6 redenen om deze Bentley te kopen

Auteur: , 66 Reacties

Het is een hoop geld voor een redelijk onbruikbare auto, maar we gaan je over de streep trekken.

De Bentley Brooklands uit 2008 is een joekel van een kar met een al even joekelige motor onder de kap. Geen downsizing of elektrificatie, maar een vette 6¾ liter V8 die vooral koppelrijk is. De occasion in kwestie mag mee voor 165.000 euro en da’s inderdaad een flinke berg euro’s. Wie toevallig een hoop centen op de bank heeft staan doet er toch goed aan om onderstaande lijst in het achterhoofd te houden.

1. Je bent de baas van de weg

Road presence heeft de Brooklands in overvloed zonder dat het ordinair wordt. Een Phantom is toch iets meer “kijk mij” en aan de gemiddelde (hele) dikke Duitser kleeft met name onder de niet-kenners/liefhebbers al snel een twijfelachtig imago. Daar heeft deze Brit geen last van. Dat Golfje bij het stoplicht zal je dan ook niet verleiden tot een sprintje. Die heb je immers al gewonnen. Je rijdt in een Bentley Brooklands.

2. Gelimiteerde oplage, dus waardevast(?)

Deze tweede generatie van de Brooklands werd in een oplage van 550 stuks gebouwd. Nu is dat voor een beetje Bentley (de Conti GT en de Bentayga uitgezonderd) niet heel weinig, maar het zal ongetwijfeld helpen om de restwaarde enigszins overeind te houden. Enigszins inderdaad, want dit ding kostte nieuw ongeveer een half miljoen euro. De ergste afschrijving heeft de vorige eigenaar echter al voor z’n rekening genomen, dus vanaf nu hoef je je weinig zorgen meer te maken. Als je dat al deed.

3. Dat interieur…

Smaken verschillen en de een heeft liever een enorm scherm voor het broodnodige infotainment dan de ander, maar je kunt er bijna niet omheen dat het binnenste van deze Bentley er wel heel uitnodigend uitziet. Luxueuzer dan je huiskamer en alle comfort om tijdens het rijden te overpeinzen of het de Côte d’Azur of toch de Algarve wordt. Deze Bentley heeft het.

4. Als het moet alsnog heel erg snel

Hard rijden in dit apparaat is onnodig (zie puntje 1), maar als het moet kan het absoluut. De V8 onder de kap levert 530 pk en 1.050 Nm. Ondanks het gewicht van 2.655 kg ga je ermee in 5,3 tellen naar 100 km/u en de top bedraagt bijna 300 km/u. Bij dergelijke snelheden geniet je nog steeds in alle comfort van een muzakje naar keuze. @WillemE en ondergetekende kunnen Creedence Clearwater Revival warm aanbevelen.

5. Voor het leuke stuurwerk heb je al andere auto’s

Wie in deze klasse shopt heeft al een collectie in de verwarmde garage staan. Da’s nodig ook, want parkeren is een ramp met een auto van dit formaat en als we onze Wouter mogen geloven stuurt de Brooklands niet bepaald strak. Bekijk onze rijtest maar eens. Da’s niet in het voordeel van de Bentley, maar voor ritjes naar de stad pak je gewoon de Cooper S van moeders de vrouw. B-weggetjes worden afgeraffeld met de Lotus Elise. Opgelost!

6. Hij is tijdloos

Natuurlijk bevat het interieur niet de gizmo’s die vandaag de dag standaard zijn op de gemiddelde leasebak en ook de CO2-uitstoot is niet echt compatible met de tijd waarin we leven. Jammer dan. De koets is dusdanig sierlijk en tijdloos vormgegeven dat de Brooklands over 20 jaar nog steeds goed voor de dag kan komen. Als je in de tussenliggende periode nog niet bent leeggelopen op onderhoud en verbruik.

Concluderend

Overtuigd? Mooi! Dit beestje uit 2010 heeft 42.000 kilometer achter de kiezen en mag zoals gezegd mee voor 165.000 euro. De advertentie check je hier.



