• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooit

Auteur: Dizono, gepost 12 juli 2015 om 17:00 – 46 Reacties

Afbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooitAfbeelding Deze Maserati Tipo V4 is de eerste auto met V16 ooit

Maserati Tipo V4
Circa 300 pk, een top tussen de 250 en 260 km/u en een verbruik van 1 op 2. En dat alles in 1929! Veyron, eat your heart out!

Tegenwoordig ben je een hele meneer als je een V12 onder de kap hebt, maar er zijn tijden geweest dat je er pas écht bij hoorde met een zestiencilinder. Met het heengaan van de Bugatti Veyron worden er momenteel geen zestiencilinders meer gemaakt, maar wat was eigenlijk de eerste auto met een V16 onder de kap?

Je zou wellicht verwachten dat Cadillac de eerste was, dat merk maakte in de jaren ’30 fuore met hun V16’s, maar niets is minder waar. Ook de zilveren pijlen van Auto Union of de troublesome racewagens van BRM waren niet de eerste. Nee, die eer komt Italië toe, de Maserati Tipo V4 om precies te zijn.

Het waren tijden dat Enzo Ferrari nog coureur was bij Alfa Romeo en Fiat er niets eens van durfde te dromen ooit eigenaar te worden van Maserati. De drie Maserati-broers zwaaiden nog de scepter drietand bij het merk en zij kwamen met het idee om de ultieme racewagen te bouwen. Misschien was dit dan wel de eerste supercar met V16?

Als basis werden twee tweeliter achtcilinder lijnmotoren genomen en die werden onder een hoek van 25 graden samengevoegd. Omdat zestien cilinders leuk zijn, maar blijkbaar niet leuk genoeg, werden er nog twee Roots-compressors bovenop geschroefd. Het resultaat was een vermogen van circa 300 pk, wat op een wagengewicht van net 1000 kilo een behoorlijk lastig te temmen auto opleverde.

Je moest behoorlijke ballen hebben om 250 km/u te rijden met veredelde fietsbanden en een viertal mechanisch bediende trommelremmen, maar zonder gordels of andere safety features. Niemand minder dan Alfieri Maserati haalde op Monza in 1929 een gemiddelde snelheid van 198.7 km/u, een record dat pas in 1954 zou worden verbroken. In datzelfde jaar pakte Maserati ook het record voor de hoogste gemiddelde snelheid over 10 kilometer: 246.069 km/u.

Hoewel er tussen 1929 en 1931 een aantal races werden gewonnen, was er nog ruimte voor verbetering. In 1932 werd de Maserati Tipo V5 gepresenteerd, waarbij de V16 was opgeboord tot een slagvolume van 5 liter. Dat resulteerde in een vermogen van 330 tot 360 pk. In de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog wilde Maserati een luxewagen met V16 bouwen voor Benito Mussolini, voordat Ferry Porsche er eentje had gebouwd voor Adolf Hitler. Dat mislukte, de plannen gingen in de prullenbak en er werd nooit meer een Maserati met zestiencilinder gebouwd.

Ook interessant!

  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Video: auto rijdt door rood, raakt 3 auto's
  • Maserati Levante als Hybride: de nieuwe instapper is hier
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

Klassiekers, Maserati, Racing, rood, v16

Vorig bericht: « Dit is de mafste auto die je vandaag gaat zien
Volgend bericht: DTM Zandvoort 2015: uitslag en mega-gallery »

Lees Interacties

Reacties

  1. pudi zegt

    12 juli 2015 om 17:05

    Was deze ook niet te zien op Goodwood?

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      12 juli 2015 om 17:55

      @pudi: nee dat was een fiat

      Login om te reageren
      • roppp zegt

        12 juli 2015 om 19:15

        @clarkson: volgens mij heeft die Fiat een paar jaar geleden ook op het Loo gestaan. Daar kwam me een geluid uit……

        Login om te reageren
        • clarkson zegt

          12 juli 2015 om 19:48

          @roppp: hij was vorig jaar pas klaar volgens mij

          Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          13 juli 2015 om 11:21

          @roppp: Dat was Brutus. Met een BMW motor van 46l.

