• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deze merken verkochten bijna geen auto’s in Der Heimat

Auteur: jaapiyo, gepost 28 januari 2024 om 17:58 – 22 Reacties

Bentley

Een mix van exoten en paradijsvogels. Deze merken verkochten minder dan 1.000 auto’s in Duitsland vorig jaar. Hoeveel Bentley’s verkopen ze daar eigenlijk?

Hoewel het bar slecht gaat met de Duitse economie (toch?), is het nog altijd een zeer belangrijke markt voor de autowereld. Het is natuurlijk de thuismarkt van ons aller meest geliefde merken. Maar ook voor merken uit andere windstreken is Die Heimat interessant. Het gaat toch om een land met ruim 80 miljoen gemiddeld genomen kapitaalkrachtige inwoners, die best wat hebben met de heilige koe.

Voor een automerk is het natuurlijk wel een afweging of je ergens vertegenwoordigd wil zijn in een land. Want ja, als je bijna geen metaal de showroom uit krijgt, waarom dan wel kosten maken voor een dealernetwerk, importeur, klantenservice, financiële tak enzovoorts. De schoorsteen moet wel roken. Zo hebben we in Nederland al wat merken zien verdwijnen van de markt. Maar wat zijn nu eigenlijk de Ladenhüter bij onze Oosterburen. Tijd voor een lijstje, met de top-14.

14. INEOS 966 stuks

De Defenderesque terreinbeul van chemie-miljardair en Mercedes F1 aandeelhouder Jim Ratcliffe komt in Duitsland tot een respectabele 966 verkopen. Net niet voldoende om de 1.000 stuks te kraken dus.

13. Lamborghini 949 stuks

Lambo komt ook net niet aan de 1.000 units. Ondanks de 582 Urussen die het sportwagenmerk uit Sant’Agata wegzette.

12. Bentley 809 stuks

Lamborghini’s concern-zusje Bentley doet 809 stuks, waarvan 496 Continental GT’s en 311 Bentayga’s.

11. Aston Martin 463 stuks

En dan een gaatje naar de nummer 12. Aston Martin is dus exclusiever dan Lamborghini en Bentley. De DBX doet ook hier iets meer dan de helft van de verkopen (260 stuks). Zo belangrijk zijn die SUV’s dus voor de exotische sportwagenmerken

10. Alpine 405 stuks

Alom geroemd, maar niemand koopt ‘m. De Alpine A110 is populair bij journalisten, maar die kunnen ‘m niet betalen. Het is helaas een kleine markt geworden, die van tweezits sportwagentjes voor net onder de ton. En Alpine kan daar slechts een klein stukje van opeten.

9. Rolls-Royce 344 stuks

In Nederland is de dealer blij als er per jaar 10 verkocht worden. In Duitsland knallen er 344 van deze dikke BMW’s over de toonbank. Het staat niet in verhouding met het verschil in bevolking. Hierom is Duitsland dus zo’n belangrijke automarkt. De Cullinan doet 97 stuks en dat is dus eigenlijk een relatief bescheiden aandeel in de verkopen.

8. Lotus 321 stuks

Wat voor Alpine geldt, geldt ook voor Lotus. De markt is klein en de Cayman vreet ‘m op. Misschien dat de Emira nog wat in de lift kan als deze zonder beperkingen wordt aangeleverd. Daar schort het momenteel naar verluidt nog een beetje aan bij Lotus.

7. Cadillac 307 stuks

Zo’n merk dat het in Nederland al helemaal heeft opgegeven. In Duitsland is de XT4 goed voor 217 verkopen.

6. Fisker 239 stuks

Het nieuwe Chinese product van de iets getalenteerdere Scandinavische Victor Muller. Met dit soort aantallen gaat hij echter alsnog dezelfde kant op als Vic natuurlijk.

