
Bestellen maar.
Er zijn van die autofabrikanten die je al het geluk van de wereld toewenst, maar in de praktijk niet het befaamde succes weten te halen. De Britse autofabrikant TVR was zo’n autobouwer. Was, want het merk is terug en werkt momenteel aan een kersverse Griffith.
De Griffith was een iconisch model voor TVR, echter had het merk nog zoveel andere gave modellen. Één van die modellen was de Sagaris (wie?). Een scheurijzer met looks die je niet kan verwarren met een andere auto. Autoliefhebbers hoeven enkel een stukje van de voorkant of een stukje van de uitlaat te zien om de Sagaris te herkennen.
Deze Sagaris komt terug. Het is niet TVR die de auto nieuw leven in gaat blazen, maar het is Grex Automotive die de handschoen oppakt en kitcars gaat bouwen. De gedachte aan de originele auto blijft behouden. Zo krijgt deze kitcar geen ABS, geen tractiecontrol en zijn er ook geen airbags aanwezig. Helaas is de aandrijflijn wel anders. De TVR Speed Six zes-in-lijn keert niet terug. Sterker nog, Grex Automotive levert de auto in principe zonder motor. Het motorcompartiment is zo ontworpen dat er een LS3 V8 van General Motors kan worden gehuisvest. Tegen een meerprijs monteert het autobedrijf deze, of een andere motor die past, in de kitcar.
Grex Automotive gaat 10 exemplaren bouwen in 2019. De auto voldoet aan de Amerikaanse regulatie en mag dus legaal op de openbare weg worden gereden. Volgens Motor Authority kost de kit 58.070 dollar. Die prijs is puur voor de body. Zaken als het motorblok, de versnellingsbak en dergelijken zijn niet inbegrepen in deze prijs.
V8 ipv 6-in-lijn in een van de mooiste designs ‘in the wooorld’. Doe mij er maar een. ??
@drdre1: de power density (pk per kg) van een LS3 blok is erg goed. Daarnaast zijn er genoeg mogelijkheden om er meer pk uit te krijgen. Helemaal geen verkeerde keuze.
(Al zullen er wel weer mensen heiligschennis gaan roeptoeteren)
@janjansen: Heiligschennis niet, maar had er liever een speed six in gezien. Maakt niet uit, ik ben allang blij dat mijn all time favourite sportwagen in weer productie gaat. Verkies dit boven elke Porsche of Italiaan.
@mopar70: die speed-six motoren waren behoorlijk onbetrouwbaar. Dan heb je er weinige aan.
@drdre1: die orginele 6 in lijn was ook heel niet verkeerd hoor.
@mikje90: nee was zeker mooi. Maar de tijd is vooruit gegaan en er zijn inmiddels mooiere/lichtere krachtbronnen.
Audi 5 cilinder (tegenwoordig aluminium), BMW 6 in lijn enz. Ik denk dat je er zelf ook nog wel een aantal kunt verzinnen.
@drdre1: Nee, hier hoort een Ford 4.0 ‘Barra’ in. Bruut, onbehouwen en gruwelijk ver te tunen.
@volvo-s60-adept: 2jz ?
@peug206: Dan liever een RB26
@volvo-s60-adept: als ie wil starten
Het is een kitcar dus de kwaliteit is ook beter dan het origineel
@tvklarenbosch: dat was natuurlijk een kutcar ?
@tvklarenbosch: Tenzij een of andere gozer genaamd Geoff uit een gat als Slough hem in elkaar schroeft, dan is de cirkel weer rond
Swordfish
@jackass266: dat is een Tuscan volgens mij
@jochem99: dan nog vet ding
Zonder airbag, maar toch toelating in Us? ?
@sjonniecamaro84: Krijgt een exemption op basis van productie aantallen. Daardoor kreeg Hennessey bijv. de Venom ook op kenteken. Ik geloof maximaal 25 auto’s en dan moet je wel aan de gewone regels voldoen.
Wat tof om de Sagaris weer nieuw leven in te blazen. Ben wel benieuwd wat je onderaan de streep uiteindelijk kan aftikken als je al die missende onderdelen erin laat lepelen.
@lambowambo: Waarschijnlijk betaal je met je leven als je dit ding uiteindelijk gaat rijden.
In Nederland komt er helaas € 85786,46 bij aan Co2 taks.
@desjonnies: niet als je er een 1,4 tsi in laat hangen!
@desjonnies: Tenzij je er een torrentje uit een Aygo inhangt.
@fapfap: Een Aygo die je kan downloaden?
@mopar70: als backup voor degene die je al in de boekenkast hebt staan natuurlijk he ?
Zij leveren de body, maar waar haal je een chassis vandaan? In de vs nog wel te doen, daar kan je elk chassis pakken en aanpassen maar hier lijkt me dat nogal lastig.
@lekbak: volgens mij zijn er in het VK bedrijven waar je gewoon een nieuw TVR chassis kunt kopen.
@lekbak: ze leveren chassis EN body volgens het originele artikel, dus je hoeft daarvoor niet verder te zoeken
De alfa V6 van de giulia! Dat moet leuk zijn.
@boomhauwer: klinkt als een stofzuiger kun je nog beter een bmw n54 blok pakken
Liever een S85 v10 en als we dsn toch bezig zijn met handbak ipv smg.
Ik zeg een S85B50 erin hangen, of een S54B32 om wat dichtr bij het origineel te blijven
@spykerboy: of een s38 om het geheel wat lomper te maken :) maar oh zo cool
Zag laatst weer eens een Tuscan…blijft één van m’n favorieten!
Giga scam. Nu in 2020 text ff aangepast dat ze dr opeens maar 10 maken in 2020 en dr bestaat niet een TVR kit. Alle fotos zijn photoshop edits. buyer be aware