Grandioos dieselen met de Volkswagen Passat

Auteur: , 76 Reacties

Lekker man.

Deze grandioze diesel komt naar de Volkswagen Passat

Zolang diesel nog niet monddood is gemaakt moet je het vooral overwegen mocht je jaarlijks tienduizenden kilometers rijden. Het is gebruikelijk dat autofabrikanten in een later stadium nieuwe motoren introduceren op een model en onder meer Volkswagen doet dit regelmatig, zo ook met de Passat.

Fans van de zakelijke sedan (of station), en dat zijn er een hoop in Nederland afgaande op het wagenpark, kunnen nu opteren voor een nieuwe motorvariant. De Duitse autofabrikant brengt de 1.6 TDI naar de Passat en Passat Variant, gekoppeld aan een DSG-automaat.

Met 120 pk uit het dieselblok trek je de straatstenen er niet bepaald uit. Daar staat tegenover dat Volkswagen de auto voor 39.665 euro kan aanbieden. Wellicht dat ‘ie daardoor interessant is binnen jouw leasebudget in combinatie met de bijtelling.

De Passat met 1.6 TDI is wat aangekleder te bestellen als Comfortline Business en als Highline Business R. Met Comfortline Business zijn zaken als 16-inch velgen, navigatie, adaptieve cruise control en een elektrische achterklep aanwezig. De Highline Business R uitrusting is iets luxer met 17-inch velgen, een R-line interieur, het Active Info Display, verwarmde voorstoelen en een verwarmde voorruit.

Dat uitrustingen klinken lekker, maar daar staan wel andere prijzen tegenover. De Passat met Comfortline Business kost 40.850 euro en de Highline Business R is met 44.430 euro enkele duizenden euro’s duurder.



76 reacties

Mooie wagen, maar 40k en dan maar 120pk, man wat een armoede.
@fortunato: Voor hetzelfde bedrag heb je dus een Camry Hybrid, met 2.5 liter motor + elektropower. Afhankelijk van gebruik kan de 1 zuiniger zijn dan de ander, maar bij die Camry gebeurt tenminste wat als je het gaspedaal in trapt.
@fanboy: Maar is deze net zo voordelig met lease?
@basr32: Dat moeten we nog zien. Restwaarde bepaald dat voornamelijk. Kan wat slechter uitvallen voor de diesel.

Zelf zou ik graag een beetje bij betalen voor een auto die een stuk sneller is, vermoedelijk stiller is, en een onverwacht tussensprintje makkelijker afhandelt.
Maar de Camry ga je niet in station vinden natuurlijk.
@basr32:
Deze gaat helemaal niet voordelig zijn in de lease want: afschrijving, de leasemaatschappijen zijn helemaal gek geworden en willen helemaal geen diesel meer leasen omdat geen mens weet wat er qua restwaarde gaat gebeuren. Helaas pindakaas.
@basr32:
Zit iedereen in NL aan de lease?
@hallokroket: Dat zeg ik toch niet maar veel mensen die zo’n auto willen wel hoor.
@fanboy: een cvt die gaat loeien bedoel je? Deze troll moest even.
@sjonniedeluxe: Loeiende cvt met puike aandrijflijn, of dsg zonder vermogen?
@fanboy: handbak met vermogen
@bischero: Zeker, maar we hebben het hier over Passats en Camry’s die niet te veel in de maand mogen kosten. Dan zou ik toch bedanken voor zo’n afgeknepen diesel en kiezen voor de grotere sterkere aandrijflijn.
@fanboy: true, maar ik rijd een 150pk Passat Variant bewust met handbak en geen DSG meer, vorige wel, drama. Prima auto, R-line met sportpakket is wel een must vind ik. Erg tevreden mee.

