Dit premium automerk verdwijnt uit Nederland

Auteur: , 57 Reacties

Zonde.

Dit premium automerk verdwijnt uit Nederland

Zij die (om wat voor reden dan ook) wel eens een proefrit hebben gemaakt in een Infiniti, zullen weten dat het absoluut fatsoenlijke auto’s zijn om tijd in door te brengen. Toch komt het merk in Nederland en de rest van West-Europa maar niet van de grond. Moederbedrijf Nissan heeft zich inmiddels bij de feiten neergelegd en de knoop doorgehakt: het vertrekt.

Vandaag heeft Infiniti een herstructurering aangekondigd die de verkopen van het bedrijf ten goede moeten komen, in markten waar het wél auto’s aan de man kan brengen. Infiniti zal zich op relatief korte termijn (aan het begin van 2020) gaan richten op de markten waar de autoverkoop wel blijft groeien. Als gevolg komt de focus meer te liggen op Noord-Amerika en China en geeft het merk de middelvinger aan West-Europa. In Noord-Amerika zullen de SUV’s in de schijnwerper worden gezet, China kan de komende vijf jaar vijf nieuwe modellen verwachten. Daarnaast wordt een aanzienlijk deel van het modellengamma geëlektrificeerd. Het merk blijft wel aanwezig in Oost-Europa, evenals het Midden-Oosten en overige delen van Azië.

Dat Infiniti uit West-Europa vertrekt, heeft natuurlijk de nodige gevolgen. De autofabrikant zal proberen zijn gedupeerde werknemers onder te brengen bij zusterbedrijven. Hierbij zal het zelfs trainingen aanbieden voor werknemers die een totaal andere functie zullen willen bekleden. Infiniti stopt tevens met de productie van de Q30 en QX30, die in het Britse Sunderland gemaakt worden.

Het is geen verrassing dat Infiniti een dergelijk besluit neemt. Afgezien van het feit dat er al langer geruchten rondgingen over een mogelijk besluit, zijn auto’s van het merk sinds jaar en dag in onze minder positieve lijsten te vinden. Kijk zelf maar HIER en HIER.

Met dank aan Jan voor de tip!



57 reacties

Ik denk dat niemand een verschil gaat merken.
@beefcake: de enige infinity dealer in nederland gaat dat wel merken
@gove: die worden dan weer een gewone Nissan dealer als ze dat al niet zijn
@autospotterkerkrade: in Amsterdam, de enige die ik ken, zitten zij bij de Nissan dealer in. Dus de Nissan Dealer krijgt in dit geval weer wat meer ruimte.
@ghost: Hebben jullie in het leven nog nooit iets meegemaakt waar het verlies, al was het zo materieel toch niet zo vanzelfsprekend is.
@wimof: nope
@ghost: Op een dag komt er wel wat keihard aan.
Al ben ik de allerlaatste die je dat zou toewensen.
Geld is tegenwoordig blijkbaar de enige drijfveer, dat wilde ik even kwijt. (komt door het ouder worden)
@wimof: ik weet dat je het goed bedoeld. Wat jij niet weet is dat ik totaal niet materialistisch ben bijna 8 jaar geleden iets met mijn gezondheid heb meegemaakt waardoor ik sinds jongere leeftijd al weet dat geld niet het antwoord op alles is dan wel uitkomst biedt. Gezondheid is nergens te koop. Ik zal je verdere details besparen maar ik weet als geen ander dat het waar is wat je zegt.

