Waarom is eigenlijk nog altijd niet duidelijk.
De kleine coupé beleefde in de jaren ’90 zijn hoogtijdagen. Bijna elke fabrikant had minimaal één compacte coupé in de aanbieding. Denk aan auto’s als de Fiat Coupé, Toyota Celica en Volkswagen Corrado. De populariteit was eenvoudig te verklaren. Ze reden fantastisch, zagen er goed uit en waren verrassend betaalbaar. Helaas bleek dit type auto in het nieuwe millennium minder populair, ten faveure van de cross-over. Alleen de Audi TT is overgebleven.
Dat weerhield Peugeot er niet van om het toch maar eens te proberen. In 2007 toonden de Fransen de Peugeot 308 RCZ Concept. Aanvankelijk werd gedacht dat deze auto enkel als concept zou dienen, maar niets was minder waar. In 2010 stond de RCZ (nu zonder 308 ervoor) in de showrooms. Je kon kiezen uit twee 1.6 Turbo’s (165 en 200 pk) en zelfs een heuse diesel (160 pk). Voor de mensen die niet van Franse auto’s houden: de RCZ werd geproduceerd in Oostenrijk en het dashboard werd gebouwd door dezelfde leverancier die Audi gebruikt.
Vlak voordat de auto gefacelift werd, kwam Peugeot met een speciaaltje, namelijk de RCZ Asphalt. Dat is de auto die je kunt zien op de foto’s. Het was een complete uitvoering met onder andere JBL-audio, lederen bekleding en een navigatiesysteem. Deze had standaard de 200 pk sterke motor en strakkere ophanging. De Asphalt kostte destijds 46 mille. Ok, misschien iets te prijzig voor een klein coupeetje. Erg snel is de RCZ (rijtest) ook niet met deze motor: 0-100 km/u in 7,5 seconden en een top van 237 km/u zijn eerder vlot te noemen.
Het komt waarschijnlijk door het uiterlijk dat je onwillekeurig toch meer verwacht. Deze Asphalt-uitvoering heeft een matgrijze lak met tweekleurige velgen. Normaal gesproken is dat voldoende om de anti-peristaltiek bij ondergetekende op te laten wekken. Maar eerlijk is eerlijk, deze RCZ kan het goed hebben. Het is nog altijd een bijzondere verschijning, met dat ‘double-bubble’-dak. Bij een Porsche 911 betaal je een godsvermogen ervoor, maar de RCZ had het standaard. Ook het interieur is keurig. Deze uitvoering heeft zelfs een met leder bekleed dashboard.
Zoals bekend moge zijn was de RCZ absoluut geen succes. Er zijn er iets meer dan 60.000 van gebouwd. De impopulariteit van de auto drukt ook de prijzen voor tweedehands exemplaren. Deze RCZ Asphalt komt uit 2013 en heeft iets meer dan 70.000 km gelopen. De eerste eigenaar wil er graag 18.750 euro voor hebben.
Jochempie zegt
Ik weet het niet.. Toen hij uitkwam vond ik het een gave bak.. Inmiddels zie ik gewoon een onpraktisch gevormde 308. En als ik dan toch een voorwielaandrijver moet rijden, doe dan maar gelijk een praktische. Een hatchback dus..
Onehp zegt
@jochempie: krijg er ook steeds een ‘Opel Tigra’ gevoel bij, stijl zonder (bijkomende) substantie. Schijnt overigens best goed te hoeken ondanks dat.
bischero zegt
@Onehp: ik doe echt m’n best maar stijl bij de Tigra kan ik echt niet ontdekken (persoonlijk; dus mening)
racerx zegt
@jochempie: Exact, de FWD is ook wat mij zou tegenhouden er een te kopen.
donvincenzo zegt
Er waren er waarschijnlijk heel wat meer verkocht als er ook een dakloze versie was geweest. En/of een wat krachtigere.
saxoke zegt
@donvincenzo: 270pk is leverbaar geweest
Onehp zegt
@donvincenzo: zonder de mooie daklijn zou ie er even spannend uitgezien hebben als een sandaal…
veppiale zegt
@Onehp: dat denk ik ook altijd als ik dit ding zie rond rijden. Dan hebben ze zoveel geld in de ontwikkeling van dat dak gestoken en dan staan er gewoon van die standaard kop lampen op van één of andere 206 ofzo… zonde..
Loek zegt
@veppiale: niet een of andere 206, de hele voorkant (inclusief interieur behalve stoelen) komen uit de 308 van 2009 (pre-facelift)
mashell zegt
@onehp: sandalen zijn anders best spannend. Altijd de vraag blijft het droog vandaag en natuurlijk of je de dagelijkse quote van 5 maal “Hé Jezus” wel haalt. Ik zou een sandaal dan ook met een cabrio vergelijken, een wat spannender auto type. Nu we toch in de onzinnige schoen/auto vergelijkingen maak ik het even af. Een sedan is te vergelijken met een nette zakenschoen, een praktische doorstapper met een stationwagen, een sportschoen met een hatchback en een wandelschoen met een SUV.
