. Naast de reguliere onderhoud geen gekke problemen gehad ermee. Enige wat mij wel ‘stoorde’ was dat je wel geduld nodig had totdat het blok goed op temperatuur was

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          12 maart 2019 om 21:47

          @beast95: gas open en gaan; als je lekker doorrijdt wordt ie ook sneller warm ?

          Login om te reageren
  18. thomasthomas zegt

    12 maart 2019 om 18:39

    Zo op de foto met die 19 inch verona’s een mooie auto maar leg er aub een fatsoenlijke 2 liter motor in.

    Login om te reageren
  19. rufctr01 zegt

    12 maart 2019 om 18:47

    120 pk in een auto van 1500kg? Je moet er geen sleurhut mee willen trekken denk ik.

    Login om te reageren
  20. humpyourdog zegt

    12 maart 2019 om 19:08

    Is jullie dieselfanatisme nu al zo ver gevorderd, dat jullie zelfs spaardiesels gaan ophemelen?

    Login om te reageren
  21. de63amg zegt

    12 maart 2019 om 22:02

    Rij nu 3 jaar in een 1.6 passat met dsg heb er 120.000 opzitten en rijdt heerlijk.
    Is geen snelheidsmonster maar een prima reisgenoot.

    Login om te reageren
  22. Onehp zegt

    14 maart 2019 om 07:11

    @hallokroket:
    Ongeblaasde = atmosferische = (eng) naturally aspirated

    Geblazen = drukvulling = (eng) forced induction

    Mogelijks is mijn woordgebruik wat ongewoonlijk…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North