Deze Jaguar is geen echte Jaguar

Auteur: , 67 Reacties

Nee, niet nog een flauwe replica, toch?

Het is misschien wel de meest elegante sedan ooit gebouwd: de Jaguar XJ. Natuurlijk valt hierover te discussiëren, maar de gracieuze limousine van de Britten blijft een tijdloze schoonheid. Met name het ‘X300’ model is werkelijk waar een plaatje. Lang, laag en rank. Dit is hoe je je een Jaguar voorstelt. Tegenwoordig maken ze urban-crossovers en een elektrische SUV, maar vroeger deed Jaguar niet aan die onzin. Fraaaie sedans en snelle sportwagens. De rest moet je gewoon niet willen.

Mocht je de toplimousine van Jaguar, de XJR, niet voldoende luxe en ruim vinden, dan hadden de Britten een optie in de vorm van een heuse Daimler. Voor de facelift had je bij deze generatie de keuze uit een Daimler Six (zes-in-lijn) en een Daimler Double Six (V12). Na de facelift was de keuze beperkt tussen een Daimler V8 en een Daimler Super V8.

Super V8

Het exemplaar dat je op de foto’s ziet is een heuse Super V8. In feite is het dus een Jaguar XJR, maar dan minder opvallend. De auto heeft geen gaasgrille, maar een keurig verchroomd exemplaar. Sowieso is er kwistig gestrooid met chroom. Deze uit Frankrijk afkomstige auto is gespoten in prachtig donkerblauw, dat geweldig staat met het beige interieur. Het is een beetje een ouwe-lullen samenstelling, zeker met dat hoogglanzende wortelnotenhout, maar het past perfect bij deze edele Brit.

Daimler

De Daimler Super V8 ziet er slomer uit dan een Jaguar XJ 8 3.2 Sport, maar de auto is echt heel erg snel. Onder de kap vinden we namelijk een 4.0 liter V8 motor, die dankzij een Eaton Supercharger in staat is om 370 pk en 525 Nm af te leveren. Daarmee is de bijna twee ton wegende limousine behoorlijk snel. In 5,7 seconden zit je al op de 100 km/u, de topsnelheid is begrensd op, hoe kan het ook anders, 250 km/u. Dit exemplaar is helaas een import, maar ja: zoveel werden er niet van verkocht. In Nederland. De auto moet 22.500 euro kosten. De advertentie kun je hier bekijken.



67 reacties

Dat zijn nu eens de leukere Jaguars.
@cossiekiller: Speciaal voor jou en @dunhozzie ;-)
@willeme: dude, wat een schoonheid heb je daar. Alleen behoorlijk aan de prijs. Maar er komt er nog wel zo’n auto, inderdaad liefst de LWB.
@cossiekiller:
Dat is het punt, dit is géén Jaguar maar een Daimler 🤦🏼‍♂️

Ontopic:
Brute bak, zou ik best willen hebben, zeker in deze configuratie. Maar hij is behoorlijk aan de prijs gebleven!
@stationcar: ik ben eigenlijk helemaal niet bekend met het verhaal achter deze Daimler “XJ”s, vind het altijd wel erg gave sloepen… Hoe moet ik dat voor me zien, vergelijkbaar met het huidige S-klasse en Maybach?
@jules713: Ja, zoiets. Hoogpolig tapijt, super zacht leder, langere wielbasis en een hoop chroom. Veel te weinig natuurlijk om er een apart merk van te maken, maar wel geinig.
@willeme:
In die tijd werden de Silver Seraph van Rolls Royce en de Arnage van Bentley ook als apart merk verkocht. Die werkten met dezelfde constructie; dezelfde auto maar op detail anders. Andere naam erop en gaan.
@stationcar: Klopt, alhoewel de Bentley een door Cosworth behandelde 4.4 liter V8 onder de kap had en de Rolls Royce een 5.4 V12. Dat is wel een wezenlijk verschil. Maar in principe is het een zelfde constructie.
@jules713: Jaguar heeft Daimler ooit gekocht omdat ze productie faciliteiten nodig hadden en hebben het merk min of meer een stille dood laten sterven. De merknaam werd alleen gebruikt voor extra luxe versies van de gewone Jag’s. Bij een X300 en X308 (deze) houdt dat in, dat alles wat er uit ziet als leder, ook leder is. En met de hand gemonteerd is. Het hout heeft ebbenhouten accentlijntjes. En vrijwel alle opties zijn standaard.
Neeee, béter.
Waarom helaas een import? Als het papierwerk goed is en de auto er verder goed uit ziet, zie ik geen probleem met een import.
@emping: ik snap dat ook niet inderdaad. Ontzettend mooie wagen, import of geen import. En zoals je zegt, als ’t papierwerk in orde is en de auto is goed, wat is er dan mis mee? M’n ouders hebben zo’n 10 jaar geleden een aygo geïmporteerd, uit belgië dacht ik, daardoor hadden ze voor een behoorlijk lage prijs een van de meest complete aygo’s die je kon krijgen (al is compleet relatief, zeker bij een aygo). En ruim 10 jaar en 100k km’s still going strong.
@emping: Het liefste heb je een origineel Nederlandse auto. Waarbij de dealer bekend is en de historie. Plus misschien wel het belangrijkste: de NAP kilometerstand.