66 reacties

Inclusief vlaggenmast.
Dít is nou een Bentley precies zoals hij bedoeld is. Snel, comfortabel, luxe, tijdloos, mooi en dat alles in een klassiek Bentley jasje. Ik vind het één van de mooiste Bentleys geproduceerd, misschien wel dé mooiste. Ik vind hem prachtig. Dit exemplaar is schitterend met zijn putdekselvelgen. Dat is toch wel een must in een auto als dit.
@viezefreddyw: Deze keer schud ik je hand wat betreft het uiterlijk. Elegant en masculine tegelijk, weinig objecten op de wereld die het lukt. Bij de Brooklands is het zelfs tot in de perfectie uitgevoerd. Staat na de Muira bovenaan mijn lijst van droomauto’s en een Panamera Sport Turismo er naast als daily.
@viezefreddyw: Je hebt helemaal gelijk. Dit is een schoonheid!
Ik kan je één reden geven om hem te kopen: kijk er eens naar!
@berlinetta:
Dat kan ik je – voor de balans – één reden geven waarom je ‘m niet moet kopen : als je langer bent dan 1m90 zit je met je kruin tegen het plafond. Maar toegegeven : dat is idd de enige reden, die ik kan bedenken.
@amghans: Laat ik nu precies 1,90 zijn ;)
@berlinetta:
Geluksvogel !
@amghans: een met veel kilometers kopen dan heb je waarschijnlijk dat probleem niet door de doorgezakte zetel👌🏼
@kennone:
Doorgezakte zetels in een Bentley ? Wat zijn dat voor affreuze insinuaties, Bentley zetels blijven immer jeugdig, net zoals de bestuurders, meneer !
@berlinetta: Ik weet 165.000 redenen om ‘m niet te kopen…
@donvincenzo: Ach joh. Geld maakt toch niet gelukkig. Dan kun je het maar beter uitgeven.
@donvincenzo: @berlinetta: voor de kleinere beurs zijn er de Arnage en Azure.
@berlinetta: ik kan je één reden geven waarom ik em niet koop: kijk naar m’n banksaldo.
In mijn ogen denk ik de meest mooie en het meest tijdloze design van bentley. Rustig, chique en toch sportief. Ik ga mijn Rolls-Royce phantom order maar annuleren en deze aanschaffen.
De laatste der échte Bentley’s. Wat een waanzinnige bazenbak is dit toch!
“Dat Golfje bij het stoplicht zal je dan ook niet verleiden tot een sprintje. Die heb je immers al gewonnen. Je rijdt in een Bentley Brooklands.”

Opmerking van de week wat mij betreft!
Misschien wel de allermooiste Bentley ooit! Vooral met deze putdeksels die wat mij betreft toch wat beter passen dan de ‘C6 RS6-stijl velgen’. Als ik de centjes had, wist ik het wel.

Het interieur is eveneens prachtig, dit is ware luxe. Al die moderne snufjes heb je helemaal niet nodig als je je blote voeten in het hoogpolige tapijt nestelt onderweg naar de Côte d’Azur..
@shenkie: Mooiste ooit is de Bentley S1 Continental Coupe Park Ward.
@sezz: Akkoord, maar mij de Mulliner, eerlijk gezegd! Mag ook een S2 zijn, trouwens.
Lijkt me wel wat.
Nóg een reden:
Als je vriendin/familie/kennissen/collega’s weer eens lopen zeuren dat je teveel aan auto’s uitgeeft kan je zeggen: “het is een tweedehandsje..!”
@ukbob:
Redenen om er trouwens toch niet voor te gaan:
– kleuren
Als ik een Bentley wil rijden, dan wil ik amaretto bruin leer en een diep donkergroen of -blauw van buiten ofzo, geen saai zwart!
– dak
Cruisen is toch het lekkerst in een auto zonder dak…
@ukbob: bordeauxrood is ook niet verkeerd. Houden de vrouwtjes van.
Moet ik eerst even de Cooper S en de Lotus kopen, dan is deze aan de beurt.
7) u hoeft geen dames te regelen, dames regelen u.
@wildewesten: Ik zou er eerder van maken: u hoeft geen dames te regelen, dat doet Bentley voor u.
Moet hier niet ‘adv.’ voor de titel staan. Is immer toch gewoon een verkapt verkooppraatje.
@vroaaar: Nee, hoeft niet.
@viezefreddyw: is dat slechts je mening, of heb je ook nog argumenten waarom dit niet een verkapte advertentie is?
@vroaaar: Is slechts mijn mening. Ik word er vaak een beetje moe van als bezoekers beweren dat bepaalde artikelen een advertentie is en dus vinden dat dat er bij moet komen te staan. Net alsof hun dag dan net dat beetje beter zal worden daardoor.
@viezefreddyw: mijn dag wordt er niet beter van hoor. Maar ik een tijd waar het steeds moeilijker wordt om echt nieuws van fake te onderscheiden, is een blog die transparant en duidelijk is nu eenmaal prettiger om te lezen. Dus liever geen verkapte verkooppraatjes, click-bait of ouwe koeien om de bezoekersaantallen en reclame inkomsten op peil te houden. Dat is slechts mijn mening ;)
@vroaaar: Je zegt het zelf al. Het is een blog. En op een blog mag je als auteur zijnde zelf bepalen wat je er neerpleurt. Daar hoeft desbetreffende auteur geen verantwoording voor af te leggen.