Zeer gunstig in de lease ook, maar had liever de Giulia 200pk gehad. Had hem vol kunnen hangen met opties, maar 1gr CO2 teveel voor onze policy helaas.
@bischero: 180pl giulia diesel had dan wel gekund, of niet?
@sjonniedeluxe: als wij diesel zouden rijden wel ja, maar we rijden benzine.
Waarom geen 1
@autospotterkerkrade: waarom geen 1.9 en 2.0 ???*
@autospotterkerkrade: Dat mag je zelf weten, voor €2500,- extra heb je de 2 liter TDI met 150 pk.
@autospotterkerkrade: omdat de 1.9 TDI al pakweg 10 jaar uit productie is…..
Chippen en gaaaannn! Rijd dan prima met zo’n 140pk en 350NM.
@gummertje: wel jammer dat ’t weer is gekoppeld aan zo’n dsg. Waarom niet een fijne handbak?
Ik mis de tag ‘advertorial’
@sirprize: misschien het artikel doorsturen naar die zwager van je.
@RubenPriest: die rijdt al een Passat diesel 😉
@sirprize: meen je dat nou
@RubenPriest: op een slechte grap krijg je slechte reactie.
@sirprize: Hear hear!
@sirprize: besmettimg met het AW-syndroom?

hopelijk is het tijdelijk
Grandioos dieselen… Had dan die V8 TDI hierin gelepeld.
@eMbe: Dat zou heerlijk zijn, maar wie koopt die dan?
Dan is hij duurder dan een Mercedes/Audi/BMW met een 3 liter 6 cilinder.
@dirkv: Passat is toch flink ruimer dan eerder genoemde? (Maar dan nog zou ik de 3-serie pakken)
@b088y: hij is ruimer omdat de dwarse motor minder plaats inneemt. Maar daar past dus maximaal een 4 cil in (of historisch een ongeblaasde VR6 maar die zuipt teveel), en helemaal geen turbodiesel zes of achtcilinder…
@Onehp: “ongeblaasde”?
Lekker tuffen op het sap van satan😈
@ghost: 😂😂😂
-edit: nutteloze bijdrage-
@berrybentley: nutteloze bijdrage..?

Dit hele artikel is een nutteloze bijdage ja!
@supercarrera: lees ’t dan niet.
@hotze: hutzzzzze
@ghost: misschien al te laat; ik vat ‘m even niet.
@hotze: huts maar dan in stijl van je nickname…als je hem niet snapt nu, laat dan maar..
@ghost: ik ken wel dit flauwe rijmpje: “hoog in de rotse stond hotze te kotse”
@hotze: zou ik dan weer niet opkomen..
doe maar een 3 serie voor 5 rootjes meer
@gove: Maar dan heb je een instapper met 3 cilinder. Een BMW-onwaardige auto
@basr32: die 3 cilinder ligt in z’n geheel achter de vooras, dat is supersportwagen architectuur. Misschien niet helemaal passend bij het aartsconservatieve BMW of ook maar een klein beetje noodzakelijk om tussen München en de Starnberger See te pendelen maar wel gaaf!
@mashell: ik heb vandaag met de 318iA Touring M Sport Edition gereden. Heb een budget van 45k gekregen dus meer dan dit bij BMW lukt niet op dit moment of en 120iA maar dat is een ander type auto. Ik was wat sceptisch omdat deze motorisering eerder in een Polo past of Fabia. De 318iA is erg stil en je hoort de 3 cilinder pas zodra je hoger in de toeren komt. Tja, niet spectaculair en inderdaad BMW onwaardig maar eerlijk gezegd viel het mij niet tegen. Het enige wat je moet doen is direct Sport Stand inschakelen en De S van de automaat anders is de reactiesnelheid traag te noemen maar dat geldt ook voor mijn A4 2.0 tdi 190pk ultra. Ik heb em toch besteld met Panodak, Harman Kardon en Adaptive Drive. Waarom? Beste keus maar dat is smaak. Andere opties = geen emotie.
@drommedaris: …onwaardig? Er is ook nog zoiets als “fraaie auto” en “lekker rijgedrag”. Wat maakt ’t dan uit dat ie wat minder hard gaat 😃
@mashell:
Goed dat jij snel blij bent met een halve motor.
De meest sneue optie ooit, een automatisch sluitende achterklep omdat deze handeling te inspannend en te gecompliceerd is voor de modern metro-man of hipster.
Ik heb altijd haast en kan niet tegen die ultra slome manier waarop zo’n klep zichzelf sluit, juist van Duitsers verwacht ik een neo- sadistische onverwachte hakmes beweging van de achterklep.
En van Fransen een klep die als een guillotine sluit.
Merde !
@desjonnies: vieze handen… want naar tig jaar zijn de handgrepen aan de binnenzijde nog steeds niet gevonden…
@b088y:
Alfa 159 Sedan, echt waar daar zit’íe de handgreep
@desjonnies: Skoda’s dan, krijg/kreeg je zo’n rubberen stengel, hoe onnozel kan je ’t maken.
@desjonnies:
Vroeger, toen je nog op je vingers moest letten!
https://www.youtube.com/watch?v=F7fGISs-wCQ
@Rob: Nicely done 😂
@desjonnies: in mijn laatste drie stations heb ik zn elektrische achterklep gehad, beste optie ooit, belangrijker dan een panorama dak bijvoorbeeld . Ik koop geen auto meer zonder deze optie.

