• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopen

Auteur: willeme, gepost 30 juli 2017 om 22:57 – 57 Reacties

Afbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopenAfbeelding Deze kekke coupé vergaten jullie massaal te kopen

Peugeot RCZ Asphalt
Waarom is eigenlijk nog altijd niet duidelijk.

De kleine coupé beleefde in de jaren ’90 zijn hoogtijdagen. Bijna elke fabrikant had minimaal één compacte coupé in de aanbieding. Denk aan auto’s als de Fiat Coupé, Toyota Celica en Volkswagen Corrado. De populariteit was eenvoudig te verklaren. Ze reden fantastisch, zagen er goed uit en waren verrassend betaalbaar. Helaas bleek dit type auto in het nieuwe millennium minder populair, ten faveure van de cross-over. Alleen de Audi TT is overgebleven.

Dat weerhield Peugeot er niet van om het toch maar eens te proberen. In 2007 toonden de Fransen de Peugeot 308 RCZ Concept. Aanvankelijk werd gedacht dat deze auto enkel als concept zou dienen, maar niets was minder waar. In 2010 stond de RCZ (nu zonder 308 ervoor) in de showrooms. Je kon kiezen uit twee 1.6 Turbo’s (165 en 200 pk) en zelfs een heuse diesel (160 pk). Voor de mensen die niet van Franse auto’s houden: de RCZ werd geproduceerd in Oostenrijk en het dashboard werd gebouwd door dezelfde leverancier die Audi gebruikt.

Peugeot RCZ

Vlak voordat de auto gefacelift werd, kwam Peugeot met een speciaaltje, namelijk de RCZ Asphalt. Dat is de auto die je kunt zien op de foto’s. Het was een complete uitvoering met onder andere JBL-audio, lederen bekleding en een navigatiesysteem. Deze had standaard de 200 pk sterke motor en strakkere ophanging. De Asphalt kostte destijds 46 mille. Ok, misschien iets te prijzig voor een klein coupeetje. Erg snel is de RCZ (rijtest) ook niet met deze motor: 0-100 km/u in 7,5 seconden en een top van 237 km/u zijn eerder vlot te noemen.

Het komt waarschijnlijk door het uiterlijk dat je onwillekeurig toch meer verwacht. Deze Asphalt-uitvoering heeft een matgrijze lak met tweekleurige velgen. Normaal gesproken is dat voldoende om de anti-peristaltiek bij ondergetekende op te laten wekken. Maar eerlijk is eerlijk, deze RCZ kan het goed hebben. Het is nog altijd een bijzondere verschijning, met dat ‘double-bubble’-dak. Bij een Porsche 911 betaal je een godsvermogen ervoor, maar de RCZ had het standaard. Ook het interieur is keurig. Deze uitvoering heeft zelfs een met leder bekleed dashboard.

Peugeot RCZ Asphalt

Zoals bekend moge zijn was de RCZ absoluut geen succes. Er zijn er iets meer dan 60.000 van gebouwd. De impopulariteit van de auto drukt ook de prijzen voor tweedehands exemplaren. Deze RCZ Asphalt komt uit 2013 en heeft iets meer dan 70.000 km gelopen. De eerste eigenaar wil er graag 18.750 euro voor hebben.

Ook interessant!

  • Peugeot 508 PSE rijtest en video
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Video - Peugeot komt even binnenvallen
  • Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot
    Video: Alpina B4 Gran Coupe spyshot

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Coupe, grijs, marktplaats, occasion, Peugeot, rcz

Vorig bericht: « Dit zijn de 8 generaties van de Rolls-Royce Phantom
Volgend bericht: Roemeense circusboeven gearresteerd op de Veluwe »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    30 juli 2017 om 23:01

    Ik weet het niet.. Toen hij uitkwam vond ik het een gave bak.. Inmiddels zie ik gewoon een onpraktisch gevormde 308. En als ik dan toch een voorwielaandrijver moet rijden, doe dan maar gelijk een praktische. Een hatchback dus..

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      31 juli 2017 om 07:08

      @jochempie: krijg er ook steeds een ‘Opel Tigra’ gevoel bij, stijl zonder (bijkomende) substantie. Schijnt overigens best goed te hoeken ondanks dat.

      Login om te reageren
      • bischero zegt

        31 juli 2017 om 07:47

        @Onehp: ik doe echt m’n best maar stijl bij de Tigra kan ik echt niet ontdekken (persoonlijk; dus mening)

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      31 juli 2017 om 10:51

      @jochempie: Exact, de FWD is ook wat mij zou tegenhouden er een te kopen.