Soms is het nou eenmaal wat lastiger om elke keer met daadwerkelijk nieuws aan te komen. Want er is niet altijd nieuws. En als de bezoeker verwacht om het anderhalf uur een artikel te kunnen lezen, dan moet er soms wat nieuws gecreëerd worden. En dan krijg je een artikel als dit. En een artikel als dit vind ik juist leuk. Het onderscheidt Autoblog namelijk van de onder andere (veel saaiere) Autoweek.

Voor verdere informatie omtrent een blog en waarom de auteur(s) zelf bepaalt wat ze neerpleuren, verwijs ik je graag naar Wikipedia.
@viezefreddyw: Regels rondom reclame zijn (Europees) wettelijk geregeld, ook voor bloggers. Wanneer je als blogger invloed hebt op de reclame-uiting, zoals de review, sponsored story of advertorial, ben je aansprakelijk voor die reclame, wanneer dat een zogenaamde oneerlijke handelspraktijk blijkt te zijn. De ACM kan boetes opleggen tot €450.000,- voor het niet naleven van de (wettelijke) regels.
Net doen alsof het geen reclame is, maar ondertussen wel een product aanprijzen en aangeven waar het te koop is, is gewoon een ‘oneerlijke handelspraktijk’.
@vroaaar: Het enige wat ze doen is in het artikel doorverwijzen naar de daadwerkelijke advertentie die op Marktplaats staat. Dat lijkt mij geen advertorial of wat dan ook.

Autoblog plaatst al sinds jaar en dag artikelen over auto’s en bijbehorende zaken die waar dan ook ter wereld te koop staan. Is niets mis mee lijkt mij.
@vroaaar:
Levenslessen :
Het leven is één grote komedie en één grote advertorial.
Zeer zeker hier op deze plek waar autogekken tezamen komen om te praten over paardloze rijtuigen die je in principe alleen maar van A naar B moeten brengen, meer eigenlijk niet en toch zijn er 348912 verschillende modellen en merken geweest.
Dus…..
@vroaaar: alleen als Autoblog een percentage van de opbrengst zou krijgen heb je een punt.

En is in jouw ogen dan bijna alles hier een advertorial?

