Deze ‘MURICA-mobiel werd voor véél geld geveild

Auteur: , 23 Reacties

Ford heeft weer eens een speciaaltje gebouwd om de Amerikaanse luchtmacht te pleasen.

De naam is F-22 F-150 Raptor en het is een unieke uitgave van de immens populaire pickup truck. Uiteraard is deze kannibaal van een auto geïnspireerd op de F-22 Raptor straaljager. Het uiterlijk werd verfraaid met allerhande verlichting, een heftige paint job, veel koolstofvezel, een nieuwe grille, grotere velgen en betere remmen. Vooruit, betere remmen dragen niet per se bij aan het uiterlijk, maar sommigen zullen kicken op grotere schijven en heftigere klauwen.

Of er onder de kap nog wat te zien valt? Jazeker! De 3.5 liter twin-turbo EcoBoost kreeg 545 pk en bijna 900 Nm aan koppel. Om al dat lekkers in bedwang te houden kreeg de Raptor andere vering met nieuwe bump stops en instelbare schokbrekers. Wie tijdens het omploegen van een stuk onverhard naar keuze graag geniet van wat muziek kan z’n lol op met het 1.500 Watt audiosysteem.

Traditiegetrouw werd het speciaaltje geveild ten behoeve van de Experimental Aircraft Association Gathering of Eagles, een organisatie die luchtvaart promoot onder jongeren. De bijzondere F-150 werd afgehamerd op een solide 300.000 USD. Ka-ching! Eerder zagen we trouwens al een Mustang die verwees naar een fighter jet.



23 reacties

‘murica, fuck yeah
@olivier420: Comin’ again to save the mother fuckin’ day yeah!
Veel koppel, veel vermogen, absoluut. Maar het klinkt een beetje raar, EcoBoost in een gigantische pick-up als bovenstaande.

Ik vind hem wel echt heel gaaf. Wat een bakbeest.
@viezefreddyw: ik dacht een viezefreddyw(el) zou begrijpen, het idee dat er nu ‘slechts’ een 3.5 liter voor nodig is en dat komt door de ecoboost, a.k.a. de turbo, in de test mag die nauwelijks mee werken en is ie lekker zuinig, ik de praktijk staat het ding rood gloeiend zuurstof toe te voeren.

Basically het klinkt iets meer gedempt maar verder blijft het een zuipend beest.
@knapzuur: Ik weet het, ik snap zelf ook wel dat het met een 3.5 liter aardig uit te voeten kan.

Ik doelde meer op het feit dat het eigenlijk on-Amerikaans is, een beetje wennen. De Amerikanen beginnen nu ook te snappen dat een gigantisch Hemiblok van vijfmiljoenmiljard CC niet nodig is om veel vermogen en koppel te genereren.
@viezefreddyw: Hier de non-ecoboost: http://www.chevrolet.com/performance/crate-engines/ls7
@knapzuur: en daar een twin turbo set up van maken👍🏻
@viezefreddyw: Ford is wat dat betreft ook wel een beetje pionier op pick up gebied. Niet alleen de V6 (hoewel ook Ram die nu standaard levert) maar ook de aluminium body.
Voor zo’n Raptor is zo’n V6 ook helemaal niet zo verkeerd. Daar waar de V8 gewoon een lui blok is is de V6 net wat pittiger, wat sportiever.
@robert110: Volgens mij zijn veel klanten het echter wel niet eens met de overstap naar aluminium. Staal is toch wat sterker en daar geven veel klanten de voorkeur aan.
@robert110: een lompe luie V8 is juist wat je wilt in zo’n pick-up
@reistje: In een gewone truck, ja. Maar dit is meer een geciviliseerde trophy truck, dan wil je toch wel iets sportievers.
Die grill ziet er wel erg goedkoop uit, maar verder is ie wel vet
Ridicuul en onnodig, maar oh zo lekker! Wat een imposante bak.
3 ton… peanuts… vergeleken met de BPM en CO2-tax die je voor dit ding in NL af zou moeten dragen…
Zijn de afterburners ook inbegrepen?
@bullgod76: Dat hoop ik wel voor 300k.
Wel verfrissend om weer eens gewoon ronde stralers te zien. De Led balken zien de over het algemeen niet uit (al geven ze wel bakken met licht).
Hebben
Sprekend de F22, moest drie keer kijken…
@suheyl: die is ook groot en zwaar.
Het wachten is nu nog op de Focus A-10 voor het Europese publiek.
Maar dan wel inclusief de Gatlinggun
Niet eens een V8…..dikke fail
900nm koppel, goeiemorgen wat een lekkere output!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).