Bij zo’n import is dat toch lastiger. Er zitten veel goede exemplaren tussen, maar er zijn genoeg kwajongens die van de gelegenheid gebruik maken door een auto mooier voor te laten doen, dan dat ie is. Er is veel minder controle en de kans dat de klant verhaal komt halen is erg klein.
@willeme: Ik heb nu 2 geïmporteerde BMW’s gereden. Mits onderhoud is bijgehouden in het onderhoudssysteem op chassisnummer van BMW en de import is gedaan door een gerenommeerd specialist zie ik de meerwaarde van een originele NL plaat echt niet… Dat geldt wat mij betreft voor elk merk, maargoed. Ook zie ik weinig verschil in prijs, daarnaast heb ik liever een nette Duitser dan een NL geleverde auto, mits bovenstaande zaken in de hand zijn uiteraard.
@racerx: en waarom heb je liever een nette Duitser i.p.v. een origineel NL auto? Er wel vanuitgaande dat de Nederlandse ook netjes is.
@racerx: Maar een origineel Nederlands kenteken op je auto, uit de tijd dat hij geleverd is, kan wel degelijk van toegevoegde waarde zijn. Als je hem echt koestert, zoals bij deze Daimler hoort, dan kan die originaliteit een extra vreugde geven, die alleen emotie is, maar gevoelsmatig een blijer geheel geeft.
Ik heb dat tenminste wel, zeker bij auto’s uit vervlogen tijden.
Als je, net als jij, de auto’s koopt voor de leuk en dan precies kan vinden wat je zoekt en die gaat importeren, is een kloppend verhaal fijn en maakt de keuze voor jouw auto ook verdedigbaar en dat is meer dan terecht, goed en mooi. Maar dan is die kentekenplaat inderdaad niet van belang, later ook niet bij doorverkoop.
@willeme: dealer onderhouden zegt ook niet alles helaas. Km stand kun je meestal ook uitlezen dus weet je gelijk of het klopt of niet.
@willeme: mwoah. Het liefst heb ik een goede auto. Maakt niet uit waar-ie vandaan komt – ik heb mijn gezonde verstand bij me en staar me niet blind op wat boekjes. Kom ik persoonlijk een heel eind mee.
Daarbij: origineel Nederlands is bij wat oudere interessante auto’s ook vaak een krokantgarantie dankzij het paniekerige strooibeleid alhier. Kan ook een overweging zijn.
@vaakbenjetebang: Nope. Origineel Nederlands is gewoon meer waard. Import is minder waard. Zo simpel is het ;-).
@willeme: aAls je dat belangrijk vindt, en het zo plat wilt slaan, prima. Dat veel mensen hechten aan ‘origineel Nederlands’ em dat dat dus meer waard is weet ik na 200-ish auto’s ook wel (overigens geldt dit vooral voor wat ik maar semi-modern spul noem). Maar wat ik ook weet is dat het pertinent niks zegt over de kwaliteit. En aangezien ik mijn auto’s koop om te rijden is dat laatste voor mij doorslaggevend. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk!
@vaakbenjetebang: Oh, nee hoor. Het is nu eenmaal zo dat een origineel Nederlandse auto meer waard is dan een import. Je kan zeker een goede deal doen, maar in Nederland is de waarde nu eenmaal hoger als het origineel Nederlands is.
@willeme: I know, I know. Maar dat betekent niet dat ik het ermee eens ben of het zelfs maar begrijp dat die waarde dan ‘ineens’ hoger is.
@vaakbenjetebang: Dat is natuurlijk een andere kwestie. Je kunt met een import een betere koop dan, dat is zeker mogelijk.
Ik heb zo’n auto overwogen.
Misschien nog leuk om te vermelden dat een korte (SWB) Daimler Super V8 slechts 76 maal is geproduceerd. De lange (LWB) is er bijna 2.400 keer, nog steeds erg schaars. Vandaar het niet malse prijskaartje.
