• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveel

Auteur: jaapiyo, gepost 28 september 2018 om 20:07 – 17 Reacties

Afbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveelAfbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveelAfbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveelAfbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveelAfbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveelAfbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveelAfbeelding Deze kentekenplaat belooft helemaal niks teveel

930
Onze @casperh heeft inmiddels kramp van de vreugdesprongetjes.

De botergeile Porsche’s blijven ons maar om de oren vliegen dezer dagen. Gisteren hadden we de splinternieuwe 935 voor je in de aanbieding, een bijzonder projectje dat Porsche helemaal zelf uit de grond heeft gestampt. Vandaag schotelen we je wederom smulwerk uit Stuttgart voor, maar dit keer zijn er wat andere partijen betrokken bij de auto. Zeker niet de minste overigens, je kijkt namelijk naar het resultaat van een collab tussen Lanzante (ja, die jongens van de Macca F1 die in 1995 Le Mans won) en McLaren. De mad scientists van Lanzante waren namelijk op het idee gekomen een Porsche 930 bij de kladden te nemen en er een glorieus Frankensteinesque monster van te maken.

En zo geschiedde. McLaren was wel down met het plan en liet the_real_lanzante (gramz) hun gang gaan. Waarom ook niet, in het verleden heeft ze dat immers geen windeieren gelegd. Het idee is even gek als geniaal: zoals velen van jullie weten leverde Porsche ooit F1-motoren aan McLaren. Niet onder hun eigen merknaam, maar onder een bedrijfsnaam van McLaren-investeerder Mansour Ojjeh, te weten Techniques d’Avant Garde (TAG).

De samenwerking was niet zonder succes. Op aandringen van Niki Lauda werd de Porsche-motor halverwege het seizoen van 1983 al halsoverkop achterin de Macca van dat jaar gehangen, die eerder dat jaar nog van start ging met een normaal ademende Cossie V8. Zo konden de kinderziektes vast aangepakt worden. Één jaar later werd Niki kampioen in de McLaren-TAG (Porsche). Teamgenootje Alain Prost flikte datzelfde kunstje ook nog eens in 1985 en 1986. Al met al Nicht schlecht.

Maar wat heeft dit alles met de Porsche 930 te maken? Wel, je raadt het al: ooit is een op de 930 gebaseerde mule gebouwd, met de F1-motor achter in de staart. Vermoedelijk was het idee om de motor incognito te onderwerpen aan de eerste tests. Dan begrijp je waarschijnlijk ook wat Lanzante nu van plan is. Inderdaad, die gekkies gaan elf 930jes voorzien van zo’n ouderwetse F1-tor in de staart! Affengeil. De auto is inmiddels aan het publiek getoond op Porsche’s Rennsport Reunion in Braunschweig op het pittoreske circuit van Laguna Seca.

Over vermogens worden nog geen uitspraken gedaan. Toen de turbodruk in 1987 al reglementair gereduceerd was tot 4,0 bar, peurde Porsche er zo’n 650 Pferde uit, maar we weten dat dit met meer boost nog vele malen meer kon zijn. Dat gezegd hebbende: als je de auto daadwerkelijk gaat gebruiken, lijkt het ons niet zo tof als je na elke 300 kilometer je 1.5 V6 moet reviseren. Even de goede balans vinden dus.

Dank Jan Lammers voor de tip (nee, niet die Jan Lammers)!

Ook interessant!

  • Kiezen maar: Porsche 992 GT3 of McLaren 720S?
  • Audi gaat tóch McLaren
    Audi gaat tóch McLaren kopen, Porsche ook naar F1
  • Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
    Video: McLaren verliest voorkant in Hyundai
  • Hoofdkwartier McLaren in Woking verkocht

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

911, 930, coachbuilding, Formule 1, Klassiekers, McLaren, motor, Porsche, turbo

Vorig bericht: « Totaaldebiel stopt op A1, veroorzaakt enorme kettingbotsing
Volgend bericht: Koop de duurste BMW 218i GT van Autotrack! »

Lees Interacties

Reacties

  1. toyotafortuner zegt

    28 september 2018 om 20:18

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. tjorque zegt

    28 september 2018 om 20:21

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    28 september 2018 om 20:22

    Ik ben benieuwd hoe lekker dit gaat worden!

    Login om te reageren
  4. theblazerunner zegt

    28 september 2018 om 20:25

    Dikkkk

    Login om te reageren
  5. phdg zegt

    28 september 2018 om 20:52

    Aah maar 4bar turbodruk…! ?

    Login om te reageren
  6. piquet1986 zegt

    28 september 2018 om 21:49

    Foto’s!

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 september 2018 om 09:05

      @piquet1986: Copyright!

      Login om te reageren
  7. jdbn zegt

    28 september 2018 om 21:54

    Zal wel een ‘ spannende’ auto worden dan.. 1,5L slagvolume en een turbogat van hier tot Tokyo. Een normale 911 turbo uit die tijd is al levensgevaarlijk, laat staan deze…

    Login om te reageren
    • peug206 zegt

      28 september 2018 om 22:07

      @jdbn: i don’t care. Wil hem. Sponsors?

      Login om te reageren
    • 560pk zegt

      28 september 2018 om 22:33

      @jdbn: ik geloof dat het Nelson Piquet was die zei dat hij bang was van de +1200 pk in qualitrim inclusief een onvoorspelbaar (en onvoorstélbaar) turbogat

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      29 september 2018 om 01:10

      @jdbn: Huub Rothengater die het zelf tot F1 coureur schopte ooit had volgens mij een 930 en in de regen ging het zo mis dat de 911 achterstevoren stond en met een rotgang achteruit ging… 7 kleuren stront moment. En dat met het standaard vermogen. Met 680 pk is het compleet gestoord met meer wordt dit een zelfmoord machine.

      Login om te reageren
    • woudloper zegt

      29 september 2018 om 06:47

      @jdbn: levensgevaarlijk is een beetje overdreven. Met de banden van toen, ja, zeker weten.
      Wij hebben in de familie een 930 turbo en idd het is een aparte wagen in die zin dat de boost er is of niet is. Maar gegeven de ultra sticky banden die je nu kan kopen is die 300pk best wel “intoombaar”.

      Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      29 september 2018 om 07:18

      @jdbn: Tokio

      Login om te reageren
  8. futse zegt

    28 september 2018 om 22:43

    Vele malen meer dan 650pk. Das wel heeeel veel…

    Login om te reageren
  9. kareljansen zegt

    29 september 2018 om 08:19

    “Macca, Fezza, Grams”. Gewoon even uit interesse Jaapyio, hoe oud ben je eigenlijk?

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      29 september 2018 om 09:01

      @kareljansen: Over drie maanden wordt hij 52.

      Login om te reageren
  10. karaya zegt

    29 september 2018 om 10:43

    Als je dan toch dood moet.

    Dan maar zo.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North