      Login om te reageren
  2. donvincenzo zegt

    30 juli 2017 om 23:10

    Er waren er waarschijnlijk heel wat meer verkocht als er ook een dakloze versie was geweest. En/of een wat krachtigere.

    Login om te reageren
    • saxoke zegt

      31 juli 2017 om 00:32

      @donvincenzo: 270pk is leverbaar geweest

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      31 juli 2017 om 07:12

      @donvincenzo: zonder de mooie daklijn zou ie er even spannend uitgezien hebben als een sandaal…

      Login om te reageren
      • veppiale zegt

        31 juli 2017 om 07:50

        @Onehp: dat denk ik ook altijd als ik dit ding zie rond rijden. Dan hebben ze zoveel geld in de ontwikkeling van dat dak gestoken en dan staan er gewoon van die standaard kop lampen op van één of andere 206 ofzo… zonde..

        Login om te reageren
        • Loek zegt

          31 juli 2017 om 09:41

          @veppiale: niet een of andere 206, de hele voorkant (inclusief interieur behalve stoelen) komen uit de 308 van 2009 (pre-facelift)

          Login om te reageren
      • mashell zegt

        31 juli 2017 om 14:49

        @onehp: sandalen zijn anders best spannend. Altijd de vraag blijft het droog vandaag en natuurlijk of je de dagelijkse quote van 5 maal “Hé Jezus” wel haalt. Ik zou een sandaal dan ook met een cabrio vergelijken, een wat spannender auto type. Nu we toch in de onzinnige schoen/auto vergelijkingen maak ik het even af. Een sedan is te vergelijken met een nette zakenschoen, een praktische doorstapper met een stationwagen, een sportschoen met een hatchback en een wandelschoen met een SUV.

        Login om te reageren
        • Onehp zegt

          31 juli 2017 om 14:58

          @mashell: tja. Bedoelde het anders best letterlijk. Een plat ding met een gebogen uitsteeksel voorop – voorruitstijlen, maar verder niks speciaal. Het is de mooie daklijn die het model enigszins speciaal maakt en daarmee bestaansrecht geeft naast de 308. Nu dat ik het zeg, de cabrioversie was eigenlijk gewoon de 308 CC!

          Login om te reageren
  3. rob5nismo zegt

    30 juli 2017 om 23:12

    Ik vind het wel een mooie auto om te zien.

    Login om te reageren
  4. ponnie zegt

    30 juli 2017 om 23:32

    Was het ding mid/rear geweest en in een iets hoger segment geplaatst dan was het denk ik al een heel ander verhaal geweest.
    Zoals hierboven gezegd wordt, als je dan een onpraktische sportwagen hebt wil je niet dat het onderhuids een hatchback is.

    Login om te reageren
    • deboes zegt

      1 augustus 2017 om 15:29

      @ponnie: tt rijders trappen er wel in dat ze gewoon in een onpraktische octavia rijden

      Login om te reageren
  5. baklava zegt

    30 juli 2017 om 23:32

    Ik vond het altijd een gave auto om te zien. Alleen FWD, dat is gewoon jammer.

    Trouwens, ik had het interieur nog nooit gezien, die handrem WTF. WAT IS DAT.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      31 juli 2017 om 08:46

      @baklava: dat is een hendel. Als je die aantrekt rolt je RCZ niet weg. Best handig.

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      31 juli 2017 om 09:42

      @baklava: zelfde interieur als mijn vaders 308 sw uit 2009. En het grootste deel daarvan is geleend uit de 307 van 2001. Altijd al jammer gevonden. Het ziet er echt niet uit.

      Login om te reageren
  6. O plaat zegt

    30 juli 2017 om 23:47

    Met RWD en een V of I6 op de optielijst had het een leuk alternatief voor de Duitse coupés geweest. Nu heb ik hem altijd “net niet” gevonden.

    Login om te reageren
  7. autodrome zegt

    31 juli 2017 om 00:09

    vlees noch vis qua motorisering, fwd no go, pk’s en cilinders missen, heel aardig uiterlijk en dikke komt …

    Login om te reageren
  8. freezzr zegt

    31 juli 2017 om 00:19

    Ik rijd nu voor een paar weekjes in een Franse auto, en ik moet heel eerlijk bekennen, het is van alles net niks, en daar is deze auto wel een aardig toonbeeld van.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      31 juli 2017 om 11:31

      @freezzr: want normaal rij je Duits en dat is het wel? Zet er voor hetzelfde bedrag een Duitser naast, dan heb je helemaal niks….

      Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        31 juli 2017 om 12:20

        @rufctr01: wauw …

        Assumption ..

