• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)

Auteur: Alwood, gepost 3 maart 2013 om 17:15 – 37 Reacties

Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)Afbeelding Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)

Bertone Chevrolet Corvair Testudo
Vijftig jaar geleden onthulde Nuccio Bertone in hoogsteigen persoon deze bijzondere Chevrolet. Vlak voor de show rijdt hij de Testudo van Turijn naar Geneve. Een Chevrolet maar tegelijkertijd een auto die aan de grondslag ligt van heel veel exotische Europese vierwielers.

Soms is het heel moeilijk voor te stellen hoe anders de wereld er 50 jaar geleden uitzag. Dat maakt het uitleggen van auto’s zoals deze Corvair Testudo lastig. De jaren ’60 zijn de gloriedagen van de Italiaanse designstudio’s. Giuseppe “Nuccio” Bertone staat aan het roer van het gelijknamige bedrijf. Een specialist in ‘coachbuilds‘ en het ontwerpen van auto’s in het algemeen. Nuccio heeft Carrozzeria Bertone na de tweede wereldoorlog van zijn vader overgenomen. Sindsdien sleept hij opdrachten binnen. Van Alfa Romeo, Ferrari en Maserati tot Aston Martin.

Bertone en de Testudo

A car had two parts: one part was the side view and the other part was the plan view. In the Testudo, I broke down these two parts. This was my first attempt to avoid having two separate parts but rather to have one part blending into the other. […] That was a car with which I really felt I contributed to car design. -Giorgetto Giugiaro-

Begin jaren ’60 onderzoekt Chevrolet mogelijkheden om hun Corvair in Europa aan de man te brengen. Een samenwerking met Carrozzeria Bertone begint. Daar krijgt niemand minder dan Giorgetto Giugiaro de leiding heeft over het ontwerp van deze Corvair Testudo.

Een krachtpatser is de Testudo niet. Design en balans omschrijven de auto beter. Achterin de auto ligt een 2,4 liter zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een handbak met 4 versnellingen. Rondom heeft de Corvair onafhankelijke ophanging met schroefveren. De wielbasis bedraagt 2,4 meter en de Testudo is slechts 1 meter hoog.

Corvair boxermotor

Bijzonder is wat deze auto in 1963 teweeg heeft gebracht. Het oprichtingsjaar van Automobili Lamborghini S.p.A. Na het zien van dit model besluit tractorbouwer Ferruccio Lamborghini veel van zijn auto’s door Bertone te laten ontwerpen. De Miura is een van de eerste modellen in deze succesvolle samenwerking. In de jaren die volgen trekt de Corvair Testudo nog veel bekijks. Anatole Lapine, Chef Design bij Porsche in de jaren ’70, zegt later zich bij de Porsche 928 sterk te hebben laten inspireren door het ontwerp van de Testudo.

In 1963 rijdt Nuccio Bertone de Testudo vlak voor de show zelf naar Geneve. Na de show rijdt Giorgetto Giugiaro de auto weer terug naat Turijn. Begin jaren ’70 raakt de auto in verval maar Bertone knapt hem zelf op voor een Pebble Beach showdebuut in 1996. In 2011 verkoopt Bertone de Testudo uiteindelijk voor €336.000,-. De Chevrolet Corvair Testudo is nog steeds de lieveling van Giugiaro.

There’s something special and affectionate about what I feel for the Testudo. It was the first prototype with which I had been given a free hand, without restraints, and the end result captured the attention of the entire automobile world.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

bertone, Chevrolet, concept, corvair, giorgetto-giugiaro, Klassiekers, Nuccio-Bertone, vergeten-concept

Vorig bericht: « Gespot: AlcoLamborghini lust wel een slok
Volgend bericht: Gendarmerie is niet gecharmeerd van rijstijl Jon Olsson »

Lees Interacties

Reacties

  1. carsper zegt

    3 maart 2013 om 17:22

    Die heb ik vorig jaar gezien op de techno classica in Essen!
    Ik zal de foto’s uploaden op Autojunk

    Login om te reageren
    • sandervolvo zegt

      3 maart 2013 om 18:29

      @carsper: dus hij is niet vergeten of heb ik het mis

      Login om te reageren
  2. pand zegt

    3 maart 2013 om 17:24

    Ook als is ie al heel wat decennia oud, het blijft een mooie auto.
    Tijdloos dus en dus ook zeer geslaagd.

