Bertone Chevrolet Corvair Testudo: Vergeten Concept (1963)

Auteur: , 37 Reacties

Vijftig jaar geleden onthulde Nuccio Bertone in hoogsteigen persoon deze bijzondere Chevrolet. Vlak voor de show rijdt hij de Testudo van Turijn naar Geneve. Een Chevrolet maar tegelijkertijd een auto die aan de grondslag ligt van heel veel exotische Europese vierwielers.

Soms is het heel moeilijk voor te stellen hoe anders de wereld er 50 jaar geleden uitzag. Dat maakt het uitleggen van auto’s zoals deze Corvair Testudo lastig. De jaren ’60 zijn de gloriedagen van de Italiaanse designstudio’s. Giuseppe “Nuccio” Bertone staat aan het roer van het gelijknamige bedrijf. Een specialist in ‘coachbuilds‘ en het ontwerpen van auto’s in het algemeen. Nuccio heeft Carrozzeria Bertone na de tweede wereldoorlog van zijn vader overgenomen. Sindsdien sleept hij opdrachten binnen. Van Alfa Romeo, Ferrari en Maserati tot Aston Martin.

Bertone en de Testudo

A car had two parts: one part was the side view and the other part was the plan view. In the Testudo, I broke down these two parts. This was my first attempt to avoid having two separate parts but rather to have one part blending into the other. […] That was a car with which I really felt I contributed to car design. -Giorgetto Giugiaro-

Begin jaren ’60 onderzoekt Chevrolet mogelijkheden om hun Corvair in Europa aan de man te brengen. Een samenwerking met Carrozzeria Bertone begint. Daar krijgt niemand minder dan Giorgetto Giugiaro de leiding heeft over het ontwerp van deze Corvair Testudo.

Een krachtpatser is de Testudo niet. Design en balans omschrijven de auto beter. Achterin de auto ligt een 2,4 liter zescilinder boxermotor, gekoppeld aan een handbak met 4 versnellingen. Rondom heeft de Corvair onafhankelijke ophanging met schroefveren. De wielbasis bedraagt 2,4 meter en de Testudo is slechts 1 meter hoog.

Corvair boxermotor

Bijzonder is wat deze auto in 1963 teweeg heeft gebracht. Het oprichtingsjaar van Automobili Lamborghini S.p.A. Na het zien van dit model besluit tractorbouwer Ferruccio Lamborghini veel van zijn auto’s door Bertone te laten ontwerpen. De Miura is een van de eerste modellen in deze succesvolle samenwerking. In de jaren die volgen trekt de Corvair Testudo nog veel bekijks. Anatole Lapine, Chef Design bij Porsche in de jaren ’70, zegt later zich bij de Porsche 928 sterk te hebben laten inspireren door het ontwerp van de Testudo.

In 1963 rijdt Nuccio Bertone de Testudo vlak voor de show zelf naar Geneve. Na de show rijdt Giorgetto Giugiaro de auto weer terug naat Turijn. Begin jaren ’70 raakt de auto in verval maar Bertone knapt hem zelf op voor een Pebble Beach showdebuut in 1996. In 2011 verkoopt Bertone de Testudo uiteindelijk voor €336.000,-. De Chevrolet Corvair Testudo is nog steeds de lieveling van Giugiaro.

There’s something special and affectionate about what I feel for the Testudo. It was the first prototype with which I had been given a free hand, without restraints, and the end result captured the attention of the entire automobile world.



37 reacties

Die heb ik vorig jaar gezien op de techno classica in Essen!
Ik zal de foto’s uploaden op Autojunk
@carsper: dus hij is niet vergeten of heb ik het mis
Ook als is ie al heel wat decennia oud, het blijft een mooie auto.
Tijdloos dus en dus ook zeer geslaagd.
Hele mooie klassieker. Op die titelfoto lijkt ie wel een beetje op een E-Type.
@kapiteinaudi: duidelijk geinspireerd. De Jaguar E-Type was uit 1961, 2 jaar eerder.
De achterkant is wel leuk de voorkant moet ik het niet zo van hebben. Misschien als ik in die tijd geboren was. Langst de andere kant een e-type oid. vind ik dan wel weer prachtig dus misschien ligt het wel aan het ontwerp zelf.
Giugiaro is by far de meest invloedrijke auto-ontwerper in Europa ..
de man van de VW Golf en van de Fiat Panda ..

rond 1963 waren de Amerikaanse 3 zo alle-jesus rijk dat ze elk jaar met talloze prachtige concepts uitkwamen ..
kosten noch moeite gespaard ..
geen computerplaatjes geen tekeningen geen plastic maar ECHTE producten ..

dit bovenstaande geval is onmogelijk om fabrieksmatig te produceren ..
gaat nooit lukken met dat plaat en glaswerk ..

