Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooit

Auteur: , 46 Reacties

Circa 300 pk, een top tussen de 250 en 260 km/u en een verbruik van 1 op 2. En dat alles in 1929! Veyron, eat your heart out!

Tegenwoordig ben je een hele meneer als je een V12 onder de kap hebt, maar er zijn tijden geweest dat je er pas écht bij hoorde met een zestiencilinder. Met het heengaan van de Bugatti Veyron worden er momenteel geen zestiencilinders meer gemaakt, maar wat was eigenlijk de eerste auto met een V16 onder de kap?

Je zou wellicht verwachten dat Cadillac de eerste was, dat merk maakte in de jaren ’30 fuore met hun V16’s, maar niets is minder waar. Ook de zilveren pijlen van Auto Union of de troublesome racewagens van BRM waren niet de eerste. Nee, die eer komt Italië toe, de Maserati Tipo V4 om precies te zijn.

Het waren tijden dat Enzo Ferrari nog coureur was bij Alfa Romeo en Fiat er niets eens van durfde te dromen ooit eigenaar te worden van Maserati. De drie Maserati-broers zwaaiden nog de scepter drietand bij het merk en zij kwamen met het idee om de ultieme racewagen te bouwen. Misschien was dit dan wel de eerste supercar met V16?

Als basis werden twee tweeliter achtcilinder lijnmotoren genomen en die werden onder een hoek van 25 graden samengevoegd. Omdat zestien cilinders leuk zijn, maar blijkbaar niet leuk genoeg, werden er nog twee Roots-compressors bovenop geschroefd. Het resultaat was een vermogen van circa 300 pk, wat op een wagengewicht van net 1000 kilo een behoorlijk lastig te temmen auto opleverde.

Je moest behoorlijke ballen hebben om 250 km/u te rijden met veredelde fietsbanden en een viertal mechanisch bediende trommelremmen, maar zonder gordels of andere safety features. Niemand minder dan Alfieri Maserati haalde op Monza in 1929 een gemiddelde snelheid van 198.7 km/u, een record dat pas in 1954 zou worden verbroken. In datzelfde jaar pakte Maserati ook het record voor de hoogste gemiddelde snelheid over 10 kilometer: 246.069 km/u.

Hoewel er tussen 1929 en 1931 een aantal races werden gewonnen, was er nog ruimte voor verbetering. In 1932 werd de Maserati Tipo V5 gepresenteerd, waarbij de V16 was opgeboord tot een slagvolume van 5 liter. Dat resulteerde in een vermogen van 330 tot 360 pk. In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog wilde Maserati een luxewagen met V16 bouwen voor Benito Mussolini, voordat Ferry Porsche er eentje had gebouwd voor Adolf Hitler. Dat mislukte, de plannen gingen in de prullenbak en er werd nooit meer een Maserati met zestiencilinder gebouwd.



46 reacties

Was deze ook niet te zien op Goodwood?
@pudi: nee dat was een fiat
@clarkson: volgens mij heeft die Fiat een paar jaar geleden ook op het Loo gestaan. Daar kwam me een geluid uit……
@roppp: hij was vorig jaar pas klaar volgens mij
@roppp: Dat was Brutus. Met een BMW motor van 46l.
@clarkson: oke bedankt!
‘Veyron, eat your heart out!’