Maak je niet zo druk, of ga alles melden bij de ACM als je niets beters te doen hebt
@vroaaar: waarom MOET er iets? Het zou wel een heel saai autoblog worden wanneer alle artikelen volledig objectief geschreven dienen te worden. Ik vind het iig niet verwonderlijk dat er met enig lof over deze Bentley geschreven wordt op een autoblog.
@jorden: wettelijk MOET het duidelijk zijn dat dit een verkooppraatje is. Verder zal de toekomst leren dat een blog die transparant handelt een hogere retentie behaalt (en dus meer reclame inkomsten) dan een blog die z’n lezers misleidt.
@vroaaar: Gast, get over it. Je kunt het ook gewoon negeren.
Als geld geen rol speelde in t leven…
Vind er geen hol aan, misschien leuk als je Harry Mens bent maar doe maar wat sportiefs.
@thomasthomas: Er zit wel een sportknopje in ;)
@berlinetta: Ook een sportief pookje.
Wat mij betreft een van de mooiste auto’s ooit gemaakt, maar dat mag dan ook heel wat kosten. grofweg: 300.000,- afschrijving gedeeld over 42.000 km, dat is dik 7,- euro per kilometer. dan nog de vaste lasten, onderhoud en benzine erbij, ga je zomaar richting 8,5/9 euro… per km! wordt een prijzige roadtrip… maar wel eentje om nooit te vergeten!
Wow, met een Naim geluidsinstallatie, nooit geweten dat zij ook iets voor auto’s maakten. Zal wel een dure optie zijn geweest. Maar, desondanks zie ik er van af: geen schuifdak!
@ttr6: In elke modernere Bentley zit een geluidsinstallatie van Naim voor zover ik weet.
Zijn er ook 6 redenen om deze auto niet te kopen?
5,3 tellen naar de 100, ik vraag mij altijd af wat er gebeurt als je deze wagens onder de 1800kg krijgt, dan gaan ze als een raket.
@ghost: volgens mij is dat wel eens gebeurd. Zoek maar op Bentley Turbo R track car
Één van de allermooiste auto’s ooit gemaakt!
Die antenne though
@4apaev:

Zoals het heurt!
Een antenne hoort achterop te zitten en automatisch in en uit te schuiven.
@jack_abarth: zoals het inderdaad heurt op auto’s van ruim 40 jaar geleden. Als eerder al gemeld is dit waarschijnlijk bedoeld als vlaggenstok (met een vlagje van het ‘nieuwe’ familiewapen natuurlijk). De vlaggenstok is waarschijnlijk een subtiele verwijzing naar het origine van de motor, te weten vervlogen tijden. Niettemin een interessante spot van een prachtige auto en een beetje Old School in een nieuwe jas. We kijken uit naar een proefritje door de redactie.
Een Bentley op marktplaats: Toppunt van armoede.
Alweer een zwarte auto met een zwart interieur, krijg je bij ieder autoverhuurbedrijf voor een paar euro per dag. Een beetje meer stylingset had best gemogen, alleen al een andere kleur stiksel in het interieur had hem al een beetje meer grandezza gegeven.
‘de automobiel fabriek’?!
niet alleen een taalfout, maar ook een slecht gekozen naam … als je pretendeert ‘Duitse rijdersauto’s te verkopen (wat op Land Rover niet echt van toepassing is, lijkt me) is een naam waarin ‘fabriek’ voorkomt een vreemde keuze …!
Iemand ervaring bij dit bedrijf Automobiel Fabriek / Miavu? Ze hebben best mooi spul te koop staan, krijg het idee dat het grootste gedeelte uit Duitsland komt, stond laatst een mooie Granturismo S te koop voor een scherpe prijs, maar ik heb geen ervaring met dit bedrijf…
In mijn ogen de mooiste Bentley
Sorry, maar een occasion waar op de radio geen Slam!FM staat die hoef ik niet.
Overigens vind ik deze Bentley veel te groot, veel te donker en was het model bij introductie al verouderd.
Ik ben al fan van deze auto sinds zn introductie. Wat een schitterende auto! Een grachtenpand op wielen! :)
Staat de radio voorgeprogrammeerd op Sublime FM of zat de vorige eigenaar lekker naar Santeria te luisteren met een jointje in zijn mond?
@gulli: BNR mag ook nog wel. ;)
Wel even een tomtommetje afdwingen bij de koop, of je moet cote d’azur met je stratenboek maar zien te vinden. Wel lekker classy, past wel bij een 2e hands Brookland van 162k.
Ik heb genoeg aan 2:

T is een Bentley van de oude stempel
En t is een langerekte, enorme coupé
@toyotafortuner: Dank je wel dat ik mijn comment kan af maken S6 Edge en androidapp (╯°□°)╯︵ ┻━┻)

OT: wat jammer nou dat mijn slappe was net niet toereikend is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).