          Login om te reageren
      • pudi zegt

        12 juli 2015 om 22:54

        @clarkson: oke bedankt!

        Login om te reageren
  2. raoulkroes zegt

    12 juli 2015 om 17:06

    ‘Veyron, eat your heart out!’

    Uhh nou nee die heeft nog altijd een W16.

    Login om te reageren
    • granlusso zegt

      12 juli 2015 om 17:20

      @raoulkroes: 16 cilinders, fuck die V of W stand, 16 cilinders!!

      Login om te reageren
      • raoulkroes zegt

        12 juli 2015 om 18:32

        @granlusso: Succes met het neuken van die V of W stand! Maar is toch wel degelijk een groot verschil.

        Login om te reageren
        • phaeton zegt

          12 juli 2015 om 20:00

          @raoulkroes: Groot verschil… Er zit ook een groot verschil tussen 1929 en 1999.

          Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    12 juli 2015 om 17:11

    Hier wil ik wel eens een rondje mee rijden!

    Login om te reageren
  4. vonklausenburg zegt

    12 juli 2015 om 17:11

    En ergens vind ik het dus heel jammer dat auto’s tegenwoordig niet meer zo stijlvol als deze Maserati worden gemaakt.

    Login om te reageren
    • Donstil zegt

      12 juli 2015 om 17:30

      @vonklausenburg: Ja? Je ziet jezelf wel in de file staan met dit ding?

      Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        12 juli 2015 om 19:24

        @Donstil: o, ja hoor.

        Login om te reageren
    • W115 zegt

      12 juli 2015 om 17:47

      @vonklausenburg: Ik zie niet wat er zo stijlvol is aan een sigaar op wielen.

      Login om te reageren
      • spidermann zegt

        12 juli 2015 om 17:48

        @w115: ben je serieus aan het trollen?

        Login om te reageren
      • vonklausenburg zegt

        12 juli 2015 om 19:24

        @w115: liever een sigaar op wielen dan een slof Lidl sigaretten met 20 inch jetsers.

        Login om te reageren
  5. SimonMc zegt

    12 juli 2015 om 17:14

    Die kleur is echt fantastisch !

    Login om te reageren
  6. jobberns zegt

    12 juli 2015 om 17:17

    Verwarrende naam, hij heet V4, en heeft een V16!

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      12 juli 2015 om 17:25

      @jobberns: misschien is dit dan ook de eerste sleeper

      Login om te reageren
    • 250tdf zegt

      12 juli 2015 om 22:17

      @jobberns: misschien 4 kleppen per cilinder?

      Login om te reageren
      • 250tdf zegt

        12 juli 2015 om 22:34

        @250tdf: alhoewel 4 kleppen per cilinder is een beetje optimistisch voor die tijd.. Het zijn er dan ook maar 2 per cilinder

        Login om te reageren
  7. moondustfocus zegt

    12 juli 2015 om 17:24

    1000kg en 300pk, daar hoef je je vandaag de dag ook niet voor te schamen.

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      12 juli 2015 om 17:29

      @moondustfocus: Sterker nog, volgens mij kun je tegenwoordig niet eens een auto kopen met dergelijke waardes (afgezien van auto’s voor circuitgebruik). Mocht iemand wel een voorbeeld weten, dan roept u maar.

      Login om te reageren
      • clarkson zegt

        12 juli 2015 om 17:59

        @berlinetta: ariel atom, donkervoort etc etc

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          12 juli 2015 om 18:50

          @clarkson: Daarom zei ik ook afgezien van de auto’s voor circuitgebruik.

          Login om te reageren
          • noodles zegt

            12 juli 2015 om 19:09

            @berlinetta:
            Dat zijn gewoon straatauto’s hoor, zo zijn er wel meer auto’s te bedenken met 3,33 kg/pk maar zeldzaam is het inderdaad wel.
            Andere die in dit rijtje passen KTM Xbow, Lotus Enige SC, Ginetta G55 etc.

            Login om te reageren
          • clarkson zegt

            12 juli 2015 om 19:49

            @berlinetta: ja daarom zij ik ariel atom of donkervoort etc etc etc

            Login om te reageren
            • davidw zegt

              12 juli 2015 om 20:58

              @clarkson: *zei

              Login om te reageren
  8. spidermann zegt

    12 juli 2015 om 17:27

    Ultieme bazenauto.

