• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Duitse auto-industrie schreeuwt om meer laadpunten

Auteur: Onno, gepost 7 augustus 2023 om 07:42 – 9 Reacties

Duitse auto-industrie schreeuwt om meer laadpunten

Een oproep van de Duitse auto-industrie moet het aantal openbare laadpalen verhogen. Dat is hoogst nodig!

Elektrische auto’s zijn leuk en aardig, maar als je ze niet kan opladen is dat knap lastig. Zeker thuis is het toch wel handig als je hem kan inpluggen. Daar zijn wel laadpalen voor nodig en daar moeten er meer van komen in ons buurland. Ook in Nederland zouden er wel wat bij kunnen, maar dat terzijde. We hebben het hier over openbare laadpalen. Voor mensen zonder een eigen oprit of parkeerplek zijn deze toch wel belangrijk.

Duitse auto-industrie: meer laadpalen graag

De oproep komt van de VDA, de Duitse vereniging voor de auto-industrie. De VDA zegt dat de gestelde doelen enkel gehaald kunnen worden door het groeitempo van de laadpalen te verviervoudigen. Dit ten opzichte van de laatste 12 maanden. Duitsland streeft naar 1 miljoen openbare oplaadpunten in 2030. Volgens de voorzitter van de VDA Hildegard Müller zijn dat er op dit moment nog maar 90.000, lezen we in Der Spiegel. Dat is natuurlijk veel te weinig voor een groot land als Duitsland.

In Duitsland valt de verkoop van elektrische auto’s op dit moment wat tegen. Om de verkoop een beetje aan te zwengelen komt deze oproep wel op een goed moment voor de industrie. Meer laadpalen moet het aantrekkelijker maken voor potentiële klanten om een auto met een stekker te kopen.

Doorpakken

Net zoals bij ons was er een flinke toename van elektrische auto’s, maar kan het altijd beter. Het aantal auto’s dat op elektriciteit rijdt is zeker toegenomen, in de eerste helft van dit jaar werden er 300.000 op kenteken gezet in Duitsland. Dit getal is inclusief hybrides. Om de verkopen op dit niveau te houden, of dus zelfs te verhogen, moeten de ambities omhoog. En daar moet de overheid, samen de industrie, voor zorgen.

Probleem is niet alleen het geringe aantal laadpalen, maar ook het elektriciteitsnetwerk zorgt voor kopzorgen. Simpel gezegd: als iedereen een stekkerauto zou rijden kan het netwerk het niet aan. Nou is het niet zo dat iedereen dat zal doen, maar het netwerk moet er wel stapsgewijs klaar voor zijn. Net zoals in ons land is het tevens de vraag waar al die (hopelijk groene) stroom vandaan moet komen. Misschien toch maar de kerncentrales laten draaien of zelfs een paar bijbouwen?

Foto van een witte Porsche Taycan Turbo S, gespot door @spotcrewda

Ook interessant!

  • Stellantis: "Chinese auto's slopen EU auto-industrie"
  • Duitsland trekt extra blik belastinggeld open voor EV's
  • Duitse auto's van Holleeder geveild
  • importeren auto
    We importeren steeds minder auto's uit het buitenland

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

duitsland, Elektrisch, laadpaal

Vorig bericht: « Deze Mercedes 300SL is beter en goedkoper dan een echte
Volgend bericht: Haringvlietbrug is weer open en dit is er gedaan! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    7 augustus 2023 om 08:25

    Verbazingwekkend eigenlijk dat dit land hiermee zo achter loopt. Als je toch eens ziet in welke mate men voor loopt (of voor liep?) in het voorzien van windmolens en zonnepanelen, dan verwacht je toch dan men de onderliggende infrastructuur daarvoor al wel beter voor elkaar zou hebben..

    Login om te reageren
    • gallardogt zegt

      7 augustus 2023 om 16:47

      Duitsland heeft veelal 22KW laadpalen en lopen voor op Nederland met 11KW laadpalen. Alhoewel nog maar weinig EV’s 22KW kunnen laden is Duitsland in dit opzicht beter voorbereid op de toekomst.

      Login om te reageren
  2. rollingstoned zegt

    7 augustus 2023 om 08:34

    Tijd voor auto’s met nucleaire aandrijving? ;-)

    https://www.autoblog.nl/nieuws/vergeten-concept-car-ford-nucleon-1958-40813

    En van deze ‘wonderaccu’s’ hoor je ook nog maar weinig ;-)

    https://www.ad.nl/auto/deze-accu-hoef-je-maar-eens-in-de-28-000-jaar-op-te-laden-beweert-nieuwe-start-up~a1883f68/

    Login om te reageren
  3. eaudi zegt

    7 augustus 2023 om 08:48

    Net een stukje door Noord-Duitsland gereden. Infrastructuur is langs de snelwegen niet geweldig. Een deel vd laders was kapot, zelfs door de week wachttijden en nergens een dakje te vinden wat we bij tankstations heel normaal vinden. Laden in de regen = nat worden. Laders zijn slecht aangegeven dus soms is het echt zoeken waar je nou precies moet zijn. Juist langs de snelweg heb je extra laders nodig ivm het hogere verbruik. Kortom, ik begrijp de oproep wel: het moet echt beter wil het aantrekkelijk(er) worden.

    Login om te reageren
    • heckblende zegt

      7 augustus 2023 om 13:25

      je zou zeg maar in je auto kunnen blijven zitten om droog te blijven?

      je hoeft immers geen tankslang vast te houden, weer een handje vrij voor een gehaktstaaf

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        7 augustus 2023 om 14:08

        😁

        Login om te reageren
  4. pomoek zegt

    7 augustus 2023 om 10:46

    Een beetje off topic: op vakantie in Frankrijk. Reisdagen buiten de weekenden gepland. Laadpalen voldoende aanwezig en beschikbaar maar worden nauwelijks gebruikt. Voor de tankstations staan files. Huh? Als ik de internet mag geloven zou dit andersom moeten zijn…

    Login om te reageren
    • erce zegt

      7 augustus 2023 om 11:52

      Ik heb dit ook ervaren vorige week. Ook op Zaterdag enorme rijen voor de brandstofpompen, maar zonder problemen overal kunnen laden. Frankrijk heeft echt enorme stappen gezet als het gaat om laadpunten. Op sommige plekken zelfs 19 x 350kw laadplekken.

      Login om te reageren
    • michaelras zegt

      7 augustus 2023 om 12:05

      als je nu weer de enige bent die op zoek is naar een laadpaal dan is het logisch toch?

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North