prachtig stuk vakmanschap iig ..
@lincoln: Ik ben het zowat nooit met je eens, maar nu toch wel.
Lijkt op een E-type of een Toyota 2000gt
@rufctr01:

yep .. en die 2 lijken ook weer ergens op .. zo werkt dat al eeuwen ..
@lincoln: volgens mij was de E-type behoorlijk revolutionair qua design. Ik zou zou geen andere auto uit die tijd weten waar Jag het design van heeft gejat.
@rufctr01:

zal het eens effe opzoeken ..
volgens mij had Miller (kleine constructeur) in 55 al van dat soort vormgeving ..
en Ferrari (in mindere vorm) uiteraard ..
@rufctr01:
Ik vind het qua lijn een logisch vervolg op de C en D type.
@rufctr01: Gejat is even groot woord, maar ik vind de E-type best weer op de Alfa superflow uit 1955 lijken…. Maar er zal vast wel nog iets ouder te vinden zijn
@hdla: oke, ik ken deze auto’s niet.
Veel vergeten concepts de laatste tijd. Leuk tussendoortje!
Heel mooi achterste heeft deze.
Die kopieer machine was er toen blijkbaar ook al, ik zie zo als velen een e-type achterkant, wie heeft de e-type ontworpen, vast iemand die contacten had met Giugiaro, of was de Jag al eerder. ( googlen is zo moeizaam!)
@stirling: De eerste concept van de E-Type was er in 1957 als ik me niet vergis.
Gebaseerd op een Corvair… één van de linkst rijdende auto’s tot dan toe: http://www.youtube.com/watch?v=DLrMaFkLjlI

Wel een mooi apparaat.
@lemans96:
Grotendeels gebaseerd op zgn gebakken lucht.
Alle Corvair concurrenten die in de VS werden verkocht reden even slecht
De Kever, de Fiat 600 en de Renault Dauphine.
http://www.klassiekerrally.nl/iconen-de-chevrolet-corvair/
@lemans96:

de linkst rijdende Amerikaanse auto ..
in Europa had men nu eenmaal geen Ralph Nader ..
@lemans96:
FF helemaal offtopic, zit nu de 12 uur van Bathurst te kijken en P Kox komt voor het 2de jaar op rij niet aan racen toe. Auto is platgereden op Conrod straight, Hij had hem nog zo mooi op P4 gekwalificeerd.
@jrk68: Bloedzonde inderdaad. Dat overkomt ‘m helaas vaak. De betalende amateur rijd ’t boeltje in de prak voordat hij er überhaupt mee weg kan.
@jrk68: het nieuwe 2013 seizoen is ook weer begonnen! :) weet alleen geen zender die het uitzendt-_-
Leuk die insperatie voor de 928, maar ik zie hem niet, oh ja toch, de porsche heeft ook 2 deuren en de motor voorin.
@stirling:
Deze heeft de motor achterin….
En als de toenmalige designchef van Porsche zelf verklaart dat dit voor hem de inspiratiebron is geweest voor de 928, dan zal dat vast zo zijn.
Staat trouwens gewoon allemaal in het artikel….
@jrk68: je moet ook inderdaad ALTIJD alles geloven wat hier neergezet wordt……
@ropbp:
Dat doe ik zeker niet bij iedereen, Alwood heb ik wel hoog zitten. Die is niet van het simpel copypasten van een persbericht….
@jrk68: dus volgens jou heeft alwood met Anatole Lapine contact gehad?
@stirling:
Ooit van het fenomeen “schrijvende pers” gehoord?
Heel vroeger, als in ver voordat je vloeibaar werd. had je al een fenomeen dat automagazines heette.
Daarin kon je intervieuws met die mensen lezen en soms heel leuke anecdotes, die kon je later als naslagwerk gebruiken.
Het zou zomaar kunnen dat ook @Alwood zijn wijsheden daar in nazoekt.
Zo heb ik ongeveer 30 jaargangen van AV met de daarbij behorende jaarboeken liggen. Als ik iets niet meer zeker weet dan zoek ik dat dus gewoon op.
testudo is toch latijn voor schildpad?????
@fremantle: Ja, en met het onderstel van de Corvair moest het ook vooral niet harder. Er zaten trouwens schroefveren onder; spiraalveren zitten in horloges.
The thunderbirds
Vind hem eigenlijk niet eens zo mooi,relatief dus .Wat ik bedoel is, er zijn veel mooiere wagens van die tijd. Het mist een beetje “harde” lijnen en lijkt veel op een zwakke versie van de E type.
Ik zie er ook een Fiat 850 Spider in (ook van Bertone als ik me niet vergis)
Prachtige wagen, mooie vloeiende lijnen.
Al denk ik dat een donkere tint zn lijnen een stuk beter zou laten uitkomen.
Hoogglans zwart bijvoorbeeld, lekker sinister.
Wat een heerlijk design!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).