    Login om te reageren
  3. kapiteinaudi zegt

    3 maart 2013 om 17:28

    Hele mooie klassieker. Op die titelfoto lijkt ie wel een beetje op een E-Type.

    Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      3 maart 2013 om 18:38

      @kapiteinaudi: duidelijk geinspireerd. De Jaguar E-Type was uit 1961, 2 jaar eerder.

      Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    3 maart 2013 om 17:34

    De achterkant is wel leuk de voorkant moet ik het niet zo van hebben. Misschien als ik in die tijd geboren was. Langst de andere kant een e-type oid. vind ik dan wel weer prachtig dus misschien ligt het wel aan het ontwerp zelf.

    Login om te reageren
  5. lincoln zegt

    3 maart 2013 om 17:35

    Giugiaro is by far de meest invloedrijke auto-ontwerper in Europa ..
    de man van de VW Golf en van de Fiat Panda ..

    rond 1963 waren de Amerikaanse 3 zo alle-jesus rijk dat ze elk jaar met talloze prachtige concepts uitkwamen ..
    kosten noch moeite gespaard ..
    geen computerplaatjes geen tekeningen geen plastic maar ECHTE producten ..

    dit bovenstaande geval is onmogelijk om fabrieksmatig te produceren ..
    gaat nooit lukken met dat plaat en glaswerk ..

    prachtig stuk vakmanschap iig ..

    Login om te reageren
    • kapiteinaudi zegt

      3 maart 2013 om 17:39

      @lincoln: Ik ben het zowat nooit met je eens, maar nu toch wel.

      Login om te reageren
  6. rufctr01 zegt

    3 maart 2013 om 17:36

    Lijkt op een E-type of een Toyota 2000gt

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 maart 2013 om 17:40

      @rufctr01:

      yep .. en die 2 lijken ook weer ergens op .. zo werkt dat al eeuwen ..

      Login om te reageren
      • rufctr01 zegt

        3 maart 2013 om 18:11

        @lincoln: volgens mij was de E-type behoorlijk revolutionair qua design. Ik zou zou geen andere auto uit die tijd weten waar Jag het design van heeft gejat.

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          3 maart 2013 om 18:36

          @rufctr01:

          zal het eens effe opzoeken ..
          volgens mij had Miller (kleine constructeur) in 55 al van dat soort vormgeving ..
          en Ferrari (in mindere vorm) uiteraard ..

          Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          3 maart 2013 om 18:41

          @rufctr01:
          Ik vind het qua lijn een logisch vervolg op de C en D type.

          Login om te reageren
        • hdla zegt

          3 maart 2013 om 18:53

          @rufctr01: Gejat is even groot woord, maar ik vind de E-type best weer op de Alfa superflow uit 1955 lijken…. Maar er zal vast wel nog iets ouder te vinden zijn

          Login om te reageren
          • rufctr01 zegt

            3 maart 2013 om 19:23

            @hdla: oke, ik ken deze auto’s niet.

            Login om te reageren
  7. adyton zegt

    3 maart 2013 om 17:41

    Veel vergeten concepts de laatste tijd. Leuk tussendoortje!
    Heel mooi achterste heeft deze.

    Login om te reageren
  8. stirling zegt

    3 maart 2013 om 17:47

    Die kopieer machine was er toen blijkbaar ook al, ik zie zo als velen een e-type achterkant, wie heeft de e-type ontworpen, vast iemand die contacten had met Giugiaro, of was de Jag al eerder. ( googlen is zo moeizaam!)

    Login om te reageren
    • MJB zegt

      3 maart 2013 om 17:52

      @stirling: De eerste concept van de E-Type was er in 1957 als ik me niet vergis.

      Login om te reageren
  9. lemans96 zegt

    3 maart 2013 om 17:49

    Gebaseerd op een Corvair… één van de linkst rijdende auto’s tot dan toe: http://www.youtube.com/watch?v=DLrMaFkLjlI

    Wel een mooi apparaat.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 maart 2013 om 18:03

      @lemans96:
      Grotendeels gebaseerd op zgn gebakken lucht.
      Alle Corvair concurrenten die in de VS werden verkocht reden even slecht
      De Kever, de Fiat 600 en de Renault Dauphine.
      http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-chevrolet-corvair/

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      3 maart 2013 om 18:03

      @lemans96:

      de linkst rijdende Amerikaanse auto ..
      in Europa had men nu eenmaal geen Ralph Nader ..