Uhh nou nee die heeft nog altijd een W16.
@raoulkroes: 16 cilinders, fuck die V of W stand, 16 cilinders!!
@granlusso: Succes met het neuken van die V of W stand! Maar is toch wel degelijk een groot verschil.
@raoulkroes: Groot verschil… Er zit ook een groot verschil tussen 1929 en 1999.
Hier wil ik wel eens een rondje mee rijden!
En ergens vind ik het dus heel jammer dat auto’s tegenwoordig niet meer zo stijlvol als deze Maserati worden gemaakt.
@vonklausenburg: Ja? Je ziet jezelf wel in de file staan met dit ding?
@Donstil: o, ja hoor.
@vonklausenburg: Ik zie niet wat er zo stijlvol is aan een sigaar op wielen.
@w115: ben je serieus aan het trollen?
@w115: liever een sigaar op wielen dan een slof Lidl sigaretten met 20 inch jetsers.
Die kleur is echt fantastisch !
Verwarrende naam, hij heet V4, en heeft een V16!
@jobberns: misschien is dit dan ook de eerste sleeper
@jobberns: misschien 4 kleppen per cilinder?
@250tdf: alhoewel 4 kleppen per cilinder is een beetje optimistisch voor die tijd.. Het zijn er dan ook maar 2 per cilinder
1000kg en 300pk, daar hoef je je vandaag de dag ook niet voor te schamen.
@moondustfocus: Sterker nog, volgens mij kun je tegenwoordig niet eens een auto kopen met dergelijke waardes (afgezien van auto’s voor circuitgebruik). Mocht iemand wel een voorbeeld weten, dan roept u maar.
@berlinetta: ariel atom, donkervoort etc etc
@clarkson: Daarom zei ik ook afgezien van de auto’s voor circuitgebruik.
@berlinetta:
Dat zijn gewoon straatauto’s hoor, zo zijn er wel meer auto’s te bedenken met 3,33 kg/pk maar zeldzaam is het inderdaad wel.
Andere die in dit rijtje passen KTM Xbow, Lotus Enige SC, Ginetta G55 etc.
@berlinetta: ja daarom zij ik ariel atom of donkervoort etc etc etc
@clarkson: *zei
Ultieme bazenauto.
Wat een merk, wat een historie. Een van de mooiste merken!
Vier liter slagvolume, zestien cilinders, twee supercarga’s. En een blokboek van slechts 25 graden. Moet een ramp geweest zijn omdat te koelen…
@gtwillem: zonder motorkap en max 30 minuten rijden? Ik dacht er eerst niet eens aan, maar nu je het zegt idd!
In principe kan je nog steeds een Cizeta Moroder V16T bestellen, ook een V16, al moet ik daar wel bij vermelden dat er meerdere geruchten zijn rond Zampolli en onfrisse zaakjes.
Toch wel heel gaaf!
Kijk, daz het verschil. Nu rijd je een 528i. Typenaam klinkt als 6 cilinder 2.8 – maar je krijgt een 2.0 4-cilinder.
Toen kocht je een ‘V4’. Klinkt een 4-cilinder – maar je krijgt er 16!
@mout: Daz? Echt?
Oh man, dreamcar!
Toen was 300 pk ongelooflijk. Nu kan je het voor 40 roodjes in een Golf krijgen. Kun je nagaan..
@jrsmoke: ongelofelijk inderdaad… 40k voor een golf…
@ettie: hahaha
Qua uitstraling vind ik dit echt helemaal gaaf. Monsters op fietswielen. Napiers had toen ook zo’n ubercool ding met vliegtuigmoter. Ik meen 3 banken van 6 cilinders
Alfa was idd de eerste wagen met een V16 motor aan boord. Maar ze hebben niet de V16 motor uitgevonden.

Die eer gaat namelijk naar de Amerikaan Howard Marmon (uitvinder van de achteruitkijkspiegel), hij begon namelijk al in 1927 met de ontwikkeling van een volledig uit aluminium opgetrokken 200pk sterke 8.0 V16 voor zijn Marmon Sixteen.

Helaas zorgde de grote depressie van de jaren ’30 ervoor dat hij zijn wagen pas in 1931 kon introduceren. En doen hadden zowel Cadillac als Alfa hem al ingehaald.

Die man verdient meer credit dan hij ooit heeft gekregen. Zeker aangezien hij de eerste was die volledig aluminium motoren bouwde, de eerste met een V16 (op papier) en de eerste auto met een achteruitkijkspiegel.

Toen deden die Italianen nog gekke dingen ipv een beetje te lopen huilen dat ze het volgende Griekenland gaan zijn.
Deze wil ik horen rijden!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).