@t5power: Die LWB werd meende ik alleen gebouwd op speciale bestelling. Qua prijs scheelde het ook niets, dacht ik. Misschien eens iets dieper op in gaan ;-)
@willeme: ik voel een special aankomen
@willeme:
Ik denk dat je bedoeld dat de SWB alleen op bestelling werd gebouwd.
Want alle Daimlers die ik tot nu toe heb gezien van dit type zijn LWB’s.
@willeme: Nee, bij de X300 en X308 kon je alle versies, behalve de XJR en de XJ Sport, krijgen als swb en als lwb. Bij de XJ40 was de LWB op speciale bestelling. Maar dan werd een gewone XJ40 in tweeën gezaagd en verlengd. De X30x kwam gewoon van de productieband. Wel heeft ze een eigen fabriekscode, X330. Maar dat hebben de XJR en XJ12 / Double Six ook. X306 en X305.
Je kunt de X308 op zich wel een facelift van de X300 noemen, maar het is echt meer een nieuw model. Niet dat het verder iemand echt uitmaakt. Ik rij zelf trouwens een X308 3.2, echt een super fijne auto om in te rijden, ook qua onderhoud wel te doen. Zuipt wel veel, ik rij nu veel binnen de bebouwde kom en ik rij gemiddeld 17 liter op 100. Toen ik de wagen kocht keek ik voor de zekerheid een paar keer onder de benzine tank of die niet ergens lek was haha
@baworm7: tja, wat dat betreft zijn de XJ40, X300 en X308 nauw met elkaar verweven. De XJ40 was een volledig nieuwe XJ, de X300 een flinke doorontwikkeling met nieuwe koets (al zie je in de dak- en raamlijnen wel dat de basis hetzelfde is), maar met veel dezelfde techniek en dito interieur, terwijl de X308 qua plaatwerk volgens mij gelijk is aan de X300, maar dan met nieuwe motoren en nieuw interieur.
Hoe betrouwbaar zijn dit soort karren? Het op de weg houden van een Jag kost sowieso een bult geld, maar hoe verhoud deze zich TOV een e38 bijvoorbeeld?
@dutchdriftking: Deze latere modellen zijn vrij betrouwbaar, maar goedkoop gaat het nooit worden.
@dutchdriftking: Ze rotten onder de bips weg. Met name bij de voorste wielkasten zijn ze in no time krokant. Verder zijn die motoren niet foutloos. Verder is het onderhoud erg prijzig, als je hem in topstaat wil houden.
@willeme: aha, een e38 735i blijft dan toch de ‘verstandige’ keuze wanneer je en grote limousine wilt.
@willeme: meh. Valt mee. Roest? Ja. Motor? Alleen de plastic kettingspanners moeten gedaan zijn. Hemelbekleding zakt op den duur en de remmen zijn niet gemaakt voor 370pk tenzij je de r1 brembo optie hebt. Rij al 9 jaar in XJR en heb niet één keer startproblemen gehad.
@jagofiel: Plastic kettingspanners heb je alleen bij de V8 (X308). De zes in lijn is bullitproof. De automaat ook. Alleen de electronica van de automaat die aan de 4.0 hangt leidt soms een eigen leven. Het grootste probleem is achterstallig onderhoud, maar dat zal ook voor een Siebener gelden.
@willeme: zonde, zo’n Daimler spreekt wel enorm aan.
Kunnen ze gerust vragen, maar in praktijk is hij 10k te duur.
Wel een fijn ding, maar onverkoopbaar tegenwoordig nog.
@herbert: Auto heeft 75k gelopen en is keurig onderhouden. Dat staat nooit koop voor 12,5 mille :-D
@willeme: Ik zit dichter bij de waarheid dan je denkt ;)
@herbert: Nee. Ik weet dat het ‘in’ is om bijzonder lage prijzen te roepen, maar dat maakt het nog niet waar. Daimlers zijn waanzinnig zeldzaam, dus laten we even kijken naar late X308 Jaguar XJR’s met minder dan een ton op de klok. Een beetje redelijk exemplaar zit al gauw op de 20 mille. Is de conditie erg goed, dan zit je al rond de 25 tot 30 mille. Dit is niet het allerfraaiste exemplaar, dus 20 mille. Omdat het een Daimler is kun je er iets meer voor proberen te vragen.