Onehp zegt
@mashell: tja. Bedoelde het anders best letterlijk. Een plat ding met een gebogen uitsteeksel voorop – voorruitstijlen, maar verder niks speciaal. Het is de mooie daklijn die het model enigszins speciaal maakt en daarmee bestaansrecht geeft naast de 308. Nu dat ik het zeg, de cabrioversie was eigenlijk gewoon de 308 CC!
rob5nismo zegt
Ik vind het wel een mooie auto om te zien.
ponnie zegt
Was het ding mid/rear geweest en in een iets hoger segment geplaatst dan was het denk ik al een heel ander verhaal geweest.
Zoals hierboven gezegd wordt, als je dan een onpraktische sportwagen hebt wil je niet dat het onderhuids een hatchback is.
deboes zegt
@ponnie: tt rijders trappen er wel in dat ze gewoon in een onpraktische octavia rijden
baklava zegt
Ik vond het altijd een gave auto om te zien. Alleen FWD, dat is gewoon jammer.
Trouwens, ik had het interieur nog nooit gezien, die handrem WTF. WAT IS DAT.
willeme zegt
@baklava: dat is een hendel. Als je die aantrekt rolt je RCZ niet weg. Best handig.
Loek zegt
@baklava: zelfde interieur als mijn vaders 308 sw uit 2009. En het grootste deel daarvan is geleend uit de 307 van 2001. Altijd al jammer gevonden. Het ziet er echt niet uit.
O plaat zegt
Met RWD en een V of I6 op de optielijst had het een leuk alternatief voor de Duitse coupés geweest. Nu heb ik hem altijd “net niet” gevonden.
autodrome zegt
vlees noch vis qua motorisering, fwd no go, pk’s en cilinders missen, heel aardig uiterlijk en dikke komt …
freezzr zegt
Ik rijd nu voor een paar weekjes in een Franse auto, en ik moet heel eerlijk bekennen, het is van alles net niks, en daar is deze auto wel een aardig toonbeeld van.
rufctr01 zegt
@freezzr: want normaal rij je Duits en dat is het wel? Zet er voor hetzelfde bedrag een Duitser naast, dan heb je helemaal niks….
87sandyd zegt
@rufctr01: wauw …
Assumption ..
johnwaters zegt
Voor de RWD fetishisten: koop een Lada 2105!
jochempie zegt
@johnwaters: of een GT86 voor hetzelfde geld.
peug206 zegt
@jochempie: ik heb gehoord dat ook die het net niet is. Dus dan is de keuze weer tussen deze rcz, gt86 of de lada ;)
LaLancia zegt
Wat een geweldige auto. Als mijn volgende auto geen Italiaanse auto zou worden, dan zou dit ‘m zijn. Prachtig gewoon!
beefcake zegt
@LaLancia: zo kan ik ook smoesjes verzinnen. Waarom moet je volgende auto Italiaans zijn? Heb je dat beloofd aan Berlusconi?
thomasthomas zegt
Alleen die naam al RCZ Asphalt net of je verkouden bent
fconderkantlat zegt
hele mooie verschijning ! helaas schijnt de auto motorisch veel issues te hebben (tevens turbo) al vanaf lage kilometerstanden….
simonbv zegt
@arashrsf: de problemen van de THP motoren komen alleen voor bij de 156 pk versie. De 200 pk heeft andere cilinderkop, zuigers en distributieketting.
dave130r zegt
@arashrsf: Toevallig de beruchte THP blokken?
peug206 zegt
@dave130r: de 156pk versie wel. De andere versies zijn aangepakt wat het probleem heeft opgelost. Ga je bij deze asphalt dus niet tegenkomen.
E550 zegt
Echt zo’n auto voor een dame met een lekker kort pittige kapsel en een stoere bril. Gewoon lekker hip.
porsche928 zegt
Prachtige bak!
550maranello zegt
Het een beetje een Peugeot die op een Audi TT wil lijken. En niet helemaal gelukt want de verhoudingen kloppen gewoon niet. Waar de auto moet ophouden gaat de kofferbak nog een stukje door. Volgens mij de belangrijkste redenen dat het niets geworden is met deze auto.
deboes zegt
@550maranello: de belangrijkste reden is: geen indruk maken op de buurman een tt schijnt dat wel te doen?
tttijn zegt
Ontzettend leuk karretje. Erg jammer van de veelrkopen.
peke zegt
Exterieur heel erg mooi.
Interieur schande.
Stuur komt regelrecht uit een 206 uit 2002.