        Login om te reageren
  9. johnwaters zegt

    31 juli 2017 om 00:24

    Voor de RWD fetishisten: koop een Lada 2105!

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      31 juli 2017 om 07:39

      @johnwaters: of een GT86 voor hetzelfde geld.

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        31 juli 2017 om 08:33

        @jochempie: ik heb gehoord dat ook die het net niet is. Dus dan is de keuze weer tussen deze rcz, gt86 of de lada ;)

        Login om te reageren
  10. LaLancia zegt

    31 juli 2017 om 00:44

    Wat een geweldige auto. Als mijn volgende auto geen Italiaanse auto zou worden, dan zou dit ‘m zijn. Prachtig gewoon!

    Login om te reageren
    • beefcake zegt

      31 juli 2017 om 07:36

      @LaLancia: zo kan ik ook smoesjes verzinnen. Waarom moet je volgende auto Italiaans zijn? Heb je dat beloofd aan Berlusconi?

      Login om te reageren
  11. thomasthomas zegt

    31 juli 2017 om 02:19

    Alleen die naam al RCZ Asphalt net of je verkouden bent

    Login om te reageren
  12. fconderkantlat zegt

    31 juli 2017 om 02:41

    hele mooie verschijning ! helaas schijnt de auto motorisch veel issues te hebben (tevens turbo) al vanaf lage kilometerstanden….

    Login om te reageren
    • simonbv zegt

      31 juli 2017 om 05:47

      @arashrsf: de problemen van de THP motoren komen alleen voor bij de 156 pk versie. De 200 pk heeft andere cilinderkop, zuigers en distributieketting.

      Login om te reageren
    • dave130r zegt

      31 juli 2017 om 06:18

      @arashrsf: Toevallig de beruchte THP blokken?

      Login om te reageren
      • peug206 zegt

        31 juli 2017 om 08:34

        @dave130r: de 156pk versie wel. De andere versies zijn aangepakt wat het probleem heeft opgelost. Ga je bij deze asphalt dus niet tegenkomen.

        Login om te reageren
  13. E550 zegt

    31 juli 2017 om 03:17

    Echt zo’n auto voor een dame met een lekker kort pittige kapsel en een stoere bril. Gewoon lekker hip.

    Login om te reageren
  14. porsche928 zegt

    31 juli 2017 om 03:41

    Prachtige bak!

    Login om te reageren
  15. 550maranello zegt

    31 juli 2017 om 04:20

    Het een beetje een Peugeot die op een Audi TT wil lijken. En niet helemaal gelukt want de verhoudingen kloppen gewoon niet. Waar de auto moet ophouden gaat de kofferbak nog een stukje door. Volgens mij de belangrijkste redenen dat het niets geworden is met deze auto.

    Login om te reageren
    • deboes zegt

      1 augustus 2017 om 15:31

      @550maranello: de belangrijkste reden is: geen indruk maken op de buurman een tt schijnt dat wel te doen?

      Login om te reageren
  16. tttijn zegt

    31 juli 2017 om 06:14

    Ontzettend leuk karretje. Erg jammer van de veelrkopen.

    Login om te reageren
  17. peke zegt

    31 juli 2017 om 06:32

    Exterieur heel erg mooi.

    Interieur schande.

    Stuur komt regelrecht uit een 206 uit 2002.
    En die handrem, hou op zeg.
    Complete aanfluiting die binnenkant.

    Login om te reageren
  18. sjoerd95 zegt

    31 juli 2017 om 06:53

    Ik weet nog wel toen deze Asphalt op de AutoRAI stond. Bijna iedereen stond die wagen te aaien als ze langs liepen ?

    Login om te reageren
  19. viezefreddyw zegt

    31 juli 2017 om 07:28

    Ik vond het ding eigenlijk altijd wel fraai. Zag er goed uit met dat spoilertje. Maar het ding mistte altijd wat. Voornamelijk achterwielaandrijving en een PK’tje of 20 extra. Vond altijd wel dat dat ding het verdiende.

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      31 juli 2017 om 08:36

      @viezefreddyw: zeg maar gerust een pk of 50… in de bochten schijnt het onderstel wel zeer goed te zijn heb ik me laten vertellen, maar dat zal natuurlijk per persoon ook verschillen.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        31 juli 2017 om 08:50

        @viezefreddyw @peug206: Laat er nou ook een RCZ R met 270pk en sper zijn, schijnt een van de beste voorwielaandrijvers te zijn.

        Login om te reageren
        • viezefreddyw zegt

          31 juli 2017 om 08:53

          @trustmeiamanengineer: Zeker een leuk ding maar met een vanafprijs van € 47.000 vind ik hem aardig aan de prijs.