En ja dit merk, ik mis het gewoon echt niet, al heeft dat mijn inziens niks met materialisme te maken. Ik zou Tesla niet missen. Toyota, Kia, Daihatsu? Idem. Heb er gewoon niks mee.
@ghost: Dit raakt mij, ik ben aan het vechten tegen mijn tranen en mijn emoties en hoop oprecht dat dit leven je voldoende mag geven om er ten volle van te genieten.
Het was geenszins mijn bedoeling om te kwetsen maar tegenwoordig heb ik vaak de indruk dat het te materialistisch is.
Vanaf nu, als ik je naam tegenkom zal ik tweemaal nadenken en ik wens je het allerbeste, echt waar.
@wimof: weet ik ook, en ik neem het je totaal niet kwalijk, je wist het immers niet. De gedachte waarmee je het bericht plaatste, dat heb ik ook. Als ik zelf kijk naar kids die helft van mijn leeftijd zijn en hoe die kijken naar de wereld, krijg ik jeuk op plekken waarvan ik niet wist dat ik daar jeuk kon hebben. Laatst zei zo’n ventje nog; “een nieuwe golf GTI is maar 1 jaartje sparen, dan haal je een nieuwe bij de dealer”. Jij en ik weten allebei op onze leeftijden dat de wereld niet zo mooi is. Ik snap oprecht wat je zegt. 😊 het gaat overigens helemaal goed met mij hoor, geen zorgen. Mocht je mij een keer tegenkomen, vraag me dan de details maar, ik zet het liever niet op internet.
@ghost: In woon centraal in het franstalig gedeelte van België, ondanks alles was het leuk kennismaken en moge het je goed gaan.
@wimof: ik had al zoiets begrepen toen je onlangs een reactie over een oranje Audi vertelde! Mooie plek, geniet ervan! Dankjewel.
@gove: die paar auto’s missen ze niet hoor!
@rhellema: waren er toch een stuk of 100 per jaar, rootje marge ps + onderhoud, ga je wel merken als dealert
@gove: Infinity blijft gewoon zijn luidsprekers in Nederland leveren.
@gove: infiniti*
@beefcake: ik wel, hoop dat mn dealer niet meer gaat rekenen voor het onderhoud.
@beefcake: Da’s precies het probleem denk ik: de normale mens kent Infiniti niet. Ik heb ook nog nooit reclame gezien voor het merk. Vreemde marketingstrategie…
opgeruimd staat netjes… lelijke datsuns met een chroomlijstje..
@hans75: gesmolten oude A-Klasse en GLA-klasse.
Ik heb de QX30 altijd een prachtig gelijnde auto gevonden! Vond het altijd al jammer dat ik ze niet vaker tegenkwam.
To Infiniti, and beyond!
@shibby: meer iets van: (life) beyond infiniti!
Infinito dus.
@suzikubelona: Inmemoriam?
Why
Hmm, net 2 weken geleden een Infititi G37 Cabrio gekocht.. Ach technisch hetzelfde als de Nissan 370Z dus onderdelen zullen nog wel geleverd worden indien nodig.
@kevindb: Dan rij je er potjandorie netjes bij!
Fijne wagen is dat.
@kevindb: Onderdelen heb je trouwens helemaal niet nodig als je een beetje normaal rijd.
Gaat niets stuk aan.
@dirkv: Nee gaat niets aan kapot… de pomp van het dak is op dit moment kapot. Maar die heb ik maar uit Amerika laten komen, scheelde mij 2800 euro. Vind ik de moeite waard.
@kevindb: scheelde 2.800? Wat kost zo’n kreng? Lijkt mij pittig duur.,
@timobac: Pomp kost in NL 3355 euro ex btw.. Heb er nu een in amerika besteld voor 500 incl. douane kosten.
@kevindb: wat een bizar bedrag. Komt dat omdat het onderdeel zo zeldzaam is in Europa?
Je kan het natuurlijk niet tot in het oneindige blijven proberen.
@karhengst: 😂😂😂
Is die motor met variabele compressietechniek, die ze ooit hadden aangekonigd, er ooit nog gekomen en zo ja, gaan we die dan in Nissans zien? Zou zonde zijn van de techniek.
@utregcity: yep. Die rijdt gewoon. 400 pk uit een 3.0. Da’s nog altijd meer dan de AMG43, bmw #40 en de Audi S# lijnen. Mijn lokale dealer hier in Zwitserland heeft gewoon een testmodel staan die ook gekocht kan worden.
Een reden om ook Sunderland te sluiten…
Toch jammer. Heb de designs altijd mooi gevonden en het waren zeker geen slechte auto’s.
Voor het merk op zich maakt het me niet uit, maar het is jammer dat een dergelijk merk geen voet aan de grond krijgt. Variatie is altijd goed. Heeft Dacia het toch beter aangepakt :D
Ik kan natuurlijk wel gaan schrijven dat ik het jammer vind, maar ik heb er werkelijk nooit aan gedacht om er een te kopen, leasen of slechts maar aan te bevelen….
@dutchdriftking: ik sta best open voor iets exotisch. Maar na een bezoek aan de website, ze waren flink prijzig en hadden alleen een dealer in Amster- en Rotterdam, was het wel klaar. Kansloos opgezet project.
@mashell: Klopt, veel meer Nissan dealers hadden een ook Infiniti vestiging moeten worden, dat had wellicht zeker gescheeld.
Ja, wat wil je als we steeds maar weer voor de Duitse drie gaan. Elk derde artikel hier gaat zo’n beetje over wéér een afgeleide van een afgeleide van een afgeleide van een Duitse eenheidsworst. Lekker, dat wel, maar wel steeds weer meer van hetzelfde.