5. Lada 149 stuks

Bijzonder in een tijd van sancties, maar kennelijk hebben 149 Duitsers vorig jaar nog een Lada gekocht. 86 stuks daarvan betrof een epische Niva. Die andere mensen mogen zich toch een afvragen wat ze nu eigenlijk aan het doen zijn.

4. Lucid Motor 99 stuks

99 Duitsers durfden de gave maar peperdure Lucid Dream aan. Qua auto snappen we dat wel. Qua toekomstbestendigheid moeten we het nog maar zien voor zoveel geld.

3. Maxus 64 stuks

Dit gaan we vaker zien natuurlijk. Chinese bedrijven gaan het bij bosjes proberen op de Europese markt. Maar gaan ook ondervinden dat zonder naamsbekendheid en zonder bijzonder product niet alles in goud verandert.

2. Morgan 60 stuks

Er zijn altijd een paar Duitsers te vinden die oude Britse stijl willen uitstralen. Meestal oogt dat vrij potsierlijk. Maar ach, met een Morgan an sich is niks mis natuurlijk.

1. Aiways 50 stuks

Terug naar de tekentafel of met de staart tussen de benen terug naar Peking.

Ook interessant!

  • Duitsland draait subsidie voor elektrische auto's de nek om
  • Onduidelijke overheid maakt elektrische auto minder in trek
    Onduidelijke overheid maakt elektrische auto minder in trek
  • Duitse auto-industrie schreeuwt om meer laadpunten
    Duitse auto-industrie schreeuwt om meer laadpunten
  • geld lenen auto kopen
    Nederlanders leenden meer geld voor kopen van een auto

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, duitsland

Vorig bericht: « Dit is de overeenkomst tussen Tesla en Alfa rijders
Volgend bericht: Hoge motorkap verantwoordelijk voor dode voetgangers »

Lees Interacties

Reacties

  1. William zegt

    28 januari 2024 om 18:54

    Fisker wordt gebouwd bij magna steyr in Oostenrijk? Of komt een ander model uit China?

    Login om te reageren
  2. William zegt

    28 januari 2024 om 18:55

    Een Morgan crossover zou wel interessant zijn. Lotus zal in 2024 meer verkopen dankzij de Chinese Geely Eletre.

    Login om te reageren
  3. O plaat zegt

    28 januari 2024 om 19:50

    Ben ik met mijn Cadillac toch mooi een stuk exclusiever dan het plebs in een Rolls of Bentley.

    Login om te reageren
    • ouwedibbes83 zegt

      28 januari 2024 om 22:41

      Tot je buurman een Lada koopt, daarmee steek je zo’n beetje iedereen naar de kroon

      Login om te reageren
      • schreute01 zegt

        29 januari 2024 om 15:52

        Haha. Ik dus met mn Morgan. Iemand nog een Aiways?

        Login om te reageren
  4. Stefje zegt

    28 januari 2024 om 19:53

    Dat Bentley minder auto’s heeft afgezet in Duitsland dan in Nederland verbaast me wel. In Nederland is dat steevast andersom.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    28 januari 2024 om 19:54

    Maar 50 stuks van de Aiways verkocht, terwijl dit merk in Nederland als een speer gaat. In 2023 hebben ze 131 keer zoveel auto’s verkocht als in 2022!

    Nou ja, als een speer. In 2022 was het er maar één.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    29 januari 2024 om 00:06

    Volgend jaar staan Fisker en misschien ook Lotus niet meer in deze lijst en zijn er weer nieuwe Chinese merken die om de nummer één positie strijden.