          Login om te reageren
  20. focusrs1 zegt

    31 juli 2017 om 07:54

    Niet ‘vergeten’ maar bewust niet voor gekozen. Kwa looks opzich wel oké maar het blijft een onpraktische auto en bovendien een fransoos

    Login om te reageren
  21. trustmeiamanengineer zegt

    31 juli 2017 om 08:24

    Gaaf ding hoor! En de RCZ R is een van de beste sturende voorwielaandrijvers. 270pk plus een sper, in een mooie verpakking. Ben benieuwd wat de prijzen over een paar jaar doen, zo te zien in de comments is ‘ie niet populair… Ik wil er wel een hebben hoor!

    Login om te reageren
  22. BaRa zegt

    31 juli 2017 om 09:12

    Typisch een auto die “op papier” geen hoge ogen gooit. Voorwielaandrijver, geen gigantisch vermogen, ziet er op foto niet echt uit. “In the flesh” valt het dan weer reuze mee. Als ik hem in ’t verkeer tegenkom kijk ik er toch altijd naar – meer dan naar een TT (maakt niet uit welke generatie) – en het ding rijdt ook nog eens degelijk. Krijgt van mij altijd een duimpje.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      31 juli 2017 om 10:21

      @BaRa: ik heb er een jaar of 5 geleden naar gekeken om er eentje te gaan rijden. Ben het met je eens. Reed prima en ik vind hem ook wel mooi. Heb ook een TT gehad maar dat was wat bouwkwaliteit betreft minder, alhoewel het er wel beter uit ziet.

      Uiteindelijk niet geworden omdat ik een goede deal met een andere auto kon regelen.

      Login om te reageren
  23. berlinetta zegt

    31 juli 2017 om 09:28

    Ik vind de pre facelift-versie nog altijd een hele fraaie auto. De facelift-versie is dan weer helemaal mislukt met die nieuwe grille.

    Maar opzich ook wel logisch dat dit niet verkoopt. Het is een minder praktische en duurdere 308. Afzien van het uiterlijk is de auto helemaal niet speciaal. Alleen de RCZ R vond ik nog wel enigszins speciaal, maar niet zo speciaal dat die zijn Nederlandse prijs rechtvaardigde.

    Login om te reageren
  24. Dutchdriftking zegt

    31 juli 2017 om 10:22

    Het blijft een ‘net niet’ TT.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      31 juli 2017 om 11:00

      @dutchdriftking: volgens mij is dit precies hetzelfde als een TT. Een hatchback met een sportiever jasje en een hogere prijs.

      Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      31 juli 2017 om 12:24

      @dutchdriftking: Het is het antwoord van Peugeot op de TT. En nu blijkt maar weer dat de TT marketing-technisch gewoon goed is.

      Ik vind het nog knap dat 60k mensen dit ding hebben gekocht. Het interieur valt al uit elkaar als je erin gaat zitten.

      Ik vind het overigens een best gave auto. Ik kijk er altijd naar als ik er 1 zie. Maar ik zou er nooit 1 kopen.

      Login om te reageren
  25. martijndh zegt

    31 juli 2017 om 10:34

    Ik vind het een mooie wagen om te zien. Alleen zo jammer dat er geen grotere motoren zijn ingelegd. Meer vermogen waardoor het uiterlijk en de prestaties wat beter overeen komen.

    Login om te reageren
  26. MaartenD zegt

    31 juli 2017 om 11:10

    Gewoon een mooie auto, probleem is denk ik vooral dat het een Peugeot is. Potentiële kopers zijn toch vaak merkgeil en kopen dan liever iets Duits of Italiaans

    Login om te reageren
  27. MaartenD zegt

    31 juli 2017 om 11:12

    de R versie met 271pk is natuurlijk wel erg lekker en potent genoeg

    Login om te reageren
  28. jannemaneke zegt

    31 juli 2017 om 13:18

    Ik wordt warm noch koud van die RCZ en dat is nu net het probleem van deze auto.

    Login om te reageren
  29. dotternetta zegt

    31 juli 2017 om 19:28

    wat is de voorkant?

    Login om te reageren
  30. morgan4 zegt

    31 juli 2017 om 22:00

    Rijdt een RCZ R bij mij in de buurt rond en blijft een prachtige auto om te zien, zeker met al dat carbon waar deze mee is uitgevoerd. Vind dat persoonlijk mooier dan die saaie Asphalt. Asfalt mist volgens mij ook net die extra PK’s die een R wel heeft. Als ik het geld had zou ik voor een R gaan…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North