    Login om te reageren
  9. alfablog zegt

    12 juli 2015 om 17:30

    Wat een merk, wat een historie. Een van de mooiste merken!

    Login om te reageren
  10. gtwillem zegt

    12 juli 2015 om 17:32

    Vier liter slagvolume, zestien cilinders, twee supercarga’s. En een blokboek van slechts 25 graden. Moet een ramp geweest zijn omdat te koelen…

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      12 juli 2015 om 17:49

      @gtwillem: zonder motorkap en max 30 minuten rijden? Ik dacht er eerst niet eens aan, maar nu je het zegt idd!

      Login om te reageren
  11. rood zegt

    12 juli 2015 om 17:34

    In principe kan je nog steeds een Cizeta Moroder V16T bestellen, ook een V16, al moet ik daar wel bij vermelden dat er meerdere geruchten zijn rond Zampolli en onfrisse zaakjes.

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    12 juli 2015 om 17:50

    Toch wel heel gaaf!

    Login om te reageren
  13. mout zegt

    12 juli 2015 om 17:51

    Kijk, daz het verschil. Nu rijd je een 528i. Typenaam klinkt als 6 cilinder 2.8 – maar je krijgt een 2.0 4-cilinder.
    Toen kocht je een ‘V4’. Klinkt een 4-cilinder – maar je krijgt er 16!

    Login om te reageren
    • phaeton zegt

      12 juli 2015 om 19:55

      @mout: Daz? Echt?

      Login om te reageren
  14. vtechlover zegt

    12 juli 2015 om 20:15

    Oh man, dreamcar!

    Login om te reageren
  15. jrsmoke zegt

    12 juli 2015 om 20:31

    Toen was 300 pk ongelooflijk. Nu kan je het voor 40 roodjes in een Golf krijgen. Kun je nagaan..

    Login om te reageren
    • ettie zegt

      12 juli 2015 om 21:44

      @jrsmoke: ongelofelijk inderdaad… 40k voor een golf…

      Login om te reageren
      • jrsmoke zegt

        12 juli 2015 om 22:49

        @ettie: hahaha

        Login om te reageren
  16. ejvdl zegt

    12 juli 2015 om 20:46

    Qua uitstraling vind ik dit echt helemaal gaaf. Monsters op fietswielen. Napiers had toen ook zo’n ubercool ding met vliegtuigmoter. Ik meen 3 banken van 6 cilinders

    Login om te reageren
    • noodles zegt

      12 juli 2015 om 21:53

      @ejvdl:
      Dat was een W12, reed.op Goodwood dit jaar.
      https://c1.staticflickr.com/9/8013/7644802250_789029be7c_b.jpg
      https://c2.staticflickr.com/8/7284/9673805934_5c7533780c_b.jpg
      Napier Rialton en dat in 1933.

      Login om te reageren
  17. mopar zegt

    12 juli 2015 om 22:28

    Alfa was idd de eerste wagen met een V16 motor aan boord. Maar ze hebben niet de V16 motor uitgevonden.

    Die eer gaat namelijk naar de Amerikaan Howard Marmon (uitvinder van de achteruitkijkspiegel), hij begon namelijk al in 1927 met de ontwikkeling van een volledig uit aluminium opgetrokken 200pk sterke 8.0 V16 voor zijn Marmon Sixteen.

    Helaas zorgde de grote depressie van de jaren ’30 ervoor dat hij zijn wagen pas in 1931 kon introduceren. En doen hadden zowel Cadillac als Alfa hem al ingehaald.

    Die man verdient meer credit dan hij ooit heeft gekregen. Zeker aangezien hij de eerste was die volledig aluminium motoren bouwde, de eerste met een V16 (op papier) en de eerste auto met een achteruitkijkspiegel.

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    13 juli 2015 om 11:15

    Toen deden die Italianen nog gekke dingen ipv een beetje te lopen huilen dat ze het volgende Griekenland gaan zijn.

    Login om te reageren
  19. mrrallycross zegt

    13 juli 2015 om 20:20

    Deze wil ik horen rijden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North