Deze luchtgekoelde boxer levert 500 pk!

Auteur: , 43 Reacties

Elektrisch is de toekomst? Ha!

Singer strikes again. De veredelaar van oudere, luchtgekoelde Porsches slaat de handen ineen met Williams F1 en de eerste vrucht van hun samenwerking is simpelweg geniaal. De twee bedrijven bouwden namelijk een 4.0 luchtgekoelde zescilinder boxermotor zónder turbo’s of superchargers. Maar het beste komt nog. Oh nee, dat stond al in de titel boven dit bericht.

De motor levert namelijk een gave 500 pk, net zoveel als de vloeistofgekoelde boxer in de huidige GT3. Wordt het nog beter? Jawel! De toerenbegrenzer maakt namelijk pas bij 9.000 rpm een einde aan de pret. Vermogen en toerental worden (mede) mogelijk gemaakt door titanium drijfstangen, veelvuldig gebruik van aluminium en koolstofvezel en een titanium uitlaatsysteem. Uiteraard is ook de ventilator flink wat groter gemaakt om te zorgen voor de broodnodige koeling.

Hans Mezger heeft zich als consultant met het project bemoeid en de liefhebber van spul uit Zuffenhausen weet dat het dan wel snor zit met de techniek. Het blok zal voor het eerst in een 911 uit 1990 worden gelepeld. De eigenaar van deze auto is Scott Blattner, die reeds drie Porkers door Singer liet veredelen.

Dan het enige slechte nieuws (afgezien van de prijs, maar dat had je al door): voor zover bekend gaat het om een eenmalige samenwerking tussen Singer en Williams F1. Als goedmakertje geven we je een gallery met heerlijke plaatjes. Kijk ook even naar die luchtinlaten die verscholen zitten in de achterste zijruiten.



43 reacties

Prachtig, mooi ook met die witte headers. Zal wat gekost hebben zeg, tof dat je zoiets kunt doen.
@E34M5Touring: ideaal voor m’n T1
Pfffft dat zou prima werken in een (of beide) van mijn luchtgekoelde auto’s.

Wat een supermooi stukje techniek.
Prachtig. Niks meer aan toe te voegen
@room850: Nou een auto zou ook wel fijn zijn.
Wat een kunststukje, ben zeer benieuwd naar het geluid!
Zijn die buizen altijd zo lomp dik?
@wouterjeuring: volgens mij wel
Geweldig zeg!
Man man man wat is dat vet. Misschien wel de gaafste auto’s die je momenteel kan kopen, die Singers.
@tvklarenbosch: Samen met de Alfaholics uit Engeland! Ik zou ’t wel weten als ik een paar ton mocht stukslaan op een stukje automobiele porno!
@trustmeiamanengineer: Singer, Alfaholics en Eagle, dit zijn toch wel de toppers!
Kijk, hier krijg je wel een strakke plasser van..
@c3po: Heb het net aan mijn vriendin laten zien en het werkt! Bedankt
@fmgarcia: Dus je vriendin heeft nu een strakke plasser?
@danmar: Ik “man” krijg normaal gesproken een harde plasser van een luchtgekoelde 4.0 boxermotor! Meisjes hebben baat bij een strakke plasser ja.
@fmgarcia: Het vrouwelijk schoon moet het met een klamme dot doen. Toch blij dat ik heb kunnen helpen ;)
Eenmalige samenwerking? Als je genoeg Dollars op tafel legt zullen ze gerust nog wel eentje in elkaar schroeven…

Prachtig apparaat in elk geval, maar van Singer verwacht ik niks anders.
If I where a (very) rich man…

Nah nee, toch gewoon een Zonda Cinque Roadster.
@ghost: *were
@mrbasa: ja I know maar geen wijzig knop in de iOS-app en ooit wel eens gehoord hoe hoerig autocorrect is op een iPhone?!
Tof gedaan zo die lucht inlaten
Wel een beetje afgekeken van de RUF CTR 2017 @rob5nismo:
@bart993: maar wel mooi
Terwijl ik het artikel las, had ik heel even de hoop/verwachting dat dit blok was ontwikkeld met de intentie om (ook) van een watergekoelde Porsche 911 een luchtgekoelde Singer 911 te maken.

Maar helaas…
@RRRobert: ik was beetje verder aan het dromen, en had gehoopt dat Porshe zelf deze in een paar nieuwe wagens zou plaatsen… en toen las ik de rest.
@RRRobert: ik hoopte op een entree van Porsche in de F1 maar toen las ik 4.0 😕
Jezus wat een porno!
Nondejus wat een heerlijk stukje techniek porno! Zal wel wat kosten, ettelijke tienduizenden Euro’s, alleen voor ’t blok.
@trustmeiamanengineer: met tienduizenden euro’s ga je dat niet redden ben ik bang.
Wat een meesterwerk. Hier moet iedere autoliefhebber toch gelukkig van worden.
Woooow!!! Toch ongelooflijk hoe ik bij de fabrikaten van Singer iedere keer denk: zo zou een Porsche er moeten uitzien (in plaats van wat Porsche er dus zelf van brouwt).
$100000 per blok
@kannito: ben bijna instaat om te zeggen dat dit het relatief waard is.
Beetje bitchen op elektrisch omdat je teveel kritiek hebt gekregen op al het Tesla-nieuws? Overigens zie ik niet waarom dit blok dan wel de toekomst zou moeten zijn. Indrukwekkend ding, dat zeker, maar dat dit in plaats van elektrische aandrijving wel de toekomst zou zijn zie ik even niet helemaal.
Electriciteit de toekomst? Als er hier maar eentje van wordt gemaakt dus wel. Denk ik.
Binnenkort in elke
verlaagde T2.
Past deze ook in een Kever?
Kunstwerkje! Dit in een 964 hangen en je gaat op de achterwielen weg bij een stoplicht.
Nieuwe body kit ook zo te zien op de laatste foto’s. Jammer, deze lijkt minder glad en natuurlijk gevormd. Motor is een juweel, hulde voor het creëren van dit lekkere blok.
Neem van mij aan dat wanneer je genoeg betaald je deze ook kan krijgen in jou Singer. Man wat zou ik er graag een willen!
Absoluut een kunstwerk, maar de prijs… Ouch! USD 1,6M inclusief de auto, exclusief eventuele belastingen…
Dit is natuurlijk fantastisch. Maar gaat wellicht prijstechnisch z’n punt voorbij. Als in je kunt ook wel andere mindere boxers kopen, of 5 liter V8’s die ook nog lekker zelf ademen met dezelfde hoeveelheid vermogen.
Dit zal ongetwijfeld leuker rijden, maar misschien niet 1 miljoen leuker :P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).