    Login om te reageren
  7. Fernando zegt

    29 januari 2024 om 01:44

    Ik woon in Duitsland en het heeft even geduurd om ze te begrijpen. Duitsers zijn behoorlijk conservatief. Koop Duits want dat is geld dat in de Duitse economie blijft. Van auto´s, meubelen, bouwmaterialen tot supermarkten. Alle Duitse producten dragen de Duitse driekleur zodat de klant niet moet uitvogelen waar het product vandaan komt. Het is een totaal andere wereld dan Nederland of Belgie. Buitenlandse supermarkten? 0! Buitenlandse bouw of tuin centra´s? 0! Een Duitse zakenman rijdt met een Duitse auto ook al heeft die het geld voor een RR of Bentley. Die buitenlandse auto´s worden hoofdzakelijk aan buitenlanders zoals ik die in Duitsland wonen verkocht. Een Cayman kost hier minder dan een A110, de kans dat een Duitser een A110 koopt is heeeel klein. Wie een Chinese auto koopt maakt veel kans zijn job te verliezen. Duitsland dat is geen ander land maar een andere planeet.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      29 januari 2024 om 02:29

      Een RR of Bentley is ook een Duitse auto.

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        29 januari 2024 om 12:00

        Zijn Britse merken met Duitse eigenaars

        Login om te reageren
        • jaapiyo zegt

          29 januari 2024 om 17:06

          Jazeker, maar de winst vloeit wel naar Duitsland.

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      29 januari 2024 om 07:33

      Heb jaren in Duitsland gewoon en had er geen moeite mee. Dat mensen bij voorkeur lokale producten zoals auto’s kopen zie je in Frankrijk en Italië ook. En in als je Duitsland woont zie je ook dat Nederland rare eigenaardigheden heeft. Openbare toiletten zijn in Nederland wel erg moeilijk te vinden, Duitsland laat zien dat het veel beter kan. Een echt grote supermarkt waar je alles in één keer kunt kopen? In Duitsland overal, in Nederland wil Albert Heijn dat niet en niemand die durft te zeggen f*ck AH, ik ga dat toch doen. Zelfs de familie van Eerd die met veel lef hun supermarkt keten groot gemaakt hebben zijn niet verder gekomen dan een gele Albert Heijn kloon, gemiste kans. Of een bakkerij op zondag open…

      Login om te reageren
  8. horch zegt

    29 januari 2024 om 07:50

    Ik mis Donkervoort in het lijstje, zou leuk zijn om die ook te vermelden al is het maar onderaan, daar heb ik meer mee dan het zoveelste Chinese product. En het is ook gelijk een goede reden om er een paar mooie foto’s van te kunnen plaatsen.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      29 januari 2024 om 09:35

      Exact mijn gedachte, of is er afgelopen jaar geen Donkervoort verkocht in Duitsland?

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        29 januari 2024 om 12:15

        Wordr niet gespecificeerd, er is een groep “andere merken” die bij elkaar 14.120 verkocht hebben.
        https://www.best-selling-cars.com/germany/2023-full-year-germany-best-selling-car-brands/?utm_content=cmp-true

        Login om te reageren
  9. mattr zegt

    29 januari 2024 om 08:26

    *Die Heimat.

    Login om te reageren
    • Turbo S zegt

      29 januari 2024 om 12:09

      Derde naamval, in der Heimat. Wel der en niet Der.

      Login om te reageren
    • baardmijt zegt

      29 januari 2024 om 13:52

      An, auf, hinter, in, neben, über, vor en zwischen genereren Akkusativ (4e naamval) of Dativ (3e naamval). Wordt er een beweging aangegeven dan is het Akkusativ. ‘In die Schweiz fahren.’ Anders is het Dativ. ‘In der Schweiz sein.’. In der Heimat is dus correct en tevens juist.

      Login om te reageren
  10. misterBo zegt

    29 januari 2024 om 11:51

    Fisker is net begonnen met de verkoop…

    Login om te reageren
  11. redneckarie zegt

    29 januari 2024 om 17:13

    Ben benieuwd of ze in Duitsland ook zo veel rolls-royce zouden verkopen als ze even duur zouden zijn als in Nederland

    Login om te reageren
  12. bobje zegt

    29 januari 2024 om 18:35

    Dus er worden meer dan 1000 Fejjajies verkocht in Der Heimat?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North