Ik heb geen zin in vieze handen en al helemaal niet om de klep te openen en te sluiten elke keer als ik met boodschappen aan kom zetten
@slickrick: doe mij dan een mooi schuif/kanteldak, daar heb je tenminste wat aan tijdens het rijden.
@slickrick:
Echte mannen malen daar niet om.
Allemaal leuk tot die rommel kapot gaat.
De Passat op de foto bij het artikel ziet er in ieder geval goed uit! Maar met 120pk is het natuurlijk wel behelpen in een auto van dik 1500kg.
Hoezo brengt?
Ik rijd al 2,5 jaar in een Passat met 1.6 TDI en 120pk
De 1.6 TDI is geen nieuwe motor in de Passat. Hij is alleen tijdelijk niet leverbaar geweest omdat deze moest worden aangepast naar de nieuwe euro 6temp norm.
Duidelijk. Voor mij de hybride Camry!
@toyotafortuner: ik kan alleen kiezen tussen diesel en diesel vanuit de leaseregeling. Denk dat dat voor velen geldt
Rij sinds januari in een Octavia combi met deze motor en dsg. Heerlijke combi, zeker voor Nederland ruim voldoende! Passat zal we iets zwaarder zijn, maar lijkt mij ook prima te doen met deze motor en dsg.
Wat een hoop ‘nieuws’berichtjes over een nieuwe motor en prijzen van VAG modellen zeg. Dat zie ik niet zoveel gebeuren als bij andere merken. Wordt AB nou net zo gesponsord als alle andere journalistieke websites en youtube pagina’s?
@birdnerd84: En autotijdschriften, die hoef je ook al niet meer serieus te nemen.

Volgens mij is alleen Jeremy Clarkson nog onafhankelijk.
Als er nou wat te melden was over de gte…
Ik ken de 1.6 TDI uiterst goed, die heeft mij lange tijd probleemloos gediend. Alleen in een Golf is het dus precies goed, datzelfde blok vond ik in een Passat niet overtuigend. Dus grandioos dieselen in een Passat 1.6TDI… Niet echt voor mijn part
@beast95:
Vind eigenlijk geen enkele VW Diesel nog echt de kwaliteit hebben zoals die van de B5 TDI’s
Volgens mij één van de beste auto’s ooit.
https://goo.gl/images/N5GYox
@desjonnies: de 1.6TDI vind ik wel een waardige opvolger van de 1.9TDI. Naast de reguliere onderhoud geen gekke problemen gehad ermee. Enige wat mij wel ‘stoorde’ was dat je wel geduld nodig had totdat het blok goed op temperatuur was
@beast95: gas open en gaan; als je lekker doorrijdt wordt ie ook sneller warm 😆
Zo op de foto met die 19 inch verona’s een mooie auto maar leg er aub een fatsoenlijke 2 liter motor in.
120 pk in een auto van 1500kg? Je moet er geen sleurhut mee willen trekken denk ik.
Is jullie dieselfanatisme nu al zo ver gevorderd, dat jullie zelfs spaardiesels gaan ophemelen?
Rij nu 3 jaar in een 1.6 passat met dsg heb er 120.000 opzitten en rijdt heerlijk.
Is geen snelheidsmonster maar een prima reisgenoot.
@hallokroket:
Ongeblaasde = atmosferische = (eng) naturally aspirated



Geblazen = drukvulling = (eng) forced induction

Mogelijks is mijn woordgebruik wat ongewoonlijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).