Infinity had meer aandacht verdiend.
En ik maar aan het bedenken welke koplamp dit zou zijn, blijkt het van een conceptcar te komen…pfffff………wat kut zeg
Ik vind het jammer.
Maar ik vind voornamelijk omdat er maar een paar stapjes meer gezet hoefden te worden om ook in Europe gekocht te worden.
Ze hebben een goede 2.0. Ook hebben ze een prima Hybride systeem dat werkt; maar niet in combinatie (Hybride zit aan de oude 3.0 vast).
Wat ze niet hebben: station-versies van de 50 en de 70.
Daarnaast is gewoon alle in orde: luxe van binnen, mooie materialen, stuurt aardig, 4×4 systeem dat werkt; infotainment dat werkt; alle opties die verwacht.
Ik woon in Polen en hier in Krakow zit een infiniti dealer. Mooie wagens die in Polen een leuk prijskaartje hebben. Q50 kost ruim 50k in euros
Tja, het was toch een beetje een nep Lexus. Nergens onderscheidend, veel te duur ook. Vergeet niet dat in de tijd dat Inifity het probeerde Tesla vanuit het niets een marktpositie veroverd heeft en Volvo een volwaardig premium merk werd.
Altijd gedacht dat ze daar alleen subwoofers en versterkers verkochten maar het is Inifiniti ;-)
Ik kan mij niet voor de geest halen ooit een Infinity gezien te hebben buiten op internet.
Wat dat aangaat chapeau voor Toyota die het met Lexus wel succesvol hebben aangepakt in Europa.
Heeft Mazda ook niet ooit een poging gedaan met het submerk Xedos? Ook geen succes geworden. Al zie je de 6 en 9 zo nu en dan nog wel eens rijden.
Ik kan mij niet voor de geest halen ooit een Infiniti gezien te hebben buiten op internet.
Wat dat aangaat chapeau voor Toyota die het met Lexus wel succesvol hebben aangepakt in Europa.
Heeft Mazda ook niet ooit een poging gedaan met het submerk Xedos? Ook geen succes geworden. Al zie je de 6 en 9 zo nu en dan nog wel eens rijden.
Pure design-faal. Het interesseert mensen niet echt of het onderhuids een halve Mercedes is of niet. Het design is typisch schreeuwerig Japans. Veel rare lijnen, spleetoog koplampen, en inzake Infiniti een rare niet echt indrukwekkende gril. Dat valt hier in Europa niet in de smaak. En een auto kopen is voor een groot deel emotie, dus wil niemand hem hebben.
@zjos: “een auto kopen is voor een groot deel emotie”. Ahh. Dat verklaart de verkoopcijfers van de Polo en Octavia…
Je doet een correcte analyse maar trekt mijn inziens daaruit een volkomen verkeerde conclusie.
Mijn conclusie: het is een raar en exotisch design, een auto kost belachelijk veel geld dus kiezen de mensen liever voor iets conservatiefs zodat ze weinig afschrijven.
Vind het erg jammer. Of je ze nou mooi vind of niet, meer keuze is in mijn ogen altijd beter. Wat hier eerder al gezegd is dat het design van veel auto’s steeds meer op elkaar gaat lijken. Ik vond Infiniti daar een positieve variatie in bijdragen.
Ik stap nog elke dag met veel plezier in mijn G37 dus vind het jammer dat een eventuele opvolger straks nog lastiger te vinden zal zijn.
Ik was vorig met mijn Bella bij een bedrijf om mijn stoelen na 32 jaar opnieuw te bekleden. Stond daar zo’n Infinity SUV (type boeit me nooit bij lelijke auto’s) me het dashboard compleet verwijderd. Het leek wel of ie door het dievengilde te grazen was genomen. Het bleek dat het dashboard van de auto compleet desintegreerde (in de zin van scheuren en lelijk geworden). De bekleder vertelde me dat al deze Infinities dat hadden. Bouwjaar was 2010. Hij had er al zestig (!) onder handen genomen.

Het blijft Japanse rommel…

Nou vooruit, het ging om de in de VS gebouwde exemplaren.
Was en is een zeldzame verschijning in nederland. Altijd een mooi geluid uit zo’n infiniti met de 3.5 en 3.7 v6 en de 5.0 v8. Misschien t.z.t nog eens een keertje aanschaffen blijft toch exclusief.
Spijtig autonieuws.
Zeker als je Infinity op je lijst zet voor een mogelijke aankoop. De Q30 had ik meedere malen in mijn marktplaats gezet.
Mijn reden dat ik er geen heb, is dat het aanbod van auto’s gigantisch is en er meer kapers op de kust zijn die de Infinity het moeilijk maken zoals in mijn geval een Porsche Cayman en 911, een Hyundai i30 fastback, Honda Civic, Alfa Romeo Giulia, BMW 4 deurs sedan 328i xdrive bi-turbo.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).