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      3 maart 2013 om 18:26

      @lemans96:
      FF helemaal offtopic, zit nu de 12 uur van Bathurst te kijken en P Kox komt voor het 2de jaar op rij niet aan racen toe. Auto is platgereden op Conrod straight, Hij had hem nog zo mooi op P4 gekwalificeerd.

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        3 maart 2013 om 20:23

        @jrk68: Bloedzonde inderdaad. Dat overkomt ‘m helaas vaak. De betalende amateur rijd ’t boeltje in de prak voordat hij er überhaupt mee weg kan.

        Login om te reageren
      • lambo4all zegt

        4 maart 2013 om 08:38

        @jrk68: het nieuwe 2013 seizoen is ook weer begonnen! :) weet alleen geen zender die het uitzendt-_-

        Login om te reageren
  10. stirling zegt

    3 maart 2013 om 17:57

    Leuk die insperatie voor de 928, maar ik zie hem niet, oh ja toch, de porsche heeft ook 2 deuren en de motor voorin.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      3 maart 2013 om 18:10

      @stirling:
      Deze heeft de motor achterin….
      En als de toenmalige designchef van Porsche zelf verklaart dat dit voor hem de inspiratiebron is geweest voor de 928, dan zal dat vast zo zijn.
      Staat trouwens gewoon allemaal in het artikel….

      Login om te reageren
      • ropbp zegt

        3 maart 2013 om 18:50

        @jrk68: je moet ook inderdaad ALTIJD alles geloven wat hier neergezet wordt……

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          3 maart 2013 om 18:53

          @ropbp:
          Dat doe ik zeker niet bij iedereen, Alwood heb ik wel hoog zitten. Die is niet van het simpel copypasten van een persbericht….

          Login om te reageren
          • stirling zegt

            3 maart 2013 om 19:40

            @jrk68: dus volgens jou heeft alwood met Anatole Lapine contact gehad?

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              3 maart 2013 om 19:52

              @stirling:
              Ooit van het fenomeen “schrijvende pers” gehoord?
              Heel vroeger, als in ver voordat je vloeibaar werd. had je al een fenomeen dat automagazines heette.
              Daarin kon je intervieuws met die mensen lezen en soms heel leuke anecdotes, die kon je later als naslagwerk gebruiken.
              Het zou zomaar kunnen dat ook @Alwood zijn wijsheden daar in nazoekt.
              Zo heb ik ongeveer 30 jaargangen van AV met de daarbij behorende jaarboeken liggen. Als ik iets niet meer zeker weet dan zoek ik dat dus gewoon op.

              Login om te reageren
  11. fremantle zegt

    3 maart 2013 om 18:17

    testudo is toch latijn voor schildpad?????

    Login om te reageren
    • oxymoron zegt

      4 maart 2013 om 11:45

      @fremantle: Ja, en met het onderstel van de Corvair moest het ook vooral niet harder. Er zaten trouwens schroefveren onder; spiraalveren zitten in horloges.

      Login om te reageren
  12. marcel1980 zegt

    3 maart 2013 om 18:21

    The thunderbirds

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    3 maart 2013 om 18:44

    Vind hem eigenlijk niet eens zo mooi,relatief dus .Wat ik bedoel is, er zijn veel mooiere wagens van die tijd. Het mist een beetje “harde” lijnen en lijkt veel op een zwakke versie van de E type.

    Login om te reageren
  14. ropbp zegt

    3 maart 2013 om 18:51

    Ik zie er ook een Fiat 850 Spider in (ook van Bertone als ik me niet vergis)

    Login om te reageren
  15. carmasterr zegt

    3 maart 2013 om 19:10

    Prachtige wagen, mooie vloeiende lijnen.
    Al denk ik dat een donkere tint zn lijnen een stuk beter zou laten uitkomen.
    Hoogglans zwart bijvoorbeeld, lekker sinister.

    Login om te reageren
  16. syliaca zegt

    3 maart 2013 om 20:13

    Wat een heerlijk design!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North