Technische staat is verder enorm belangrijk om de waarde te bepalen. Beurten, onderhoud, roes preventie, werking van electronica, nog meer roestpreventie en ga zo maar door. Dat kan ook van invloed zijn op de prijs.
@willeme: Nee het is niet zomaar een lage prijs noemen, het is realisme, de vraag naar dit soort auto’s zit op zijn dieptepunt.Een Daimler waanzinnig zeldzaam???? in Europa staan er op autoscout al 117 stuks, en dan nog de andere sites, dus dat valt wel mee.
@herbert:

1. Ik kan nergens uit concluderen dat de vraag op zijn dieptepunt zit. Uit eigen ervaring weet ik dat er voldoende animo is voor dit Ype Jag/Daimler.

2. Er staan 117 Daimlers op AS24.. Dat zijn ALLE Daimlers. Het gaat hier specifiek om de X308, supercharged V8. Dat is best een gewild type, relatief zeldzaam. Zeker met deze kilometers.

3. De staat bepaalt enorm veel. Als ie net enorme roestbehandeling heeft gehad, grote beurt en distributie incl. spanrollen en waterpomp (wat goed mogelijk is).

Het is een beetje wat de gek ervoor geeft natuurlijk. Maar voor 12,5 mille koop je Jaguars en Daimlers van een héél ander kaliber ;-).
@willeme: We zullen zien hoelang de wagen te koop staat ;)
@herbert: Dat is niet relevant. Dit soort auto’s hebben een enorm lange statijd. Zoals mijn vader zei: je kan de auto wel lager prijzen, maar dan ben je geen betere verkoper. Dan maak je het alleen maar goedkoper. Ik ben nog steeds werkzaam in de autohandel. Ondanks dat het zeker geen goedkope auto is, denk ik dat ze het er wel voor kunnen krijgen. Als de staat perfect en de afleveringscondities uitstekend, dan kom je dicht in de buurt. Misschien een beetje korting vanwege geen inruil, dan heb je voor 21 mille echt wel een toppertje voor de deur staan, Zóveel geld is 22,5 mille nu ook weer niet. Genoeg soortgelijke youngtimers gaan voor soortgelijke bedragen de deur uit.
@willeme: je moet idd een liefhebber treffen die de wagen op waarde weet te schatten en die zijn dun gezaaid voor dit soort auto’s weet ik uit ervaring, ben ook werkzaam in de autohandel.
@willeme: prijs is zeker wel relevant, iets wat te duur is verkoopt sowieso niet.
@herbert: Jawel joh :-D. Zo vaak auto’s boven marktwaarde verkocht. Het is geen snelle markt, maar je pakt wel meer marge. Met dit soort auto’s kan dat. Een Golf 1.4 TSI Comfortline kun je niet 15% te duur verkopen ;-), dat klopt!
@willeme: ja die internet succes verhalen kennen we ;)
Je ziet het dashboard niet, maar was dit de variant vol met Ford meuk?
@bitd: Ja, je kreeg bij aflevering een goodiebag met een schaalmodel van een Mondeo, Ford kladblok met pen, een extra set richting aanwijzers van een Fiesta en een Mustang voor op de motorkap!
@bitd:
Er zullen vast Ford-knopjes inzitten. Die zijn in elk geval kwalitatief beter als dat ze het zelf zouden hebben gemaakt. Heb ik ook in de S-Type. Maar zolang je nooit in een Ford komt heb je dat niet door, dan zijn het gewoon Jaguar-knopjes.
@sabrerator:
Waarom zit iedereen daar altijd over te zeuren, bij VAG of PSA producten hoor je daar nooit iemand over!
@desjonnies: VAG liefhebbers denk ik? Je moet die premium golf met vier ringen in de grill en extra dure knopjes toch kunnen verantwoorden in de kroeg..
@bitd: Dit is de variant met de meeste zichtbare Ford meuk. Ford begon zich in 1990 al met de XJ40 te bemoeien, door onder andere het digitale dashboard te annuleren.
@crashingduke: echt jammer dan, doet echt afbreuk aan het interieur.
Waarom helaas import? Elke auto is import miv mini
Bijzonder smaakvolle exemplaar!
Staat een mooie niet geïmporteerde op MP.
172.000 km, geen import, €12.000,-