En die handrem, hou op zeg.
Complete aanfluiting die binnenkant.
sjoerd95 zegt
Ik weet nog wel toen deze Asphalt op de AutoRAI stond. Bijna iedereen stond die wagen te aaien als ze langs liepen ?
viezefreddyw zegt
Ik vond het ding eigenlijk altijd wel fraai. Zag er goed uit met dat spoilertje. Maar het ding mistte altijd wat. Voornamelijk achterwielaandrijving en een PK’tje of 20 extra. Vond altijd wel dat dat ding het verdiende.
peug206 zegt
@viezefreddyw: zeg maar gerust een pk of 50… in de bochten schijnt het onderstel wel zeer goed te zijn heb ik me laten vertellen, maar dat zal natuurlijk per persoon ook verschillen.
trustmeiamanengineer zegt
@viezefreddyw @peug206: Laat er nou ook een RCZ R met 270pk en sper zijn, schijnt een van de beste voorwielaandrijvers te zijn.
viezefreddyw zegt
@trustmeiamanengineer: Zeker een leuk ding maar met een vanafprijs van € 47.000 vind ik hem aardig aan de prijs.
focusrs1 zegt
Niet ‘vergeten’ maar bewust niet voor gekozen. Kwa looks opzich wel oké maar het blijft een onpraktische auto en bovendien een fransoos
trustmeiamanengineer zegt
Gaaf ding hoor! En de RCZ R is een van de beste sturende voorwielaandrijvers. 270pk plus een sper, in een mooie verpakking. Ben benieuwd wat de prijzen over een paar jaar doen, zo te zien in de comments is ‘ie niet populair… Ik wil er wel een hebben hoor!
BaRa zegt
Typisch een auto die “op papier” geen hoge ogen gooit. Voorwielaandrijver, geen gigantisch vermogen, ziet er op foto niet echt uit. “In the flesh” valt het dan weer reuze mee. Als ik hem in ’t verkeer tegenkom kijk ik er toch altijd naar – meer dan naar een TT (maakt niet uit welke generatie) – en het ding rijdt ook nog eens degelijk. Krijgt van mij altijd een duimpje.
stephane8200 zegt
@BaRa: ik heb er een jaar of 5 geleden naar gekeken om er eentje te gaan rijden. Ben het met je eens. Reed prima en ik vind hem ook wel mooi. Heb ook een TT gehad maar dat was wat bouwkwaliteit betreft minder, alhoewel het er wel beter uit ziet.
Uiteindelijk niet geworden omdat ik een goede deal met een andere auto kon regelen.
berlinetta zegt
Ik vind de pre facelift-versie nog altijd een hele fraaie auto. De facelift-versie is dan weer helemaal mislukt met die nieuwe grille.
Maar opzich ook wel logisch dat dit niet verkoopt. Het is een minder praktische en duurdere 308. Afzien van het uiterlijk is de auto helemaal niet speciaal. Alleen de RCZ R vond ik nog wel enigszins speciaal, maar niet zo speciaal dat die zijn Nederlandse prijs rechtvaardigde.
Dutchdriftking zegt
Het blijft een ‘net niet’ TT.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: volgens mij is dit precies hetzelfde als een TT. Een hatchback met een sportiever jasje en een hogere prijs.
87sandyd zegt
@dutchdriftking: Het is het antwoord van Peugeot op de TT. En nu blijkt maar weer dat de TT marketing-technisch gewoon goed is.
Ik vind het nog knap dat 60k mensen dit ding hebben gekocht. Het interieur valt al uit elkaar als je erin gaat zitten.
Ik vind het overigens een best gave auto. Ik kijk er altijd naar als ik er 1 zie. Maar ik zou er nooit 1 kopen.
martijndh zegt
Ik vind het een mooie wagen om te zien. Alleen zo jammer dat er geen grotere motoren zijn ingelegd. Meer vermogen waardoor het uiterlijk en de prestaties wat beter overeen komen.
MaartenD zegt
Gewoon een mooie auto, probleem is denk ik vooral dat het een Peugeot is. Potentiële kopers zijn toch vaak merkgeil en kopen dan liever iets Duits of Italiaans
MaartenD zegt
de R versie met 271pk is natuurlijk wel erg lekker en potent genoeg
jannemaneke zegt
Ik wordt warm noch koud van die RCZ en dat is nu net het probleem van deze auto.
dotternetta zegt
wat is de voorkant?
morgan4 zegt
Rijdt een RCZ R bij mij in de buurt rond en blijft een prachtige auto om te zien, zeker met al dat carbon waar deze mee is uitgevoerd. Vind dat persoonlijk mooier dan die saaie Asphalt. Asfalt mist volgens mij ook net die extra PK’s die een R wel heeft. Als ik het geld had zou ik voor een R gaan…