Zou ik veel eerder kopen, ik vind deze wel heel erg fraai, maar heel erg aan de prijs.


Echt ongelofelijk mooie auto’s. Maximale stijl en klasse en nooit patserig.
Als ik alleen zo’n 10.000km privé per jaar zou rijden had er zéker zo’n schoonheid gestaan.
Deze heeft ook de juiste achterbank. Twee verstelbare stoelen, ze zijn er ook met een gewone achterbank, maar dat is het nét niet voor mij. Niet in een Daimler.

Zo’n V12 koop je trouwens voor helemaal belachelijke prijzen, maar dat zal zijn redenen wel hebben.

Ik behelp me voorlopig wel in zijn kleinere (ook geïmporteerde) broertje. Ook geen straf.
Prachtige auto. Jammer dat Jaguar deze stijl in de prullenbak heeft gegooid. Vind de huidige XJs meer op Rovers lijken.
Vergeet ook niet dat dit het tijdperk was, waarin ze niet echt betrouwbaar waren.

Ik heb destijds een X308 XJR in bezit gehad voor de periode van 18 maanden, daarna was bij mij de lol er helemaal af. Ondanks dat ik een autoliefhebber ben en het vreselijk mooie wagen vind, is het onderhoud niet echt lollig te noemen.

Wat is niet lollig:
– Aanschafprijs destijds 9000 euro
-Reperaties in 18 maanden —> 12.000 euro.

En dat is dus exclusief benzine. Elke keer als ik terug kwam in Nederland van mijn werk mankeerde er wel weer wat aan, het domme is dat kleine electronische reperaties stervensduur zijn, maar een setje schijven + blokken rondom 900 euro kosten.
@205GTI16: dan heb je vette pech gehad of niet goed opgelet bij de aankoop. Ik ben in 7 jaar XJR x300, XK8 en XJR x350 bij elkaar echt geen €12000,- aan onderhoud kwijt geweest.
@schreute01:
Inmiddels 6 jaar geleden en het is voornamelijk botte pech. Meestal electronische problemen welke kostbaar bleken te zijn:

1 voorbeeldje wat mij nog bijstaat, raam voorportier deed niks meer, moest een hele nieuwe unit in. Prijs 750 euro excl btw excl. montage.

Setje remmen incl blokken rondom was dan weer een lachertje 600 euro rondom meende ik.

Tijdens de proefrit werkte alles, na reperatie werkte ook alles. Vervolgens ben ik 6-8 weken weg voor werk en er was wederom iets electronisch kapot. Danwel het stuur wat niet meer naar je toekwam, danwel de voorstoel welke niet meer in positie ging….,

Daarna een E39 M5 gekocht, goedkoopste auto ever geweest….
@205GTI16: zo zie je maar. Je moet ook mazzel hebben. Of pech. Mijn eerste Jag was een XJ12c uit 1977. Officieel erkend als de slechtste Jag ooit. Nooit gedoe mee gehad. We gingen er vrolijk fluitend mee naar Oostenrijk op vakantie. Daarvoor verschillende Mercedessen en BMW’s gereden. Wat een ellende, roest en dure onderdelen! Ik heb er spijt van niet eerder aan de Jaguars begonnen te zijn.
@205GTI16: Herkenbaar.
“Het is misschien wel de meest elegante sedan ooit gebouwd”
Bestaat er zoiets als een quattroporte, een CLS, een E39, een E32/38, maar vooral een serie I XJ6. Valt zo’n x300 met die domme plastic bumper toch bij in het niet.
@Hupke: nee. De e39 en CLK hebben prachtige chromen bumpers. De goede, oude tijd..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).